Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

اما روند افزایش قیمت ها در هفته های اخیر متوقف شده زیرا موانعی بر سر این روند وجود دارد که پایدار هستند. صرف نظر از افزایش تولید نفت آمریکا، تولید نفت در برخی دیگر ..

هیجان ها به رشد قابل ملاحظه قیمت نفت منجر می شود؟

قیمت نفت روز گذشته در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، رشد کرد و این درحالیستکه پیش بینی شده بر تولید نفت آمریکا و برخی دیگر از کشورها افزوده خواهد شد. در هفته های اخیر قیمت نفت نوسانی محدود داشته و این روند ادامه پیدا خواهد کرد زیرا عواملی که بر قیمت ها تاثیر می گذارند قدرت برابر دارند. در ادامه به بررسی وضعیت بازار این ماده خام می پردازیم.

تغییرات ارزش دلار، میزان تقاضای جهانی در سال جاری میلادی، تغییرات عرضه نفت از سوی اوپک و میزان تولید از سوی آمریکا و برخی دیگر از کشورها، چهار عامل اصلی موثر بر قیمت نفت هستند. البته تغییرات ذخیره نفت آمریکا و دیگر اقتصادهای بزرگ و توسعه یافته نیز در تحولات بازار موثر است.

بنا به اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا، دو هفته قبل ذخیره نفت این کشور 13.8 میلیون بشکه افزایش یافت و عامل این رشد افزایش واردات و رشد تولید نفت در داخل بوده است. در واقع میزان صادرات نفت عربستان به آمریکا در ماه نوامبر سال پیش یعنی سه ماه قبل افزایش یافته و اکنون این افزایش خود را نشان داده است. طی چهار هفته اخیر متوسط واردات نفت آمریکا 8.5 میلیون بشکه در روز بوده که 10 درصد بالاتر از متوسط واردات در چهار هفته مشابه سال قبل است.

همچنین در گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا آمده بود، تولید نفت این کشور دو هفته پیش با 63 هزار بشکه افزایش به 8.98 میلیون بشکه در روز رسیده است. افزایش تولید نفت آمریکا یکی از عوامل مهم است که از رشد قیمت ها جلوگیری می کند. اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی کرده امسال و سال آینده میلادی میزان تولید نفت آمریکا به ترتیب 100 هزار بشکه و 500 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

اواخر سال گذشته میلادی اعضاء اوپک و یازده کشور دیگر از جمله روسیه توافق کردند از عرضه نفت خود بکاهند. این توافق در نیمه نخست سال جاری میلادی اجرا می شود و گزارش آژانس بین المللی انرژی نشان می دهد میزان پایبندی به این توافق 92 درصد بوده است. روز گذشته با انتشار این خبر قیمت نفت حدود 2 درصد رشد کرد. انتظار می رود میزان پاینبدی به برنامه کاهش عرضه بالا باقی بماند و این عامل به رشد قیمت نفت کمک می کند.

در هفته های اخیر به رغم کاهش ارزش دلار، قیمت نفت رشد قابل ملاحظه ای نداشته و به نظر می رسد فعلا نباید انتظار داشت بازار رونق پیدا کند. قیمت نفت سال گذشته میلادی رشدی قابل ملاحظه داشت زیرا اوپک و برخی تولیدکنندگان نفت غیرعضو این سازمان بر سر کاستن از عرضه به توافق رسیدند. و البته یک عامل دیگر هم در رشد قیمت ها تاثیر داشت: میزان افزایش تقاضای جهانی برای نفت 1.6 میلیون بشکه بود.

اما روند افزایش قیمت ها در هفته های اخیر متوقف شده زیرا موانعی بر سر این روند وجود دارد که پایدار هستند. صرف نظر از افزایش تولید نفت آمریکا، تولید نفت در برخی دیگر از کشورها از جمله عراق، ونزوئلا و الجزایر افزایش خواهد یافت. سهمیه تولید نفت عراق 4.35 میلیون بشکه در روز است در حالیکه در ماه گذشته میلادی این کشور 4.48 میلیون بشکه نفت تولید کرده است.

این عامل سبب می شود تاثیر برنامه کاهش عرضه نفت بزرگ نباشد البته گزارش ها نشان می دهد عربستان بیش از میزانی که باید از تولید نفت خود می کاست آن را کاهش داده است. سهمیه تولید نفت این کشور 10.06 میلیون بشکه در روز است در حالیکه میزان تولید آن 9.98 میلیون بشکه بوده است.

طی هفته های آینده اخباری که از بازار نفت منتشر می شود و نیز تغییرات ارزش دلار بر قیمت ها تاثیر خواهند گذاشت. عده زیادی از تحلیلگران معتقدند قیمت نفت نمی تواند به بالای 60 دلار در هر بشکه برسد و برای مدتی طولانی در این محدوده باقی بماند زیرا میزان رشد تقاضای جهانی برای نفت امسال 1.4 میلیون بشکه است که رقم بزرگی نیست. همچنین میزان ذخیره نفت آمریکا و دیگر کشورهای توسعه یافته بالاست و طی ماه های آینده عرضه نفت از سوی برخی کشورهای افزایش خواهد یافت. کارشناسان معتقدند اواسط سال جاری میلادی، تعادل بین عرضه و تقاضا برای نفت ایجاد خواهد شد.

در زیر نمودار تغیرات قیمت هر بشکه نفت برنت در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24