Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

این رشد مصرف تا سه ماهه دوم ادامه پیدا خواهد کرد. اگر اختلال ها در عرضه حتی برای مدتی کوتاه ادامه یابد، کسری عرضه از قیمت ها حمایت می کند. با توجه به آغاز برنامه توسعه زیرساخت ها در ..

نگاهی عمیق تر به علل رشد قیمت فلزات پایه

روز گذشته قیمت مس و دیگر فلزات پایه رشد کرد و این افزایش امروز نیز ادامه یافته است. قیمت این فلزات از اواخر هفته قبل وارد روند رشد شده و به باور تحلیلگران در بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس، افق بازار فلزات پایه در سال جاری میلادی مثبت است. البته برخی موانع در برابر رشد قابل ملاحظه قیمت ها وجود دارد. در ادامه به بررسی شرایط کنونی بازار و علل اصلی رشد اخیر قیمت ها اشاره می کنیم.

قیمت مس از اواخر هفته قبل به دلیل بروز اختلال در عرضه از دو معدن بزرگ این فلز رشدی قابل ملاحظه داشته و به بالاترین میزان در 20 ماه اخیر رسیده است. نگرانی ها درباره کاهش عرضه به رشد قیمت ها کمک کرده است. روز گذشته قیمت فلز سرخ به بالاترین میزان از ماه می سال 2015 رسید. کارگران معدن مس شیلی هفته پیش بر سر دستمزد اعتصاب کردند و بی نتیجه بودن مذاکرات سبب شد شرکت بی اچ پی بیلیتون روز جمعه اعلام کند نمی تواند به تعهدات خود در زمینه تحویل مس عمل کند.

از سوی دیگر، در اندونزی ممنوعیت صادرات مس بر نگرانی ها در باره اختلال در عرضه افزوده است. بدین ترتیب قیمت ها حمایت شده و همبستگی قیمت مس با قیمت دیگر فلزات پایه به رشد قیمت گروه فلزات یاد شده منجر شده است.

یکی از کارشناسان بانک سوسیته جنرال معتقد است بین قیمت مس و دیگر فلزات پایه همبستگی وجود دارد در نتیجه قیمت تمام این فلزات رشد کرده است. اما تحلیلگران موسسه مک کواری می گویند این تاثیر بسیار محدود است بویژه از آنجهت که رشد قیمت مس در اثر بروز اختلال در عرضه رشد کرده و در نهایت این اختلال رفع خواهد شد.

انتظار می رود اعتصاب کارگرارن در معدن مس شیلی بزودی پایان یابد اما در اندونزی حصول توافق بین شرکت تولیدکننده مس یعنی فری پورت مک موران و دولت بزودی قابل انجام نیست. بدین ترتیب قیمت ها برای مدتی حمایت خواهند شد.

اما صرف نظر از عوامل کوتاه مدت، برای سال جاری میلادی وضعیت بازار فلزات پایه چگونه خواهد بود؟

طی ماه های آینده، تغییرات ارزش دلار، سیاست های دولت چین در خصوص حمایت از اقتصاد این کشور، روابط تجاری چین و آمریکا و نیز میزان مصرف فلزات پایه در آمریکا، چهار عامل مهم در تعیین جهت حرکت بازار هستند.

در نگاه نخست به نظر می رسد برآیند تاثیر این عوامل بر قیمت ها مثبت است و می توان انتظار داشت رشد قیمت فلزات پایه ادامه یابد. برای مثال داده های اقتصادی از چین نشان می دهد وضعیت رو به بهبود و ثبات است و انتظار می رود تدابیر حمایتی دولت ادامه یابد. همچنین پیش بینی شده ارزش دلار در سال جاری میلادی رشد قابل ملاحظه ای نداشته باشد. این به رشد قیمت فلزات پایه کمک می کند. اما آنچه بیان شد تمام ماجرا نیست.

واقعیت این است که امسال رشد اقتصاد چین در خوشبینانه ترین حالت در محدوده 7 درصد خواهد بود یعنی همان رقمی که سال پیش مشاهده شد. در این نرخ رشد، تقاضای این کشور برای فلزات پایه خیلی افزایش پیدا نخواهد کرد. دولت چین برای کمک به رونق اقتصادی تدابیری اتخاذ کرده اما میزان حمایت ها تنها در حدی است که رشد اقتصاد در سطح کنونی باقی بماند.

از سوی دیگر بانک مرکزی آمریکا قصد دارد امسال سه بار دیگر نرخ های بهره را بالا ببرد. این اقدام به رشد ارزش دلار منجر می شود. حتی اگر شاخص دلار در سطح کنونی باقی بماند قیمت فلزات پایه تحت فشار خواهد بود.

برنامه دولت جدید آمریکا برای توسعه زیرساخت ها، در صورتیکه بودجه آن از سوی کنگره تصویب شود، بسیار تدریجی اجرا می شود و تاثیر بزرگی بر مصرف فلزات پایه بویژه مس نخواهد داشت. و در نهایت اگر بین چین و آمریکا تنش تجاری رخ دهد فشار بیشتری بر قیمت فلزات پایه وارد خواهد شد.

اما بانک گلدمن ساکس پیش بینی کرده افق بازار فلزات پایه در سال جاری میلادی مثبت است. از دید تحلیلگران این بانک، اکنون که سال جدید چینی آغاز شده بر مصرف فلزات پایه بویژه مس در این کشور افزوده می شود و این رشد مصرف تا سه ماهه دوم ادامه پیدا خواهد کرد. اگر اختلال ها در عرضه حتی برای مدتی کوتاه ادامه یابد، کسری عرضه از قیمت ها حمایت می کند. با توجه به آغاز برنامه توسعه زیرساخت ها در آمریکا و تداوم حمایت های دولت چین از اقتصاد به شکل سرمایه گذاری در ساخت و سازها، می توان انتظار داشت بازار فلزات پایه در کل سال جاری میلادی رونق داشته باشد البته نباید تصور کرد قیمت ها رشدی نجومی خواهند داشت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24