Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بانک مرکزی هزینه ساخت هر متر مربع بنای مسکونی در کل شهرهای کشور را به طور متوسط ٨۶٠ هزار تومان اعلام کرده است که این رقم نسبت به بهار سال ٩۴ معادل ۶ درصد کاهش پیدا کرده است...

آخرین سقوط ساخت و ساز؟

سرمایه گذاری ساختمانی در شهرهای کشور طی بهار امسال، با بیشترین سقوط به لحاظ حجم ریالی در مقایسه با دو سال رکودی قبل از 95 مواجه شد.

هر چند پیش­تر با اعلام نرخ رشد اقتصادی از سوی بانک مرکزی مشخص شد، بخش ساختمان در بهار امسال بیش از 20 درصد رشد منفی داشته است اما تا پیش از انتشار گزارش جدید بانک مرکزی درباره فعالیت ­های بخش خصوصی در ساخت و سازهای مسکونی درون شهرها، تصور می­ شد عمده رشد منفی ارزش افزوده بخش ساختمان در اولین فصل جاری ناشی از کندی تزریق مالی دولت به پروژه ­های عمرانی بوده که باعث شد ارزش افزوده بخش ساختمان شامل ساختمان خصوصی و ساختمان دولتی با رشد منفی روبرو شود.

با این حال، گزارش مربوط به وضعیت سرمایه گذاری­ های ساختمانی بخش خصوصی در حوزه ساخت و سازهای مسکونی و غیرمسکونی بیانگر آن است که رکود در بازار ساخت و ساز دست کم تا پایان بهار امسال ادامه داشته است و حتی، میزان سقوط سرمایه­ گذاری­ ها در فصل اول 95 از سال ­های 93 و 94 نیز بیشتر بوده است.

حجم سرمایه­ گذاری ساختمانی در بهار امسال 23 درصد نسبت به بهار سال 94 کاهش پیدا کرد. این میزان کاهش نقطه ­ای در این حوزه، بیشترین افت نقطه ای طی دو سال گذشته محسوب می ­شود. در طول سال ­های 93 و 94، ابعاد رکود ساخت و ساز به گونه ­ای بود که شیب افت نقطه ­ای سرمایه ­گذاری ساختمانی همواره از منفی 20 درصد بیشتر نبوده است. اما در بهار امسال زاویه از این حد فراتر رفت و به منفی 22 درصد رسید.

در فصل اول سال جاری 15 هزار و 300 میلیارد تومان سرمایه ­گذاری در ساخت و سازهای مسکونی و غیر مسکونی درون شهرها انجام شد. در رونق سال های 90 تا 92، در برخی فصول از جمله بهار، بیش از 20 هزار میلیارد تومان سرمایه ­گذاری ساختمانی در شهرها انجام می ­شد اما در حال حاضر این میزان سرمایه­ گذاری با افت شدید روبرو شده است.

عامل اصلی بی­ رغبتی سرمایه ­گذاران به ساخت و ساز، ناشی از تبعات شکل غلط سرمایه­ گذاری در سال ­های 90 تا 92 است که به شکل لوکس­ سازی و عرضه املاک فاقد تقاضای موثر در شهرها انجام شد با این هدف که سوداگری ناشی از فروش آن ها در دوره اوج قیمت مسکن، به کسب سود بالا برای سرمایه­ گذاران منجر شود اما با ترکیدن حباب مسکن و شروع دوره رکود و تداوم آن در حال حاضر، حجم قابل توجهی از سرمایه ­های از قبل بکار گرفته شده در بازار ساخت و ساز همچنان در ساختمان ­های غیرمصرفی و غیرقابل فروش محبوس مانده است و این وضعیت سبب شده توان مالی و سرمایه لازم برای شروع دور جدید سرمایه­ گذاری ساختمانی، عملاً در دسترس سرمایه­ گذاران قرار نداشته باشد.

بر اساس این گزارش، اگر چه کل سرمایه ­گذاری ساختمانی بخش خصوصی در ساخت و ساز در بهار امسال 23 درصد کاهش پیدا کرده اما عمق رکود در ساخت و سازهای تجاری به مراتب بیشتر از ساخت و سازهای مسکونی بوده است.

آمارهای بانک مرکزی در این باره نشان می ­دهد: حجم سرمایه­ گذاری ساختمانی در ساخت و سازهای غیرمسکونی در بهار امسال 72 درصد افت کرد. شدت بالای رکود تجاری­ سازی در مقایسه با مسکونی­ سازی، به اشباع مناطق شمالی شهر تهران و برخی دیگر از شهرهای بزرگ از مجتمع ­های تجاری برمی گردد.

بانک مرکزی هزینه ساخت هر متر مربع بنای مسکونی در کل شهرهای کشور را به طور متوسط 860 هزار تومان اعلام کرده است که این رقم نسبت به بهار سال 94 معادل 6 درصد کاهش پیدا کرده است.

قیمت تمام شده زمین در کشور (خرید زمین) برای سازنده ­­ها نیز در بهار امسال متر مربعی یک میلیون و 500 هزار تومان برآورد شده است که در مقایسه با سال گذشته 28 درصد افت کرده است. به این ترتیب رکود مسکن، حباب زمین را بیش از تورم مصالح ساختمانی، تحت تاثیر قرار داده است چرا که میزان کاهش قیمت زمین بیش از میزان کاهش قیمت مصالح ساختمانی بوده است.

در تهران نیز متوسط هزینه ساخت و ساز هر مترمربع بنای مسکونی در بهار امسال به سطح 945 هزار تومان رسید که 5 درصد کمتر از بهار سال گذشته بوده است.همچنین قیمت خرید زمین برای پروژ­ه ­های جدید ساختمانی در تهران متر مربعی 5 میلیون و 780 هزار تومان بوده است که نسبت به بهار سال گذشته 12 درصد کاهش یافته است.

دلیل این که میزان کاهش قیمت زمین و هزینه­ های ساخت و ساز در تهران، شیب کمتری نسبت به سایر شهرها داشته است به تحرک نسبی ساخت و ساز در این کلان شهر مربوط است.

در اولین فصل از سال جاری، پروژه­ های ساختمانی به طور متوسط روی زمین 300 متر مربعی به اجرا درآمد.

از طرفی متوسط مساحت زیربنای ساختمانی در پروژه ­هایی که بهار امسال سرمایه ­گذاری در آن ها شروع شد در کل کشور 151 متر مربع بوده است.متوسط مساحت زیر بنای ساختمانی در ساخت و سازهای شهر تهران طی بهار امسال نیز 160 متر مربع گزارش شده است که نشان از تداوم بزرگ سازی آپارتمان ­ها،‌ برخلاف نیاز غالب به آپارتمان ­های زیر 100 متر مربع، حکایت دارد.

گزارشی که بانک مرکزی درباره وضعیت سرمایه ­گذاری ساختمانی در شهرهای کشور طی بهار امسال منتشر کرده، حاکی است: در این مدت 87 هزار واحد مسکونی نوساز به شکل آپارتمان تازه تکمیل شده و قابل استفاده، در شهرها به بازار معاملات ملک عرضه شد که حجم عرضه بیش از 30 درصد نسبت به بهار سال 94، کاهش داشته است.

کارشناسان پیش بینی می­ کنند، این رشد منفی در سرمایه ­گذاری­ های ساختمانی، آخرین سقوط باشد. این پیش ­بینی با توجه به نشانه ­های مثبت از تحرک نسبی در ساخت و ساز طی تابستان امسال، مطرح است.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24