Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در روزهای اخیر فرمان های اجرایی متعددی صادر کرده و نشان داده قصد دارد به وعده های خود عمل کند اما کارشناسان معتقدند برنامه هایی که قرار است اجرا شود ..

سرمایه گذاران دیگر به هیچ چیز اعتماد ندارند!

امروز پایان اولین ماه سال 2017 است، ماهی که در آن تحولات بزرگ در بازارهای مختلف رخ داده است. با آنکه شاخص های مالی، قیمت فلزات پایه و ارزش دلار رشدی نسبی داشته اما قیمت نفت کاهش پیدا کرده و انتظار می رود تحت تاثیر اقداماتی که دونالد ترامپ انجام داده، عملکرد بازارها در ماه جدید میلادی یعنی فوریه که از فردا آغاز می شود، منفی باشد.

در سه هفته نخست ماه جاری میلادی، نگرانی ها در باره تبعات برنامه های ترامپ سبب شد قیمت طلا رشد کند و شاخص های مالی کاهش یابد. هفته گذشته بار دیگر سرمایه گذاران دچار هیجان شدند و شاهد افول قیمت طلا و رشد شاخص های مالی بودیم. روز گذشته سرمایه گذاران در بازارهای مختلف با احتیاط رفتار کردند زیرا ترامپ درباره برنامه های خود توضیحی نداده و در روزهای اخیر خبرهای مختلفی از فرمان های اجرایی او در حوزه های مختلف منتشر شده است.

افزایش فشار بر قیمت ها

امروز سه شنبه، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا با اندکی کاهش به 55 دلار و 52.3 دلار در هر بشکه رسیده است. روز گذشته با آنکه ارزش دلار در برابر یورو کاهش یافت، قیمت نفت افول کرد و این بدان معناست که فشار بر قیمت این ماده خام زیاد است. پیشتر تصور می شد هنگامیکه ثابت شود از عرضه تفت اوپک و برخی تولیدکنندگان از جمله روسیه، کاسته شده است قیمت ها در مسیر رشد حرکت می کنند اما مشاهده شده که رشد تولید نفت در آمریکا از افزایش قیمت ها جلوگیری کرده است. در حال حاضر افزایش تولید نفت در آمریکا بزرگ ترین مانع رشد قیمت هاست. برنامه اوپک و برخی دیگر از تولیدکنندگان نفت برای کاهش عرضه، شش ماه اجرا می شود و پیش بینی شده اواسط سال جاری میلادی تعادل بین عرضه و تقاضا ایجاد خواهد شد. اکثر تولیدکنندگان نفت که در برنامه کاهش عرضه حضور دارند معتقدند قیمت ها در محدوده 55 دلار تا 60 دلار مناسب است. این درحالیستکه برخی نهادهای تحلیلگر پیش بینی کرده اند در ماه های آینده قیمت نفت در زیر این محدوده نوسان خواهد کرد. در هفته های اخیر بر تعداد چاه های نفتی فعال در آمریکا افزوده شده و انتظار می رود این روند ادامه یابد. در ماه جاری میلادی که امروز پایان می یابد قیمت نفت برنت و نفت آمریکا اندکی کاهش یافته است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

نوسان محدود قیمت طلا

امروز قیمت طلا با 4 دلار افزایش به 1201 دلار در هر اونس رسیده است. روز گذشته نوسان قیمت طلا اندک بود و در نهایت قیمت ها با 5 دلار رشد به 1195 دلار در هر اونس رسید. قیمت سه فلز گرانبهای دیگر نیز اندکی رشد کرد. ثبات در بازار فلزات گرانبها حاصل تعطیلی بازارهای چین و انتظار سرمایه گذاران برای مشخص شدن جهت حرکت بازار است. روز گذشته با آنکه شاخص های مالی در بازارهای بزرگ جهان کاهش یافتند اما قیمت طلا رشد قابل ملاحظه ای نداشت و این نشان می دهد طلا خیلی مورد توجه سرمایه گذاران نیست. قیمت طلا در دو ماه پایانی سال گذشته میلادی به شدت کاهش یافت اما در ماه جاری میلادی که امروز پایان می یابد رشد کرده البته میزان افزایش زیاد نبوده است. اکثر تحلیلگران معتقدند افق بازار طلا مثبت نیست زیرا ارزش دلار رشد خواهد کرد و عملکرد بازارهای مالی مثبت خواهد بود. همچنین احتمال آنکه تقاضا برای طلا در چین و هند رشد کند کم است. در هر حال اکنون که اقدامات دونالد ترامپ سبب هراس سرمایه گذاران شده است شاهد رشد نسبی قیمت فلز زرد هستیم. اگر امروز تغییری در قیمت طلا ایجاد نشود در ماه جاری میلادی قیمت این فلز گرانبها 45 دلار رشد کرده است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

افول دسته جمعی شاخص های مالی

آسیا. امروز شاخص ها در بازارهای مالی آسیا کاهش یافته اند. روز گذشته شاخص ها در بازارهای این قاره عموما کاهش یافتند و عامل آن هراس درباره تاثیرات سیاست های دونالد ترامپ بود. البته قیمت نفت نیز کاهش یافت و این عامل نیز در افول شاخص ها تاثیر داشت. این هفته خبرهای مهم از اقتصاد چین منتشر می شود که پیش بینی شده مثبت باشد. اما سرمایه گذاران آسیایی فعلا بر اقدامات ترامپ تمرکز کرده اند و نگران تبعات آن هستند. اگرچه انتظار می رود سرعت اقدامات رییس جمهور جدید آمریکا به تدریج کمتر شود اما در روزها و هفته های آینده بازارهای مالی در آسیا تحت تاثیر تحولات آمریکا قرار دارند. امروز بانک مرکزی ژاپن نشست دارد و در این نشست در باره نرخ های بهره تصمیم گیری خواهد شد.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بازارهای بزرگ اروپا کاهش یافتند. افول قیمت نفت و تنش هایی که اقدامات ترامپ در حوزه مهاجرت ایجاد کرده سبب شده از ریسک پذیری سرمایه گذاران کاسته شود. روز گذشته داده های اقتصادی از منطقه یورو مثبت و از آلمان منفی بود. البته سرمایه گذاران اروپایی معتقدند وضعیت اقتصادی در منطقه یورو رو به بهبود است اما برخی تحولات سیاسی آتی در اروپا و اقداماتی که رییس جمهور جدید آمریکا انجام داده سبب نگرانی سرمایه گذاران شده است. امروز نرخ رشد اقتصاد فرانسه و منطقه یورو در سه ماهه پایانی سال گذشته میلادی اعلام خواهد شد.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا کاهش یافتند و شاخص متوسط صنعتی داوجونز به زیر 20 هزار واحد بازگشت. البته عملکرد شاخص های مالی در بورس آمریکا در ماه جاری میلادی که امروز پایان می یابد مثبت بوده اما اگر ترامپ به اقدامات نسنجیده خود ادامه دهد نمی توان انتظار داشت در ماه جدید میلادی وضعیت بورس این کشور خوب باقی بماند. به باور اکثر تحلیلگران، اقداماتی که ترامپ در روزهای اخیر انجام داده به زیان اقتصاد آمریکاست. در ماه جاری میلادی که امروز پایان می یابد شاخص استاندارد اند پورز رشد کرده است.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

نوسان اندک قیمت ها

امروز قیمت فلزات پایه نوسانی اندک داشته و قیمت مس برخلاف دیروز رشد کرده است. قیمت این فلز مهم پایه اکنون در سطح 5880 دلار در هر تن قرار دارد. روز گذشته همانطور که انتظار می رفت بازار فلزات پایه آرام بود زیرا ارزش دلار در برابر دیگر ارزها تغییرات بزرگی نداشت و بازارهای چین تعطیل بودند. روز گذشته قیمت مس با اندکی کاهش به زیر 5900 دلار در هر تن رسید و قیمت روی در محدوده 2750 دلار نوسان کرد. البته قیمت سرب رشد کرد و به مرز 2400 دلار رسید. این هفته گزارش هایی از بخش های خدمات و تولید کارخانه ای اقتصادهای بزرگ منتشر می شود و انتظار می رود محتوای این گزارش ها و تغییرات ارزش دلار بر قیمت فلزات پایه تاثیر گذارد. اگر ارزش دلار در مسیر رشد حرکت کند فشار بر قیمت ها بیشتر می شود. نهادهای تحلیلگر معتقدند قیمت فلزات پایه در سال جاری میلادی نمی تواند از سطوح کنونی بالاتر رود زیرا نرخ رشد اقتصاد چین مانند سال قبل در سطح 6.5 درصد تا 7 درصد قرار خواهد داشت و انتظار می رود ارزش دلار رشد کند. البته وضعیت بخش های تولید کارخانه ای در اقتصادهای بزرگ خوب است و این عاملی برای حمایت از قیمت هاست. طی ماه های آینده تدابیر حمایتی دولت چین ادامه می یابد اما دولت چین تنها به میزانی از این برنامه های حمایتی اجرا خواهد کرد که نرخ رشد اقتصاد کاهش نیابد. بدین ترتیب احتمال دارد اقداماتی برای جلوگیری از تشکیل حباب در بخش مسکن اتخاذ شود. دولت چین همچنین با مشکل میزان بالای بدهی های غیرقابل بازپرداخت مواجه است. اجرای اصلاحات مالی جزء اولویت های دولت چین است و اگر رونق بخش مسکن کاهش یابد فشارهایی بر قیمت فلزات پایه وارد خواهد شد. عملکرد مس در ماه جاری میلادی که امروز پایان می یابد مثبت بوده است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

تاثیر منفی اقدامات ترامپ بر ارزش دلار

امروز ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان کاهش یافته است. روز گذشته روند کاهش ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان ادامه پیدا کرد البته میزان کاهش زیاد نبود. سیاست های دونالد ترامپ در حوزه مهاجرت، عامل اصلی کاهش ارزش دلار است و اگر اخبار منتشر شده از اقتصاد آمریکا مثبت نبود، میزان کاهش ارزش دلار بیشتر می شد. ترامپ در روزهای اخیر فرمان های اجرایی متعددی صادر کرده و نشان داده قصد دارد به وعده های خود عمل کند. او همچنین با ترزا می نخست وزیر انگلستان دیدار کرده و با ولادیمیر پوتین تلفنی صحبت کرده است. به نظر می رسد او برای ایجاد تغییر عجله دارد اما بازارها برای این میزان تغییر آمادگی ندارند و نیز مقاومت هایی در برابر اقداماتی نسنجیده او ایجاد شده که پیش بینی می شود ادامه پیدا کند. البته کارشناسنان معتقدند به تدریج مواضع ترامپ ملایم تر خواهد شد. اما تا وقتی او تصمیم های غیرمنتظره می گیرد فشار بر ارزش دلار زیاد است. ترامپ چندی پیش از رشد ارزش دلار انتقاد کرده بود و همین عامل سبب کاهش ارزش این ارز شد. امروز آخرین روز ماه ژانویه است و در این ماه عملکرد دلار در برابر یورو منفی بوده است.

در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24