Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

امروز مجموعه ای از داده ها از بخش تولید کارخانه ای در اقتصادهای بزرگ منتشر می شود و نتیجه نشست دو روزه کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی ..

بیش فعالی سرمایه گذاران در برخی بازارها

امروز مجموعه ای از داده ها از بخش تولید کارخانه ای در اقتصادهای بزرگ منتشر می شود و نتیجه نشست دو روزه کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا اعلام خواهد شد. بخش های تولیدی در ماه های اخیر وضعیت خوبی داشته اند و انتظار می رود در ماه های آینده این وضعیت ادامه پیدا کند. از سوی دیگر، پیش بینی شده در نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا تغییری در نرخ های بهره ایجاد نشود. اگر قرار باشد نرخ ها بالا برده شود، زمان احتمالی این اقدام ماه ژوئن یعنی پنج ماه دیگر است. بانک مرکزی آمریکا بر مبنای بهبود شرایط اقتصادی، در مسیر محدود کردن سیاست های انبساطی حرکت کرده اما رییس جمهور جدید با افزایش ارزش دلار که حاصل بالا رفتن نرخ های بهره است مخالف است. بدین ترتیب تغییراتی در پیش بینی های سرمایه گذاران پدید آمده است. تغییرات ارزش دلار بر شاخص های مالی و قیمت مواد خام تاثیر دارد و حال که درباره مسیر حرکت دلار اطمینانی وجود ندارد، بر ابهام ها افزوده شده است. قبلا تصور می شد جهت حرکت دلار صعودی خواهد بود اما اکنون درباره تحقق این امر تردیدهایی پدید آمده و همین تردید سبب تغییر رفتار سرمایه گذاران شده است. از پیش درباره تاثیر اقداماتی که رییس جمهور جدید آمریکا انجام خواهد داد ابهام ها و نگرانی هایی وجود داشته و حال افق شاخص دلار نیز بر این ابهام ها افزوده شده است.

مانعی در برابر رشد قیمت ها

امروز چهارشنبه، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با 0.3 درصد و 0.4 درصد کاهش به ترتیب در سطح 55.4 دلار و 52.7 دلار در هر بشکه قرار گرفته است. روز گذشته قیمت نفت نوسانی محدود داشت و در نهایت به دلیل کاهش ارزش دلار رشد کرد. قیمت نفت در هفته های اخیر تحت تاثیر سه عامل قرار داشته است: برنامه کاهش عرضه از سوی اوپک و برخی تولیدکنندگان غیرعضو این سازمان، تغییرات ارزش دلار و پیش بینی افزایش تولید نفت در آمریکا. دو عامل اول از قیمت ها حمایت می کنند اما سومین عامل سبب شده بازار رونق نیابد. امروز اداره اطلاعات انرژی آمریکا تغییرات ذخیره نفت این کشور در هفته قبل را اعلام می کند و پیش بینی شده بر این ذخیره افزوده شده باشد. نهادهای تحلیلگران معتقدند قیمت نفت نمی تواند خیلی رشد کند زیرا تقاضای جهانی برای نفت امسال تنها 1.4 میلیون بشکه در روز بیشتر از سال قبل است و در هفته های و ماه های آینده بر تولید نفت در برخی کشورها بویژه آمریکا افزوده خواهد شد. برنامه کاهش عرضه نفت برای مدت شش ماه اجرا می شود و در آن قرار است عرضه نفت 1.8 میلیون بشکه در روز کاهش یابد. گزارش ها و اظهارنظرهای مقامات مطلع نشان می دهد این برنامه در حال اجراست. پیش بینی شده اواسط سال جاری میلادی تعادل بین عرضه و تقاضا برقرار شود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

طلا بار دیگر جذاب شد

امروز قیمت طلا بدون تغییر در سطح 1211 دلار در هر اونس قرار دارد. روز گذشته قیمت طلا در ابتدای معاملات رشدی نسبی داشت اما با انتشار گزارش های منفی از اقتصاد آمریکا و کاهش ارزش دلار، قیمت فلز زرد بیش از یک درصد رشد کرد و به 1211 دلار در هر اونس رسید. در روزهای اخیر کاهش شاخص های مالی در بازارهای بزرگ و نگرانی ها درباره تاثیر اقدامات دونالد ترامپ سبب رشد قیمت طلا شده است. در ماه ژانویه قیمت طلا 60 دلار در هر اونس رشد کرد البته کاهش شدید دو ماه پایانی سال گذشته جبران نشده و بعید است جبران شود اما بخشی از زیان سرمایه گذاران در بازار این فلز گرانبها از میان رفته است. روز گذشته قیمت نقره به محدوده 17.5 دلار رسید. برخی نهادهای تحلیلگر معتقدند عملکرد این فلز در سال جاری میلادی بهتر از طلا خواهد بود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس نقره در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

بازهم نگرانی و ریسک گریزی سرمایه گذاران

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا کاهش یافته اند. روز گذشته بازارهای مالی آسیا تحت تاثیر تحولات در آمریکا قرار داشتند و شاخص ها عموما کاهش یافتند. امروز گزارش هایی از اقتصاد چین منتشر شده که مثبت بوده اند. برخی تحلیلگران معتقدند وضعیت بازارهای مالی آسیا پس از مدتی بهتر خواهد شد زیرا اقتصاد چین به سمت ثبات در حرکت است و قیمت مواد خام افزایش یافته است. البته هنوز مشخص نیست اقدامات رییس جمهور جدید آمریکا چه تاثیری بر اقتصادهای بزرگ آسیایی خواهد داشت. نگرانی اصلی سرمایه گذاران آسیایی به بروز تنش های تجاری بین آمریکا و چین مربوط است. در روزهای اخیر تصمیم هایی از سوی ترامپ اتخاذ شده که نشان می دهد او قصد دارد به وعده های انتخاباتی خود عمل کند و یکی از این وعده ها، افزایش تعرفه واردات کالا از چین است.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بازارهای بزرگ اروپا کاهش یافتند. این درحالیستکه گزارش های منتشر شده از اقتصاد منطقه یورو مثبت بود. به نظر می رسد بازارهای مالی در اروپا همچنان تحت تاثیر تحولات در آمریکا قرار دارند. امروز گزارش هایی از وضعیت بخش تولید کارخانه ای منطقه یورو در ماه گذشته میلادی (ژانویه) منتشر می شود. پیش بینی شده رقم شاخص بالای 50 باشد و این بدان معناست که فعالیت ها در حال افزایش هستند.

آمریکا. روز گذشته دو شاخص متوسط صنعتی داوجونز و استاندارد اند پورز در بورس آمریکا کاهش یافتند. این کاهش به رغم رشد قیمت نفت رخ داد و نشان می دهد سرمایه گذاران در باره آینده چندان خوشبین نیستند. البته عملکرد بورس آمریکا در ماه گذشته میلادی (ژانویه) در مجموع مثبت بوده اما عواملی وجود دارد که از ریسک پذیری سرمایه گذاران می کاهد. اقدامات ترامپ در روزهای اخیر موجی از تنش ها در آمریکا و اروپا پدید آورده و مشخص نیست او تا چه وقت می خواهد به این اقدامات خود ادامه دهد و نتیجه این تصمیم ها چه خواهد بود. در زیر نمودار تغییرات شاخص اف تی اس ایی 250 در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

قیمت مس در مرز 6 هزار دلار

امروز قیمت فلزات پایه نوسانی اندک داشته است. روز گذشته کاهش ارزش دلار به رشد قیمت این فلزات منجر شد و قیمت مس در محدوده شش هزار دلار در هر تن قرار گرفت. قیمت دیگر فلزات پایه نیز رشد کرد البته قیمت سرب یک درصد پایین آمد. امروز گزارش هایی از وضعیت بخش تولید کارخانه ای در منطقه یورو، انگلستان و آمریکا منتشر می شود که پیش بینی شده مثبت باشد. تحقق این پیش بینی به رشد قیمت فلزات پایه کمک خواهد کرد. نکته مثبت در باره بازار این فلزات آن است که اگر افزایش نرخ های بهره در آمریکا به تعویق افتد قیمت ها حمایت می شود البته نباید انتظار داشت رشد قابل ملاحظه ای در قیمت ها مشاهده شود زیرا غیر از ارزش دلار، عوامل دیگر نظیر وضعیت شاخص های اقتصادی در چین نیز بر قیمت فلزات پایه تاثیر دارند. از آنجا که چین بزرگ ترین مصرف کننده این فلزات است تاثیر اخبار اقتصادی از این کشور بر بازار فلزات پایه بسیار بیشتر از دیگر عوامل است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

تداوم حرکت دلار در مسیر کاهش

امروز ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان تغییر بزرگی نداشته و سرمایه گذاران در انتظار داده های جدید هستند. روز گذشته روند کاهش ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان ادامه پیدا کرد. گزارش هایی که از اقتصاد منطقه یورو منتشر شد مثبت و گزارش های مربوط به اقتصاد آمریکا منفی بودند در نتیجه فشارهایی بر ارزش دلار وارد شده است. امروز نتیجه نشست دو روزه کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا مشخص می شود. انتظار نمی رود تغییری در نرخ های بهره ایجاد شده باشد اما دیدگاه هایی که در باره وضعیت اقتصاد آمریکا در این بیانیه مطرح خواهد شد اهمیت دارد. بانک مرکزی آمریکا ماه دسامبر سال پیش، برای دومین بار در یک دهه اخیر نرخ های بهره را بالا برد و پیش بینی کرد امسال 3 بار دیگر این کار را انجام دهد اما به نظر می رسد وضعیت در حال تغییر است. ترامپ رییس جمهور جدید آمریکا تمایلی به افزایش ارزش دلار ندارد در نتیجه افزایش نرخ های بهره که به رشد ارزش دلار منجر خواهد شد با مانع رو به رو خواهد شد. امروز چند خبر از اقتصاد منطقه یورو منتشر خواهد شد. روز گذشته اخبار اقتصادی از این منطقه مثبت بود. در زیر نمودار تغییرات نسبت پوند به دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

تقویم اقتصاد جهان

امروز گزارش هایی از اقتصاد چین، انگلستان، منطقه یورو، آلمان و آمریکا منتشر می شود. در زیر جدول این گزارش ها به ترتیب انتشار نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24