Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

اما سرمایه گذاران باید به این موضوع توجه داشته باشند که تمامی عواملی که می توانسته به رشد قیمت ها منجر شود در دو ماه پایانی سال قبل اثر خود را ..

تغییرات بزرگ در متغیرهای موثر بر بازارها

از سه ماه پیش تاکنون، عواملی که بر بازارهای مختلف تاثیر داشته اند تغییر کرده اند. قبل از اعلام پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، قیمت طلا رشد کرد زیرا تصور می شد پیروزی او لطمات بزرگ به اقتصاد آمریکا و جهان وارد خواهد کرد. پس از اعلام پیروزی ترامپ سرمایه گذاران شاهد سقوط قیمت طلا و رشد شدید شاخص های مالی و ارزش دلار یودند اما این رشد در هفته های اخیر متوقف شده و در مورد دلار، مسیر صعودی بازار معکوس شده است. در مقابل، قیمت طلا رشد کرده و قیمت فلزات پایه در سطوح بالاتر از اواسط سال قبل تثبیت شده است. "عامل ترامپ" جدیدترین عامل موثر بر بازارهای مختلف است و از آنجا که درباره اقدامات او در آینده قطعیتی وجود ندارد نوسان های هیجانی در شاخص های مالی و قیمت مواد خام به ویژگی اصلی بازارها تبدیل شده است. از سوی دیگر پیش بینی هایی که درباره افزایش نرخ های بهره در آمریکا مطرح شده اعتباری ندارد زیرا ابتدای سال گذشته میلادی نیز پیش بینی شده بود بانک مرکزی نرخ های بهره را بارها بالا خواهد برد اما تنها یک بار این اقدام انجام شد. برای سال جاری میلادی نیز احتمال 3 بار افزایش نرخ های بهره بسیار اندک است و این به معنای کاهش ارزش دلار است.

سرمایه گذاران در بازارهای مختلف با اقداماتی از سوی رییس جمهور جدید آمریکا مواجه هستند که قدرت پیش بینی را از همه گرفته است. او هر روز تصمیمی جدید می گیرد و ابرازنظر جدیدی می کند که با واکنش های داخلی و بین المللی همراه است.

تداوم نوسان محدود قیمت ها

امروز دوشنبه در آغاز معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا بدون تغییری بزرگ، به ترتیب در سطح 56.9 دلار و 53.9 دلار در هر بشکه قرار دارد. به نظر می رسد اعضاء اوپک به برنامه کاهش عرضه نفت پایبند بوده اند و گفته می شود 80 درصد کاهش در عرضه رخ داده است. طبق این برنامه قرار است از ابتدای ماه گذشته میلادی به مدت شش ماه، 1.2 میلیون بشکه در روز از عرضه نفت اعضاء اوپک کاسته شود. همچنین برخی تولیدکنندگان غیرعضو اوپک از جمله روسیه در مجموع 600 هزار بشکه در روز از عرضه نفت خود می کاهند. این برنامه به رشد قیمت نفت منجر شده است البته مدت هاست که قیمت ها در سطح 55 دلار نوسان می کند و تحلیلگران معتقدند افزایش قیمت ها مستلزم تحول در شاخص های بنیادی بازار است. برای مثال اگر تقاضای نفت چین افزایش یابد یا پیش بینی شود تولید نفت آمریکا دیگر افزایش نخواهد یافت، قیمت ها حمایت خواهند شد. در حال حاضر افزایش تولید نفت از سوی برخی اعضاء اوپک و برخی تولیدکنندگان دیگر از جمله آمریکا، مانع اصلی افزایش قیمت این ماده خام است. ذخیره نفت در اقتصادهای بزرگ در سطوح بالا قرار دارد و این عامل نیز از رشد قیمت ها جلوگیری می کند. سیاست های عربستان به عنوان بزرگ ترین صادرکننده نفت در جهان بر قیمت ها تاثیری بزرگ داشته است. این کشور به دلیل کاهش قیمت ها دچار مشکلات بزرگ بودجه ای شده و تلاش کرده از طریق برنامه کاهش عرضه، زمینه را برای افزایش قیمت نفت فراهم کند. فعلا به نظر می رسد این کشور به برنامه پایبند بوده است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت آمریکا در هفته گذشته نشان داده شده است:

پیش بینی رشد قیمت فلز زرد

امروز قیمت طلا و سه فلز گرانبهای دیگر افزایش یافته است. قیمت طلا اکنون با 4 دلار رشد در محدوده 1224 دلار در هر اونس قرار دارد. در نظرسنجی این هفته کیتکو درباره تغییرات قیمت طلا در هفته جاری، هم سرمایه گذاران و هم تحلیلگران پیش بینی کردند قیمت ها افزایش خواهد یافت. این باور وجود دارد که دو عامل یعنی ابهام در باره افق اقتصاد آمریکا و کاهش ارزش دلار، ادامه پیدا خواهد کرد و در این شرایط، دارایی های امن از جمله طلا از جذابیت بیشتری برخوردار می شوند. قیمت طلا در سال جاری میلادی تاکنون 6 درصد افزایش یافته اما هنوز کاهش شدید دو ماه پایانی سال گذشته میلادی جبران نشده است. اگر تصمیم های ترامپ منطقی شود و شاخص های مالی در آمریکا امیدبخش باشند قیمت طلا شانسی برای رشد ندارد. در هفته های اخیر هراس سرمایه گذاران از تبعات سیاست های اقتصادی و سیاسی ترامپ و کاهش ارزش دلار سبب رشد قیمت طلا شده است. برخی نهادهای بین المللی پیش بینی کرده اند قیمت طلا از اواسط سال جاری میلادی بالا خواهد رفت. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس پلاتین در هفته گذشته نشان داده شده است:

سرمایه گذاران به آینده امیدوار هستند

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا افزایش یافته اند البته میزان رشد زیاد نیست. بازارهای مالی در این قاره این هفته نیز مانند هفته قبل، تحت تاثیر گزارش های جدید از اقتصاد چین و نیز اخباری قرار دارند که از تصمیم های جدید ترامپ منتشر خواهد شد. در ماه های اخیر ثابت شده اقتصاد چین به سمت ثبات در حرکت است و سیاست های حمایتی دولت این کشور برای تحقق نرخ رشد مورد نظر ادامه پیدا خواهد کرد. از این جهت سرمایه گذاران اطمینان دارند اما سیاست های تجاری و اقتصادی ترامپ قابل پیش بینی نیست و سبب نگرانی سرمایه گذاران شده است. برخی تحلیلگران معتقدند تغییراتی بزرگ در نقش منطقه ای چین درحال رخ دادن است و احتمال دارد آمریکا نسبت به این موضوع واکنش نشان دهد.

اروپا. در هفته پیش رو گزارش های جدید از اقتصاد منطقه یورو و انگلستان در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت. تنش ها در روابط آمریکا و اروپا یکی از عوامل مهم موثر بر رفتار سرمایه گذاران بوده و انتظار می رود در هفته های آینده نیز سرمایه گذاران به آن توجه داشته باشند. گزارش هایی که از اقتصادهای بزرگ اروپایی منتشر شده امیدبخش بوده اما ریسک هایی رونق اقتصاد این قاره را تهدید می کند. ترامپ آلمان را به دستکاری کردن در ارزش یورو با هدف کاستن از ارزش این ارز متهم کرده است.

آمریکا. این هفته سومین هفته ریاست جمهوری ترامپ است و انتظار می رود او مانند دو هفته اخیر تصمیمات جدید در حوزه های مختلف اتخاذ کند. در روزهای اخیر اقدامات او سبب اعتراض های جهانی شده و تنش هایی را در داخل و خارج این کشور پدید آورده است. برخی تحلیلگران معتقدند به تدریج رفتار او منطقی خواهد شد البته تحقق این پیش بینی فوری نخواهد بود. در صورتی که روند کاهش ارزش دلار ادامه یابد وضعیت شرکت های بورسی در آمریکا بویژه شرکت های بزرگ که روابط تجاری بین المللی دارند بهتر خواهد شد. در زیر نمودار تغییرات اف تی اس ایی در هفته گذشته نشان داده شده است:

افزایش قیمت ها به محرک نیاز دارد

امروز قیمت مس و نیکل افزایش یافته اما قیمت دیگر فلزات پایه اندکی کاهش یافته است. قیمت مس در محدوده 5800 دلار در هر تن قرار دارد. قیمت فلزات پایه در هفته های اخیر در سطوح بالاتر نوسان کرده اما هنوز سقف قیمتی پایان سال قبل شکسته نشده است و انتظار هم نمی رود این اتفاق در آینده نزدیک رخ دهد. یکی از دلایل رشد قیمت ها کاهش ارزش دلار بوده است. این عامل همچنان بر قیمت فلزات پایه تاثیر مثبت خواهد داشت اما شاخص های بنیادی بازار به شکلی نیست که افزایش پایای قیمت ها توجیه داشته باشد. نهادهای تحلیلگر پیش بینی هایی در باره میزان عرضه فلزات پایه در سال جاری میلادی مطرح کرده اند. برخی از این پیش بینی ها امیدبخش است زیرا در آنها به کسری عرضه اشاره شده است. اما سرمایه گذاران باید به این موضوع توجه داشته باشند که تمامی عواملی که می توانسته به رشد قیمت ها منجر شود در دو ماه پایانی سال قبل اثر خود را بر قیمت ها گذاشته است. در واقع اگر قرار است قیمت ها در مسیر رشد به حرکت خود ادامه دهند و در سطوح بالاتر از ارقام کنونی قرار گیرند، باید عوامل قدرتمند جدید بوجود آید. برای مثال، حرکت اقتصاد چین به طرف ثبات و پیش بینی افزایش نسبی مصرف فلزات پایه در آمریکا دو عاملی هستند که در پایان سال قبل زمینه افزایش قیمت ها را فراهم کردند. همچنین همان موقع پیش بینی شده بود بازار برخی فلزات با کسری عرضه مواجه می شود. مشاهده می شود که عوامل اصلی رشد قیمت ها از پیش تاثیر خود را بر قیمت ها گذاشته اند. البته در هفته ها و ماه های آینده گزارش هایی که از شاخص های اقتصادی در چین منتشر می شوند و تغییرات ارزش دلار بر بازار تاثیر خواهند داشت. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن نیکل در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

پیش بینی افزایش فشار بر دلار

امروز ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان تغییر بزرگی نداشته است. در هفته های اخیر ارزش دلار تخت تاثیر اقدامات نگران کننده دونالد ترامپ قرار داشته و تحلیلگران معتقدند این وضعیت در هفته پیش رو ادامه پیدا خواهد کرد. البته برخی کارشناسان می گویند رشد قابل ملاحظه ارزش دلار در دو ماه پایانی سال قبل که حاصل خوشبینی درباره برنامه های اقتصادی دولت جدید آمریکا بود به حدی بوده که دیگر نمی توان انتظار داشت در سال جاری میلادی ارزش این ارز رشد کند. بویژه اقدامات نسنجیده ترامپ فشارهای بزرگی بر ارزش دلار وارد کرده و اگر او بخواهد به این رفتار خود ادامه دهد احتمال مثبت بودن عملکرد دلار در سال جاری بسیار کم است. صرف نظر از اقدامات ترامپ، او با افزایش ارزش دلار مخالف است و بعید نیست در برابر افزایش نرخ های بهره از سوی بانک مرکزی مانع تراشی کند. سرمایه گذاران در بازارهای ارز باید به این نکته توجه کنند که اگر برنامه های ترامپ به کاهش مصرف شهروندان و افول سرمایه گذاری شرکت ها منجر شود وضعیت شاخص های اقتصادی نگران کننده خواهد شد و در این حالت بانک مرکزی آمریکا نمی تواند نرخ های بهره را بالا ببرد. این عامل نیز سبب کاهش ارزش دلار خواهد شد. این هفته گزارش های مختلفی از اقتصاد آمریکا منتشر خواهد شد و نیز انتظار می رود تصمیم های جدید از سوی ترامپ اتخاذ شود. این دو عامل بر ارزش دلار تاثیر خواهد داشت. همچنین گزارش هایی از اقتصاد منطقه یورو و انگلستان در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت. در زیر نمودار تغییرات نسبت پوند به دلار در هفته گذشته نشان داده شده است:

تقویم اقتصاد جهان

امروز گزارش هایی از اقتصاد چین، آلمان و آمریکا منتشر می شود. در زیر جدول این گزارش ها به ترتیب انتشار نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24