Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در بازار پتروشیمی ها شاهد بودیم که روند کاهشی قیمت ها باز هم حس شد هرچند که خوش بینی به افزایش قیمت های پایه در کنار افت نسبی قیمت دلار نیز موجب شد که از یک سو میل به خرید افزایش یافته و از سوی دیگر نیز میل به فروش نیز با تزریق کالاهای جدید افزایش یافت تا بازار در دو رویکرد قیمتی متناقض قرار بگیرد...

میلگرد به مرز ١۶٠٠ تومان نزدیک می شود!

بورس24 :ادامه کاهش قیمت فولاد بیشتر به تراژدی این بازار بدل شده تا جایی که افت قیمت ها در روز شنبه شتاب بیشتری به خود گرفته و نگرانی ها را عمیق تر از قبل هویدا می سازد. با توجه به عدم رشد قیمتی در بازار ارز در کنار نگرانی های اقتصادی و حتی سیاسی ، شاهد عقب نشینی خریداران هستیم هرچند که خبری از خودنمایی تقاضای روزهای پایانی سال نیز در میان نیست. به نظر می رسد این نگرانی ها باز هم ادامه خواهد داشت. در بازار پلیمرها نیز شاهد روندی تمایل به افت قیمت ها هستیم هرچند که هنوز هم بسیاری از گریدها رشد قیمتی داشته اند. در بورس انرژی نیز شاهد ثبت بیشترین ارزش معاملات روزانه رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در سال جاری بوده ایم.

در بازار پتروشیمی ها شاهد بودیم که روند کاهشی قیمت ها باز هم حس شد هرچند که خوش بینی به افزایش قیمت های پایه در کنار افت نسبی قیمت دلار نیز موجب شد که از یک سو میل به خرید افزایش یافته و از سوی دیگر نیز میل به فروش نیز با تزریق کالاهای جدید افزایش یافت تا بازار در دو رویکرد قیمتی متناقض قرار بگیرد. این در حالی است که هنوز هم نگرانی های پیشین وجود داشته ولی با توجه به انتظار برای اعلام قیمت های پایه جدید در روز یکشنبه ، چهره اصلی بازار را باید در معاملات و قیمت های روز دوشنبه جستجو کرد.

گزارش هفتگی/ حجم معاملات بورس کالا ۵۰ درصد رشد کرد

طی هفته گذشته حدود ۴۵۰ هزار و ۱۵۰ تن انواع کالا به ارزش بیش از ۸ هزار میلیارد ریال در حالی در بازارهای فیزیکی و فرعی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت که در مقایسه با هفته ماقبل به ترتیب از نظر حجم و ارزش ۵۰.۸ و ۴۵.۲ درصد رشد داشت.

تالار صنعتی و معدنی

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»،طی هفته مذکور، در تالار داخلی و صادراتی محصولات صنعتی و معدنی، ۱۱۱ هزار و ۴۲۰ تن انواع کالا با ارزشی نزدیک به دو هزار و ۷۵۱ میلیارد ریال معامله شد که حاکی از رشد ۱۶۲ درصدی حجم و ۷۸ درصدی ارزش معاملات این تالار در مقایسه با هفته ماقبل است.نگاهی به جزییات معاملات تالار صنعتی و معدنی بیانگر آن است که ۱۰۴ هزار و ۵۲۷ تن فولاد، ۶ هزار و ۴۹۰ تن مس، ۱۲۰ تن آلومینیوم، ۱۲۰ تن کنسانتره مولیبدن، ۳ تن کنسانتره فلزات گرانبها و ۶۰ تن شمش روی از سوی مشتریان خریداری شد که حجم معاملات گروه های فولاد و مس نسبت به هفته گذشته به ترتیب با رشد ۱۹۸و ۲۰ درصدی مواجه شد.

تالار پتروشیمی و فرآورده های نفتی

در دو بخش داخلی و صادراتی تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی، ۳۰۲ هزار و ۵۳۳ تن انواع کالا به ارزش بیش از ۴ هزار و ۶۹۸ میلیارد ریال به فروش رسید که معاملات این تالار نسبت به هفته گذشته با ۴۷ درصد رشد در حجم و ۳۵ درصد رشد در ارزش معاملات رو به رو شد.

در این تالار، حجم معاملات انواع قیر با رشد ۲۹۳ درصدی رو به رو شد و بیش از ۱۴۶ هزار و ۵۱۱ تن از این کالا مورد معامله قرار گرفت. حجم مواد پلیمری با ۱۴ درصد افزایش به ۵۴ هزار و ۶۲۶ تن رسید؛ همچنین ۶۱ هزار و ۹۱۰ تن وکیوم باتوم، ۱۸ هزار تن لوب کات، ، یکهزار و ۹۶۰ تن گوگرد، ۳۲۱ تن عایق رطوبتی و ۳۰ تن گازها و خوراکها و همچنین ۱۷ هزار و ۱۷۵ تن مواد شیمیایی معامله شد.

تالار کشاورزی

تالار محصولات کشاورزی نیز شاهد معامله ۳۵ هزار و ۲۹۱ تن انواع کالا به ارزش نزدیک به ارزش ۵۲۷ میلیارد ریال بود؛ در این تالار، ۲۲ هزار و ۷۷۶ تن ذرت دانه ای، ۴ هزار تن گندم، یک هزار و ۹۰۰ تن شکر سفید و ۴ هزار و ۵۰۰ تن روغن خام معامله شد.

گفتنی است هفته گذشته در بازار فرعی بورس کالای ایران، ۱۷۲ هزار قطعه جوجه یکروزه، ۱۰۴ تن پودر نارگیل، ۵۰۰ تن رب گوجه، ۴۰ تن فروکروم پرکربن و ۷۰ تن نخ پلی استر معامله شد.

گزارش هفتگی بازار پتروشیمی ؛ ورود بازار پتروشیمی به فاز رونق

افزایش حجم معاملات پلیمرها و محصولات شیمیایی نشان می دهد که رکود فصلی در این بازار خاتمه یافته است. به نظر می رسد شرایط متعادلی در این بازار حاکم شده که زمینه را برای حضور بیشتر خریداران فراهم می سازد.

به گزارش کارگزاری آبان؛ در هفته گذشته در بورس کالای ایران شاهد کاهش ٧.٩٦ درصدی حجم عرضه پلیمرها بودیم ولی این افت عرضه با افزایش ١٦.٧٢ درصدی تقاضا رو به رو شد که نشانه ای از اقبال بازار به این گروه کالایی است که در نهایت موجب شد تا حجم داد و ستد پلیمرها ١٤.٨ درصد افزایش یافته و به بیشترین حد در ٥ هفته اخیر بالغ شود. این موارد یعنی رشد حجم معاملات به بیش از ٥٣ هزار تن به صراحت نشان می دهد که بازار پلیمرها از رکود عمیق هفته های قبل خود خارج شده و شرایط متعادل و متناسبی را تجربه می کند. خوش بینی به ورود تقاضای روزهای پایانی سال ، گذار از رکود فصل زمستانی بازار ، امیدواری به بهبود ساز و کارهای تولیدی و وجود تقاضای مؤثر برای محصولات نهایی در صنعت پلاستیک و حتی رونق صادرات به کشورهایی همچون عراق و افغانستان را می توان از ویژگی های معاملات پلیمرها در روزهای اخیر برشمرد. این موارد در حالی خودنمایی می کند که هنوز هم گریدهای جذاب با تقاضای بسیار بالایی رو به رو بوده و عرضه آن ها هنوز هم کافی نیست. این ویژگی، پتانسیلی برای ادامه رشد قیمت ها در بازار آزاد خواهد بود که موجب می شود نوسان قیمت ها باز هم به سمت افزایش قیمت حرکت کرده و یا از نرخ های بالای فعلی ، حمایت کند ولی چندان هم پرشتاب نخواهد بود.

با توجه به رشد محدود قیمت دلار در بازار آزاد در ابتدای هفته گذشته ، شاهد بودیم که بازار آزاد پلیمرها به سمت افزایش قیمت ها گام برداشته ولی با توجه به رشد حجم معاملات در هفته پیش از آن ، مشخص بود که این رشد نرخ نمی تواند متأثر از برتری تقاضا بر عرضه ها باشد که با اعلام عرضه های روز سه شنبه و حجم مطلوب آن ، بازار مجدداً وارد یک فاز کاهشی شد تا جایی که تنها گریدهای جذاب این بازار که در بورس کالا نیز با رونق تقاضا همراه بوده اند ، توانستند افزایش قیمت داشته باشند. در نهایت هفته ای آرام و توأم با کاهش قیمت را شاهد بودیم اگرچه گریدهای جذاب ، باز هم با رشد قیمت ها برنده این بازار بودند.

در بازار محصولات شیمیایی با رشد ٣٢.٨٥ درصدی حجم عرضه ها شاهد افزایش ٥٩.٤٥ درصدی معاملات بودیم که نشان می دهد از یک سو تقاضای بیشتری به بورس کالا وارد شده و از سوی دیگر حجم معاملات از کف معاملاتی هفته پیش از آن عبور کرد. این شرایط نشان می دهد که بازار محصولات شیمیایی نیز وارد یک فاز رونق مطلوب شده و معاملات شرایط متعادلی را تجربه می کند؛ اگرچه هنوز هم می توان به رشد معاملات در هفته های آینده خوش بین بود. کریستال ملامین ، منومر وینیل استات ، بنزن ، دی اتیل هگزانول ، ایزوبوتانول ، سودکاستیک و دی اتیلن گلایکول پتروشیمی شازند از جمله کالاهایی بودند که بیشترین جذابیت را به خود اختصاص داده و حجم تقاضای بالایی را به ثبت رساندند.

مهمترین رخدادها در بازار محصولات پتروشیمی در هفته ای که گذشت:

  • کاهش 7.96 درصدی حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا در هفته ای که گذشت و ثبت عرضه 77 هزار و 324 تن که رقم متعادل و مطلوبی به شمار می آید.
  • رشد 16.72 درصدی حجم تقاضای پلیمرها و ثبت 144 هزار و 732 تنی تقاضا که بالاترین حد از ابتدای آذرماه تاکنون محسوب شده و نشان دهنده رونق این بازار است.
  • افزایش ١٤.٨ درصدی حجم معامله پلیمرها و ثبت داد و ستد ٥٣ هزار و ١٢١.٤٨ تن که بالاترین حد در ٥ هفته اخیر بوده و نشان دهنده بازگشت رونق به این بازار است.
  • ثبت ١.٨٧ برابری تقاضا در برابر عرضه پلیمرها که در برابر رشد عرضه ها ، رقم بالایی بوده بیشترین حد در ٤ هفته اخیر به شمار آمده و نشان دهنده خودنمایی بیشتر تقاضا در گروه های کالایی خاصی است.
  • معامله ٦٨.٧٠ درصدی عرضه پلیمرها در بورس کالا که بالاترین حد در ٥ هفته اخیر بوده و باز هم نشانه ای از رونق این بازار است.
  • امیدواری به پایان یافتن رکود در بازار پلیمرها که همگام با خودنمایی تقاضای فصلی می تواند ضعف معاملاتی در هفته های پیشین را جبران کرده و بازار را به فاز متعادل و طبیعی خود وارد می سازد.
  • انتظار بازار برای اعلام قیمت های پایه جدید هرچند که امیدواری به افزایش محدود قیمت ها وجود دارد.
  • ثبت بیشترین تقاضا و رشد قیمت در بورس کالا برای پلی پروپیلن های شیمیایی ، نساجی و فیلم ، پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX٣ ، پلی وینیل کلراید S٦٥ ، پلی اتیلن سبک خطی ٠٢٠٩AA ، پلی اتیلن ترفتالات بطری BG٧٨١ و پلی وینیل کلراید E٦٨٣٤ که شباهت بسیاری با هفته گذشته دارد اگرچه گریدهای پلی اتیلنی سبک فیلم و سنگین تزریقی ٥٢٥١٨ نیز به گریدهای جذاب اضافه شده است.
  • افزایش معاملات نقدی – مچینگ در بورس کالا که بخشی از تقاضای مؤثر را پوشش می دهد.
  • تغییر فاز واسطه گری و سفته بازی از مچینگ به تالار که این بار توسط کدهای مرتبط بهین یابی صورت می پذیرد.
  • افزایش قیمت ها در بازار آزاد در ابتدای هفته و سپس افت نرخ از اواسط هفته تا پایان آن که باز هم شاهد بودیم که تنها گریدهای جذاب با افزایش قیمت ها رو به رو شدند.
  • افزایش ٣٢.٨٥ درصدی حجم عرضه محصولات شیمیایی در بورس کالا که با ثبت عرضه ٢٨ هزار و ٥٥٤ تن ، شاهد متعادل شدن این رینگ معاملاتی در هفته گذشته بودیم هرچند که هنوز هم برخی از ترکیبات جذاب به عرضه های بیشتری نیاز دارد.
  • افزایش ١٧.٥٣ درصدی تقاضای ترکیبات شیمیایی در هفته گذشته که در نهایت به ثبت تقاضای ٢٥ هزار و ٥٢٧ تنی نیاز دارد.
  • افزایش ٥٩.٤٥ درصدی حجم معامله محصولات شیمیایی و ثبت داد و ستد ١٦ هزار و ٩٧٥ تنی این محصولات که از ورود این بازار به فازی متعادل خبر می دهد.
  • افزایش آرام و شکننده قیمت های جهانی محصولات پتروشیمی در کنار رشد محدود قیمت جهانی نفت خام که می تواند امیدواری ها را به افزایش قیمت های پایه تقویت کرده ولی این رشد قیمت ها چندان هم پرشتاب نخواهد بود.
  • انتظار هفته ای متعادل و رو به رشد در بازار محصولات پتروشیمی

برخی از مهمترین معاملات محصولات نفتی و پتروشیمی در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

سود کاستیک

پتروشیمی اروند

نقدی

6,521

6,526

8000

8475

8000

وکیوم باتوم

پالایش نفت اصفهان

نقدی

7,338

7,593

6000

14075

6000

وکیوم باتوم

پالایش نفت تبریز

نقدی

7,338

7,338

5000

5000

5000

قیر 85100

نفت جی

نقدی

9,361

9,361

3000

1242

1242

قیر PG6416

نفت پاسارگاد بندرعباس

نقدی

9,989

9,989

2000

1000

1000

قیر PG6422

نفت پاسارگاد تهران

نقدی

9,811

9,811

2000

998

998

قیر PG7010

نفت پاسارگاد بندرعباس

نقدی

10,239

10,239

2000

776

776

قیر PG6422

نفت جی

نقدی

9,511

9,511

3000

736

736

قیر PG5822

نفت پاسارگاد تهران

نقدی

9,811

9,811

1000

697

697

قیر PG7010

نفت پاسارگاد آبادان

نقدی

9,811

9,811

1000

583

583

پلی اتیلن ترفتالات نساجی Super Bright TG641

پتروشیمی تندگویان

نقدی

36,384

36,384

682

572

572

آمونیاک (مایع)

پتروشیمی خراسان

نقدی

5,975

5,975

1000

310

310

قیر PG6410

نفت پاسارگاد آبادان

نقدی

9,511

9,511

500

200

200

قیر 85100

نفت پاسارگاد تبریز

نقدی

9,661

9,661

2000

200

200

گوگرد گرانوله

پالایش نفت تبریز

نقدی

1,826

1,826

200

180

180

قیر امولسیون CRS1

نفت پاسارگاد شیراز

نقدی

10,270

10,270

100

100

100

قیر 6070

نفت پاسارگاد تهران

نقدی

9,661

9,661

1000

100

100

قیر MC250

نفت پاسارگاد تبریز

نقدی

13,510

13,510

100

76

76

گوگرد کلوخه

پالایش نفت اصفهان

نقدی

2,483

2,483

1000

60

60

قیر 6070

نفت پاسارگاد آبادان

نقدی

9,361

9,361

500

48

48

پلی اتیلن سبک تزریقی 1922T

پتروشیمی لاله

نقدی (مچینگ(

46,627

46,627

0

44

44

پلی اتیلن ترفتالات نساجی Super Bright TG641

پتروشیمی تندگویان

نقدی (مچینگ(

36,384

36,384

0

22

22

بورس انرژی/ثبت بیشترین ارزش معاملات روزانه رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در سال 1395

در جریان معاملات روز جاری (شنبه 16 بهمن ماه 95)، در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای آیزوریسایکل، آیزوفید و حلال 402 پالایش نفت تبریز، حلال 402، حلال 404(عمده)، نفتای سنگین تصفیه‌نشده(عمده) و حلال 410 پالایش نفت شیراز، برش سنگین، گاز بوتان صنعتی، گاز پروپان صنعتی و گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندر امام، میعانات گازی پالایش گاز ایلام و متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی و گاز مایع خام پالایش گاز ایلام و گاز مایع پالایش نفت لاوان در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی عرضه شدند که کل معاملات صورت گرفته در این عرضه‌ها و عرضه‌های مازاد معادل 19،069 تن به ارزش بیش از 281 میلیارد و 151 میلیون ریال بود. از نکات مهم معاملات امروز می‌توان به ثبت بیشترین ارزش معاملات روزانه رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در سال 1395 اشاره نمود. ارزش معاملات امروز ضمن ثبت این رکورد بعنوان دومین روز با ارزش معاملات رینگ داخلی بازار فیزیکی از ابتدا تا کنون به حساب می‌آید.

در جلسه معاملاتی آتی (یکشنبه17بهمن ماه 95) در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای پروپان پالایش نفت تهران و آیزوریسایکل پالایش نفت بندرعباس در رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران عرضه خواهند شد.

بازار فولاد:

ادامه کاهش قیمت ها را باید چهره خشن بازار فولاد در روز ابتدایی هفته جاری به شمار آورد که البته با شتاب افت بیشتری رو به رو بوده همچنین نگرانی ها را از احتمال ادامه افت قیمت ها عمیق تر کرده است. این در حالی است که غالب کاهش نرخ ها از سمت عرضه کنندگان اصلی به بازار تحمیل شده که همین نکته می تواند فرش قرمز جدیدی برای کاهش نرخ ها ، عقب نشینی خریداران و خودنمایی جدی تر رقابت منفی باشد. به نظر می رسد چهره بازار مبهم تر از چیزی است که تصور شده و البته نزدیکی به روزهای پایانی سال نیز تاکنون مفید به حال بازار نبوده است. قیمت ها در سطوح بسیار پایینی قرار داشته و ممکن است باز هم کاهش یابد تا جایی که نگرانی ها را عمیق تر کرده و کف های قیمتی جدیدی را بشکند. با توجه به این موارد بهتر است چندان هم به فکر بهبود بازار نباشیم زیرا شواهدی از رشد قیمت ها ملاحظه نمی شود. در روزهای آینده بیشتر به واقعیت های بازار فولاد می پردازیم زیرا جوانب امر در شرایط فعلی چندان هم برای تحلیل اوضاع مساعد نیست ولی همین افت نرخ ها تا سطوح فعلی پتانسیل ها را برای تغییر فاز بازار ایجاد خواهد کرد ولی نمی توان در این خصوص به صراحت سخن گفت. آینده شواهد دقیق تری از بازار را رونمایی کرده تا بتوان با اعتماد بیشتری به ترسیم دورنمای قیمت ها مشغول شد هرچند که هنوز هم باید نگران افت بیشتر نرخ ها بود اگرچه سال گذشته تجربه های مهمی را به اهالی بازار آموخته ولی زمینه های رشد قیمتی همچون سال قبل وجود ندارد.

یکی از کمترین قیمت ها در بازار آزاد آهن آلات

قیمت / ریال بر هر کیلوگرم

کارخانه تولیدی / انبار تهران

نوع کالا

14,900

قزوین

میلگرد 8 آجدار A2

14,200

قزوین

میلگرد 10 آجدار A2

14,200

قزوین

میلگرد 12 آجدار A2

16,300

ذوب آهن اصفهان

میلگرد 14 آجدار A3

16,300

ذوب آهن اصفهان

میلگرد 16 آجدار A3

16,300

ذوب آهن اصفهان

میلگرد 18 آجدار A3

16,300

ذوب آهن اصفهان

میلگرد 20 آجدار A3

16,300

ذوب آهن اصفهان

میلگرد 22 آجدار A3

16,300

ذوب آهن اصفهان

میلگرد 25 آجدار A3

2,850,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 14

3,470,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 16

4,150,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 18

6,550,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 20

7,350,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 22

8,920,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 24

10,330,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 27

قیمت های دیگری نیز در این بازار ارائه شده که می تواند از صحت و درستی این نرخ ها بکاهد. چندان هم این قیمت ها قابل استناد نیست.

کاهش تقاضای شمش و تختال در بورس کالا

معاملات بازار فولاد در حالی هفته گذشته ادامه یافت که متاثر از فاکتورهایی همچون نبود خریدار عمده و رکود فصلی تقاضای مصرفی و واسطه‌ای فولاد که در این هفته به دلیل برودت شدید هوا شدت یافت، قیمت‌ انواع محصولات فولادی در برخی روزها با کاهش یا بعضا ثبات نرخ همراه بود.

به گزارش کارگزاری آبان، در هفته معاملاتی منتهی به ١٣ بهمن ماه رصد دادوستدها انجام شده در بورس کالای ایران نیز حاکی از ضعف تقاضا به طور مشخص در خصوص محصولات میانی تولید فولاد مانند شمش بلوم و تختال بود. بر این اساس بالغ بر ٩٢ هزار و ٣٥٤ تن انواع فولاد به تابلو آمد و حجم معامله در پی ثبت معاملات خارج از بورس فولاد مبارکه ١٠٤ هزار و ٥٢٧ تن به ثبت رسید.

طی این هفته در کنار عرضه انواع ورق از سوی فولاد مبارکه و سبد مخلوط و میلگرد از سوی ذوب‌آهن و صنایع فولاد هیربد زرندیه دو شرکت فولاد خوزستان و ذوب آهن نیز اقدام به عرضه شمش و تختال کردند که برخلاف عرضه‌های پیشین از سوی این شرکت‌ها حجم تقاضا کمتر از عرضه بود و بخشی از محصولات ارائه شده روی دست این دو شرکت باقی ماند.

شمش و تختال به عنوان محصولات میانی فرایند تولید فولاد، برای کارخانه‌های تولیدکننده مقاطع صنعتی و ساختمانی به عنوان ماده اولیه محسوب می‌شوند. این عرضه‌ها که پس از چند هفته صورت می‌گرفت زمانی که روی تابلو آمدند با تقاضای کمتری روبه‌رو شدند که مهمترین دلیل آن را می‌توان به کاهش ظرفیت واقعی تولید فولاد از جانب فولادسازان نهایی نسبت داد.

در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم مدیریت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو آمار به روز شده‌ای در خصوص تولید و صادرات فولاد شرکت‌های فولادسازی در ١٠ ماه سپری شده از سال جاری ارائه کرد. به این ترتیب تولید در بخش کنسانتره سنگ‌آهن ١٧.٢٧، گندله ١٥.٣٣ و آهن اسفنجی ٩.٢٨ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل را به ثبت رسانده است. همچنین تولید شمش فولاد و ورق گرم فولاد مبارکه در حالی با افزایش مواجه شده که در بازه زمانی مورد بررسی تولید تیرآهن و میلگرد در کارخانه‌های فولادسازی تابعه ایمیدرو مانند ذوب آهن، فولاد خراسان، گروه ملی صنعتی فولاد ایران و فولاد آلیاژی ایران کاهش یافته است.در مجموع فولادسازان بزرگ کشور شاهد رشد ٤٥ درصدی صادرات امسال نسبت به سال قبل هستند، اگرچه عملکرد دی‌ماه با کاهش ٢٦ درصدی روبه‌رو شده که جای تامل و بررسی دارد.

آخرین وضعیت فولاد و سنگ‌آهن در بازارهای جهانی

صبح پنج‌شنبه بانک مرکزی چین نرخ بهره کوتاه مدت را ١٠ پوینت یا ٠.١ درصد افزایش داد و به بازار سیگنال داد که به دنبال سیاست انقباضی در سال جدید است. بر همین اساس بازار کامودیتی‌ها نیز بلافاصله به این اقدام واکنش نشان داد و قیمت فولاد ٥.٣، روی٢.٤ و مس١.١ ارزان شدند و عمده رشد قیمت صورت گرفته در طول هفته گذشته از بین رفت. در معاملات بازار فیزیکی سنگ آهن نیز در بنادر چین قیمت‌ها با افت ١.٤ درصد مواجه شد و به ٨٢.١٩ دلار در هر تن رسید. حجم معاملات پنج‌شنبه اندک بود و بسیاری از تجار روز دوشنبه بعدی را به‌عنوان روز شروع معاملات انتخاب کرده بودند. در ضمن سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی چین و کاهش قیمت فولاد در بورس شانگهای روی معاملات سنگ آهن سایه افکنده بود. انتظار رشد تقاضا و حجم معاملات در روز دوشنبه بعدی را داریم. واحدهای فولادساز چینی بعد از تعطیلات نیازمند خرید و ذخیره سازی سنگ آهن هستند که یک فرصت برای تجار به شمار می‌رود.

اصفهانی گزارشگر بازار فولاد، در برخی از کانال های تلگرامی در خصوص وضعیت بازار فولاد عنوان داشت؛

در بازار ورق در نخستین روز از هفته جاری شاهد تغییرات خاصی نبودیم و بنظر میرسد که با وجود برخی نوسانات جزئی در گوشه و کنار این بازار، همچنان ثبات و روند توافقی در این بازار پررنگ است.

برخی از مشاهدات صورت گرفته امروز این حوزه در میان برخی از مبادی مختلف این بازار شامل موارد زیر بود :

- یکی از نمایندگان رسمی فروش ورق سیاه گیلان، انواع ورق ضخامت 30 تا 65 میلیمتر این تولیدی را امروز ثابت اعلام کرد.

- انواع ورق سیاه فولاد کاویان توسط یکی از نمایندگان رسمی این تولیدی امروز ثابت شنیده شد.

- ورق سیاه 2 میل روس در " انبار تهران " توسط برخی از نمایندگان غیر رسمی فروش امروز توام با 10 تومان کاهش قیمت شنیده شد.

- انواع ورق روغنی mmk از بندر انزلی از برخی مبادی در حالیکه ضخامت 1.8 و 2 آن با کاهش 50 تومانی مواجه شده بقیه ضخامت ها با افزایش 10 الی 20 تومانی شنیده شد.

- انواع ورق سیاه فولاد مبارکه اصفهان در " انبار تهران " در بازار غیر رسمی توسط برخی از مبادی فروش برخی سایزها اندکی کاهش و برخی سایزها اندکی افزایش شنیده شد که در مجموع ثابت بنظر میرسد.

- ورق گالوانیزه سمنان از " خط کارخانه " توسط برخی مبادی غیر رسمی در برخی از اقلام کاهش 10 الی 20 تومانی دیده می شود.

- انواع ورق سیاه مجتمع گیلان ( ضخامت 8 و 10 میل) توسط برخی از نمایندگان رسمی فروش در " انبار تهران " و " انبار مبدا" امروز توام با 10 الی 20 تومان کاهش قیمت شنیده شد.

- انواع ورق سیاه قزاق از " بندر انزلی " ضخامت 4 الی 12 میلیمتر به غیر از سایز 4 میل آن که 10 تومان کاهش دارد؛ بقیه سایزها ثابت شنیده شد.

- انواع ورق سیاه اکسین از " خط کارخانه " توسط برخی از نمایندگان غیر رسمی فروش ثابت شنیده شد.

- انواع ورق گالوانیزه هفت الماس از " انبار تهران " توسط برخی از نمایندگان غیر رسمی فروش امروز ثابت شنیده شد.

- انواع ورق سیاه روس/MMK ضخامت 2 میلیمتر " بندر انزلی " ( عرض 1 و 1.25) توسط برخی از مبادی فروش امروز توام با 10 تومان کاهش قیمت شنیده شد.

- انواع ورق سیاه نازک ( 2 الی 3 میل) فولاد سبا از " خط کارخانه " و " انبار اصفهان " توسط برخی نمایندگان غیر رسمی فروش امروز ثابت شنیده شد.

در بازار قوطی و پروفیل هم امروز تغییرات خاصی در اعلام رسمی اکثر مبادی این حوزه دیده نشد و بنظر میرسد که علیرغم بازار توافقی و تخفیفات زیر پوستی؛ همچنان امروز ثبات برقرار بود.

گزارش تغییرات نرخ امروز مبادی تولیدکننده قوطی و پروفیل بر مبنای قوطی ضخامت ۲ میلیمتر :

- هیربد : ثابت

- یزد : ثابت

- آریا افق پاسارگاد : ثابت

- تهران شرق : ثابت

- علویجه : ثابت

- جهان : ثابت

- صدرا : 10 -

- کیهان : ثابت

- صابری : ثابت

- یاران : ثابت

- کیان پرشیا : ثابت

- گل نرده : ثابت

- نورد میلاد یزد : ثابت

- مشهد : ثابت

- اصفهان : ثابت

- پایا اصفهان : 10 -

- ساوه : ثابت

- پترو فولاد : ثابت

بیشترین قیمت : 2400

کمترین قیمت : 2300

قیمت میانگین : 2370

برخی از مشاهدات صورت گرفته امروز بازار میلگرد شامل موارد زیر بودند :

فولاد ایزد خواست جنوب : ثابت

فولاد هیربد : انواع میلگرد : ثابت

فولاد خراسان : برخی مبادی رسمی فروش : ثابت

فولاد البرز ایرانیان : برخی مبادی رسمی فروش : ثابت

فولاد کوثر اهواز : از انبار اهواز : برخی مبادی رسمی فروش : ثابت

پرشین فولاد : ثابت

مجتمع فولاد ایوان : ثابت

فولاد آلیاژی ایران : انواع میلگرد ساده این تولیدی توسط یکی از نمایندگان رسمی فروش ثابت شنیده شد.

ذوب آهن و نورد کرمان : ثابت

سیما فولاد جهان : ثابت

فولاد معراج کردکوی : ثابت

نورد فولاد یزد : انواع میلگرد A3 و BS ثابت شنیده شد.

صدر فولاد لرستان : ثابت

فولاد کویر کاشان نسبت به آخرین اعلام رسمی خود در تاریخ دوازدهم نرخ محصولات خود را امروز به شرح زیر تغییر داد :

- انواع میلگرد A2 : حدود 40 تومان کاهش

- انواع میلگرد A3 : حدود 50 تومان کاهش

- انواع میلگرد A4 : حدود 40 تا 60 تومان کاهش

- انواع میلگرد A1 ساده : ثابت

- انواع میلگرد کلاف ساده : حدود 70 تومان کاهش

- انواع کلاف آجدار : حدود 40 تومان کاهش قیمت

قزوین و پارس آرمان : حدود 10 تومان؛ برخی مبادی غیر رسمی 20 تومان کاهش

فولاد آناهیتا گیلان : 10 تومان کاهش قیمت

فولاد حدید سیرجان : 10 تومان کاهش قیمت

فولاد شاهرود : 10 تومان کاهش قیمت

فولاد ابهر : به غیر از سایز 8 بقیه 10 تومان کاهش قیمت

مجتمع فولاد گلستان : نسبت به اعلام سیزدهم ( آخرین اعلام رسمی) حدود 30 تومان کاهش قیمت دارد.

فولاد پرند : 10 تومان کاهش قیمت

صنایع فولاد کرمان ( بردسیر ) : 10 تومان کاهش قیمت

مجتمع فولاد خرم آباد : 20 تومان کاهش قیمت نسبت به تاریخ سیزدهم

فولاد شمس سپهر : 10 تومان کاهش قیمت

فولاد سپهرایرانیان : 10 الی 15 تومان کاهش قیمت

پولاد نورد شیراز : 10 تومان کاهش قیمت

فولاد نیک صدرای توس : ثابت؛ در ادامه اصلاحیه و 10 تومان کاهش قیمت

فولاد بافق یزد : برخی مبادی غیر رسمی فروش و رسمی، امروز 50 تومان کاهش قیمت نسبت به تاریخ سیزدهم

مجتمع فولاد ظفر بناب : 10 تومان کاهش قیمت ( افزایش تخفیف )

فولاد کیان کاشان : 20 تومان کاهش قیمت

آذر فولاد امین تیکمه داش : 10 تومان کاهش قیمت

فولاد درپاد تبریز : 10 تومان کاهش قیمت

صبا فولاد زاگرس شهرکرد : سایز 12 حدود 10 تومان کاهش قیمت و بقیه ثابت

یکی از نمایندگان رسمی فروش : فولاد آلیاژی ایران قیمت میلگرد آجدار A3 خود را در سایزهای (۱۶ و ۱۸ و ۲۰ و ۲۵) ۲۵۰ ریال کاهش داد.

فولاد کاوه تیکمه داش : 45 تومان کاهش قیمت

فولاد ارگ تبریز : نسبت به چهارشنبه هفته گذشته 10 تومان کاهش قیمت.

گروه ملی اهواز از انبار اهواز : کلاف 10 ثابت شنیده شد.

سیما فولاد جهان : 40 تومان کاهش قیمت ( نسبت به سه شنبه هفته گذشته)؛ از برخی مبادی غیر رسمی شنیده شد کاهش قیمت مربوط به روز چهارشنبه بوده و امروز ثابت اعلام شده است.

فولاد امیرکبیر خزر : 20 الی 30 تومان کاهش قیمت

فولاد اردبیل : از انبار رشت : 10 تومان کاهش قیمت توسط برخی مبادی غیر رسمی

در برخی از محصولات کلاف ساده تولیدی نورد فولاد یزد اعلام شده توسط یکی از نمایندگان رسمی فروش، امروز حدود 30 الی 40 تومان کاهش قیمت دیده می شود.

نورد فولاد گیلان ( حسن رود ) : 10 تومان کاهش قیمت

فولاد الماس و کیان ابهر :برخی مبادی غیر رسمی فروش:15 تومان کاهش قیمت ( نسبت به چهارشنبه هفته گذشته)

ذوب آهن اصفهان : انواع میلگرد : برخی مبادی غیر رسمی : 10 الی 20 تومان کاهش قیمت

مجتمع فولاد صنعت بناب : برخی سایزها 20 تومان کاهش قیمت

در خصوص تیرآهن ذوبی اصفهان در " انبار تهران " در بازار غیر رسمی، در حالیکه در سایزهای ریز ( 12 تا 18) تغییرات محسوسی دیده نمیشود در خصوص سایزهای درشت ( 22 تا 30) کمی کاهش قیمت ( 1 الی 3 هزار تومان) در برخی از مبادی مشهود است.

- در خصوص بازار تیرآهن ذوبی اصفهان در " خط کارخانه " در بازار غیر رسمی؛ از برخی مبادی در اعلام سایزهای 18و30 کمی کاهش قیمت ( کیلویی 2 الی 10 تومان) دیده می شود؛ این در حالی است که در " انبار اصفهان " توسط برخی دیگر از مبادی سایزهای 14 الی 18 با کمی کاهش قیمت (شاخه ای 1 الی 3 هزار تومان) اعلام شده است. بقیه سایزها تقریبا ثابت شنیده شد.

- جهان فولاد غرب انواع تیرآهن 14 تولیدی خود را امروز ثابت اعلام کرد.

- نورد فولاد یزد انواع تیرآهن تولیدی خود را امروز ثابت اعلام کرد.

- تیرآهن تولیدی آریان فولاد سایز های 16 و 24 در " انبار تهران " توسط برخی از نمایندگان غیر رسمی فروش شاخه ای 1 الی 3 هزار تومان کاهش قیمت و بقیه ثابت شنیده شد.

- انواع تیرآهن کره ای ( سایز 20 تا 30 ) توسط برخی مبادی در " انبار تهران " امروز صرفنظر از برخی تغییرات جزئی تقریبا ثابت شنیده شد.

- فولاد ناب تبریز تیرآهن 14 و 16 تولیدی خود را امروز 10 تومان کاهش قیمت داد.

در حوزه ناودانی و نبشی هم امروز بنا بر رصد بازار و گزارش اقنا اوایل بازگشایی بازار، به جز کاهش قیمت در تعداد معدودی از مبادی فروش مثل ناب تبریز ( کاهش 10 الی 40 تومان)، ماهان ( برخی اقلام 10 تومان) و صبا فولاد منظومه اصفهان ( 10 تومان ) بقیه مبادی ثابت اعلام کرده بودند تا اینکه با اعلام ریزش نرخ محصولات خط شکن این حوزه : شکفته مشهد ( بیش از 100 تومان) در ادامه شاهد تغییر روند نزولی برخی از مبادی این حوزه از جمله : سجاد (150 تومان ناودانی و 50 تومان نبشی)؛ سراب (20 تومان) و جاوید بناب (20 الی 30 تومان) بودیم. بطور کلی با توجه به ادامه روند نزولی بازار شمش و افزایش شدت آن در چند روز اخیر، این بازار شکننده بود که نهایتا با پیش قراولی فولاد شکفته نرخ این حوزه از یک انسجام نسبی و روند تدریجی خارج شده و دچار ریزش نزولی شد، که متعاقبا این تغییرات فردا مشخص تر رصد خواهد شد.

از بازار شمش هم خبرهای دریافتی از نرخ باکس حاکی از ادامه کاهش قیمت در برخی از مبادی فروش این حوزه در حدود 10 تومان می باشد؛ با توجه به شرایط فعلی نرخ شمش در محدوده 1220-1180 تومان و با توجه به بازار غیر رسمی ( بدون فاکتور) این کالا که بنا بر اظهار دیده بان فولاد در مرز 1150 تومان اعلام شده است؛ در صورت پایداری این محدوده قیمتی؛ انتظار ورود نرخ میلگرد در کانال 1400 تومان در اکثر مبادی این حوزه، غیر منطقی نخواهد بود؛ اما با توجه به فراخوان جلسه فردا تولیدکنندگان مقاطع فولادی ( به جز ورق ) مطابق با اعلام دیده بان فولاد، در گردهمایی انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور؛ خیلی سخت می توان سطوح پایین تری از این تراز قیمتی را برای این کالاها متصور شد و چه بسا با توجه به طولانی مدت شدن پروسه کاهش قیمت و انتظارهای پشت صف برای کاهش بیشتر؛ همانطوریکه پیش تر عنوان شده بود؛ این جلسه بهانه و نقطه عطفی برای تغییر روند شده و شاید شاهد یک تغییر روند مصادف با روزهای پایانی سال هم باشیم. از طرفی وضعیت بسیار ضعیف تقاضای داخلی احتمال این وضعیت هیجانی را به حداقل ممکن تقلیل میدهد؛ لذا در نهایت بنظر میرسد بهترین نتیجه در شرایط فعلی و در جلسه فردای این مبادی؛ حصول توافق برای اجتناب از رقابت منفی تولیدکنندگان مقاطع طویل و حفظ ثبات باشد؛ تا چه پیش آید.

روند نزولی حوزه میلگرد بر خلاف انتظار روز پنجشنبه نه تنها متوقف نشد بلکه امروز با شدت بیشتری به نسبت پنجشنبه در برخی مبادی ادامه پیدا کرد و چنانکه در گزارش ضمیمه می خوانید؛ این کاهش قیمت ها در دامنه 10 تا 40 تومان، امروز حادث شد؛ که بنظر میرسد در ادامه روند نزولی بازار شمش و قراضه باشد. افزایش فاصله در دامنه اختلاف قیمت مبادی مختلف تولید میلگرد، برخی از تولیدکنندگان تراز اول این حوزه را دچار مشکلات جدی کرده است که بنظر میرسد فراخوان جلسه فردای تولیدکنندگان مقاطع فولادی ( به جز ورق) هم به همین منظور باشد که میبایست تا فردا منتظر ماند تا ببینیم آیا این جلسه میتواند نقطه عطفی بر پایان این روند نزولی باشد یا خیر ؟!

فصل جدید همکاری های بورس و فولاد

در جلسه مشترک اعضای هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و مدیرعامل و معاونین بورس کالای ایران به گسترش همکاری های این دو سازمان پرداخته و بر استفاده از ظرفیت های بورس کالا جهت رفع مشکلات فولادسازان کشور تاکید شد.

به گزارش چیلان، نشست مشترک اعضای هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با مدیران ارشد شرکت بورس کالای ایران دراواسط دی ماه سال جاری با حضور آقایانحمیدرضا طاهری زادهنایب رئیس هیئت مدیره، احمد خوروش عضو هیئت مدیره، سیدرسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن و وحید یعقوبی مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و آقایان دکتر حامد سلطانی نژاد مدیرعامل، علی پناهی معاون عملیات و نظارت، عباس یعقوبی، مدیر عملیات بر بازار و سید جواد جهرمی، مدیر نظارت بر بازار بورس کالای ایران برگزار شد.

حمیدرضا طاهری زاده در ابتدای این نشست، فعالیت های جدید انجمن را تشریح کرد و گفت: با توجه به افزایش تعداد اعضای انجمن تولیدکنندگان فولاد ایرانو با تصمیم هیئت مدیره و مجمع عمومی دسته بندی هایی بین تولیدکنندگان صورت گرفت تا اعضای این انجمن بتوانند در رسته های مختلف به بحث و تبادل آرا بپردازند.

نایب رئیس انجمن در خصوص دستاوردهای نشست های هم اندیشی در انجمن توضیح داد: با بررسی های کارشناسی که صورت گرفت، تولیدکنندگان فولاد عضو انجمن در رسته های پنج گانه ذوب و ریخته گری، گندله و آهن اسفنجی، نورد مقاطع طویل، نورد مقاطع تخت و شرکت‌های بزرگ تقسیم شدند و با توجه به محصولات تولیدی به هم اندیشی و تبادل نظر می پردازند.تولیدکنندگان رسته های مختلف در این جلسات از سراسر کشور گردهم می­آیند و فلسفه اصلی این نشست ها جلوگیری از شکل گیری رقابت منفی بین تولیدکنندگان کشور و ایجاد ثبات در بازار است.

وی در ادامه گفت: یکی از گام های مثبت انجمن در جلسات هم‌اندیشی تلاش برای جلوگیری از ورود محصولات بی کیفیت به بازار بوده و طی جلسات متعدد تصمیم به رتبه بندی شرکت های تولیدکننده گرفته شد.در همین رابطه نیز مقرر شد تا با مشارکت سازمان ملی استاندارد، محصولات تولید شده توسط واحدها از لحاظ کیفی رتبه‌بندی شوند تا بر اساس این مکانیزم از شکاف قیمت بی دلیل در بازار جلوگیری کنیم.

طاهری زاده در پایان با اعلام اینکه در جلسات هم اندیشی مشکلات تولیدکنندگان به طور هفتگی رصد شده و راهکارها نیز اعلام می شود،گفت: اخیرا از قیمت گذاری بورس کالا بر برخی محصولات فولادی عرضه شده به‌ عنوان یکی از عمده مسائل اعضای انجمن یاد می شود و بسیاری از اعضا نیز خواستار حل این مشکلات هستند.

احمد خوروش از اعضای هیئت مدیره انجمن نیز با اعلام اینکه هدف این جلسه نزدیکی و تعامل بیشتر بین انجمن و بورس کالا است،گفت: باید برای حضور بیشتر اعضا در بورس کالا تلاش کرد و شرایط را برای عرضه محصولات فولادسازان در بورس کالا مهیا کرد.

خوروش ادامه داد: گرچه در دیدارهای قبلی مقرر شد نشست های دوره‌ای بین انجمن و بورس کالا برگزار شود ولی به دلیل برخی مسائل، این مهم به منصه ظهور نرسید و چه خوب خواهد بود که چنین نشست‌های تخصصی بین این دو نهاد به طور مداوم برگزار شود تا شاهد بهبود وضعیت بازار باشیم.

این عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ادامه اظهار داشت: با توجه به وضعیت خاص بازار و صنعت فولاد کشور، رسته های تخصصی در انجمن تشکیل شد تا مشکلات و موانع تولیدکنندگان در حیطه های مشخص و مختص به هر واحد مورد تحلیل و بحث قرار بگیرد؛ قطعا چنین سیستمی نتایج بهتری نیز در پی خواهد داشت که با تعامل حداکثری اعضا در این جلسات نیز شاهد این ادعاست.

وی خاطرنشان کرد: با پیشرفت روز افزون نتایج این نشست‌ها، نیاز به همکاری با سازمان‌های مرجعی همچون سازمان استاندارد و بورس کالا بیشتر نمایان شد و همراهی این نهادها برای بهبود شرایط صنعت فولاد کشور و رسیدن به اهداف یاد شده الزامی خواهد بود.

خوروش در ادامه با اعلام اینکه بورس کالا به عنوان نهادی که توانایی تنظیم بازار را دارد،گفت:برای تثبیت شرایط و تنظیم عرضه و تقاضادر بازار فولاد کشور، باید تعامل بیشتری با بورس کالا به عنوان نهادیمرجع داشته باشیم. چنانکه قبلا این رابطه وجود داشته ولیبا توجه به نیاز مرجعی برای شفاف ساختننرخ محصولات فولادی و جلوگیری از شکل گیری بازار چندقیمتی،در شرایط کنونی این همکاری الزام بیشتری دارد.چرا که عدم شفافیت در قیمت ها باعث ایجاد تشویش در بازار خواهد شد.

سید رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز در این نشست اظهار داشت: انتظار ما این است که بورس کالا شرایط عرضه کننده را رصد کند و با نگاه کارشناسانه و با توجه به شرایط روز در بورس کشف قیمت صورت گیرد، چرا که باید از چند قیمتی شدن در بازار جلوگیری شود و در عین حال رقابت برای همه تولیدکنندگان در شرایط برابر و عادلانه وجود داشته باشد.

دبیر انجمن در ادامه خاطر نشان کرد: در همین خصوص پپیشنهاد ما این است که در شورای تعیین قیمت‌های پایه در بورس کالا، نماینده ای از انجمن حضور پیدا کند تا روند قیمت‌گذاری دچار اشتباه نشود تا مبادا اعتماد مشتریان و فعالان بازار را از دست بدهد.

مدیرعامل بورس کالای ایران نیز با اعلام خرسندی از تشکیل جلسات هم اندیشی انجمن و اهمیت چنین جلساتی گفت: بورس کالا آمادگی دارد تا با حضور و استنتاج نتایج این جلسات به بهبود شرایط بازار فولاد کشور کمک کند. همچنین بورس کالا آمادگی میزبانی و حضور در جلسات هم اندیشی را دارد و می تواند به تبادل نظر با فولادسازان کشور بپردازد و مسائل و مشکلات تولیدکنندگان را با ابزارهایی که در اختیار دارد، مرتفع کند.

دکتر سلطانی نژاد در این رابطه گفت: می توان از جلسات هم اندیشی بین رسته های مختلف انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به عنوان رگولاتوری بازار استناد کرد و قطعا موضوعات مطرح شده و تصمیمات اخذ شده در این جلسات، مبنای تصمیمات آتی شوراها و کمیته های بورس کالا قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل بورس کالای ایران در پایان خاطر نشان کرد: ابزارهایی مثل سلف موازی یا گواهی سپرده، می تواند برای تولیدکنندگان انتخاب های مناسبی تلقی گردد تا شرایط خود را بهبود دهند. اما همه اینها منوط به این است که فولادسازان بخش خصوصی نیز مانند سایرین به طور مداوم و مستمر به عرضه محصولات خود در بورس کالا بپردازند.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24