Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

همین امر به نوسان شاخص های مالی در سطوح پایین تر و رشد قیمت طلا منجر شده است. البته برخی بازارها مانند بازار فلزات پایه در وضعیت نگران کننده ای قرار ندارند اما ..

بهبود شاخص های اقتصادی و نگرانی سرمایه گذاران!

با آنکه وضعیت کلی شاخص ها در اقتصادی بزرگ بهتر شده اما سرمایه گذاران در باره آنچه در آمریکا رخ داده و خواهد داد نگران هستند. همین امر به نوسان شاخص های مالی در سطوح پایین تر و رشد قیمت طلا منجر شده است. البته برخی بازارها مانند بازار فلزات پایه در وضعیت نگران کننده ای قرار ندارند اما رشد قیمت ها ممکن است معکوس شود. این روزها سرمایه گذاران به داده های اقتصادی از آمریکا و نیز اظهارنظرهای مقامات مالی و سیاسی این کشور توجهی خاص نشان می دهند. فردا گزارش وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کار این کشور در ماه گذشته میلادی منتشر می شود. محتوای این گزارش اهمیت بالایی دارد زیرا نشان می دهد اوضاع در نخستین ماه سال جدید میلادی چگونه بوده است. در روزهای اخیر برخی گزارش ها از اقتصاد آمریکا منفی بوده و این عامل فشارهایی بر ارزش دلار وارد کرده است. تحولات در بازارهای مختلف این روزها خیلی منطقی نیست زیرا تعداد عوامل موثر بر قیمت ها و شاخص ها زیاد است. و یک عامل مبهم و بزرگ یعنی اقدامات رییس جمهور جدید آمریکا وجود دارد که بر تمامی بازارها تاثیر گذاشته و انتظار می رود این تاثیر ادامه پیدا کند. پیش بینی های مختلفی در باره افق بازارهای مالی مطرح شده اما تا زمانیکه سرمایه گذاران در باره آینده نگران هستند هر گونه رونق در این بازارهای زودگذر خواهد بود.

مانعی در برابر رشد قیمت ها

امروز پنجشنبه، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با 0.4 درصد و 0.55 درصد کاهش به 56.4 دلار و 53.6 دلار در هر بشکه رسیده است. این کاهش به رغم افول ارزش دلار رخ داده است. روز گذشته قیمت ها پس از چند روز نوسان اندک، افزایش یافت. قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با 1.8 درصد و 1.4 درصد رشد در بالای 56 دلار و 53 دلار در هر بشکه قرار گرفت. این روزها اخبار متعددی از وضعیت بازار نفت منتشر می شود. به نظر می رسد پیش بینی افزایش تولید نفت در آمریکا بزرگ ترین مانع رشد قابل ملاحظه قیمت ها باشد. در ارقام بالاتر از 60 دلار، تعداد بیشتری از تولیدکنندگان نفت در آمریکا فعالیت خود را از سر می گیرند و با توجه به اینکه تقاضا برای نفت در جهان امسال تنها 1.4 میلیون بشکه بالاتر از سال گذشته است قیمت نفت فعلا تحت فشار قرار دارد. البته برخی تولیدکنندگان نفت از قیمت های کنونی راضی هستند. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

رشد دسته جمعی قیمت ها

امروز قیمت طلا افزایش یافته و هر اونس از این فلز گرانبها 1215 دلار معامله می شود. قیمت سه فلز گرانبهای دیگر نیز افزایش یافته است. روز گذشته قبل از اعلام نتیجه نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا نوسان قیمت طلا اندک بود زیرا سرمایه گذاران منتظر پایان نشست و نیز انتشار داده ها از اقتصادهای بزرگ بودند. پس از اعلام نتیجه نشست، ارزش دلار در برابر یورو رشد کرد و قیمت طلا تا 7 دلار در هر اونس کاهش یافت اما در پایان معاملات میزان کاهش قیمت ها به 2 دلار محدود شد. قیمت نقره، پلاتین وپالادیوم اندکی رشد کرد و به ترتیب به 17.5 دلار، 1001 دلار و 766 دلار رسید. در هفته های اخیر کاهش شاخص دلار سبب شده قیمت طلا افزایش یابد. همچنین افول شاخص های مالی در بازارهای بزرگ بر جذابیت طلا افزوده است. اما اگر ابهام ها در باره برنامه های ترامپ رفع شود که بعید است چنین شود، قیمت طلا تحت فشار قرار خواهد گرفت. ترامپ دوران ریاست جمهوری خود را به تازگی آغاز کرده و در این مدت اندک، تصمیمات متعددی اتخاذ کرده که سبب نگرانی هایی در بین سرمایه گذاران شده است. از آنجا که انتظار می رود این گونه رفتار در دولت جدید آمریکا ادامه پیدا کند برخی تحلیلگران معتقدند سرمایه گذاران در بازار طلا امسال شاهد رشد قیمت ها خواهند بود. البته میزان افزایش قیمت ها اندک خواهد بود مگر آنکه تحولی بزرگ رخ دهد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

بازهم نگرانی و ریسک گریزی سرمایه گذاران

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا کاهش یافته اند. روز گذشته نوسان شاخص ها در بازارهای این قاره اندک بود زیرا سرمایه گذاران منتظر نتیجه نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا و انتشار گزارش های اقتصادی از منطقه یورو و آمریکا بودند. نگرانی ها درباره تاثیر سیاست های دولت جدید آمریکا بر اقتصادهای آسیایی همچنان وجود دارد و برای مدتی وضعیت کنونی ادامه پیدا خواهد کرد. در هفته های اخیر سرمایه گذاران آسیایی با احتیاط رفتار کرده اند و در مواردی شاهد اصلاح شاخص ها بوده ایم. این درحالیستکه وضعیت اقتصادی در چین و دیگر اقتصادهای بزرگ این قاره نگران کننده نیست. روز گذشته داده های مربوط به وضعیت فعالیت ها در بخش تولید کارخانه ای چین مثبت بود.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بازارهای بزرگ اروپا افزایش یافتند و به نظر می رسد این رشد حاصل امید به بهبود شرایط اقتصادی در منطقه یورو و نیز رشد قیمت نفت بود. در میان مدت یعنی ماه های آینده ریسک های مختلفی رونق بازارهای مالی اروپا را تهدید می کند. احتمال تغییر مناسبات تجاری آمریکا با کشورهای اروپایی و انتخابات هایی که در ماه های آینده در این قاره برگزار خواهد شد برخی از این ریسک ها هستند.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا رشد کردند البته میزان افزایش زیاد نبود. دیروز نشست دو روزه کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی پایان یافت و همانطور که انتظار می رفت تغییری در نرخ های بهره ایجاد نشد. جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا در سخنان خود بر بهتر شدن شرایط اقتصادی و افزایش خوشبینی به افق اقتصادی این کشور اشاره کرد. همچنین وی گفت باید در مسیر ایجاد حداکثر فرصت های شغلی حرکت کنیم و ترتیبی دهیم تا نرخ تورم به سمت 2 درصد حرکت کند. بانک مرکزی آمریکا در ماه دسامبر نرخ های بهره را بالا برد اما بعید است در چند ماه آینده اقدام مشابهی انجام شود زیرا تاثیر برنامه های اقتصادی رییس جمهور هنوز مشخص نیست و بانک مرکزی منتظر شفاف تر شدن شرایط است.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

قیمت برخی فلزت حمایت شده است

امروز قیمت برخی فلزات پایه کاهش و قیمت برخی افزایش یافته است. قیمت مس و روی به ترتیب با 0.6 درصد افزایش و 0.5 درصد کاهش به مرز 6000 دلار و 2850 دلار در هر تن رسیده است. روز گذشته قیمت فلزات پایه نوسانی محدود داشت و قیمت مس به زیر 6000 دلار در هر تن رسید. اصلاح قیمت ها به سمت پایین طبیعی است زیرا در روزهای گذشته شاهد رشد قیمت ها بودیم. افزایش قیمت ها حاصل انتشار گزارش های مثبت از اقتصاد چین و نیز کاهش ارزش دلار بود. روز گذشته ارزش دلار در برابر یورو افزایش یافت و نیز نگرانی ها در باره تنش های تجاری بین آمریکا و چین سبب شد فشارهایی بر قیمت فلزات پایه وارد شود. البته قیمت نیکل و روی به ترتیب با 3 درصد و 0.5 درصد افزایش مواجه شد و به 10150 دلار و 2860 دلار رسید. قیمت فلزات پایه در سه ماه اخیر در مجموع رشدی قابل ملاحظه داشته و به نظر می رسد برای مدتی احتمال افزایش قیمت ها کم باشد. با آنکه چین بزرگ ترین مصرف کننده فلزات پایه در جهان است اما در هفته های اخیر تحولات سیاسی و اقتصادی در آمریکا بر بازار این فلزات تاثیر بزرگی داشته است. البته اگر ارزش دلار همچنان کاهش یابد قیمت ها حمایت خواهند شد. نکته مهم این است که تحلیلگران هنوز دیدگاه قطعی در باره افق بازار ندارند. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سرب در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

دلار بار دیگر در مسیر کاهش

امروز ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان کاهش یافته است. روز گذشته نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا برگزار شد و همانطور که انتظار می رفت تغییری در نرخ های بهره ایجاد نشد. البته جانت یلن رییس بانک مرکزی آمریکا در سخنان خود تاکید کرد که دیدگاه سرمایه گذاران و تحلیلگران در باره افق اقتصاد این کشور بهتر شده است. سخنان او سبب شد ارزش دلار حمایت شود البته ارزش دلار پس از چند روز کاهش، باید اندکی رشد می کرد. اما ارزش دلار در برابر پوند انگلستان کاهش یافت. پیش بینی شده در سال جاری میلادی نرخ های بهره در آمریکا 3 بار بالا برده خواهد شد اما به دلیل مخالفت ترامپ با افزایش ارزش دلار احتمال دارد تغییراتی در برنامه بانک مرکزی ایجاد شود. از سوی دیگر سیاست های تجاری و اقتصادی دولت جدید ممکن است به رونق اقتصاد لطمه وارد کند و اگر چنین شود زمینه برای افزایش نرخ های بهره فراهم نخواهد بود. ارزش دلار در هفته های اخیر نوسان های بزرگ داشته و شاخص دلار در مجموع کاهش یافته است. سرمایه گذاران در بازارهای ارز معتقدند فضا برای تصمیم گیری مبهم است و نمی توان با اطمینان گفت جهت حرکت دلار صعودی خواهد بود یا نزولی. در حال حاضر باور سرمایه گذاران این است که وضعیت شاخص های اقتصادی خوب است و رونق بیشتری بوجود خواهد آمد اما از آنجا که تغییراتی در برنامه های اقتصادی رخ خواهد داد با اطمینان نمی توان آینده را پیش بینی کرد. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24