Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

امروز در شروع معاملات هفته در بازارهای جهان شاهد رونق بازار فلزات پایه و نیز رشد شاخص های مالی در بورس های بزرگ .. اما کارشناسان معتقدند قیمت ها و شاخص ها ..

روزهای پرالتهاب پیش روی سرمایه گذاران است!

هفته پیش عملکرد بازارهای مخلتف عموما مثبت بود و عامل این رونق، هیجان های جدید در باره بهبود شرایط اقتصادی در آمریکاست. هفته پیش، هم از تنش ها بین آمریکا و چین کاسته شد و هم ترامپ وعده داد از مالیات شرکت های آمرکیایی خواهد کاست در نتیجه سرمایه گذاران به سمت بازارهای مالی هجوم بردند. اما آیا این رونق ادامه پیدا خواهد کرد؟ در هفته پیش رو، سه عامل یعنی داده هایی که از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود، دو گزارشی که رییس بانک مرکزی آمریکا در باره وضعیت اقتصاد این کشور ارائه خواهد کرد و اخباری که از تصمیم های جدید رییس جمهور آمریکا منتشر می شود، بر رفتار سرمایه گذاران در بازارهای مختلف تاثیر خواهد گذاشت. برخلاف هفته گذشته، این هفته گزارش های متنوعی از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود و نیز قرار است فردا و روز چهارشنبه، جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا گزارشی برای اعضاء دو کمیته مجلس نمایندگان و سنا ارائه کند. همچنین بدون شک این هفته دونالد ترامپ تصمیم های جدید اتخاذ خواهد کرد. مجموعه این عوامل سبب خواهد شد در روزهای آینده نوسان در شاخص های مالی و قیمت مواد خام بزرگ باشد. همچنین انتظار می رود تغییرات شاخص دلار بزرگ باشد. برخی تحلیلگران معتقدند هیجان سرمایه گذاران ادامه پیدا خواهد کرد.

احتمال اصلاح رو به پایین قیمت ها

امروز دوشنبه در آغاز معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا بدون تغییر محسوس به ترتیب در سطح 56.7 دلار و 53.8 دلار در هر بشکه در نوسان است. هفته پیش نوسان هایی در قیمت نفت مشاهده شد که عموما حاصل تغییرات ارزش دلار و خبرهایی بود که از وضعیت بازار منتشر شد. پایبندی بی سابقه اعضاء اوپک به برنامه کاهش عرضه نفت، یک عامل مهم برای بالا بردن قیمت این ماده خام است اما بازار نفت از عوامل دیگر بویژه میزان تولید در برخی کشورها از جمله آمریکا نیز تاثیر می پذیرد. این هفته نیز مانند هفته های قبل، میزان تغییرات ذخیره نفت و بنزین در آمریکا اعلام خواهد شد و داده های آن بر قیمت ها موثر است. بویژه تغییرات ذخیره بنزین نشان می دهد وضعیت مصرف به چه شکل است. عاملی دیگری که بر قیمت ها تاثیر دارد میزان پایبندی تولیدکنندگان به برنامه کاهش عرضه نفت است. قرار است در فواصل زمانی مشخص، گزارش هایی از میزان پایبندی منتشر شود. نهادهای تحلیلگر پیش بینی کرده اند امسال قیمت نفت نمی تواند به بالای 65 دلار در هر بشکه برسد. حتی رسیدن قیمت ها به این رقم نیز بعید است. همچنین پیش بینی شده عرضه و تقاضا اواسط امسال به تعادل خواهد رسید. آژانس بین المللی انرژی در گزارش هفته قبل خود پیش بینی کرد امسال رشد تقاضا برای نفت 1.4 میلیون بشکه در روز است. این میزان 200 هزار بشکه کمتر از رقم مربوط به سال 2015 است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت آمریکا در هفته گذشته نشان داده شده است:

پیش بینی افزایش قیمت ها

امروز قیمت طلا با 3 دلار کاهش به 1230 دلار در هر اونس رسیده است. در نظرسنجی این هفته کیتکو، هم سرمایه گذاران و هم تحلیلگران پیش بینی کرده اند قیمت طلا در هفته پیش رو باز هم افزایش خواهد یافت. برخی ابهام ها و نگرانی ها در باره آینده وجود دارد که سبب جذابیت طلا شده است. تصمیم های رییس جمهور جدید آمریکا تنش هایی پدید آورده و در این شرایط طلا مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته است. از سوی دیگر اگر برنامه افزایش نرخ های بهره در آمریکا به تعویق افتد دلار تحت فشار قرار خواهد گرفت و قیمت طلا حمایت خواهد شد. این هفته داده های اقتصادی از آمریکا و محتوای گزارش های جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا در برابر اعضاء دو کمیته از مجلس نمایندگان و سنای این کشور بیشترین تاثیر را بر قیمت طلا خواهند داشت. سخنانی که جانت یلن بیان خواهد کرد بر ارزش دلار و بازارهای مالی تاثیر می گذارد و در نتیجه بر قیمت طلا موثر خواهد بود. تحلیلگرانی که پیش بینی کرده اند قیمت طلا امسال کاهش می یابد معتقدند رشد شاخص های مالی و برنامه افزایش نرخ های بهره در آمریکا مانع افزایش قیمت فلز زرد خواهد شد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس نقره در یک هفته گذشته نشان داده شده است:

بعید نیست رشد شاخص ها ادامه یابد

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا افزایش یافته است. این هفته گزارش های متنوعی از اقتصاد چین منتشر می شود و داده های این گزارش ها و اخباری که از اقتصاد آمریکا و تصمیم های جدید رییس جمهوری این کشور در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد بر رفتار سرمایه گذاران در بازارهای مالی آسیا تاثیر خواهد داشت. هفته پیش تماس تلفنی ترامپ با رییس جمهوری چین و اعلام احترام آمریکا به سیاست چین واحد عاملی برای افزایش ریسک پذیری سرمایه گذاران بود. اما مشخص نیست در هفته پیش رو چه رویدادهای بین این دو کشور رخ خواهد داد.

اروپا. در هفته پیش رو گزارش های مربوط به اقتصاد آلمان و منطقه یورو اهمیت بالایی در شکل دهی به رفتار سرمایه گذاران دارند. فردا نرخ رشد اقتصاد منطقه یورو در سه ماهه پایانی سال گذشته میلادی در مقیاس فصلی و سالانه منتشر می شود و برخی داده ها از اقتصاد آلمان در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد. روز جمعه نیز وضعیت بخش خرده فروشی در انگلستان اعلام می شود. سرمایه گذاران اروپایی هنوز نمی دانند چه تغییراتی در روابط اقتصادی اروپا و آمریکا رخ خواهد داد. و این ابهام تا چند ماه آینده ادامه پیدا خواهد کرد. رییس جمهوری جدید آمریکا تجربه کارهای سیاسی آنهم در سطح ریاست جمهوری ندارد و وعده هایی داده که سبب نگرانی سرمایه گذاران شده است. باید زمان بگذرد تا مشخص شود او تا چه حد توانایی دارد به این وعده ها عمل کند.

آمریکا. در هفته پیش رو، هم گزارش های مهم از اقتصاد آمریکا منتشر می شود و هم جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا در روزهای سه شنبه و چهارشنبه در برابر اعضاء دو کمیته از مجلس نمایندگان و سنا به بیان دیدگاه های بانک مرکزی در باره وضعیت اقتصادی و افق آن خواهد پرداخت. محتوای سخنان او و داده های اقتصادی در کنار تصمیم های جدید دونالد ترامپ، بر بازار مالی آمریکا تاثیر خواهد داشت. شاخص های مالی در بورس آمریکا در چند ماه اخیر رشد کرده اند و هفته پیش وعده ترامپ مبنی بر کاستن از مالیات ها سبب شد روند افزایش شاخص های مالی ادامه پیدا کند.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در یک هفته گذشته نشان داده شده است:

قیمت ها فعلا به تعادل رسیده اند

امروز قیمت مس و دیگر فلزات پایه رشد کرده است. قیمت مس با 1.5 درصد افزایش به 6200 دلار در هر تن رسیده است. قیمت روی نیز در مرز 3000 دلار قرار دارد. قیمت فلزات پایه در هفته های اخیر به تدریج رشد کرده و اگر هیجان ها درباره رونق اقتصاد آمریکا و چین ادامه یابد قیمت ها در سطوح کنونی باقی خواهد ماند. اما بعید است در هفته های آینده شاهد رونق این بازار باشیم زیرا هنوز تغییری در شاخص های بنیادی بازار رخ نداده و رشد قیمت ها حاصل پیش بینی افزایش تقاضاست. البته در ماه های اخیر، وضعیت بخش های تولید کارخانه ای در اقتصادهای بزرگ امیدبخش بوده و نیز برخی تحلیلگران معتقدند ارزش دلار در سال جاری میلادی رشد نخواهد کرد. اگر دولت چین به اجرای برنامه های حمایتی خود ادامه دهد و ارزش دلار رشد نکند امسال قیمت فلزات پایه عملکرد مثبت خواهد داشت. اما آندسته از سرمایه گذاران که اکنون وارد بازار می شوند نباید انتظار داشته باشند سودی بزرگ کسب کنند زیرا بخشی بزرگ از رشد قیمت ها از پیش رخ داده است. نکته مهمی که سرمایه گذاران باید در نظر داشته باشند این است که اقدامات آمریکا و اروپا علیه رویه های تجاری چین تازه آغاز شده و نمونه آن افزایش تعرفه واردات فولاد چین از سوی اروپا و آمریکا بوده است. مقامات اروپایی و آمریکایی معتقدند دولت چین در ارزش یوان دست می برد و بطور مصنوعی ارزش آن را پایین نگه داشته است تا رقابت پذیری کالاهای صادراتی چین بالا باشد. انتظار می رود اقداماتی از سوی اروپا و آمریکا علیه این رفتار چین انجام شود. در هفته های اخیر گزارش های منتشر شده از اقتصاد چین مثبت بوده و سرمایه گذاران مطمئن هستند که نرخ رشد اقتصاد این کشور امسال در سطح سال گذشته است و سقوط نخواهد کرد. برخی کارشناسان می گویند قیمت فلزات پایه در سطوح کنونی در تعادل قرار دارد و احتمال دارد اندکی کاهش یابد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

بر نوسان شاخص دلار افزوده می شود

امروز ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان اندکی رشد کرده است. تغییرات ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان در روزهای گذشته بزرگ نبوده و به نظر می رسد سرمایه گذاران منتظر داده های متنوعی هستند که این هفته از اقتصادهای بزرگ منتشر خواهد شد. این هفته از انگلستان، آمریکا، آلمان و منطقه یورو گزارش های مهم در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت و پیش بینی شده نوسان ارزش ارزهای معتبر بیشتری از هفته قبل باشد. هفته پیش، شاخص دلار اندکی رشد کرد و بعید نیست این هفته این روند ادامه پیدا کند. امروز خبری از اقتصاد آمریکا منتشر نخواهد شد اما فردا و روز چهارشنبه، جانت یلن دو گزارش از وضعیت اقتصاد آمریکا و برنامه های آتی این نهاد ارائه می کند. همچنین روز چهارشنبه نرخ تورم، تغییرات خرده فروشی و وضعیت فعالیت ها در بخش صنعتی در آمریکا اعلام خواهد شد. محتوای این گزارش ها اهمیت بالایی دارد. فردا نرخ رشد اقتصاد منطقه یورو در سه ماهه پایانی سال گذشته میلادی در مقیاس سالانه و فصلی منتشر می شود. وضعیت اقتصادی در منطقه یورو در ماه های اخیر امیدبخش بوده و این عاملی برای رشد ارزش یورو است. فردا همچنین چند خبر از اقتصاد انگلستان منتشر می شود. روند اجرای برنامه جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا در مرکز توجه سرمایه گذاران قرار دارد. در زیر نمودار تغییرات نسبت پوند به دلار در هفته گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24