Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

امروز گزارش های مهم از اقتصاد آمریکا منتشر می شود و بر مبنای محتوای این گزارش ها شاهد تغییراتی در شاخص های مالی و قیمت مواد خام خواهیم بود. تحلیلگران می گویند در هفته ها و ماه های آینده سرمایه گذاران ..

زمان تغییر سبد دارایی ها فرا رسیده است

روز گذشته سخنان خانم یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا در کمیته بانکداری مجلس سنا سبب شد سرمایه گذاران بار دیگر به موضوع افزایش نرخ های بهره در این کشور در آینده نزدیک فکر کنند. او اعلام کرد اشتباه است اگر نرخ های بهره برای مدتی طولانی پایین نگه داشته شود و حال برخی تحلیلگران می گویند احتمال 3 بار افزایش نرخ های بهره در سال جاری میلادی زیاد است. این یک تغییر بزرگ در دیدگاه سرمایه گذاران و کارشناسان است که بر ارزش دلار و عملکرد شرکت های بورسی تاثیر خواهد داشت. تا پیش از این تصور می شد بانک مرکزی آمریکا امسال حداکثر دو بار نرخ ها را بالا خواهد برد و به همین دلیل دلار تحت فشار قرار گرفته بود. البته دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا با افزایش ارزش دلار مخالف است و آن را عاملی برای کاهش رقابت پذیری شرکت های بورسی می داند. اما او اخیرا در موضع گیری های خود انعطاف نشان داده و ممکن است در این زمینه نیز چنین کند.

روز گذشته گزارش مربوط به وضعیت شاخص های اقتصادی در منطقه یورو نشان داد اقتصاد این منطقه تا رونق فاصله دارد و بانک مرکزی اروپا باید به برنامه های حمایتی خود ادامه دهد. این دومین تغییری است که سبب می شود سرمایه گذاران در برنامه ریزی های خود تجدید نظر کنند. امروز گزارش های مهم از اقتصاد آمریکا منتشر می شود و بر مبنای محتوای این گزارش ها شاهد تغییراتی در شاخص های مالی و قیمت مواد خام خواهیم بود. تحلیلگران می گویند در هفته ها و ماه های آینده سرمایه گذاران باید همواره آماده تغییر ترکیب سبد دارایی خود باشند.

سرمایه گذاران منتظر داده های جدید هستند

امروز چهارشنبه قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با 0.5 درصد و 0.6 درصد کاهش به 55.7 دلار و 52.8 دلار در هر بشکه رسیده است. روز گذشته با آنکه ارزش دلار رشد کرد قیمت نفت اندکی افزایش یافت و کارشناسان می گویند افزایش قیمت ها تحت تاثیر پایبندی اعضاء اوپک به برنامه کاهش عرضه رخ داده است. البته این هفته نیز مانند هفته های قبل، گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا درباره تغییرات ذخیره نفت خام این کشور در هفته گذشته منتشر می شود و محتوای آن بر قیمت ها تاثیر خواهد داشت. برخی تحلیلگران معتقدند رشد بخش پتروشیمی و رونق اقتصاد جهان در سال جاری میلادی دو عامل افزایش قیمت نفت هستند. بنا به اعلام نهادهای بین المللی، امسال نرخ رشد اقتصاد جهان بالاتر از سال گذشته خواهد بود. همچنین بخش های تولید کارخانه ای وضعیت بهتری پیدا کرده اند و فروش خودرو در بازارهای بزرگ بیشتر شده است. این عوامل به افزایش مصرف نفت منجر می شود و اگر تولید نفت در آمریکا رشد قابل ملاحظه ای نداشته باشد قیمت ها افزایش خواهد یافت. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

امروز بر نوسان قیمت ها افزوده می شود

امروز قیمت طلا با 2 دلار کاهش به 1227 دلار در هر اونس رسیده است. قیمت سه فلز گرانبهای دیگر اندکی رشد کرده است. روز گذشته رویکرد انتظار در سرمایه گذاران سبب شد قیمت طلا نوسانی بسیار اندک داشته باشد البته در پایان معاملات شاهد رشد اندک قیمت ها بودیم. افزایش ارزش دلار در برابر یورو و پوند سبب شد فشارهایی بر قیمت فلز زرد وارد شود. قیمت طلا در سال جاری میلادی تاکنون حدود 80 دلار در هر اونس رشد کرده و برخی نهادهای تحلیلگر معتقدند اگر هراس و ابهام ادامه یابد قیمت طلا در سال جاری میلادی عملکرد مثبت خواهد داشت. امروز نوسان قیمت ها در بازار طلا بیشتر خواهد شد زیرا هم داده های جدید از اقتصاد آمریکا منتشر می شود و هم جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا در جمع اعضاء کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان گزارش ارائه خواهد کرد. روز گذشته او در کمیته خدمات مالی مجلس سنا گزارشی از وضعیت اقتصادی و برنامه های بانک مرکزی برای بالا بردن نرخ های بهره ارائه کرد. اگرچه او در سخنان روز گذشته خود بر لزوم افزایش نرخ های بهره تاکید کرد و ارزش دلار بالا رفت اما قیمت طلا کاهش نیافت زیرا سرمایه گذاران درباره آینده نگران هستند و نیز برخی خبرهای منفی از اقتصاد منطقه یورو منتشر شد. عده ای از تحلیلگران معتقدند امسال قیمت طلا رشد می کند و فعلا دلیلی بری افول قیمت ها وجود ندارد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

ثبات قبل از التهاب

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا افزایش یافته اند و سرمایه گذاران بر مبنای گزارش های عملکرد شرکت های بورسی تصمیم گیری می کنند. روز گذشته شاخص های مالی در بورس های این قاره تغییر بزرگی نداشتند و به نظر می رسد سرمایه گذاران منتظر مشخص شدن سیاست های حمایتی بانک مرکزی آمریکا و انتشار گزارش های جدید از اقتصاد چین و آمریکا بودند. بخشی از نگرانی ها درباره روابط چین و آمریکا از میان رفته اما افق این روابط هنوز مشخص نیست. همچنین دولت چین هنوز درباره سیاست های حمایتی خود در سال جاری میلادی توضیحی ارائه نکرده است در نتیجه طبیعی است که سرمایه گذاران با احتیاط رفتار کنند.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بازارهای بزرگ اروپا رشد کردند اما درباره داده های جدید از اقتصاد منطقه یورو نگرانی هایی وجود دارد. روز گذشته اعلام شد اقتصاد این منطقه در سه ماهه پایانی سال گذشته میلادی در مقیاس سالانه 1.7 درصد و در مقیاس فصلی 0.4 درصد رشد کرده است. هر دو رقم پایین تر از پیش بینی اقتصاددان ها بود. همچنین تولید صنعتی در مقیاس ماهانه 1.6 درصد کاهش یافته است. واقعیت این است که اقتصاد منطقه یورو هنوز به ثبات و رونق مورد نظر بانک مرکزی اروپا نرسیده و به نظر می رسد ضروری است سیاست های حمایتی ادامه پیدا کند.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا رشد کردند. افزایش قیمت نفت و برخی فلزات پایه سبب افزایش ریسک پذیری سرمایه گذاران شده است. از سوی دیگر سرمایه گذاران منتظر داده های مهمی هستند که امروز منتشر می شود. روز گذشته جانت یلن رییس بانک مرکزی آمریکا در جمع اعضاء کمیته بانکداری مجلس سنای این کشور بر ضرورت افزایش نرخ های بهره تاکید کرد. از نظر بانک مرکزی وضعیت اقتصادی امیدبخش است و روند بهبود ادامه پیدا خواهد کرد. امروز نرخ تورم، تغییرات خرده فروشی و تولید صنعتی در آمریکا اعلام می شود و خانم یلن در جمع اعضاء کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان گزارشی از وضعیت اقتصاد و سیاست های پولی بانک مرکزی ارائه خواهد کرد. انتظار می رود نوسان شاخص های مالی در بورس امروز زیاد باشد. در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

نوسان قیمت ها کمتر شده است

امروز قیمت مس و دیگر فلزات پایه رشد کرده اما میزان آن اندک است. روز گذشته قیمت فلزات پایه تا اواخر ساعات معاملات رشد کرده بود اما همزمان با افزایش ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان، شاهد کاهش قیمت مس و سرب بودیم. البته میزان کاهش قیمت این دو اندک بود. قیمت مس در پایان معاملات به زیر 6100 دلار در هر تن رسید و قیمت سرب در محدوده 2400 دلار قرار گرفت. شرایط حاکم بر بازار فلزات پایه تغییر بزرگی نداشته است. کاهش ذخیره برخی از این فلزات در انبارهای تحت نظارت بورس لندن و پیش بینی رشد تقاضا در سال جاری میلادی سبب شده قیمت ها در سطوح بالاتری نسبت به ماه های گذشته قرار گیرد. اگر برنامه بانک مرکزی آمریکا برای بالا بردن نرخ های بهره جدی باشد و سبب رشد ارزش دلار شود، قیمت فلزات پایه تحت فشار قرار خواهد گرفت. از سوی دیگر بطور طبیعی قیمت ها پس از چند روز رشد وارد فاز اصلاح می شوند. در مورد قیمت مس، سرمایه گذاران باید به این نکته توجه کنند که اگر اعتصاب کارگران معدن در شیلی پایان یابد قیمت ها افول خواهد کرد و تحت تاثیر کاهش قیمت مس، قیمت دیگر فلزات پایه نیز کاهش خواهد یافت. بین قیمت مس و قیمت دیگر فلزات پایه همبستگی مثبت وجود دارد. امروز چند گزارش از اقتصاد آمریکا منتشر می شود که هم بر ارزش دلار تاثیر دارد و هم نشان می دهد وضعیت تولید صنعتی و خرده فروشی در این کشور چگونه بوده است. هر دو گزارش بر قیمت فلزات پایه تاثیر خواهند داشت. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

دلار حمایت شد اما اندکی!

امروز ارزش دلار در برابر یورو افزایش یافته است. روز گذشته نیز ارزش دلار در برابر این دو ارز افزایش یافت زیرا خانم جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا در سخنان خود در جمع اعضاء کمیته بانکداری مجلس سنای این کشور گفت اشتباه است اگر نرخ های بهره را برای مدتی طولانی پایین نگه داریم. وی بطور ضمنی به افزایش دوباره نرخ های بهره در نشست آتی کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی اشاره کرد و همین سخنان کافی بود تا دلار تقویت شود. البته میزان افزایش ارزش دلار زیاد نبود. امروز نیز خانم یلن در جمع اعضاء کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان گزارش ارائه خواهد کرد و سرمایه گذاران منتظر شنیدن سخنان او و نیز انتشار داده های متنوعی هستند که از اقتصاد آمریکا منتشر خواهد شد. روز گذشته یک عامل فشار بر ارزش یورو، اعلام نرخ رشد اقتصاد منطقه یورو در سه ماهه پایانی سال گذشته در مقیاس سالانه و فصلی بود. ارقام اعلام شده پایین تر از پیش بینی اقتصاددان ها بود. این دومین تخمین از نرخ رشد اقتصاد منطقه یورو است. ارزش دلار در هفته های اخیر تحت فشار بوده زیرا درباره تبعات سیاست های رییس جمهور جدید آمریکا نگرانی هایی وجود دارد. گزارش های جدید از اقتصاد می تواند از این نگرانی ها بکاهد یا به آنها دامن بزند. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24