Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به شوک‌هایی که در بازار ارز طی دو ماه اخیر رخ داده است، از توقف موقتی اجرای پروژه یکسان‌سازی نرخ ارز خبر داد و گفت: تا پایان امسال، خبری از ارز تک‌نرخی نیست. سعید میرشجاعیان در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: دولت برای اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز، پیش‌شرط‌هایی را در نظر گرفته بود که بر این اساس، اکنون برخی از این پیش‌نیازها، محقق نشده است. این موضوع دلایل داخلی و خارجی متفاوتی دارد.

مصاف «عرضه و تقاضا»

خبر: معاون وزیر اقتصاد با اشاره به شوک‌هایی که در بازار ارز طی دو ماه اخیر رخ داده است، از توقف موقتی اجرای پروژه یکسان‌سازی نرخ ارز خبر داد و گفت: تا پایان امسال، خبری از ارز تک‌نرخی نیست. سعید میرشجاعیان در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: دولت برای اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز، پیش‌شرط‌هایی را در نظر گرفته بود که بر این اساس، اکنون برخی از این پیش‌نیازها، محقق نشده است. این موضوع دلایل داخلی و خارجی متفاوتی دارد.

فولاد : مدیرعامل سرمایه گذاری امید گفت: برنامه ها و فعالیت های فنی آینده سرمایه گذاری امید هم متکی بر بزرگترین شرکت بورس ایران یعنی فولاد مبارکه خواهد بود. علی عسکری درجریان بازدید از فولادمبارکه و جلسه با مدیرعامل و معاونی، فولاد مبارکه را شرکت صنعتی برتر و موفق خواند و گفت: این شرکت نه تنها در ایران بلکه در سطح جهان موفق و مطرح است و با بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا به عنوان یک برند شناخته شده در بخش صنعتی و اقتصادی کشور، نقش ارزنده ای دارد. وی ضمن رضایت از اینکه "وامید" یکی از شرکای تجاری کسب و کار فولادمبارکه است، ادامه داد: برنامه ها و فعالیت های فنی آینده شرکت سرمایه گذاری امید در ادامه هم متکی بر فولاد مبارکه خواهد بود که با سرمایه 7.5 هزار میلیارد تومانی بزرگترین شرکت بورس بشمار می رود. این مقام مسئول افزود: خوشبختانه در جهت سرمایه گذاری های فعلی با فولاد مبارکه تشریک مساعی خوبی داریم و معتقدیم در مورد سرمایه گذاری معدنی و برنامه ریزی های بلندمدت در صنعت فولاد باید نگاهمان ملی باشد تا در برنامه ریزی ۲۰ ساله بتوانیم منافع سرمایه گذاری را در اهداف مشترک و بلندمدت که در زمینه فعالیت های صنعتی، معدنی و فولاد داریم، تأمین کنیم. عسکری سرمایه گذاری امید را یکی از مهمترین شرکت ها در زمینه سرمایه گذاری در بخش صنعت و معدن معرفی کرد و گفت: در چادرملو و گل گهر فعال و سهامدار شرکت فولاد مبارکه نیز هستیم. در این خصوص منافع مشترک اقتصادی داریم. بنابراین هر حمایتی از این شرکت داشته باشیم، تأثیر متقابل در حوزه کاری ما خواهد داشت. وی با اشاره به توسعه های این شرکت، گفت : به منظور دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تن تولید فولاد در افق بلندمدت ۱۴۰۴ که قصد داریم به آن برسیم ، باید توسعه سرمایه گذاری در زمینه معدن، حمل ونقل دریایی، ریلی و اسکله را پیش بینی کنیم که امید است با توسعه و فعالیت بیشتر بتوانیم شرایط مطلوبی برای توسعه اقتصادی کشور فراهم آوریم.

خودرو : در پی اعلام هفته گذشته ایران خودرو مبنی بر قیمت پایه دو بلوک 16 و 14.11 درصدی گسترش سرمایه‌گذاری‌ ایران‌خودرو و بیمه پارسیان، این شرکت اقدام به انتشار آگهی مزایده این دو بلوک و همچنین 2 درصد سهام خود کرده است. براساس این گزارش، در آگهی مزایده اعلام شد سرمایه گذاری سمند که مالک 12.1 درصد ایران خودرو است ، اقدام به فروش 2 درصد معادل 296 میلیون و 567 هزار و 273 سهم "خودرو" خواهد کرد. قیمت پایه هر سهم این بلوک نیز 380 تومان و ارزش آن بیش از 1.12 هزار میلیارد تومان تعیین شده است. قرار است مزایده بلوک های 16 و 14.11 درصدی  "خسگتر" "پارسیان" به همراه بلوک دو درصدی "خودرو" ، اواخر بهمن یا اوایل اسفند انجام شود اما زمان عرضه سهام توسط بورس مشخص خواهد شد. همچنین خریدار یا خریداران باید دارای اهلیت باشند و ایران خودرو در قبول یا رد پیشنهادات مختار است.

لاستیک : در گروه لاستیک‌سازی یک عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر با اشاره به افزایش قیمت ۵۰ تا ۸۰ درصدی مواد اولیه طی سه ماه گذشته گفت: انجمن صنفی صنعت تایر از وزارت صنعت درخواست اتخاذ تعرفه ۴۰ درصدی برای واردات تایر را دارد. عباس عباسی ابیانه با بیان اینکه نیاز سالانه کشور 18 تا 20 میلیون حلقه تایر سواری را در بر می‌گیرد، اظهار کرد: افزایش واردات تایر در سال 93 موجب کاهش تولید واحدهای داخلی تولید تایر شد، اما با پیگیری‌های صورت گرفته در سال 94 روند رو به رشد واردات متوقف شد.. وی در عین حال از روند افزایش واردات تایر طی دو ماه گذشته ابراز نگرانی کرد و افزود: واردات تایر طی ماه‌های آذر و دی معادل 40درصد از کل واردات ماه‌های قبل از آن بوده است و این نگرانی بیشتر مربوط به واردات تایرهای رادیال سنگین است که حجم واردات رقمی معادل 100هزار حلقه را در‌بر‌می‌گیرد. این در حالی است که مجموع واردات ماه‌های ماقبل 250 هزار حلقه بوده است.

لیزینگ : حمید ابدالی از صدور مجوز فعالیت لیزینگ ها در بخش مسکن خبر داد و اظهار داشت : از طریق پیگیری های به عمل آمده و متقاعد سازی وزارت مسکن، لیزینگ مسکن از طریق شرکت های لیزینگ غیر بانکی، مجوز فعالیت گرفت. تا پیش از این چنین امکانی برای لیزینگ های خصوصی وجود نداشت ولی حالا این بخش می تواند تا 70 درصد ارزش ملک را به صورت لیزینگ تامین مالی کند. رییس هیئت مدیره انجمن ملی لیزینگ ایران با بیان اینکه نرخ فعالیت لیزینگ ها در بخش مسکن بالاتر از بانک ها و 21 درصد است، افزود: مشتری می تواند انتخاب کند که از طریق بانک و یا لیزینگ، نسبت به دریافت تسهیلات مسکن اقدام کند. آنطور که ابدالی اعلام کرده در دستور العمل جدید ابلاغی به انجمن ملی لیزینگ ایران با راه اندازی لیزینگ مسکن موافقت شده است. ابدالی به تشریح سیاست جدید بانک مرکزی در زمینه صنعت لیزینگ پرداخت و گفت: در سال 86 دستورالعملی از سوی بانک مرکزی در زمینه نظارت بر عملکرد لیزینگ ها ارائه شد که داری نقاط قوت و ضعف بوده است؛ در سال گذشته پس از پیگیری های فراوان از طریق بانک مرکزی و اتاق بازرگانی، ادغام دو کانون لیزینگ فعال انجام شد؛ دستورالعمل اخیر نیز که به یکپارچه شدن کار لیزینگ ها منجر شد، اقدام مناسبی است و از این پس تمامی فعالیت ها در قالب انجمن ملی لیزینگ ایران دنبال می شود. وی افزود: از نقاط ضعف دستورالعمل جدید فعالیت لیزینگ ها می توان به محدود شدن تسهیلات دهی در این بخش اشاره کرد. همچنین در ماده 43 و 44 آیین نامه، تسهیلات اعطایی به هر شخص حداکثر 5 درصد حقوق صاحبان سهام در نظر گرفته شده و این محدودیت باعث می شود تا لیزینگ ها نتوانند در صنایع بزرگی مانند هواپیمایی، ریلی و نفت فعالیت داشته باشند. رییس هیات مدیره انجمن ملی لیزینگ ایران تصریح کرد: در ماده 53 نیز به واحدهای صنفی برای انجام فعالیت تسهیلاتی مجوز داده شده و این یعنی اینکه هر واحد صنفی می تواند از مشتری چک دریافت کرده و فروش اقساطی انجام دهد در حالی که نظارتی نیز بر میزان نرخ سود و نحوه فروش اقساطی در این بخش هم وجود نخواهد داشت. ابدالی گفت: ما به دنبال ایجاد لیزینگ عملیاتی بودیم ولی در دستورالعمل حذف شده است در حالی که این نوع لیزینگ در دنیا مرسوم است. در عین حال، از نقاط قوت دستورالعمل جدید بانک مرکزی می توان به اجاره پیش دریافت توسط شرکت های لیزینگ اشاره کرد.

ونیرو : سرمایه گذاری توسعه ملی بلوک ۴۲.۷ درصد سرمایه گذاری نیرو را امروز به ارزش پایه ۳۱.۶ میلیارد تومان عرضه می کند. سرمایه گذاری توسعه ملی که چند روز پیش در فروش بلوک 8.5 درصدی لامیران ناکام مانده بود ، امروز 42.7 درصد سهام سرمایه گذاری نیرو را عرضه می کند تا در صورت فروش، از ترکیب سهامداری این شرکت بورسی 40 میلیارد تومانی خارج شود. به این ترتیب، 171 میلیون و 164 هزار و 579 سهم "ونیرو" به قیمت پایه هر سهم 1855 ریال و به ارزش 31.6 میلیارد تومان ، روانه میز فروش می شود.

شسینا : شرکت صنایع شیمیایی سینا درحالی هنوز افزایش سرمایه 100 درصدی را عملی نکرده که این شرکت کوچک در اولین پیش بینی سود سال مالی آینده گل گاشت. شسینا با سرمایه بیش از 3 میلیارد تومانی ، سود هر سهم سال اسفند جاری را 155 ریال پیش بینی کرده اما این متغیر مهم را برای سال مالی بعد با 276 درصد افزایش، 583 ریال اعلام کرده است. با این اوصاف باید منتظر توضیحات مدیران شرکت در روزهای آینده بود تا نماد آن که امروز بسته شده ، باز شود. براساس این گزارش، مدیرعامل شرکت صنایع شیمیایی سینا 13 دی سال گذشته درباره آخرین وضعیت افزایش سرمایه 100 درصدی و اجرای طرح توسعه توضیحاتی داده و با توجه به ارسال گزارش توجیهی افزایش سرمایه به حسابرس، قرار بود افزایش سرمایه 100 درصدی عملیاتی شد و از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی به بیش از 6 میلیارد و 142 میلیون تومان برسد که تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است.

رفاه :  روز شنبه بانک ملت تعداد 45,443,810 سهم معادل 10.08 درصد از سهام غیر مدیریتی شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه (سهامی عام) را با شرایط  نقد و اقساط به قیمت پایه هر سهم 9,501 ریال روی میز فروش فرابورس گذاشت که پس از رقابت 4 روزه طی روز جاری به قیمت 1655 تومان به ازای هر سهم از سوی کارگزاری سی ولکس کالا برای یک شرکت بازرگانی خصوصی خریداری شد. طبق بررسی، این بلوک مدیریتی امروز از سوی شرکت بازرگانی سپهر نوید آفرین خریداری شده است. به این ترتیب باید این شرکت حقوقی ظرف 20 روز آینده برای قطعی شدن معامله مذکور مبلغ 75 میلیارد و 209 میلیون و 505 هزار و 550 تومان را در حساب خود کنار بگذارد. مطابق با مقررات فرابورس، تا زمان قطعیت معامله و پرداخت ثمن معامله در مدت زمان قانونی از سوی خریدار معامله بلوکی صورت گرفته در تابلوی معاملات حذف و در روز قطعی شدن معامله در حجم و ارزش معاملات بازار محاسبه و افزوده می‌شود. به این ترتیب با واگذاری این دارایی ، بانک ملت از ترکیب هیات مدیره فروشگاه های زنجیره ای رفاه خارج می‌شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24