Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

قیمت های ملتهب پلیمرها کمی آرام شده ولی هنوز هم برخی گریدها رشد قیمت و برخی دیگر کاهش نرخ را تجربه می کنند که چشم انداز ثبات در این بازار ، بیش از پیش در دسترس جلوه کند. این در حالی است که رشد قیمت و یا کاهش نرخ ها غالباً کمتر از ١ درصد بوده و اغلب آن ها تغییر چندانی را لمس نکرده اند که می تواند از ثبات شکننده بازار خبر دهد اگرچه معاملات کم رونق بورس کالا در دو روز ابتدایی هفته جاری البته به رغم ضعف محسوس عرضه ها ، خود دلیلی بر آرامش نسبی در این بازار است...

بوی بهبود می آید...؟

بورس24 :آغاز معاملات گواهی سپرده کالایی در مشهد را می توان مهمترین خبر روز یکشنبه در بورس کالای ایران به شمار آورد که می تواند فضایی جدید را پیش روی داد و ستد این کالا در بازار داخلی و بین المللی ایجاد کند. این در حالی است که معاملات زعفران از سال 87 آغاز شده ولی اوراق سپرده کالایی به تازگی با حضور مدیرعامل بورس کالا ، قائم مقام وزیر جهادکشاورزی و معاون سازمان بورس و اوراق بهادار از روز یکشنبه اجرایی شده است. در بازار فولاد نیز شاهد بهبود نسبی تقاضا هستیم که می تواند شرایط بهتری را پیش روی بازار فولاد در روزهای پایانی سال ترسیم کند. در بازار محصولات پتروشیمی نیز شاهد ثباتی شکننده در بازار هستیم که می تواند در روزهای آینده نیز ادامه یابد.

بازار پتروشیمی ها

قیمت های ملتهب پلیمرها کمی آرام شده ولی هنوز هم برخی گریدها رشد قیمت و برخی دیگر کاهش نرخ را تجربه می کنند که چشم انداز ثبات در این بازار ، بیش از پیش در دسترس جلوه کند. این در حالی است که رشد قیمت و یا کاهش نرخ ها غالباً کمتر از 1 درصد بوده و اغلب آن ها تغییر چندانی را لمس نکرده اند که می تواند از ثبات شکننده بازار خبر دهد اگرچه معاملات کم رونق بورس کالا در دو روز ابتدایی هفته جاری البته به رغم ضعف محسوس عرضه ها ، خود دلیلی بر آرامش نسبی در این بازار است.

به نظر می رسد در هفته پیش رو شرایط آرام و کم التهابی در این بازار تجربه شود اگرچه افت نسبی قیمت ها و البته امکان کاهش حجم معاملات در بورس کالا نیز پتانسیل خودنمایی داشته و می تواند آرامش نسبی در بازار را به درون مایه رکودی جدید به مخاطب عرضه دارد اگرچه چندان هم جدی نخواهد بود. در هر حال بازار پلیمرها 4 هفته پیاپی شرایط مطلوبی را در بورس کالا تجربه کرده که همین ویژگی در کنار رشد تغذیه بازار داخلی از مواد اولیه ، امکان کاهش قیمت ها را ایجاد کرده و می تواند این وضعیت به صورت کژ دار و مریز تا پایان هفته ادامه یافته اگرچه چهره اصلی بازار را می توان در معاملات روز سه شنبه بورس کالای ایران رصد کرد. در هر حال از روز آینده با افزایش حجم عرضه منتظر بهبود حجم معاملات در بورس کالا هستیم اگرچه حجم داد و ستد هفته جاری چنگی به دل نمی زند.

برخی از مهمترین معاملات محصولات پلیمری در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

پلی اتیلن ترفتالات نساجی TG645

پتروشیمی تندگویان

سلف

35,254

35,254

528

528

528

پلی اتیلن ترفتالات نساجی Super Bright TG641

پتروشیمی تندگویان

نقدی

38,157

38,157

506

286

286

پلی استایرن معمولی MP08

محب پلیمر قم

نقدی

54,750

54,750

100

100

100

پلی اتیلن سنگین بادی BL3

پلیمر کرمانشاه

نقدی (مچینگ)

40,348

40,348

0

24

24

پلی اتیلن سنگین فیلم F7000

پتروشیمی مهر

نقدی (مچینگ)

40,439

40,439

0

22

22

بورس انرژی: معامله 35000 تن نفت کوره 380 سانتی استوکس در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی

در جریان معاملات روزجاری،یکشنبه24بهمن ماه 95، در رینگ بین الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران 35000 تن نفت کوره 380 سانتی استوکس شرکت ملی نفت عرضه شد که در نهایت کل محموله عرضه شده به ارزش بالغ بر 4000 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت. همچنین این معامله سومین محموله صادراتی معامله شده نفت کوره 380 سانتی استوکس در رینگ بین الملل بورس انرژی ایران می­باشد.

امروز همچنین در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای قطران ذوب‌آهن اصفهان، برش سنگین پتروشیمی شازند، حلال 402 و 410 پالایش نفت شیراز، نفتای سبک پالایش نفت تهران و بندرعباس، حلال 402 پالایش نفت تبریز و پروپان پالایش نفت تهران در رینگ داخلی و حلال 402 پالایش نفت اصفهان، نفت کوره 380 سانتی استوکس شرکت ملی نفت ایران و میعانات گازی پالایش گاز پارس جنوبی در رینگ بین‌الملل عرضه گردیدکه کل معاملات صورت گرفته و عرضه‌های مازاد معادل 45،163 تن به ارزش قریب به 558 میلیارد و 685 میلیون ریال بود.

در جلسه معاملاتی روز دوشنبه،25بهمن ماه 95، در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای آیزوفید، آیزوریسایکل، حلال 404، نفتای سنگین تصفیه نشده و بلندینگ نفتا حلال 4100 پالایش نفت شیراز، میعانات گازی پالایش گاز ایلام و سوخت کوره سبک و برش سنگین پتروشیمی تبریز در رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران عرضه خواهند شد.

بازار فولاد:

بازار امروز گویی تلاش داشته است که برگردد ولی بازار چندان هم باور نکرد. در معاملات روز یکشنبه شاهد بودیم که بدنه غالب بازار قیمت های پیشنهادی خود را با ثبات اعلام کرد هرچند که در برخی از لیست های فروش ، کاهش قیمت هایی محدود نیز به چشم می خورد اگرچه تیرآهن هم مثل میلگرد کاهش نرخ هایی شکننده و حتی ناچیز را تجربه کرد. این در حالی بود که واحدهای تولیدی بسیاری افزایش قیمت های محدودی را در لیست های فروش خود مخصوصاً در اواخر فعالیت بازار به ثبت رساندند که نشان دهنده میل بدنه عرضه کننده اصلی به رشد قیمت هاست.

این تضاد را می توان جذاب عنوان کرد زیرا نشان دهنده دو ذهنیت متقابل و متضاد با یکدیگر بوده که در نهایت چهره غالب بازار را تعیین می کند. در صورتی که هرکدام از این دو طرزفکر قوی تر باشد ، قطعاً چهره بازار را آن سمت و سو تعیین خواهد کرد بنابراین اهمییت قدرتنمایی هرکدام را نمی توان نادیده گرفت.

برآوردها نشان می دهد که موجودی انبارها پایین است بنابراین قدرت اصلی در فاز عرضه ها در دست واحدهای تولیدی اصلی قرار دارد. این مطلب خود شاهدی قدرتمند از احتمال ادامه رشد آرام و البته هدفمند قیمت هاست که می تواند به تحربک تقاضا منجر شود. تاکنون شرایط مطلوب است و می توان به رشد قیمت ها خوش بین بود ولی این تمام ماجرا نیست.

شنیده ها حکایت از آن دارد که بانک ها و حتی برخی نهادهای مالی و حتی افرادی خاص در روزهای پایانی سال در حال جمع آوری مطالباتی هستند که به مرور در اختیار واحدهای تولیدی قرار داده و حتی ممکن است این رویکرد پیش از زمان سررسید مطالبات نیز آغاز شده باشد و یا در زمان سررسید ، نرخ سود آن برای استمهال افزایش یابد. این شرایط دیگر گزینه ای را برای برخی واحدهای تولیدی بدهکار باقی نمی گذارد تا بتوانند بدهی های خود را مدیریت کرده و مجبور خواهند بود تا دارایی های خود را به سرعت به وجه نقد تبدیل کنند. حال ممکن است این فرآیند توسط یک فرد واسطه صورت گرفته و یا توسط خود عرضه کننده اصلی به خریداری مشخص زیر قیمت معمول فروخته شود. در صورتی که این رویه ادامه یافته و یا توسعه یابد ، باید نگران رشد قیمت ها بود زیرا چندان هم قدرتمند عمل نمی کند.

موارد فوق را باید در شرایطی ارزیابی کرد که شواهد از افزایش گام به گام تقاضا خبر داده و واحدهای تولیدی با رصد وضعیت خرید و مخصوصاً رو آوردن به فروش نقدی ، حتی با قیمت هایی کمتر از نرخ های معمول نیز می توانند منابع مالی خود را تأمین کرده همچنین فروش حرفه ای آن ها نیز می تواند آسیبی به ساختار کلی قیمتی در بازار وارد نسازد. با توجه به این موارد بهتر است فعالان بازار با دقت بیشتری رفتارهای خود و حتی اطرافیان را رصد کننده تا کمترین آسیبی به خود و یا کل بازار وارد سازند هرچند که در ضعف نقدینگی ، ناخودآگاه پتانسیل برخی از ناهماهنگی های مالی نیز محقق خواهد شد.

در هر حال بازار امروز در اواخر فعالیت خود برای عرضه ها از کارخانه و حتی برخی از عرضه ها از انبار تهران نیز نزدیک به 10 تومان قیمت های پیشنهادی خود را افزایش داد که می توان به تقویت آرام و البته بنیادین معاملات در این بازار خوش بین بود.

یکی از کمترین قیمت ها در بازار آزاد آهن آلات

قیمت / ریال بر هر کیلوگرم

کارخانه تولیدی / انبار تهران

نوع کالا

15,100

قزوین

میلگرد 8 آجدار A2

14,650

قزوین

میلگرد 10 آجدار A2

14,650

قزوین

میلگرد 12 آجدار A2

16,600

ذوب آهن اصفهان

میلگرد 14 آجدار A3

16,600

ذوب آهن اصفهان

میلگرد 16 آجدار A3

16,600

ذوب آهن اصفهان

میلگرد 18 آجدار A3

16,600

ذوب آهن اصفهان

میلگرد 20 آجدار A3

16,600

ذوب آهن اصفهان

میلگرد 22 آجدار A3

16,600

ذوب آهن اصفهان

میلگرد 25 آجدار A3

2,870,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 14

3,460,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 16

4,160,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 18

6,550,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 20

7,350,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 22

8,900,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 24

10,320,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 27

قیمت های دیگری نیز در این بازار ارائه شده که می تواند از صحت و درستی این نرخ ها بکاهد. چندان هم این قیمت ها قابل استناد نیست.

اصفهانی گزارشگر بازار فولاد، در برخی از کانال های تلگرامی در خصوص وضعیت بازار فولاد عنوان داشت؛

انواع تیرآهن ذوب آهن اصفهان در بازار غیر رسمی توسط برخی مبادی غیر رسمی فروش امروز در هر سه نقطه "خط کارخانه " و " انبار اصفهان " و " انبار تهران " صرفنظر از برخی تغییرات جزئی تقریبا ثابت شنیده شد.

- جهان فولاد غرب؛ نورد فولاد یزد و فولاد ناب تبریز هم ثابت شنیده شد.

در حوزه ناودانی و نبشی امروز بنا بر رصد بازار و گزارش اقنا تغییرات در برخی از مبادی افزایشی و در برخی دیگر هم ثابت بود.

برخی از تغییرات این حوزه شامل موارد زیر بود :

- آریان : ثابت

- ناب تبریز : ثابت

- البرز غرب : ثابت

- ماهان : 10+ الی 20+

- نصر تبریز : ثابت

- نستا : ثابت

- گرم فلز : 20 +

- سجاد : 20 +

- شکفته مشهد : 10 + الی 30+

- منظومه اصفهان : 10 +

در حوزه میلگرد هم امروز شاهد افزایش 5 تا حداکثر 30 تومانی نرخ محصولات برخی از مبادی این حوزه بنا بر آنچه که در ضمیمه مشاهده میشود؛ بودیم. از طرفی در حوزه شمش هم بنا بر گزارش نرخ باکس امروز افزایش 10 تا 30 تومانی در برخی از مبادی به چشم می خورد. در بازار قراضه آهن هم برخی تغییر جهت ها در خصوص روند افزایشی دیده میشود و در کل بازار فولاد کشور همزمان با نزدیک شدن به هفته های انتهایی سال در اکثر حوزه ها، امروز نوسانات افزایشی بیشتری را به خود دید. هماهنگی های به عمل آمده در نشست روز قبل انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور توام با جو روانی حاصل از افزایش قابل توجه نرخ سنگ آهن چین از جمله مهمترین عوامل افزایش قیمت این قسمت از بازار بودند.

از طرفی مطابق با گزارشات دریافتی و رصد بازار، امروز باقیمانده تقاضاهای در صف هم تطمیع شد و در کل تقاضا ضعیف براورد گردید. افزایش برودت هوا و تشدید بارندگی در نقاط وسیعی از سطح کشور هم مزید علت فروکش نمودن تقاضای امروز آخر وقت بازار گردید. با توجه به شرایط بوجود آمده و فعلی، قدر مسلم بازار فردا و چند روز آتی کاملا به عکس العمل بازیگران بالادستی و بخصوص نوسانات نرخ شمش دارد؛ چرا که زنجیره های پایین دستی حالا با دقت بیشتری تحرکات نوردکاران در مواجه با بازار شمش را مد نظر قرار خواهند داد

بنا بر رصد بازار حوزه میلگرد، تغییرات نرخ مبادی این حوزه، امروز شامل موارد زیر بودند :

فولاد قزوین و پارس آرمان : ثابت

فولاد آلیاژی ایران : انواع میلگرد ساده توسط یکی از نمایندگان رسمی این تولیدی ثابت شنیده شد.

فولاد سیرجان حدید جنوب : ثابت

فولاد کیان کاشان : ثابت

فولاد پرند : ثابت

مجتمع فولاد خرم آباد : ثابت

فولاد نیک صدرای توس : ثابت

فولاد نورد گلستان : ثابت

ذوب آهن و نورد کرمان : ثابت

فولاد ایزد خواست جنوب : ثابت

فولاد درپاد تبریز : ثابت

فولاد خراسان : برخی مبادی غیر رسمی فروش : ثابت

سیما فولاد جهان : ثابت

فولاد شمس سپهر : ثابت

انواع میلگرد 6.5 ساده کلاف فولاد نطنز توسط یکی از نمایندگان رسمی این تولیدی امروز ثابت شنیده شد

فولاد کوثر اهواز : برخی مبادی رسمی فروش از انبار اهواز : ثابت

فولاد البرز ایرانیان : برخی مبادی رسمی فروش : ثابت

فولاد خرمدشت : ثابت

انواع محصولات نورد فولاد یزد شامل میلگرد ساده و آجدار و BS و تیرآهن با حداقل تنوع در اقلام امروز توسط برخی از نمایندگان تقریبا ثابت شنیده شد.

نماینده رسمی ذوب آهن اصفهان : ثابت

فولاد هیربد : انواع میلگرد : پس از تغییرات مکرر 10 تومان افزایش قیمت نسبت به روز گذشته

فولاد شاهرود :10 تومان افزایش قیمت

پرشین فولاد : 10 تومان افزایش قیمت

فولاد ابهر : برخی از کالاها 10 تومان افزایش قیمت

فولاد بافق یزد : 20 تومان افزایش قیمت

فولاد سپهرایرانیان : برخی از محصولاتA3 حدود 10 تومان افزایش قیمت

فولاد آناهیتا گیلان : 20 تومان افزایش قیمت

فولاد کویر کاشان : افزایش 10 الی 30 تومانی در برخی از اقلام این شرکت

نورد پولاد شیراز : 10 تومان افزایش قیمت

آذر فولاد امین تیکمه داش : 20 تومان افزایش قیمت

صبا فولاد زاگرس شهرکرد : 10 تومان افزایش قیمت

فولاد کاوه تیکمه داش : 10 تومان افزایش قیمت

نورد فولاد گیلان ( حسن رود ) : 5 تا 25 تومان افزایش قیمت

مجتمع فولاد ظفر بناب : در مجموع 10 تومان افزایش قیمت

صنایع فولاد کرمان ( بردسیر ) : 10 تومان افزایش قیمت

مجتمع فولاد ایوان : 10 تومان افزایش قیمت

ذوب آهن اصفهان : انواعدمیلگرد : برخی از مبادی غیر رسمی فروش : 10 الی 15 تومان افزایش قیمت

فولاد آلیاژی ایران : انواع میلگرد A3 توسط یکی از نمایندگان رسمی فروش توام با 10 تومان افزایش قیمت شنیده شد.

صدر فولاد لرستان : برخی از اقلام 10 تومان افزایش قیمت

مجتمع فولاد صنعت بناب : برخی از اقلام 10 تومان افزایش قیمت

مجتمع ارگ تبریز : ابتدای ثابت اعلام کرد ولی در ادامه کمی افزایش داد.

فولاد امیرکبیر خزر : 5 تا 20 تومان افزایش قیمت.

فولاد آذربایجان : 5 تومان افزایش قیمت

بازار ورق امروز از نوسانات بیشتری نسبت به روز قبل برخورد بود؛ کاهش برخی از اقلام ورق نازک سیاه بخصوص ورق 2 میل، در برخی از مبادی این حوزه همانند ورق روس در انزلی و یا ورق چینی در بنگاه تهران؛ افزایش قیمت برخی از اقلام ورق سیاه کاویان در برخی از مبادی و همچنین افزایش قیمت برخی از اقلام ورق سیاه اکسین از جمله موارد رصد شده امروز بودند.

- یکی از نمایندگان رسمی فروش ورق سیاه گیلان، انواع ورق ضخامت 30 تا 65 میلیمتر این تولیدی را امروز ثابت اعلام کرد.

- ورق 2 میل سیاه روس در " انبار تهران " توسط برخی از نمایندگان غیر رسمی فروش امروز توام با 20 تومان کاهش قیمت شنیده شد.

- انواع ورق سیاه فولاد مبارکه ( رول) از " انبار تهران " توسط برخی مبادی در برخی از سایزها کمی کاهش جزیی ( 10و 12 میل حدود 5 الی 10 تومان افزایش) دیده میشود.

- جهان فولاد غرب انواع تیرآهن 14 تولیدی خود را امروز ثابت اعلام کرد.

- یکی از مبادی غیر رسمی فروش ورق سیاه گیلان، انواع ورق ضخامت 8 تا 15 میلیمتر این تولیدی را امروز ثابت اعلام کرد.

- انواع ورق سیاه فولاد مبارکه از " انبار اصفهان " و " خط کارخانه " توسط برخی از مبادی فروش امروز ثابت شنیده شد.

- انواع ورق گالوانیزه سمنان از " خط کارخانه " توسط برخی از مبادی امروز ثابت شنیده شد

- در برخی از اقلام ورق گالوانیزه شهرکرد اعلام شده توسط برخی از نمایندگان غیر رسمی فروش؛ افزایش 5 الی 10 تومانی دیده می شود.

- انواع ورق سیاه فولاد کاویان توسط برخی از نمایندگان غیر رسمی فروش امروز توام با 20 الی 40 تومان افزایش قیمت شنیده شد.

- ورق 2 میل سیاه چین در " انبار تهران " توسط برخی از مبادی فروش حدود 30 تومان کاهش قیمت

- ورق سیاه 2 میل روس از " انزلی " توسط برخی مبادی فروش امروز حدود 30 تومان کاهش قیمت

در حوزه قوطی و پروفیل هم روند کاهشی امروز در برخی مبادی همچنان ادامه پیدا کرد.

تغییرات نرخ امروز مبادی تولیدکننده قوطی و پروفیل بر مبنای قوطی ضخامت ۲ میلیمتر شامل موارد زیر بودند:

- تهران شرق : 50 -

- یزد : ثابت

- نورد میلاد یزد : ثابت

- آریا افق پاسارگاد : ثابت

- هیربد : 20 -

- جهان : 50 -

- یاران : 30 -

- کیان پرشیا : ثابت

- گل نرده : 50 -

- صابری : ثابت

- پایا اصفهان : ثابت

- اصفهان : ثابت

- پترو فولاد : 30 -

بیشترین قیمت : 2350

کمترین قیمت : 2265

کشف قیمت لحظه ای و واقعی زعفران ایرانی با گواهی سپرده کالایی

روز یکشنبه 24 بهمن ماه ، مدیرعامل بورس کالای ایران در مراسم افتتاحیه معاملات گواهی سپرده زعفران از کشف قیمت لحظه ای و واقعی زعفران ایرانی در پی معاملات گواهی سپرده کالایی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران، در این روز و با حضور جمعی از مقامات ارشد از جمله مهندس علی اکبر مهرفرد قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی، دکتر حسن امیری معاون سازمان بورس و اوراق بهادار و همچنین مهندس حسین صفایی مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، معاملات گواهی سپرده زعفران به طور رسمی در شهر مقدس مشهد افتتاح شد.

در ابتدای این مراسم نخستین معامله رسمی گواهی سپرده زعفران در سامانهwww.tsetmc.comبین نماینده اتحادیه مرکزی تعاون روستایی به عنوان خریدار و اتحادیه تعاون روستایی استان خراسان رضوی به عنوان فروشنده انجام شد و در نهایت طی معاملات امروز ، یک کیلو و 160 گرم زعفران ایرانی به ارزش بیش از 50 میلیون ریال در قالب گواهی سپرده کالایی به فروش رفت.

براساس این گزارش، پس از انجام نخستین معامله گواهی سپرده زعفران، امیر مسعود پژمان پور، مدیرعامل اتحادیه تعاونی های روستایی استان خراسان رضوی به عنوان میزبان ،ضمن عرض خیر مقدم به مسوولان و مدعوین، عنوان کرد: بیش از 160 هزار خانوار کشاورز در حوزه زعفران به عنوان کالایی ارزشمند، فعال هستند اما به دلیل نبود برنامه ریزی مناسب، نوسانات قیمت و نبود بازاری متشکل برای کشف واقعی قیمت زعفران، این خانوارها جزو ضعیف ترین اقشار هستند. برهمین اساس درصدد هستیم با استفاده از مکانیسم های بورس کالا، حرکتی روبه جلو در زمینه بازاریابی، ایجاد بازاری پایدار، کوتاه کردن دست دلالان و حل مشکلات نقدینگی کشاورزان کشور انجام دهیم.

در ادامه این مراسم، حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران با اعلام قدردانی نسبت به حضور مقامات ارشد بازار سرمایه و وزارت جهاد کشاورزی گفت: معاملات زعفران در بورس کالای ایران هم به صورت گواهی سپرده کالایی و هم در بازار فیزیکی به صورت نقد، سلف و نسیه انجام می شود.

مدیرعامل بورس کالای ایران به مزایای معاملات زعفران به شیوه گواهی سپرده کالایی اشاره کرد و گفت: امکان ورود کشاورزان به معاملات و فروش محصولات خود، تسهیل در فروش محصول و دریافت سریع وجه، امکان انجام معاملات در سطح خرد و کلان، عرضه مستمر و کشف نرخ روزانه و کاهش هزینه های جابه جایی محصول از جمله مزایای راه اندازی معاملات گواهی سپرده زعفران در بورس کالا است.

سلطانی نژاد افزود: همچنین ارتقاء کیفی و استاندارد سازی کالا و کمک به ارتقای برند زعفران ایرانی با توجه به انتشار اطلاعات قیمت ها و حجم معاملات به صورت برخط و از طریق اینترنت در سامانهwww.tsetmc.com در نماد زعفران و نیز امکان حضور مستقیم خریداران بین المللی در این معاملات از دیگر مزایای راه اندازی معاملات گواهی سپرده زعفران به شمار می رود.

جزییات معاملات گواهی سپرده زعفران

دکتر سلطانی نژاد در ادامه به جزییات معاملات گواهی سپرده زعفران اشاره کرد و گفت: در معاملات گواهی سپرده کالایی، کشاورزان محصول خود را به انبارهای تحت کلید بورس کالا می سپارند و معادل میزان محصول انبار شده که دارای استانداردهای لازم است، گواهی سپرده یا همان قبض انبار دریافت کرده و با مراجعه به کارگزاری های مجاز، محصول خود را روی تابلوی معاملات می برند تا شاهد ثبت عرضه، تقاضا و کشف واقعی قیمت زعفران در بورس کالا باشیم.

وی به موارد قابل توجه در نگهداری زعفران در انبارها اشاره کرد و توضیح داد: برای ارزیابی و نمونه گیری زعفران، مبلغ 150 هزار ریال به ازای هر کیلوگرم به صورت نقدی به انباردار پرداخت می شود. همچنین انبار دار مجاز است به منظور ارزیابی محصول حداکثر تا 3 گرم از کالا به ازای هر محموله را برای آزمون استخراج و تشخیص رنگ های افزودنی را مورد استفاده قرار دهد و قبض انبار را براساس وزن خالص صادر کند.

وی ادامه داد: مدت زمان لازم جهت ارزیابی کالا، 24 ساعت پس از زمان دریافت کالا است که در این مدت محصول در قرنطینه انبار باقی می ماند و امکان عودت آن به مالک کالا وجود ندارد که در صورت عدم انطباق با استاندارد مشخص شده، محصول به مالک بازگردانده می شود که البته در غیر اینصورت، قبض انبار صادر می شود.

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: معاملات گواهی سپرده زعفران در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 تا 15 و 30 انجام شده و وجه حاصل از معامله، ظرف دو روز کاری پس از انجام معامله با لحاظ هزینه های انبارداری و کارمزد معاملات به حساب دارنده زعفران واریز می شود.

سلطانی نژاد همچنین به هزینه های انبارداری اشاره کرد و گفت: هزینه های انبارداری برای این محصول به مبلغ یک ریال به صورت روزانه به ازای هر گرم بوده و حداکثر مدت نگه داری در انبار اتحادیه تعاونی های روستایی خراسان رضوی تا پایان بهمن 96 است.

آمار معاملات بورس کالا در سال 95

مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه به آمار معاملات بازار فیزیکی بورس کالای ایران در سال 95 اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال تا 15 بهمن ماه، 22 میلیون و 170 هزار تن انواع محصول به ارزش بیش از 316 هزار میلیارد ریال در بورس کالا مورد معامله قرار گرفته است.

وی به آمار معاملات سپرده کالایی در بورس کالا اشاره کرد و افزود: از ابتدای امسال تا 15 بهمن ماه 421 هزار و 468 تن گواهی سپرده جو و ذرت و 9 هزار و 695 عدد سکه طلا در مجموع به ارزش 3 هزار و 207 میلیارد ریال در بخش معاملات گواهی سپرده کالایی بورس کالا مورد دادوستد قرار گرفته است.

سلطانی نژاد در پایان به معاملات بازار مشتقه اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال 95 تا 15 بهمن ماه در مجموع بیش از 2 میلیون و 791 هزار قرارداد مشتقه به ارزش 330 هزار و 522 میلیارد ریال در بورس کالا مورد داد و ستد قرار گرفته که از این میان 30 هزار قرارداد مربوط به قراردادهای اختیار معامله و 2 میلیون و 761 هزار قرارداد مربوط به قراردادهای آتی بوده است.

فروش محصول قبل از تولید، مزیت بزرگ بورس کالا

سین صفایی مدیرعامل سازمان تعاون روستایی به عنوان آخرین سخنران مراسم افتتاحیه رسمی معاملات گواهی سپرده زعفران به نبود برنامه ریزی مناسب در حوزه تولید و بازار محصولات کشاورزی در کشور اشاره کرد و گفت: تجربیات مختلف در دنیا نشان می دهد که اگر کشوری در تولید یک محصول به صورت سرگردان عمل کند، محکوم به شکست است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران، وی افزود: کشورهایی امروز در حوزه کشاورزی موفق هستند که تولیدکننده یک محصول، قبل از تولید، محصولش را برای بازاری از پیش تعیین شده فروخته باشد که نمره ایران در این زمینه قابل قبول نیست. مدیرعامل سازمان تعاون روستایی اظهار داشت: کشاورزی در کشور ما نباید به سمتی پیش برود که ابتدا یک محصول بدون نیاز سنجی و شناسایی بازار مناسب تولید شود و بعد دنبال بازار برای آن باشد؛ این امر در بازار محصولی همچون زعفران به هیچ عنوان قابل قبول نیست. وی افزود: بیش از 90 درصد تولید زعفران دنیا در اختیار ایران است و ارزآوری این محصول نیز برای کشور بسیار اهمیت دارد، اما بازهم شاهد بی نظمی در تولید و نداشتن برنامه ای مشخص برای بازار این محصول هستیم. به گفته صفایی، در دنیا روش هایی برای حل این مشکلات تجربه شده که یکی از مهم ترین آنها، استفاده از بورس کالا و ابزارهای مالی است.

وی گفت: امروز قدم بزرگی در راستای تنظیم و تامین مالی بازار زعفران برداشت شده اما این نخستین گام است و باید با همکاری دستگاه های مرتبط شاهد موفقیت معاملات داخلی و بین المللی زعفران در بورس کالا باشیم.
صفایی با تاکید بر اینکه برای بهبود اوضاع بخش کشاورزی، باید روی مطالعات و آموزش برای فعالان این صنعت سرمایه گذاری شود گفت: باید به گونه ای عمل کنیم تا از کشاورز داخلی گرفته تا فعال و سرمایه گذار بین المللی همگی نسبت به مزیت های معاملات زعفران در بورس کالای ایران آشنایی پیدا کنند. مدیرعامل سازمان تعاون روستایی در پایان گفت: قرار است پس از معاملات گواهی سپرده زعفران، صندوق زعفران نیز راه اندازی شود که سازمان مرکزی تعاون روستایی از همه نهادهای مربوطه درخواست می کند برای حمایت از این طرح ها که به پویایی و بهبود بخش کشاورزی و همچنین رضایت کشاورزان منجر می شود، کمک کنند.

امکان تامین مالی و پوشش ریسک فعالان بازار زعفران در بورس کالا

معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس اوراق بهادار در مراسم افتتاح رسمی معاملات گواهی سپرده زعفران، مزایای راه اندازی این معاملات را تشریح کرد. به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران، حسن امیری در ابتدای این مراسم ضمن عرض خسته نباشید ویژه به بورس کالا که طی دوسال گذشته توانسته در بخش کشاورزی کشور نقش ویژه ای داشته باشد که نقطه عطف این اقدامات در اجرای ماده 33 قانون افزایش بهره وری کشاورزی و همچنین افتتاحیه امروز است. امیری چهار محور اصلی را به عنوان اهداف سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد و گفت: توسعه ابزارهای مالی در بستر بورس ها، تسهیل انواع معاملات در بورس ها برای ذی نفعان، معرفی ابزارهای پوشش ریسک و نفوذ در بازارهای جهانی از اهداف اصلی سازمان بورس به شمار می روند. وی به ابزارهای نوین مالی بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: گواهی سپرده کالایی و قراردادهای سلف استاندارد از مهمترین ابزارهای تامین مالی و همچنین ابزاری برای بازار نقد قوی و قراردادهای اختیار معامله و آتی نیز به عنوان ابزارهای پوشش ریسک در بورس کالای ایران فعال هستند. امیری در ادامه به مزایا و کارکردهای گواهی سپرده کالایی اشاره کرد و گفت: این ابزار معاملاتی به دلیل استاندارد بودن و اخذ مجوزهای مورد نیاز و نیز ورقه بهادار بودن، قابلیت معاملات پیوسته در انواع بازارها را داراست.

معاون سازمان بورس، گواهی سپرده کالایی را ابزاری برای تامین مالی عنوان کرد و گفت: به دلیل ماهیت اوراق بهادار بودن گواهی سپرده کالایی، این امکان وجود دارد که با توثیق آن نزد یک بانک یا موسسه مالی و اعتباری (تعیین شده توسط بورس) نسبت به اخذ تسهیلات به پشتوانه آن اقدام کرد. امیری با بیان اینکه گواهی سپرده کالایی می تواند ابزاری برای تحویل در قراردادهای مشتقه باشد، گفت: دارندگان موقعیت تعهدی فروش در بازار قراردادهای آتی در صورتی که تا سررسید قرارداد اقدام به بستن موقعیت تعهدی خود ننمایند، ملزم به تحویل کالا به خریدار هستند که در اینجا می توان از گواهی های سپرده کالایی به عنوان ابزار تحویل استفاده شود.

تبدیل شدن به مرجع قیمتی با تاکتیک ابزارهای مالی

وی در ادامه به مزایای بهره گیری از گواهی سپرده کالایی در حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: نقدینه کردن کالاهای راکد، ایجاد بازار نقد قوی و کشف روزانه قیمت ها، کاهش بی ثباتی های قیمتی، ارتقاء استانداردها و معیارهای کیفی محصولات در انبارها، عدم نیاز به حمل و جابجایی مکرر محصولات با معاملات پیوسته، تضمین انجام معاملات و کیفیت محصولات به واسطه تضامین انبارداران از مهمترین مزیت های بازار کشاورزی در زمینه بهره گیری از گواهی سپرده کالایی محسوب می شود که این ابزار مالی تاثیر بسزایی در رونق بازار خواهد گذاشت.

به گفته معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس اوراق، زعفران از محصولات استراتژیک و شناخته شده ایران در سطح دنیاست و از این رو، راه اندازی ابزارهای معاملاتی و توسعه معاملات این محصول در بازاری شفاف و نظامند چون بورس کالا می تواند در تسهیل دادوستدها و تبدیل شدن به مرجعیت قیمتی نقش پررنگی داشته باشد.
امیری بر اهمیت ابزارسازی برای فعالان بازار زعفران تاکید کرد و گفت: برای رسیدن به هدف تبدیل شدن ایران به تنها مرجع قیمت زعفران دنیا، باید در دو حوزه ایجاد ابزارهای پوشش ریسک و تامین مالی برای فعالان این بازار با جدیت کار کرد؛ همچنین به منظور گسترش معاملات به ویژه در حوزه صادراتی باید به توسعه معاملات گواهی سپرده کالایی زعفران و ارتقای استانداردهای آن توجه ویژه ای داشت که عملیاتی کردن این موارد همگی از طریق ابزارهای بورس کالای ایران قابلیت تحقق دارد.

امیری در پایان گفت: پس از راه اندازی قوی معاملات گواهی سپرده کالایی، صندوق کالایی زعفران نیز می تواند راه اندازی شود که این امر نیز از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار مورد تصویب قرار گرفته و پس از آن باید به سراغ ایجاد ابزارهای مشتقه رفت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24