Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در زیر مجموعه فولاد صادرات در دیماه نسبت به ماهه های قبل با کاهش ٢۵ درصدی روبرو بوده است لیکن در کل سال شاهد افزایش حدود ۴۵ درصدی صادرات بوده ایم...

بازارهای مالی "ترامپ سیاسی" را جدی می گیرند؟

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • تجهیزات و ماشین آلات (بخش دوم)
  • بررسی تکنیکال
    • شتران
    • وبوعلی
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • ماشین آلات و تجهیزات (بخش دوم)

شرکت هایی با ماهیت پیمانکاری یا ارائه خدمات می توانند با شرایط مساعد اقتصادی، با رشد درآمد روبرو شوند این شرکت ها در دو گروه بدون در نظر گرفتن صنعت خدمات بررسی خواهند شد و با توجه به وابستگی درآمدهای این شرکت ها با شرکت های دیگر می بایست اوضاع اقتصادی صنایع وابسته را یکجا مورد بررسی قرار داد.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) شتران

پالایشگاه نفت تهران که اکنون برای تصمیم پیرامون افزایش سرمایه متوقف شده است، احتمالا در محدوده 200 تومان به بازار باز خواهد گشت. این سهم که در همین محدوده 200 تومان حمایت نسبتا محکمی دارد علاوه بر برخورد به خط روند صعودی ، احتمالا در موج اصلاحی c این موج را به اتمام رسانده است.

همانگونه که مشاهده می شود با در نظر داشتن حد ضرر 175 تومان می توان محدوده مذکور 195 الی 200 تومان را برای بازگشایی سهم مناسب توصیف کرد اما اگر بازگشایی زیر سطح 195 تومان صورت گیرد احتمال کاهش تا 175 تومان دور از انتظار نخواهد بود.

ب )وبوعلی

سرمایه گذاری بوعلی در یک روند نزولی در حال تکمیل موج نزولی خود می باشد که برآورد می شود ریز موج اصلاحی پیش رو آخرین گام از اصلاح این سهم باشد.

با توجه به شرایط قیمتی محدوده prz 97 الی 100 تومان را می توان سطح جذابی برای سهم عنوان کرد و با توجه به حد ضرر 95 تومان ریسک سهامداران در قیمت های مذکور پایین خواهد بود.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

سیاستهای خصمانه آمریکا علیه ایران و و حق به جانب بودن ایران در قضیه برجام باعث شده است تا کشورهای اروپایی در رایزنی های خود با رئیس جمهور آمریکا از عملکرد وی انتقاد کنند و وی را ملزم به متعهد بودن به برجام بدانند. در همین ارتباط زیگمار گابریل وزیر امور خارجه آلمان در دیدار با رکس تیلرسون همتای آمریکایی خود اعلام کرد: طرفهایی که در توافق هسته ای با ایران حضور داشته اند باید برای بهبود روند اجرای این توافق تلاش کنند. در همین باره رئیس جمهور فرانسه فرانسوا اولاند هم هم زمان با حضور وزیر خارجه خود در ایران در تماس با ترامپ بر لزوم پایبندی به توافق هسته‌ای تاکید کرده و به «دونالد ترامپ» هشدار داده بود که توافق هسته‌ای با ایران را محترم شمارد.

در این هفته همزمان با آزمایشهای موشکی کشورمان آمریکا ایران را به نقض برجام متهم کرد. در همین ارتباط در مجلس نمایندگان آمریکا چند قانونگذار مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه طرحی برای تحریم ایران به بهانه‌های غیرهسته‌ای (موشکی) ارائه کرده‌اند. این طرح خواستار اعمال تحریم‌هایی علیه ایران به بهانه‌های حمایت از تروریسم، نقض حقوق بشر و برنامه موشکی است.

در حوزه سیاستهای خارجی دولت آمریکا برخلاف گفته های قبلی خود اعلام کرد: درحالیکه بر این باور نیستیم وجود شهرک‌های اسرائیلی مانعی برای صلح باشد اما ساخت شهرک‌های جدید یا گسترش شهرک‌های موجود فراتر از مرزهای ۱۹۶۷ برای دستیابی به راه حل درگیری‌های چندین دهه‌ای ممکن است کارساز نباشد. درحالیکه ترامپ برخلاف دولت قبلی آمریکا گفته شهرک‌سازی‌های اسرائیلی چیزی نیست که در دولتش آنها را مورد انتقاد قرار دهد، روز پنجشنبه کاخ سفید اعلام کرد ترامپ هنوز بابت این مساله تصمیم گیری نکرده است اما در کلام اول ترامپ اسرائیل را تا اینجا غافل گیر کرده است.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

رشد سرمایه­گذاری خارجی پس از به ثمر رسیدن برجام با کاهش ریسک سرمایه گذاران رشد خوبی را تجربه کرد و به حدود 12 میلیارد دلار در سال 95 رسید. این سرمایه گذاری های در سال آینده با بهره برداری از آنها رشد اقتصادی امسال که بسیار وابسته به نفت بود را کمی به سمت خود سوق خواهد داد و در نتیجه رشد صنعتی را هم در کنار رشد اقتصاد نفتی شاهد خواهیم بود. این در حالی است که هم اکنون درخواست برای سرمایه گذاری خارجی و به خصوص در بخش پتروشیمی از سوی برخی کشورها از جمله آلمان با میزان 12 میلیارد دلار وجود دارد که محقق شدن آنها در صورت فراری ندادن سرمایه گذاران علاوه بر جذب سرمایه خارجی بیشتر رونق اقتصادی و رسیدن به هدف رشد 8 درصدی را تسهیل می کند و دست دولت را نیز از استفاده از درآمدش در اجرای برنامه های زیر ساختی و عمرانی کشور باز می گذارد و دغدغه اشتغال که همواره از مهمترین مسائل روزهای اخیر است را کم می کند. لیکن سرعت رسیدن به این اهداف بسیار وابسته به سیاستهای آمریکا در مورد برجام می باشد.

هیات بلندپایه فرانسوی به سرپرستی وزیر خارجه این کشور این هفته مهمان فعالان بخش خصوص در کشور بودند که این دیدار با توجه به سیاستهای خصمانه ترامپ علیه کشورمان بسیار حائز اهمیت بود. ظریف درباره حضور فرانسوی ها و تحولات تجاری و اقتصادی اعلام کرد میزان مبادلات تجاری دو کشوربعد از اجرایی شدن برجام به یک میلیارد و 700 میلیون یورو رسید که نسبت به سال گذشته، نشان از رشد سه برابری تجارت با این کشور دارد. وزیر خارجه فرانسه هم در این نشست گفت: روابط‌ اقتصادی ایران و فرانسه بیش از 200 درصد افزایش یافته است. به‌طوری که پژو، ایران خودرو و سایپا توانسته‌اند همکاری‌هایی را در زمینه خودرو انجام دهند و رنو نیز به این همکاری‌ها پیوسته‌ است.آیرو با اشاره به همکاری‌های کمپانی توتال با ایران گفت: توتال جزو اولین شرکت‌های اروپایی است که خرید نفت خام از ایران را آغاز کرده است. آمادگی فرانسه برای همکاری با ایران در زمینه انرژی‌های پاک از دیگر محورهای همکاری فرانسه با ایران به شمار می‌رود که «آیرو» با اشاره به امضای توافقنامه آب و هوایی در پاریس، ایران را همکاری مهم در این زمینه نامید.

روزنامه گاردین در نگاهی به اقتصاد ایران در سال گذشته اعلام کرد درآمدهای مالیاتی دولت حسن روحانی در سال ۹۴ برای نخستین بار در نیم قرن گذشته از درآمدهای نفتی اش بیشتر شده و این کشور در مواجهه با کاهش قیمت نفت اتکای خود به درآمدهای نفتی را با درآمدهای مالیاتی جایگزین کرده است. در همین باره وزارت اقتصاد در این هفته اعلام کرد: عملکرد وزارت اقتصاد دولت یازدهم در این زمینه در تمامی دولت ها بی سابقه است و طبق گزارش‌های منتشر شده توسط بانک مرکزی، از سال ۱۳۹۲ و با روی کار آمدن دولت یازدهم سالانه با افزایش درآمدهای مالیاتی مواجه هستیم. این در حالی است که نرخ‌های دریافت مالیات ثابت بوده و تنها نرخ مالیات بر ارزش افزوده یک واحد درصد افزایش داشته که آن هم برای ارائه خدمات بیشتر درمانی هزینه شده است. این مهم نشان می دهد که درآمدهای دائم و ثابت بوجود آمده رشد اقتصادی پایدار را برای کشور به همراه خواهد داشت و ریسک کمتری در مقایسه با فروش نفت با نوسانات زیاد این چند ساله به همراه دارد.

گزارش بررسی دخل و خرج سال آینده به نقل از خبر آنلاین حاکی از آن است که 320 هزار میلیارد تومان از منابع کشور صرف امور جاری خواهد شد؛ این رقم تقریبا 5.5 برابر بودجه عمرانی کشور است. در واقع دولت در لایحه بودجه سال آینده مجموع اعتبارات عمرانی را به میزان 62 هزار میلیارد تومان تعیین کرده است. از سوی دیگر، رشد اعتبارات هزینه‌ جاری برای سال 96 نسبت به پیش‌بینی عملکرد سال 95 معادل 13 درصد برآورد شده است. این اعداد و ارقام در شرایطی در بودجه سال آینده به چشم می‌خورد که همواره درصد تحقق هزینه‌های جاری دولت نسبت به هزینه های عمرانی بیشتر بوده است؛ به طوری که بنا به گزارش موسسه مطالعاتی بامداد، میانگین درصد تحقق هزینه‌های جاری دولت از سال 90 تا 95 در حدود 90 درصد بوده؛ در حالی که میانگین درصد تحقق هزینه‌های عمرانی در همین فاصله زمانى در حدود 50 درصد بوده است.

ج) چه خبر از دولت و مجلس!

معاون مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در صبحانه کاری کانون نهادهای سرمایه گذاری به بررسی لایحه بودجه سال 96 و بازار سرمایه پرداخت. قاسمی با اشاره به اینکه در بودجه سال 96 فرض شده که درآمدهای مالیاتی دولت هشت درصد افزایش داشته باشد گفت: سود شرکت های دولتی نیز بصورت مفروض 17 درصد کاهش یافته است. همچنین بر اساس پیش بینی ها منابع حاصل از نفت هم نسبت به سالجاری9 درصد رشد داشته است. معاون مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به سه مشکل مهم و اثر گذار درسال آینده اشاره کرد و گفت: کمبود تقاضا، بحران سیستم بانکی و انباشت بدهی های دولت به همراه حجم نقدینگی بالا از مشکلات پیش بینی شده برای سال آینده خواهد بود. در ادامه این نشست علی حسینی، مدیر عامل بورس انرژی با ابراز نگرانی در خصوص شبکه بانکی گفت: بانکها هم اکنون 20 درصد ارزش بازار را در اختیار دارند و واحدهای بزرگ اقتصادی را مدیریت می کنند. از همین رو باید کارگروه های متخصص در مجلس، بانک مرکزی و بازار سرمایه برگزار شود تا بتواند در خصوص موارد مهم اثر گذار تصمیم گیری کند. در پایان پور ابراهیمی به تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کمیسیون اقتصادی با فعالین بازار سرمایه تاکید کرد و گفت: مجلس شورای اسلامی همراه با بازار سرمایه حرکت خواهد کرد.

دکتر شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به همراه اعضای کمیته فقهی این سازمان، روز پنجشنبه در سفر به شهر مقدس قم با حضرات آیات مراجع تقلید مکارم شیرازی، علوی گرگانی و صافی گلپایگانی دیدار و گفت و گو کردند. "آیت الله صافی گلپایگانی در دیدار رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن تمجید از عملکرد این سازمان گفت: توجه شما به مباحث شرعی و فقهی بسیار ارزشمند است؛ شما قدر خودتان را بدانید و در راه افزایش دانش اقتصادی و مالی مردم بکوشید؛ مردم باید بدانند چه کارهای بزرگی در بورس و تطبیق آن با شرع مقدس انجام شده است."

صنایع بورسی

شیمیایی ؛ قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی روند رو به رشدی را طی می کند که ادامه این مهم و کاهش نداشتن آن از محدوده کنونی باعث بهتر شدن اوضاع شرکتهای این گروه در سال آینده همزمان با عملیاتی شدن طرحهای توسعه ای شرکتهای این گروه خواهد شد. این روند رو به رشد باعث شد تا در چند ماهه اخیر شاهد رشد 200 درصدی سود شرکت پتروشیمی زاگرس باشیم. این تعدیل مثبت اگرچه به علت نرخ تسغیر ارز و افزایش فروش هم بوده است لیکن بیش از هر چیز افزایش قیمت محصولات در روند آن تاثیر گذار بوده است. همچنین در این گروه به شرکت پتروشیمی پردیس هم می توان اشاره ای داشت، که با اجرای فاز سوم طرح توسعه اوره و آمونیاک خود و بالا رفتن قیمت امونیاک از 240 دلار تا حدود 300 دلار و اعمال ان در 6 ماهه دوم صورتهای مالی خود شاهد تعدیل مثبت از این سهم خواهیم بود. در هیمن باره باید اشاره کنیم که معاون جهاد کشاورزی از ازاد شدن قیمت اوره در آینده ای نزدیک خبر داده است.

اما طلسم شرکت دماوند شکسته شد و این شرکت بالاخره به فروش رسید که 37.5 درصد از سهام آن به فارس واگذار شد. خرید سهام مزبور تاثیر با اهمیتی در درآمد حاصل از سرمایه گذاری های این هلدینگ با توجه به بهره برداری نرسیدن این شرکت در سال جاری نخواهد داشت.

شورای رقابت اعلام کرد بر اساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار محصولات پتروشیمی، کلیه محصولات Off و On پتروشیمی ملزم به عرضه در بورس کالا هستند و کالاهای Off در تالار فرعی عرضه خواهند شد .در صورتی که مشتری مجاز به خرید کالاهای Off ۱ و Off ۲، اقدام به خرید این کالاها کند، این خرید به عنوان سهمیه بهین‌یاب مشتری در نظر گرفته خواهد شد. بدیهی است رعایت استانداردهای اجباری بر عهده‌ی مشتری است .شرکت بورس کالا اختیار دارد در صورت تشخیص شرایط زیر برای کالاهای Off ، عرضه‌ی آن‌ها را به عرضه غیر بهین‌یاب منتقل کند :کالاهایی که در تالار اصلی عرضه شده و تقاضا ندارند،گریدهای خاص،کالاهای شرکت‌هایی که به تازگی پذیرش شده‌اند،تبصره: فهرست کالاهای غیر بهین‌یاب باید توسط بورس کالا به کارگروه گزارش شود .اگر کالای Off در تالار فرعی به فروش نرفت، شرکت تولیدکننده به صورت موردی و با مجوز کارگروه می‌تواند آن را در خارج از بورس به فروش رساند.

در خودروسازی؛ در هفته اخیر تیمی متشکل از صنعتگران فرانسوی به همراه وزیر امور خارجه این کشور به ایران سفر کردند و رایزنی هایی را با وزارت صنعت و خودروسازان در مورد آینده صنعت خودروی کشور و روند اجرایی قراردادهای بسته شده و همچنین قراردادهایی که در ماههای آینده بسته خواهد شد انجام دادند. مهمترین دستاوردهای این سفر تولید و ورود اولین محصول مشترک ایران خودرو و پژو در دو هفته آینده به بازار است که می تواند در آینده نزدیک خوب و یا بد بودن قراردادهای فی مابین شرکتهای داخلی و خارجی را مشخص نماید. در تولید مشترک و قرارداد بسته شده به برخی مفاد آن از جمله داخلی سازی 30 درصدی توجهی نشده است که این امر به علت مورد قبول نبودن استاندارد قطعات تولیدی داخل کشور توسط فرانسوی ها می باشد که با توجه به صادرات 30 درصدی محصول تولید شده یقینا این سخت گیری ها بی دلیل نمی باشد. این مهم تاثیرگذاری مثبتی بر قطعه سازان نخواهد داشت ولی با توجه به مورد قبول بودن این برند در کشورهای حاشیه می تواند با استقبال مناسب ایران خودرو را با سود دهی روبرو بکند.

در این بین اما مهمترین ریسک وجود ترامپ می باشد که سیاستهای وی تا کنون دردسرهای را پیش روی ایرانیان گذاشته است و ادامه آن و مخالفت با برجام نگرانی هایی را ایجاد کرده است.

در بازار سرمایه اما سایپا که می رفت جای خود را به ایران خودرو بسپارد با خبرهایی از انتشار شایعاتی تایید نشده از تعدیل مثبت صد در صدی خود بار دیگر گوی رقابت را از این شرکت ربود و بازار را تحت تاثیر خود قرار داد و تقاضای بسیاری را به خود جلب کرد لیکن عرضه بالای 350 میلیون سهم از سوی صندوق فولاد در این نماد برخی اما و اگرها را برای ادامه حرکت این سهم بوجود آورده است. از دیگر خبرهای این گروه قرارداد نوسازی ماشینهای سنگین بود که با کمک سایپا و دیزل و ولوو به تعداد 2300 دستگاه در فاز اول اجرایی خواهد شد، این مهم روند خکاوه را با نوسان مثبت جزئی روبرو کرد. هچنین خچرخش که رشد خوبی را در چند وقت اخیر داشته است پس از یک روز منفی بار دیگر مثبت شد.

در فلزات اساسی؛ قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی که در ابتدای هفته روندی صعودی را طی می کرد در پی سیاستهای انقباضی چین روندی و افزایش ارزش دلار در مقابل دیگر ارزها روند منفی به خود گرفت و با کاهش مواجه شد. این اتفاقات باعث نوسانات جزئی در نمادهای این گروه شد. اما در زیر مجموعه های این گروه در زیر مجموعه فولاد صادرات در دیماه نسبت به ماهه های قبل با کاهش 25 درصدی روبرو بوده است لیکن در کل سال شاهد افزایش حدود 45 درصدی صادرات محصولات فولادی بوده ایم. در این زیر مجموعه آمار اقتصاد دنیا نشان از رشد ساخت و ساز در سال 2017 دارد که بالاترین رقم از سال 2006 می باشد. این مهم تاثیر مثبتی بر آینده قیمتی فولاد در بازارهای جهانی دارد.

در سنگ آهنی ها کنور بودجه سال اینده را با تعدیل 467 درصدی روانه بازار کرد.

بانک و بیمه؛ پس از بازگشایی بانک ملت در هفته گذشته، این هفته شاهد بازگشایی بانک تجارت با افت 33 درصدی قیمت بودیم. از این بانک خبر می رسد مدیرعامل بانک تجارت از ثبت شکایت این بانک در دادگاه اتحادیه اروپا برای مطالبه ی خسارات وارده در زمان تحریم ها با هدف صیانت از منافع سهامداران و مشتریان بانک خبر داد.

مهمترین خبر این گروه پرداخت بخشی از بدهی بانکها توسط دولت می باشد، که برای بانک تجارت ۳/۲ هزار میلیارد تومان و ملت 72/1 هزار میلیارد تومان می باشد که قرار است به بخشهای تولیدی و صنعتی از طریق این بانکها تزریق بشود.

از بانک ملت شایعاتی در مورد اادغام بانک سرمایه در این بانک به گوش می رسد که تا بحال از سوی مدیر عامل این بانک تکذیب شده است.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24