Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

افزایش حجم پول اگرچه به ایجاد یک دوره رونق مصنوعی و موقتی در اقتصاد می‌انجامد، در دوره بعدی به افزایش نرخ تورم از یک طرف و ایجاد رکود اقتصادی از طرف دیگر منجر می‌شود که...

پایان بلاتکلیفی ها در بهمن ماه!

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال و بولتن آموزش بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • شوینده
  • بررسی تکنیکال
    • وخارزم
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • شوینده

شرکت های تولید کننده محصولات شوینده که به دلیل نزدیکی به فصل بهار به طور سنتی شناسایی درآمد مضاعف می کنند، می توانند در هفته های آتی مورد توجه قرار گیرند. این گروه که عمده مواد اولیه مورد نیازشان را از صنایع بالادستی پتروشیمی تامین می نمایند طی یک سال اخیر با توجه به ثبات قیمت مشتقات نفتی با روندی متعادل در سودآوری همراه بودند و در صورتی که بتوانند در بازار مصرف جای خود را باز کنند، احتمالا از روند رشد قیمت محصولات همجهت با تورم توانایی رشد درآمدها را با شیبی کند خواهند داشت. در مجموع شرکت های فعال در این حوزه در مرحله نخست بررسی می کنیم

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) وخارزم

سرمایه گذار خوارزمی که پرتفویی مشتمل بر سهام گوناگون از جمله بانکی ها را دارد در یک روند تماما نزولی تا محدوده 75 تومان نزول کرده است. این سهم که با کف کانال ترسیم شده در شکل برخورد نموده در حال تشکیل واگرایی ست که می تواند از افت بیشتر سهم جلوگیری کند.

با توجه به تقاطع بادبزن و کانال در این محدوده و اندیکاتورها، احتمال کاهش بیشتر قیمت اندکی بعید است. این سهم پس از بازگشایی بانکی ها می تواند شرایط بهتری داشته باشد لیکن افت کنونی سهم در نتیجه پیش خور شدن افت بانک صادرات است و در زمان بازگشایی می توان به این سهم نگاه دقیق تری داشت.

مجله خبری

• مجله خبری

الف) سیاسی

در این هفته رهبر معظم انقلاب با دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و قرارگاه پدافند هوایی در مورد ترامپ فرمودند این آقای تازه‌آمده در امریکا با حرفها و اقدامات خود، حرفهای ۳۸ ساله نظام اسلامی را درباره فساد همه‌جانبه دستگاه حاکم امریکا، علنی و عریان در مقابل افکار عمومی قرار داده است و ملت ایران در روز ۲۲ بهمن پاسخ اقدامات و تهدیدات او را خواهند داد.حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: رئیس جمهور جدید با حرفها و اقدامات خود در مبارزات انتخاباتی و روزهای اخیر، ماهیت واقعی امریکا را عریان در مقابل چشم مردم جهان به نمایش گذاشته و نشان می دهد حقیقت امریکا چیست.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به سخنان رئیس جمهور جدید امریکا مبنی بر ضرورت تشکر ایران از دولت اوباما گفتند: به هیچ وجه از آن دولت متشکر نیستیم زیرا با نیت فلج کردن ملت ایران و نظام اسلامی تحریم‌های سنگین را وضع کرد و البته به این هدف نرسید همچنان‌که هیچ دشمن دیگری نیز نخواهد توانست این ملت بزرگ را فلج کند.

معاون وزیر امور خارجه در جهت بررسی آخرین وضعیت اجرای برجام به مسکو سفر کرد و دیداری با سرگئی ریابکوف معاون وزارت خارجه روسیه داشت. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور روسیه در آغاز دیدار خود با عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران در مسکو گفت: برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) یک مسئله مهم در دیدار ما و عنصری ثبات بخش در روابط بین‌المللی است.وی افزود: ما علاوه‌ بر این، این دیدار را فرصتی برای افزایش رایزنی‌های دوجانبه می بینیم.عباس عراقچی نیز در این دیدار ضمن تاکید بر اینکه ایران به ادامه اجرای توافق هسته‌ای متعهد است، گفت: تهران به دنبال این است که دیدگاه‌ها درباره چالش‌های کنونی پیش رو در اجرای این توافق را تبادل و درباره آنها رایزنی کند.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

قیمت نفت که نقش مهمی در اقتصاد ایران دارد پس از توافق اوپک به بالای 50 دلار رسید و بسیاری از کارشناسان قیمت معقول برای آنرا محدوده 60 دلار در نظر گرفته اند. در همین ارتباط بیژن زنگنه در دیدار خود با همتای ونزوئلایی­اش گفت: در شرایط فعلی می‌بینیم که اعضای اوپک و غیر اوپک به قولی که داده‌اند پایبند هستند و این موضوع موجب شده است که بازار عکس‌العمل مثبتی را از خود نشان دهد. این مقام مسئول با تأکید براینکه توافق اوپک موجب کاهش ذخایر نفت می‌شود، خاطرنشان کرد: اوپک نیاز دارد که برای ۶ ماه دوم نیز کمی از تولید خود را بکاهد که البته من اعلام می‌کنم این موضوع نیاز به بحث و بررسی دارد و نمی‌توان به طور قطع الان در موردش صحبت کرد.زنگنه تصریح کرد: اعضای اوپک با قیمت نفت ۶۰ دلاری موافق هستند و ظاهراً مشکلی با این قیمت وجود ندارد.

این قیمت نفت می تواند رشد اقتصادی کشور را که حاصل از صادرات نفت بوده است را در سال آینده نیز تکرار بکند لیکن باید گفت درآمد نفت علاوه بر اثراتی ساختاری که بر تولید و رشد بلندمدت اقتصاد کشور دارد، اثرات قابل‌توجهی بر تولید و رشد اقتصادی کوتاه‌مدت نیز باقی می‌گذارد. البته باید توجه داشت که آثار کوتاه‌مدت درآمدهای نفتی، به نحوه مدیریت و تخصیص درآمدهای نفتی بستگی دارد. درآمدهای نفتی می‌تواند از مسیرهای متفاوتی از جمله مسیر بودجه دولت، میزان حجم پول و نرخ ارز، اثرات خود را بر متغیرهای کلان اقتصاد، به خصوص نرخ رشد اقتصادی، بر جای گذارد؛ بنابراین نحوه مدیریت و تخصیص درآمدهای ارزی حاصل از نفت تحت چارچوب سیاستی موجود از جمله سیاست‌های حاکم بر صندوق ذخیره ارزی، سیاست مالی دولت و سیاست پولی و ارزی بانک مرکزی نقشی تعیین‌کننده در نحوه اثرگذاری این درآمدها بر عملکرد اقتصاد کشور دارد. همچنین نرخ بالا و بی‌ثبات رشد حجم پول در جامعه می‌تواند آثار فراوانی بر رشد اقتصادی گذارد. افزایش حجم پول اگرچه به ایجاد یک دوره رونق مصنوعی و موقتی در اقتصاد می‌انجامد، در دوره بعدی به افزایش نرخ تورم از یک طرف و ایجاد رکود اقتصادی از طرف دیگر منجر می‌شود که این پدیده به رکود تورمی موسوم است. در واقع رونق اقتصادی اولیه و افزایش تولید با رکود اقتصادی پس از آن و کاهش تولید خنثی می‌شود و تنها آثار تورمی افزایش حجم پول باقی خواهد ماند.

ج) چه خبر از دولت و مجلس!

عضو کمیسیون صنایع و معان مجلس، تاکید کرد تا زمانی که نظام بانکی اصلاح نشود و سود عملیات بانکی از بازار سرمایه بیشتر باشد، منابع چندانی جذب این بازار نخواهد شد. حمیدرضا فولادگر در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) گفت: اگر سود تسهیلات بانکی واقعاً کاهش یابد، به دنبال آن شاهد کاهش هزینه‌های تولید و رونق صنایع نیز خواهیم بود. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: متأسفانه در برخی موارد مشاهده می‌شود که بانک‌ها تسهیلات را با نرخ تعیین شده در اختیار نمی گذارند یا برای پرداخت تسهیلات بخش زیادی از پول را برای ضمانت آن نزد خود نگه می دارند لذا درخواست ما این است که واقعاً بانک‌ها سود 18 درصد تسهیلاتی را که اعلام کرده‌اند اجرایی کنند. عضو کمیسیون صنایع و معان مجلس تاکید کرد که مجلس، موضوع حمایت از بازار سرمایه را به عنوان یکی از ارکان اقتصادی کشور همواره در نظر دارد.

صنایع بورسی

در خودروسازی؛ نمادهای گروه خودروسازی در ابتدای این هفته همزمان با انتشار اخبار رسمی در مورد واگذاری بلوکهای پارسیان و خگستر و تاثیر مثبت آنها بر EPS برخی شرکتهای گروه روند مثبتی را طی کردند لیکن در ادامه با انتشار اخباری در مورد استعفای یکی از اعضای هیئت مدیره ایران خودرو(به علت بی قانونی، مشکلات مالی اقتصادی، انجام معاملات ضربدری و استخدامی های بی مورد) روند مثبت گروه به سمت تعادل و منفی میل کرد، که البته در انتهای هفته با معاملات کد به کد کمی از روند منفی کاسته شد.

از حواشی مهم گروه خودروسازی بازگشایی نماد خاور پس از حدود 4 ماه بود که به خاطرتصمیم گیری در مورد افزایش سرمایه متوقف شده بود و بعد از این همه مدت بدون هیچ نتیجه خاصی بازگشایی شد. این نماد که پس از بازگشایی با صف فروش روبرو بود با خرید از سوی صندوق سرمایگذاری با درآمد ثابت کوثر مواجه شد.

مهمترین خبرهای گروه خودروسازی اعلام نهایی شدن قراردادهای خودروسوزان با بنزو فولکس و ... در هفته های آینده می باشد .

در فلزات اساسی؛ .همزمان با افزایش نرخ بهره کوتاه مدت در چین به میزان 0.1 درصد و اتخاذ سیاستهای انقباظی در این کشور کامودیتی ها در ابتدای هفته با روندی منفی مواجه شدند و افت چند درصدی را تجربه کردند این روند منفی البته خیلی دوام نداشت و پس از گذشت چند روز با اعلام افزایش نرخ بیکاری در آمریکا و کاهش ارزش دلار در مقابل دیگر ارزها و کاهش موجودی ذخایر انبارهای LME روند مثبت به این محصولات برگشت و کاهش خود در ابتدای هفته را جبران نمود.

این اتفاقات در بازار سرمایه ایران باعث کاهش قیمت نمادها شد که البته با حمایت حقوقی ها و جابجایی چند بلوک در محدوده مثبت قیمتها به تعادل رسیدند.

بانک و بیمه؛ پس از بازگشایی نماد وبملت و وتجارت چند روزی شاهد معاملات متعادل در این گروه بودیم تا در این هفته با انتشار شایعاتی از قبیل فروش دارایی ها بانکها و از جمله واگذاری 50 درصدی ونیکی توسط وتجارت شاهد افزایش تقاضا بر روی این گروه باشیم و که نتیجه آن به صف خرید رسیدن وتجارت بود.

در این گروه این هفته وبملت بلوک 10 درصدی فروشگاه رفاه خود را به فروش رساند.

شیمیایی؛ معاملات این گروه در هفته اخیر به واسطه قطع گاز برخی پتروشیمی ها از جمله مبین، پردیس، خراسان و ...با روندی منفی همراه بود و بیشتر معاملات گروه پیرامون سهام کوچک و زیر مجموعه و البته تعدیلات قابل توجه آنها رخ داد. در همین ارتباط شسینا با تعدیل مثبت، سود سال 96 را به بازار ارائه کرد، در ادامه هم شپاکسا با رشد سود سال مالی جدید روبرو بود.

اما پس از قطع چند ساعته برخی پتروشیمی ها و گرم شدن هوا مجدد گاز این صنایع وصل گردید و امکان تعدیل منفی را که از بابت این موضوع با گذشت زمان بوجود می آمد از بین رفت.

از مهمترین خبرهای این گروه متوقف شدن احداث واحدهای متانول ساز بود که در دستور کار قرار گرفته است.

در گروه دارویی؛ عرضه اولیه برکت را در روزهایی که بازار با کمبود نقدینگی مواجه است شاهد بودیم، که البته مطابق برآوردها از همان روز اول با معاملات منفی روبرو شد.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24