Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

روز گذشته شاخص های مالی، قیمت نفت، قیمت طلا و فلزات پایه و ارزش دلار رشد کردند .... توصیه کارشناسان به سرمایه گذارها این است که ..

هیجان در بازار موج می زند اما اصل ماجرا چیست؟

روز گذشته شاخص های مالی، قیمت نفت، قیمت طلا و فلزات پایه و ارزش دلار رشد کردند و عملکرد هفتگی شاخص ها و قیمت ها نیز در اکثر بازارها مثبت بود. این رشد و رونق حاصل هیجان هایی است که درباره رونق اقتصاد آمریکا و جهان پدید آمده است. هفته پیش برخلاف دو هفته قبل از آن، اخباری که از تصمیم های رییس جمهور جدید آمریکا منتشر شد نگران کننده نبود. ترامپ در تماس تلفنی با رییس جمهور چین تلاش کرد از تنش های موجود بین دو کشور بکاهد. او همچنین به شرکت های آمریکایی وعده داد از مالیات ها خواهد کاست. بدین ترتیب جو خوشبینی در بازارهای مالی و مواد خام ایجاد شد. قیمت نفت نیز به دلیل اعلام پایبندی تولیدکنندگان نفت به برنامه کاهش عرضه رشد کرد. در دو ماه پایانی سال گذشته میلادی نیز خوشبینی به رونق اقتصادی در آمریکا و جهان سبب شد شاخص های مالی رشد کنند. البته در آن دوران قیمت طلا به شدت کاهش یافت اما هفته پیش شاهد رشد نسبی قیمت فلز زرد بودیم. تحلیلگران معتقدند از آنجا که رشد شاخص های مالی حاصل هیجان سرمایه گذاران است و وعده های ترامپ تا تحقق فاصله دارد احتمالا در هفته پیش رو شاهد اصلاح شاخص ها و قیمت مواد خام خواهیم بود. نکته دیگر این که رشد قیمت نفت قابل ملاحظه نبوده و نیز افزایش قیمت مس حاصل اعلام اعتصاب در یکی از معادن بزرگ این فلز است که عاملی پایدار محسوب نمی شود. کارشناسان به سرمایه گذارها توصیه می کنند بر مبنای واقعیت ها و نه هیجان تصمیم گیری کنند.

ثبات قیمت ها در سطوح بالاتر

روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با 1.8 درصد و 1.6 درصد افزایش به 56.6 دلار و 53.8 دلار در هر بشکه رسید. اعلام پایبندی برخی تولیدکنندگان نفت عضو و غیرعضو اوپک به برنامه کاهش عرضه سبب شد قیمت ها افزایش یابد. و اگر ارزش دلار رشد نکرده بود افزایش قیمت نفت بیش از میزان ذکر شده بود. البته قیمت نفت تحت تاثیر عوامل دیگر از جمله میزان رشد تولید در آمریکا و میزان رشد تقاضای جهانی برای نفت هم قرار دارد. پیش بینی شده امسال و سال آینده میلادی بر تولید نفت آمریکا افزوده خواهد شد. همچنین برخی دیگر از کشورها امسال نفت بیشتری تولید خواهند کرد و این عامل می تواند از تاثیر برنامه کاهش عرضه نفت بکاهد. طبق این برنامه، در نیمه نخست سال جاری میلادی عرضه نفت اوپک و برخی دیگر از کشورها از جمله روسیه در مجموع 1.8 میلیون بشکه در روز کمتر خواهد شد. اگر پایبندی به این برنامه کامل باشد و تقاضای جهانی برای نفت امسال 1.4 میلیون بشکه بالاتر از سال قبل باشد، اواسط سال جاری میلادی شاهد برقراری توازن بین عرضه و تقاضا برای نفت خواهیم بود و قیمت ها ممکن است تا مرز 60 دلار در هر بشکه افزایش یابد. نهادهای تحلیلگر معتقدند بعید است قیمت نفت برای مدتی طولانی بالاتر از این رقم قرار گیرد. در پایان هفته ای که گذشت، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا نوسان های بزرگ داشت اما در نهایت قیمت ها در سطح ابتدای هفته قرار گرفت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در هفته گذشته نشان داده شده است:

رشد اندک هفتگی قیمت ها

روز جمعه قیمت طلا و سه فلز گرانبهای دیگر رشد کرد. قیمت طلا و نقره به ترتیب با 7 دلار و 32 سنت افزایش به 1233 دلار و 17.97 دلار در هر اونس رسید. قیمت پلاتین و پالادیوم نیز به ترتیب با 2 دلار و 19 دلار افزایش در سطح 1014 دلار و 787 دلار قرار گرفت. افزایش شاخص های مالی در بورس های بزرگ جهان در دو روز پایانی هفته سبب شد فشارهایی بر قیمت فلز زرد وارد شود. از سوی دیگر خبرهای مثبت از اقتصاد آمریکا سبب رشد ارزش دلار شد و این عامل نیز بر قیمت ها فشار وارد کرد. قیمت طلا در سال جاری میلادی تاکنون 80 دلار افزایش یافته اما اگر سیاست هایی که دولت جدید آمریکا اجرا می می کند سنجیده تر شود، احتمال کاهش قیمت ها وجود دارد. هفته پیش ترامپ در تماس تلفنی با رییس جمهور چین به وی گفت به سیاست چین واحد احترام می گذارد. از دید تحلیلگران، این موضع گیری می تواند از تنش بین دو اقتصاد بزرگ بکاهد. از سوی دیگر ترامپ وعده داد در آینده نزدیک از مالیات ها بکاهد و این خبر به رشد قابل ملاحظه شاخص های مالی کمک کرده است. این عامل نیز به کاهش قیمت طلا منجر می شود. البته در نظرسنجی این هفته کیتکو درباره تغییرات قیمت طلا در هفته پیش رو هم سرمایه گذاران و هم تحلیلگران پیش بینی کردند این هفته نیز قیمت طلا رشد خواهد کرد. کارشناسان بازار طلا معتقدند عوامل مختلفی بر قیمت طلا تاثیر دارند اما اگر نگرانی ها درباره تصمیم های دولت جدید آمریکا کاهش یابد احتمال رشد قیمت فلز زرد کم است. در هفته ای که گذشت قیمت طلا حدود یک درصد افزایش یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک هفته گذشته نشان داده شده است:

سرمایه گذاران بازهم هیجان زده شده اند

آسیا. روز گذشته شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا افزایش یافتند. رشد شاخص های مالی در بورس آمریکا در روز پنجشنبه سبب افزایش ریسک پذیری سرمایه گذاران آسیایی شد. بخشی از نگرانی ها درباره افق روابط چین و آمریکا در حال رفع شدن است. برخی تحلیلگران معتقدند ترامپ به تدریج انعطاف بیشتری در قبال چین به خرج خواهد داد زیرا تنش در روابط دو اقتصاد بزرگ جهان به نفع هیچیک از آنها نخواهد بود. البته این بدان معنا نیست که ترامپ هیچ تغییری در رویه های تجاری آمریکا با چین ایجاد نخواهد کرد. اما فعلا به نظر می رسد او تمایلی به ایجاد حساسیت در طرف مقابل ندارد. عامل دیگر رشد شاخص های مالی، خبرهای مثبت از صادرات و واردات چین در ماه گذشته میلادی بود که روز جمعه منتشر شد.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ اروپا افزایش یافتند. رشد شاخص های مالی در آمریکا و افزایش قیمت نفت و فلزات پایه سبب شد سرمایه گذاران ریسک بالاتری بپذیرند. هفته قبل خبرهای زیادی از اقتصاد منطقه یورو منتشر نشد و خوشبینی درباره آینده به رشد شاخص های مالی کمک کرد. کاهش نگرانی ها در باره آینده حاصل برخی اقدامات دونالد ترامپ در روزهای اخیر بوده است. او از یک سو از کاهش مالیات اشخاص و شرکت ها در آینده نزدیک خبر داد و از سوی دیگر تلاش کرد از تنش در روابط آمریکا و چین بکاهد.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا افزایش یافتند و شاخص متوسط صنعتی داوجونز به محدوده 20270 واحد رسید که رقمی بی سابقه است. سرمایه گذاران در بازارهای مالی از اینکه ترامپ قصد دارد به وعده خود در باره کاستن از مالیات ها عمل کند هیجان زده شده اند. همچنین برخی داده ها از اقتصاد آمریکا مثبت بوده و این امر نشان می دهد شرایط رو به بهبود است. رشد قیمت نفت و فلزات پایه هم عامل دیگری برای افزایش شاخص های مالی بوده است. تحلیلگران معتقدند اگر ترامپ عاقلانه تر رفتار کند روند افزایش شاخص های مالی در بورس آمریکا ادامه پیدا خواهد کرد. در هفته ای که گذشت، شاخص استاندار اند پورز در بورس آمریکا حدود 20 واحد رشد کرد.

در زیر نمودار تغییرات این شاخص در یک هفته گذشته نشان داده شده است:

رشد نسبی قیمت ها

روز جمعه قیمت مس و دیگر فلزات پایه افزایش یافت و قیمت مس و نیکل به ترتیب با 4.5 درصد و 3.3 درصد افزایش به 6120 دلار و 10600 دلار در هر تن رسید. قیمت آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب با 1.5 درصد، 3.6 درصد و 2.9 درصد افزایش در سطح 1850 دلار، 2930 دلار و 2390 دلار قرار گرفت. بازار فلزات پایه در هفته های اخیر نوسان های بزرگی نداشته زیرا سرمایه گذاران درباره بروز تنش در روابط آمریکا و چین که بزرگ ترین مصرف کنندگان فلزات پایه در جهان هستند نگران بوده اند. این تنش می تواند به هر دو اقتصاد لطمه وارد کند. اما هفته گذشته ترامپ در تماس تلفنی با رییس جمهور چین تلاش کرد از تنش های پیش آمده در هفته های اخیر بکاهد. او به همتای چینی خود گفت به سیاست چین واحد احترام می گذارد. البته سرمایه گذاران در بازار فلزات پایه باید بدانند عوامل متنوعی بر قیمت ها تاثیر دارد. برای مثال، سیاست های دولت چین در بخش ساخت و ساز و وضعیت صادرات چین دو عامل مهم در این زمینه هستند. اگر ترامپ سیاست همکاری با چین را دنبال کند شرایط برای بازار فلزات پایه خوب خواهد بود اما نباید انتظار داشت قیمت ها به شدت رشد کند. روز گذشته اعلام توقف فعالیت در یکی از بزرگ ترین معادن مس جهان به دلیل اعتصاب کارگران سبب رشد قیمت مس شد. این نوع اختلال ها در عرضه پایدار نیست و رفع خواهد شد. بازار فلزات پایه در ماه های آینده تحت تاثیر میزان عرضه و تقاضا و نیز اختلال ها در عرضه و تغییرات ارزش دلار قرار خواهد داشت. در هفته ای که گذشت، قیمت هر تن مس با حدود 300 دلار افزایش به محدوده 6100 دلار رسید.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

شاخص دلار اندکی رشد کرد

روز گذشته ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان افزایش یافت و این رشد حاصل خوشبینی سرمایه گذاران درباره وضعیت اقتصاد آمریکا و پیش بینی رشد نرخ تورم در آینده بود. در هفته ای که گذشت خبرهای زیادی از اقتصاد آمریکا و دیگر اقتصادهای بزرگ منتشر نشد اما همان چند خبری از که از اقتصاد آمریکا در اختیار سرمایه گذاران قرار گرفت مثبت بود و بویژه گزارش وزارت کار نشان داد شرایط بازار در حال بهتر شدن است. این داده های مثبت در کنار وعده ترامپ به شرکت ها برای کاستن از مالیات ها سبب شد سرمایه گذاران به افق اقتصاد خوشبین شوند و دلار تقویت شود. شاخص دلار هفته گذشته اندکی رشد کرد و از زیر 100 به بالای این رقم رسید البته در چند هفته اخیر عملکرد شاخص دلار مثبت نبوده و برخی تحلیلگران پیش بینی کرده اند ارزش دلار امسال نمی تواند خیلی رشد کند. یکی از موانع رشد ارزش دلار آن است که دونالد ترامپ معتقد است افزایش ارزش دلار به اقتصاد آمریکا لطمه وارد خواهد کرد. البته دیدگاه بانک مرکزی در این باره مخالف دیدگاه ترامپ است. بانک مرکزی آمریکا که در دسامبر سال گذشته یعنی دو ماه پیش، نرخ های بهره را برای دومین بار در یک دهه اخیر بالا برد قصد دارد امسال سه بار دیگر این اقدام را انجام دهد. در هفته ای که گذشت، ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان افزایش یافت.

در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در هفته گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24