Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

اخیرا شرایط ستاره خلیج فارس مناسب بوده و با انتشارسلف موازی منابع مالی مناسب به آن تزریق شده است.از امتیازات اصلی این پروژه حمایت وزیر نفت و نظارت مستقیم روی این پروژه است. ابعاد ملی این پروژه و نقش فرابنگاهی آن بسیار بالا است. چرا که ٢ مشکل را برای کشور حل می کند که شامل ایجاد تقاضا برای میعانات گازی بوده و همچنین محصول خروجی این پروژه بنزین یورو ۴است . ( که هم از نظر زیست محیطی و هم خود کفایی در تولید بنزین اهمیت دارد). بنابراین این سرمایه گذاری به تاپیکو ، انگیزه ملی زیادی می دهد...

ستاره خلیج فارس به خط پایان نزدیک شد/احتمال بهره برداری از یک فاز تا آخر سال

بورس24 : پتانسیل های موجود در تاپیکو از جمله راه اندازی پروژه عظیم پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، پالایشگاه میعانات گازی سیراف، متانول 2 فناوران و... به زودی سبب رشد سهم خواهد شد. این پروژه ها در نهایت طی دو سال آتی به مرحله راه اندازی خواهد رسید. در همین رابطه با محمد حسین پیوندی، مدیر عامل هلدینگ نفت و گاز تامین به گفت و گو نشسته ایم.

مهمترین اتفاقی که برای تاپیکو هم ارزشمند بوده، نفت ستاره خلیج فارس  است، در این خصوص توضیح می دهید؟

تاپیکو به عنوان سهامدار اصلی پروژه نفت ستاره خلیج فارس، 49درصد از سهام آن را در اختیار دارد و 33درصد از سهام این پروژه هم متعلق به صندوق های بازنشستگی نفت و 18درصد در اختیار پالایش و پخش است. اعتقاد بنده این است که ما نباید فقط به میزان سهام تحت تملک خود، منابع مالی تامین نمائیم بلکه ما با توجه یه این که هلدینگ بوده و 20شرکت مدیریتی در اختیار داریم، می توانیم فعالیت های تخصصی نیز داشته باشیم.

آخرین وضعیت این پالایشگاه را توضیح می دهید؟

ستاره خلیج فارس اخیرا در مسیر درست قرار گرفته که در گذشته روش اجرایی استانداری نداشته است و صرفا بر اساس خوراک قابل دسترس (میعانات گازی) و موقعیت مکانی آن پروژه تعریف شده و مرتبا مدیریت ها تغییر کرده اند که مدیریت استانداری وجود نداشته است.

پیشرفت فیزیکی پروژه چقدر است؟

 طی چهار ماه اخیر پروژه روی ریل درستی قرار گرفته، سه فاز این پروژه حدود 90درصد پیشرفت فیزیکی دارد، که به شکل سه TRAIN پیش می رود و باز هم به دلیل عدم برنامه ریزی در اجرا و نبود مدیریت پیمان مناسب برای دانش لازم و به کارگیری نیروی انسانی و علم تنظیم پارامترها  کمی با مشکل مواجه بوده است.

تامین مالی پروژه مشکلی نداشته است؟

اخیرا شرایط ستاره خلیج فارس مناسب بوده و با انتشارسلف موازی منابع مالی مناسب به آن تزریق شده است.از امتیازات اصلی این پروژه حمایت وزیر نفت و نظارت مستقیم روی این پروژه است. ابعاد ملی این پروژه و نقش فرابنگاهی آن  بسیار بالا است. چرا که 2 مشکل را برای کشور حل می کند که شامل ایجاد تقاضا برای میعانات گازی بوده و همچنین محصول خروجی این پروژه بنزین یورو 4است . ( که هم از نظر زیست محیطی و هم خود کفایی در تولید بنزین اهمیت دارد). بنابراین این سرمایه گذاری به تاپیکو ، انگیزه ملی زیادی می دهد.

بهره برداری فازهای مختلف پروژه در چه زمانی خواهد بود؟

فاز یک این پالایشگاه تا قبل از پایان سال می تواند بنزین و گاز تولید نماید. البته این فاز به طور کامل در سه ماهه سال آینده راه اندازی می شود. احتمالا 2 فاز این پالایشگاه در سال آینده راه اندازی خواهد شد. ظرفیت ورودی هر فاز 120هزار بشکه است که در کل  36میلیون لیتر بنزین یورو چهار تولید می شود.ستاره خلیج فارس از لحاظ تولید بنزین بزرگترین پالایشگاه و به لحاظ خوراک سومین پالایشگاه کشور است . این پالایشگاه در دنیا منحصر به فرد است چرا که میعانات گازی در اختیار همه پالایشگاه ها نیست. از دیدگاه ما این پالایشگاه در جای درستی قرار دارد و نزدیک به منابع خوراک است.

تاثیرات سود و زیانی این پروژه چه زمانی مشخص خواهد شد؟

تاپیکو هم اکنون مشغول  صرف هزینه است،  در نتیجه تاثیرات سود و زیانی زمانی خواهد بود که ما بنزین را لمس نماییم. از سال 96که بنزین به تولید برسد روی سود اثر خواهد داشت. برای تاپیکو این موضوع اهمیت دارد که بنزین یورو چهار، گازوئیل دیزل یورو چهار و گاز مایع تولید خواهیم نمود.

دیگر پروژه های تاپیکو را هم توضیح می دهید؟

یکی از پروژه های ما پروژه متانول مرجان است که تاپایان سال آینده به بهره برداری می رسد و شریک ما در این پروژه ساتا است و 600هزار تن به تولیدات ما افزوده می شود. شرکت چهار پروژه نزدیک به بهره برداری دارد و ستاره خلیج پارس که وزنه اصلی پروژه ها است،به طوری که یکباره یک پالایشگاه 175هزار بشکه به ظرفیت محصولات اضافه می شود. علاوه بر این پروژه مرجان با ظرفیت یک میلیون و 650هزارتن متانول است که 500هزارتن به سهم ما خواهد شد.

مزیت های تاپیکو در اجرای این پروژه ها چیست؟

تاپیکو در پروژه های خود از حسن برخورداری از خوراک متان برخوردار است واین مزیت بزرگ تاپیکو است. تاپیکو درپتروشیمی ایلام هم سهم دارد که در سال آینده به تولید می رسد .همچنین واحد لاستیک رابر کردستان ، امسال به تولید می رسد .

این حجم پروژه کمی برای شرکت سنگین نیست؟

 کمتر هلدینگی است که این حجم از پروژه را طی یک سال و نیم آینده وارد بازار نماید. اما تاپیکو تلاش خواهد نمود که این پروژه  ها را به موقع به سرانجام برساند.

باز هم پروژه در دست دارید؟

طی دوهفته آینده کارهای اولیه پترو الفین فناوران آغاز می شود. این پروژه تبدیل متانول به پروپیلن است که مزیت آن اطمینان از داشتن خوراک و اجرای پروژه کنار دریا است.

خودتان نظارت مستقیم روی پروژه ها دارید؟

با تدابیر مختلف ایمنی پروژه ها بسیار زیاد شده است و خود بنده جلسات مرتبی با مدیران عامل برگزار کرده و هر سه ماه یک بار پروژه ها توسط خود بنده رسیدگی می شوند.

پروژه غیر اقتصادی هم در دستور کار دارید؟

خیر ولی از گذشته پروژه های اقتصادی وجود دارد. پتروشیمی آبان از این دست است؛ که اولین پتروشیمی کشور بوده وفرسودگی های زیادی دارد و دارای نیروی انسانی زیادی است. بنده ترجیح می دهم که این پتروشیمی را بازسازی نمایم و بحث واگذاری چندان مورد نظر نیست.

اقدامی هم داشته اید؟

مقدمات بازسازی شروع شده است. این پتروشمی  خوراک  و موقعیت جغرافیایی مناسبی دارد اما ابتدا باید طی این دوسال پروژه های خود را به تولید برسانیم و سپس بازسازی این شرکت را دردستور کار قرار دهیم.  در کل تاپیکو به جز اجرای طرح ها باید حقوق مستمری بگیران را پرداخت نماید و پول توقفی ندارد ، که بخواهیم روی پروژه ها هزینه نماییم.

نظر شما در خصوص چالش خوراک چیست؟

هدفمندی یارانه ها و خصوصی سازی  دو عامل قیمت خوراک بوده اند. وزارت نفت مسئول تامین بخشی از منابع هدفمندی یارانه ها است و باید کارت ها را شارژ نماید . درآمد پتروشیمی ها در گذشته از طریق وزارت نفت وارد اقتصاد کشور می شد. اما این درآمد ها دیگر به وزارت نفت پرداخت نمی شود و تنها چیزی که وزارت نفت دریافت می کند پول خوراک است که باید از طریق آن یارانه ها را تامین نماید.در نتیجه تمایل برای افزایش قیمت خوراک بیشتر خواهد شد.

نظر شما به عنوان کارشناس برای قیمت خوراک چیست؟

در کشور نفت خیزی مانند ایران،  مشروط به این که هدفمندی یارانه ها نبوده و این نوع خصوصی سازی وجود نداشته باشد، خوراک مجانی برای اقتصاد مفید است.  یک سرمایه گذار محاسبه می کند تا هر جایی که بازده بیشتری داشته باشد، سرمایه گذاری نماید. همچنین در کشور ایران نقش آب بسیار مهم است که باید به آن توجه شود و باید خواسته های منطقه ای بر خواسته های ملی غلبه پیدا نکند.

فرمول خوراک چه میزان اعتبار دارد؟

این نکته مهمی است که سرمایه گذار بداند برای سرمایه گذاری در سال های آتی قیمت خوراک چه میزان خواهد بود. در کل محاسبات پتروشیمی  میانگین 8.5سنت (13سنت خوراک و 8.5سنت سوخت) است .

در خصوص پتروشیمی مارون هم توضیح می دهید؟

این شرکت بهترین شرکت زیر مجموعه تاپیکو به شمار می آید مارون یکی از بهترین شرکت های تاپیکو است. این پتروشیمی به دلیل این که خوراک مایع ندارد  پروژه بسیار خوبی است . طرح توسعه مارون این است که خوراک آن افزایش یابد و میزان افزایش تولید نفت خام روی قیمت خوراک آن تاثیر گذار است.

برنامه فروش یا افزایش سهم در مارون ندارید؟

اگر سهامداران مارون برنامه واگذاری داشته باشند ما خریدار هستیم. البته بعیداست که کسی عرضه داشته باشد.

ارزآوری تاپیکو چه میزان و توسط چه شرکت هایی است؟

در کل گروه تاپیکو 2میلیارد دلار گردش مالی داشته است که 50درصد آن ارزی است. به نوعی شرکت های کود اوره خوراسان و فناوران و غدیر و ایرانول صادراتی بوده و ارز آور هستند که امیدواریم در برند سازی تلاش کنیم تا بتوانیم با شرکت های خارجی شراکت کنند.

سیاست ارزی تاپیکو چگونه تعیین می شود؟

شرکت ها کمیته فروش ارز دارند و با بانک مرکزی هماهنگ هستند.

واگذاری هلدنیگ سلولزی تاپیکو به کجا رسیده است؟

تاپیکو توانسته در هلدینگ سلولزی به لحاظ مدیریتی اصلاحاتی انجام دهد، تا اگر بتوانیم واگذاری داشته باشیم باید برای خریدار جذاب باشدبه طور مثال چوکا یکی از بهترین شرکت های این هلدینگ است که نیاز به حمایت مدیرتی دارد ؛ در کل در سال جاری عرضه ای نداریم.

در مقایسه با نفت و گاز پارسیان،ارزش بازار شرکت زیاد تفاوتی ندارد،چرا؟

پارسیان هلدینگ های زیادی در عسلویه در اختیار دارد و همه شرکت های آن جدید است . امیدواریم  پس از راه اندازی پروژه ها، تاپیکو شیب تندی به لحاظ ارزش در بورس به خود بگیرد.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24