Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

سال گذشته میلادی به دلیل ضرورت حمایت از رشد اقتصاد، نتوانست برنامه اصلاحات مالی را اجرا کند و اکنون میزان بدهی های یاد شده افزایش یافته و به سطوح خطرناک رسیده است. پیش بینی شده دولت از میزان وام دهی های خود ..

دلایل موجه برای دوری از بازارهای پرریسک

روز گذشته شاخص های مالی در بازارهای بزرگ اروپایی و آمریکا، قیمت نفت و قیمت برخی فلزات پایه کاهش یافت اما قیمت طلا رشد کرد. بازارهای مختلف همچنان تحت تاثیر اقدامات و سخنان رییس جمهور جدید آمریکا هستند و به نظر می رسد تغییراتی در صحنه سیاسی و اقتصادی جهان در حال وقوع است. یکی از این تحولات، افزایش نفوذ چین در آسیا و دیگر نقاط جهان است. موضع گیری های تند ترامپ در قبال مکزیک و فرمان او مبنی برای خروج آمریکا از پیمان همکاری های تجاری دو سوی اقیانوس آرام سبب شده زمینه برای افزایش نقش آفرینی چین در شرق آسیا و آمریکای جنوبی فراهم شود. از سوی دیگر به نظر می رسد دولت های بزرگ اروپایی مواضعی متضاد با ترامپ دارند و اگر رییس جمهور جدید آمریکا همچنان به رفتارهای اخیر خود ادامه دهد در روابط اروپا و آمریکا تیرگی بوجود خواهد آمد. مجموعه تحولاتی که در هفته های اخیر رخ داد برای دور شدن سرمایه گذاران از بازارهای مالی کافی بوده است. در این میان بازار فلزات پایه به دلیل ریسک بالایی که دارد ممکن است جذابیت خود را از دست بدهد. ین و طلا در بین حوزه های مورد توجه سرمایه گذاران هستند زیرا امن به نظر می رسند. کارشناسان معتقدند حداقل تا چند هفته آینده تغییر مثبتی در رفتار ترامپ بوجود نخواهد آمد و به همین دلیل بعید است بازارهای پرریسک رونق پیدا کنند. عامل دیگری که سرمایه گذاران را از بازارهای مالی دور می کند رشد شدید شاخص های مالی در چند ماه اخیر است. پس از هر رشد قابل ملاحظه، اصلاح شاخص ها طبیعی است و اکنون که ریسک هایی وجود دارد اصلاح، بزرگ تر خواهد بود.

کاهش قیمت ها تحت تاثیر رشد ارزش دلار

امروز سه شنبه قیمت نفت برنت و نفت آمریکا با اندکی رشد به ترتیب به محدوده 56 دلار و 53.2 دلار در هر بشکه رسیده است. روز گذشته قیمت نفت تحت تاثیر رشد ارزش دلار کاهش یافت و خبرهای مربوط به اجرای برنامه کاهش عرضه نفت از سوی اوپک، نتوانست از کاهش قیمت ها جلوگیری کند. دیروز قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با 1.7 درصد و 1.4 درصد کاهش به 55.8 دلار و 53.1 دلار در هر بشکه رسید. برخی تحلیلگران معتقدند در بلندمدت ارزش دلار کاهش خواهد یافت و رشد تقاضای جهانی برای نفت سبب خواهد شد قیمت ها افزایش یابد. از دید این گروه، قیمت نفت می تواند تا مرز 60 دلار در هر بشکه افزایش یابد. البته موانعی وجود دارد که از افزایش قابل ملاحظه قیمت ها جلوگیری خواهد کرد: افزایش تولید نفت در آمریکا، احتمال عدم پایبندی اعضاء اوپک به برنامه کاهش عرضه و رشد ارزش دلار، برخی از این عوامل هستند. پیش بینی تغییرات قیمت نفت در ماه های آینده آسان نیست. نهادهای تحلیلگر معتقدند امسال متوسط قیمت هر بشکه نفت برنت 55 دلار خواهد بود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

دوران درخشش طلا!

امروز قیمت طلا بدون تغییر محسوس در سطح 1233 دلار در هر اونس قرار دارد. روز گذشته بازار طلا جذابیت بیشتری پیدا کرد و قیمت هر اونس فلز زرد با 13 دلار افزایش به 1233 دلار رسید. قیمت سه فلز گرانبهای دیگر نیز رشد کرد. قیمت نقره، پلاتین و پالادیوم به ترتیب در سطح 17.76 دلار، 1017 دلار و 772 دلار قرار گرفت. کاهش شاخص های مالی که حاصل هراس سرمایه گذاران در باره آینده است سبب شد به رغم رشد ارزش دلار قیمت طلا افزایش یابد. در ابتدای هفته پیش بینی شده بود این هفته قیمت فلز زرد افزایش خواهد یافت. اگر نگرانی و هراس کنونی ادامه پیدا کند طلا جذابیت خود را حفظ خواهد کرد. البته برخی کارشناسان معتقدند فضا به تدریج شفاف خواهد شد اما تحقق این پیش بینی مستلزم تغییر رویه رییس جمهور جدید آمریکاست که البته بعید است او در آینده نزدیک تغییری در رفتار خود بدهد. هر روز که می گذرد اقدامات و سخنان او بر نگرانی ها و تنش ها می افزاید و این شرایط برای رشد قیمت طلا مناسب است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

افول شاخص های مالی

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا کاهش یافته اند. روز گذشته شاخص های مالی در این قاره عموما رشد کردند زیرا داده های اقتصادی از چین مثبت بود اما شرایط کلی که بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر می گذارد تغییری نکرده است بدین معنا که هنوز هم درباره آینده و تنش های احتمالی بین آمریکا و چین نگرانی هایی وجود دارد. رویکرد غالب در بین سرمایه گذاران آسیا احتیاط است زیرا مواضع سیاسی و اقتصادی ترامپ قابل پیش بینی نیست. او بارهای گفته در باره اقداماتی که در آینده انجام خواهد داد توضیحی نمی دهد و پس از انجام، همه از آن با خبر خواهند شد.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ اروپا کاهش یافتند. سرمایه گذاران اروپایی درباره موضوعات گوناگون دچار ابهام و نگرانی هستند و همین امر از ریسک پذیری آنها کاسته است. در ماه های اخیر داده های اقتصادی از منطقه یورو و اقتصادهای بزرگ این منطقه مثبت بوده اما ریسک های مختلف وجود دارد که رونق اقتصاد را تهدید می کند. چند انتخابات در اروپا در پیش روست و به قدرت رسیدن احزابی که با رویه های کنونی سیاسی و اقتصادی مخالف هستند می تواند تحولاتی بزرگ پدید آورد. امروز وضعیت تولید صنعتی آلمان در ماه گذشته میلادی اعلام می شود.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا کاهش یافتند البته میزان کاهش اندک بود. کاهش قیمت نفت و نگرانی ها درباره تبعات سیاست های ترامپ سبب شد سرمایه گذاران ریسک کمتری بپذیرند. امروز وضعیت تراز تجاری آمریکا اعلام می شود و یکی از موضوعاتی که در دستور کار ترامپ است اعمال تعرفه بر واردات از اقتصادهای بزرگ است. رییس جمهور جدید آمریکا تعرفه واردات فولاد چین را افزایش داده و قصد دارد در حوزه های دیگر نیز از ورود کالاهای ارزان چینی به آمریکا جلوگیری کند. چین اعلام کرده افزایش تعرفه خلاف قوانین سازمان تجارت جهانی است. این می تواند آغاز جنگ تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهان باشد. در باره آنچه در آینده رخ خواهد داد ابهام های عمیقی وجود دارد و در این شرایط احتمال کاهش شدید شاخص های مالی در بورس آمریکا وجود دارد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

نوسان قیمت ها محدوده باقی مانده است

امروز قیمت مس و دیگر فلزات پایه کاهش یافته البته میزان کاهش اندک است. روز گذشته نوسان قیمت فلزات پایه اندک بود و قیمت مس با یک درصد افزایش در سطح 5850 دلار در هر تن قرار گرفت. البته قیمت روی اندکی کاهش یافت و در محدوده 2770 دلار نوسان کرد. روز گذشته گزارش هایی که از اقتصاد چین منتشر شد امیدوار کننده بود بدین معنا که در باور سرمایه گذاران به تداوم روند بهبود شرایط اقتصادی این کشور تردیدی بوجود نیاورد. البته رشد ارزش دلار یک عامل فشار بر قیمت ها بود. اکثر تحلیلگران معتقدند نوسان قیمت فلزات پایه در محدوده های کنونی باقی خواهد ماند مگر آنکه خبرهای غیرمنتظره ای از اقتصاد چین منتشر شود. چین بزرگ ترین مصرف کننده فلزات پایه در جهان است. انتظار می رود دولت چین برای کمک به تحقق نرخ رشد اقتصادی مورد نظر خود تدابیر حمایتی را ادامه دهد اما برخی موانع در برابر دولت وجود دارد. بزرگ ترین مانع، میزان بالای بدهی های مشکوک الوصول است. دولت چین سال گذشته میلادی به دلیل ضرورت حمایت از رشد اقتصاد، نتوانست برنامه اصلاحات مالی را اجرا کند و اکنون میزان بدهی های یاد شده افزایش یافته و به سطوح خطرناک رسیده است. پیش بینی شده دولت از میزان وام دهی های خود بکاهد. تحقق این پیش بینی به بازار فلزات پایه فشار قابل ملاحظه وارد خواهد کرد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

دلار رشد کرد اما ..

امروز ارزش دلار در برابر یورو 0.2 درصد افزایش یافته اما در برابر پوند انگلستان افول کرده است. روز گذشته ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان افزایش یافت اما در برابر ین افول کرد. البته میزان نوسان ها اندک بود. بازار ارز این روزها تحت تاثیر تصمیم هایی است که ترامپ در حوزه های گوناگون اتخاذ می کند. سرمایه گذاران تلاش می کنند تاثیر این تصمیم ها بر شرایط اقتصاد آمریکا و جهان را ارزیابی و پیش بینی کنند و ابهام هایی که در باره آینده وجود دارد بر جذابیت ین به عنوان یک حوزه امن سرمایه گذاری می افزاید. دیروز در اروپا ابهام های سیاسی سبب کاهش ارزش یورو شد و انتظار می رود تغییرات ارزش ارزهای معتبر در برابر دلار در روزهای آینده بزرگ نباشد. سرمایه گذاران رویکرد انتظار را در پیش گرفته اند و داده های اقتصادی و تحولات سیاسی بر رفتار آنها تاثیر می گذارد. برنامه خروج انگلستان از اتحادیه اروپا بر ارزش پوند تاثیر می گذارد و برنامه های بانک مرکزی اروپا بر ارزش یورو موثر است. در این میان آنچه بر ارزش بسیاری از ارزهای تاثیر دارد تحولات سیاسی و اقتصادی در آمریکاست. برخی اقتصاددان های بانک گلدمن ساکس درباره تاثیرات اقدامات ترامپ ابراز نگرانی کرده اند. اگر به هر دلیل بانک مرکزی آمریکا برنامه افزایش نرخ های بهره را به تعویق اندازد ارزش دلار تحت فشار شدید قرار خواهد گرفت. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24