Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در واقع بسیاری از تحلیلگران معتقدند جهان در آغاز تغییراتی بزرگ قرار دارد و این تغییرات، هم در زمینه های سیاسی رخ خواهد داد و هم اقتصاد و تجاری. البته به تدریج ..

چه مدت وضعیت بازار به همین شکل خواهد بود؟

در روزهای اخیر، بی ثباتی و نگرانی حاصل از تغییر دولت در آمریکا که به موضع گیری های جدید این کشور در قبال موضوعات مختلف بویژه رویه های اقتصادی و تجاری منجر شده بر احتیاط سرمایه گذاران در بازارهای مختلف افزوده و کارشناسان معتقدند وضعیت کنونی در هفته ها و ماه های آینده ادامه پیدا خواهد کرد زیرا ترامپ قصد دارد به وعده های خود عمل کند و تغییر عقیده او بعید است. در واقع بسیاری از تحلیلگران معتقدند جهان در آغاز تغییراتی بزرگ قرار دارد و این تغییرات، هم در زمینه های سیاسی رخ خواهد داد و هم اقتصاد و تجاری. البته به تدریج بر مخالفت ها با سیاست های ترامپ افزوده می شود و او در آینده مجبور خواهد بود در برخی زمینه ها انعطاف بیشتری نشان دهد. این که در کنگره اکثریت نمایندگان جمهوریخواه هستند سبب خواهد شد ترامپ بتواند برای مدتی طولانی تر به اجرای برنامه های خود ادامه دهد. اگر اکثریت کنگره با دموکرات ها بود خیلی زودتر با او مخالفت می شد.

بازارهای مختلف بویژه بازارهای پرریسک از جمله بازارهای مالی و مواد خام این روزها بیشترین تاثیر را از برنامه های ترامپ می پذیرند و احتمال اصلاح به سمت پایین شاخص های مالی و قیمت برخی مواد خام زیاد است. این هفته خبرهای زیادی از اقتصادهای بزرگ جهان منتشر نمی شود و به همین دلیل تمرکز سرمایه گذاران بیشتر به اخبار منتشر شده از تصمیم ها ترامپ و واکنش ها به این تصمیم ها معطوف است.

رشد قیمت نفت با موانعی روبه روست

امروز چهارشنبه قیمت نفت برنت و نفت آمریکا کاهش یافته و به ترتیب به 54.6 دلار و 51.5 دلار در هر بشکه رسیده است. روز گذشته افزایش ارزش دلار سبب شد قیمت نفت کاهش یابد. قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با یک درصد و 1.4 درصد کاهش به 55.2 دلار و 52.3 دلار در هر بشکه رسید. برنامه کاهش عرضه نفت از سوی برخی اعضاء اوپک که قرار است در نیمه نخست سال جاری میلادی اجرا شود سبب رشد قیمت ها شده اما با آنکه تولیدکنندگان به این برنامه پایبند بوده اند اما عواملی نظیر رشد ارزش دلار و افزایش تولید نفت در برخی کشورها بویژه آمریکا، از رشد قیمت ها جلوگیری کرده است. برای هفته ها و ماه های آینده نیز انتظار نمی رود قیمت ها به شکل پایدار در سطوح بالاتر قرار گیرند. روز گذشته گزارش یکی از موسسات نشان داد ذخیره نفت آمریکا در هفته قبل 14.2 میلیون بشکه افزایش یافته است. میزان ذخیره نفت در اقتصادهای بزرگ در دو سال اخیر به سطوح بسیار بالا افزایش یافته و این یک مانع برای افزایش قیمت ها محسوب می شود. کارشناسان بازار نفت معتقدند عبور قیمت ها از سطوح کنونی مستلزم تحولی بزرگ در بازار است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت آمریکا در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

قیمت طلا به رشد خود ادامه می دهد

امروز قیمت طلا با 3 دلار افزایش به 1235 دلار در هر اونس رسیده است. روز گذشته با آنکه برخی شاخص ها در بازارهای مالی کاهش یافتند قیمت طلا تغییری نداشت و در سطح 1234 دلار در هر اونس نوسان کرد. رشد اخیر قیمت طلا سبب شده برخی تحلیلگران در باره افق بازار این فلز گرانبها خوشبین شوند. یکی از دلایل اصلی این خوشبینی، پیش بینی کاهش ارزش دلار است. سیاست های دولت جدید آمریکا سبب بروز برخی نگرانی ها در باره آینده شده و ممکن است از اعتماد سرمایه گذاران و شرکت ها بکاهد. در صورت تحقق این امر، وضعیت شاخص های اقتصادی به گونه ای نخواهد بود که بانک مرکزی آمریکا بتواند نرخ های بهره را 3 بار دیگر بالا ببرد و این به معنای کاهش ارزش دلار و جذابیت طلاست. از آنجا که انتظار می رود در هفته های آینده ترامپ به سیاست های نسنجیده خود ادامه دهد و تنش هایی بین آمریکا و اقتصادهای بزرگ ایجاد شود طلا فعلا مورد توجه سرمایه گذاران است. روز گذشته نوسان قیمت سه فلز گرانبهای دیگر یعنی نقره، پلاتین و پالادیوم نیز اندک بود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس نقره در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

احتیاط سرمایه گذاران ادامه می یابد

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا کاهش یافته اند. روز گذشته عملکرد بازارهای مالی در این قاره خیلی امیدبخش نبود. در چند هفته اخیر، سرمایه گذاران برای تصمیم گیری درباره فعالیت در بازارهای مالی مردد هستند و ترجیح می دهند منتظر باشند تا از ابهام ها کاسته شود. موضع گیری های رییس جمهور جدید آمریکا در حوزه های اقتصادی و سیاسی سبب شده نگرانی هایی پدید آید و تنها با گذشت زمان این نگرانی ها از میان خواهد رفت. البته اکثر تحلیلگران معتقدند ترامپ فعلا در مواجهه با چین انعطاف نشان نخواهد داد. این عاملی برای نگرانی است. آمریکا و اروپای برنامه های ضددامپینگ خود را علیه فولاد صادراتی چین آغاز کرده اند و از مدتی پیش فرایند خروج سرمایه ها از این کشور آغاز شده است.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ اروپا نوسانی محدود داشتند و دو شاخص بورس لندن و بورس فرانکفورت رشد کردند اما در فرانسه شاخص کک کاهش یافت. این هفته به دلیل آنکه خبرهای اندکی از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود توجه سرمایه گذاران به تحولات سیاسی و اخباری که از آمریکا منتشر می شود بیشتر شده است. انتظار می رود در هفته های آینده نیز رفتار سرمایه گذاران عمدتا تحت تاثیر تصمیم های ترامپ باشد. تحلیلگران معتقدند بیشترین تنش بین آمریکا و آلمان رخ خواهد داد. آلمان بزرگ ترین اقتصاد منطقه یورو است و تاثیری بزرگ بر تصمیم های بانک مرکزی اروپا و سیاست های اقتصادی و تجاری منطقه یورو دارد.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا افزایش یافتند البته میزان آن اندک بود. فردا گزارش وزارت کار آمریکا در باره وضعیت بازار کار در هفته قبل منتشر می شود و انتظار می رود محتوای این گزارش نشان دهد روند بهبود شرایط در بازار کار ادامه یافته است. در ماه های اخیر گزارش های منتشر شده از بازار کار آمریکا مثبت بوده و یکی از دلایل افزایش نرخ های بهره در این کشور همین رونق در بازار کار است. البته در ماه گذشته میلادی، نرخ بیکاری با 0.1 درصد افزایش به 4.8 درصد رسید اما بانک مرکزی معتقد است بازار کار در آستانه وضعیت اشتغال کامل قرار دارد. در حدود سه هفته ای که از آغاز دوران ریاست جمهوری ترامپ گذشته سرمایه گذاران در بورس آمریکا هم نگران تبعات برنامه های او بوده اند و هم امیدوار هستند رونق به اقتصاد باز گردد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

بازار منتظر خبرهای مثبت

امروز قیمت مس و دیگر فلزات پایه افزایش یافته اما میزان افزایش بسیار اندک است. قیمت روی در محدوده 2810 دلار در هر تن قرار دارد. روز گذشته قیمت فلزات پایه بجز روی کاهش یافت. قیمت ها اندکی افول کرد و قیمت مس در محدوده 5800 دلار در هر تن قرار گرفت. ثبات در ارزش دلار و منتشر نشدن خبرهای مهم از اقتصادهای بزرگ دو عامل ثبات در بازار فلزات پایه بود. در حال حاضر دو عامل بالقوه یعنی بروز تنش بین آمریکا و چین و کاهش حمایت های دولت چین از طرح های زیرساختی، بزرگ ترین عوامل فشار بر قیمت فلزات پایه هستند. طی سه ماه اخیر قیمت این فلزات رشد کرده و در سطوح بالاتر تثبیت شده است. تحولات در بازار این فلزات از این پس تابع بسیاری از عوامل است اما نهادهای تحلیلگر معتقدند احتمال کاهش شدید قیمت ها بسیار کم است. کارشناسانی که معتقدند قیمت ها کاهش نخواهد یافت به ضرورت تداوم برنامه های حمایتی در چین اشاره می کنند. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

نوسان ها اندک بوده است

امروز ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان تغییر محسوسی نداشته است. روز گذشته ارزش دلار نوسانی محدود داشت و در برابر یورو افزایش و در برابر پوند انگلستان کاهش یافت. در این روزها که سرمایه گذاران در باره آینده نگرانی هایی دارند ین ژاپن حمایت شده و انتظار می رود این وضعیت برای مدتی ادامه پیدا کند. امروز خبرهای زیادی از اقتصاد آمریکا و منطقه یورو منتشر نمی شود بنابراین تحولات در بازارهای ارز عموما تحت تاثیر جو کلی حاکم بر بازار و اخبار سیاسی از آمریکا قرار دارد. در هفته های اخیر، مسیر حرکت شاخص دلار یعنی ارزش این ارز در برابر سبدی از شش ارز معتبر نزولی بوده و بعید است برای مدتی تغییری در این جهت مشاهده شود. این هفته برخلاف چند هفته اخیر گزارش های زیادی از اقتصادهای بزرگ منتشر نمی شود و به همین دلیل نوسان ارزش ارزهای معتبر محدود بوده است. از سوی دیگر به نظر می رسد سرمایه گذاران مشغول بررسی برنامه های سرمایه گذاری خود هستند. در زیر نمودار تغییرات نسبت پوند به دلار در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24