Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

ترامپ پیشینه فعالیت سیاسی ندارد و به همین دلیل نمی توان جهت حرکت های او را پیش بینی کرد. البته انتظار می رود به تدریج مشخص شود او در چه مسیری حرکت خواهد کرد.

بر ریسک تنش های تجاری و اقتصادی افزوده شده است

نخستین هفته از دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ با رشد شاخص های مالی و قیمت فلزات پایه همراه بود و این هفته، داده های اقتصادی و خبرهایی که از تصمیم های جدید رییس جمهور آمریکا منتشر می شود بر بازارهای مختلف تاثیر خواهند داشت. برخی تحلیلگران معتقدند تصمیم های اخیر ترامپ درست نبوده و موجی از مخالفت ها با این تصمیم ها بوجود آمده است. ترامپ پیشینه فعالیت سیاسی ندارد و به همین دلیل نمی توان جهت حرکت های او را پیش بینی کرد. البته انتظار می رود به تدریج مشخص شود او در چه مسیری حرکت خواهد کرد. ترامپ در یکی از مصاحبه های خود گفته بود، "من سیاستمدار نیستم که اعلام کنم چه اقدامی انجام خواهم داد، من هر اقدامی که لازم باشد انجام می دهم." این ویژگی ترامپ سبب ابهام و نگرانی سرمایه گذاران شده و به نظر نمی رسد او بتواند این روش را ادامه دهد. در هر حال با آغاز دوران ریاست جمهوری ترامپ عاملی جدید پدید آمده که بر بازارهای مختلف تاثیر می گذارد. در هفته پیش رو داده های بسیار مهم و متنوع از اقتصادهای بزرگ جهان در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد و سرمایه گذاران با بهره گیری از این داده ها بهتر می توانند در باره فعالیت در بازارها تصمیم گیری کنند. هفته پیش سرمایه گذاران بار دیگر به تاثیر مثبت برنامه های ترامپ بر اقتصاد آمریکا امیدوار شدند در نتیجه شاخص های مالی رشد کردند اما قیمت طلا کاهش یافت. اما باید به این موضوع توجه داشت که موضع گیری های سیاسی و اقتصادی ترامپ بر ریسک تنش های نظامی و اقتصادی در جهان می افزاید.

پیش بینی های نگران کننده

امروز دوشنبه، در آغاز معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا هر یک با 0.4 درصد کاهش به 55.3 دلار و 53 دلار در هر بشکه رسیده است. برخی تحلیلگران پیش بینی کرده اند قیمت نفت در سال جاری میلادی کاهش خواهد یافت. به باور آنها، رشد ارزش دلار و افزایش تولید نفت در آمریکا دو عامل مهم هستند که سبب کاهش قیمت ها در ماه های آینده خواهند شد. گزارش هایی که در روزهای اخیر منتشر شده نشان می دهد اوپک و برخی تولیدکنندگان دیگر از جمله روسیه، به برنامه کاهش عرضه پایبند بوده اند اما اگر تقاضا برای نفت رشد قابل ملاحظه ای نداشته باشد، نمی توان انتظار داشت قیمت ها افزایش یابد. در هفته های اخیر قیمت نفت در رشدی نداشته و این درحالیستکه ارزش دلار کاهش یافته است. یک عامل دیگر فشار بر قیمت نفت، رشد ذخیره این ماده خام در اقتصادهای توسعه یافته بوده است. همچنین بر تولید نفت در آمریکا افزوده شده است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت آمریکا در یک هفته اخیر نشان داده شده است:

احتمال تداوم کاهش قیمت ها

امروز قیمت طلا و سه فلز گرانبهای دیگر، نوسانی محدود داشته و قیمت طلا با 4 دلار افزایش به 1195 دلار در هر اونس رسیده است.برای هفته پیش رو، سرمایه گذاران و تحلیلگران دیدگاه قاطعی درباره تغییرات قیمت فلز زرد ارائه نکرده اند زیرا از یک سود انتظار می رود ترامپ تصمیم های جدید اتخاذ کند که تاثیر آن مشخص نیست و از سوی دیگر در روزهای آینده داده های بسیار مهم از اقتصاد آمریکا، منطقه یورو و چین منتشر می شود که بر قیمت طلا تاثیر خواهد گذاشت. هفته پیش رشد ارزش دلار و شاخص های مالی در بازارهای بزرگ سبب شد قیمت طلا کاهش یابد. بعید نیست این کاهش ادامه پیدا کند زیرا دیدگاه سرمایه گذاران در باره افق اقتصاد آمریکا مثبت است و بازارهای مالی بار دیگر رونق پیدا کرده اند. اگر آنطور که یپش بینی شده، ارزش دلار این هفته رشد کند قیمت طلا تحت فشار قرار خواهد گرفت. تعطیلی بازارهای چین نیز در کاهش قیمت ها موثر خواهد بود. نوسان قیمت طلا و سه فلز گرانبهای دیگر یعنی نقره، پلاتین و پالادیوم در روزهای اخیر بیشتر شده است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس پالادیوم در یک هفته اخیر نشان داده شده است:

کاهش ریسک پذیری سرمایه گذاران

آسیا. امروز شاخص ها در بازارهای مالی آسیا کاهش یافته است. تعطیلی بازارهای چین در هفته پیش رو سبب خواهد شد در قاره آسیا تحولات در بازارهای مالی خیلی بزرگ نباشد البته اخیرا خبرهایی که از آمریکا منتشر شده تاثیری بزرگ بر رفتار سرمایه گذاران داشته است. سرمایه گذاران درباره سیاست های تجاری رییس جمهور جدید آمریکا نگران هستند. از سوی دیگر این هفته گزارش هایی از بخش های مختلف اقتصاد ژاپن منتشر خواهد شد که وضعیت کلی سومین اقتصاد بزرگ جهان را نشان می دهد. در هفته پیش رو برخی گزارش ها از اقتصاد چین منتشر خواهد شد. در ماه های اخیر گزارش های اقتصادی از چین مثبت بوده اند اما اکنون در باره روابط تجاری این کشور و آمریکا نگرانی هایی وجود دارد.

اروپا. امروز گزارش هایی از اقتصاد منطقه یورو منتشر خواهد شد و انتظار می رود محتوای این گزارش ها و تحولاتی که در آمریکا رخ می دهد بر بازارهای مالی در اروپا تاثیر گذارد. سرمایه گذاران اروپایی از یک سو درباره تاثیر سیاست های حمایت گرایانه دولت جدید آمریکا نگران هستند و از سوی دیگر آینده برای آنها مبهم است. بدین ترتیب هیجان های مثبت اخیر ممکن است بزودی از میان برود. در هفته های اخیر گزارش های منتشر شده از اقتصاد اروپا عموما مثبت بوده و بانک مرکزی اروپا همواره تاکید کرده برای کمک به رونق اقتصاد منطقه یورو هر اقدامی انجام خواهد داد. اما تغییر دولت در آمریکا سبب نگرانی سرمایه گذاران اروپایی شده است. این هفته روز سه شنبه، نرخ رشد اقتصاد منطقه یورو در سه ماهه پایانی سال قبل در مقیاس سالانه و فصلی منتشر خواهد شد.

آمریکا. امروز چند خبر از اقتصاد آمریکا منتشر می شود و در روزهای آینده، هم گزارش های اقتصادی و هم تصمیم هایی که ترامپ اتخاذ می کند بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر خواهد گذاشت. هفته پیش که نخستین هفته ریاست جمهوری ترامپ بود تصمیم های او سبب شد بار دیگر بازار مالی آمریکا دچار هیجان شود و شاخص ها رشد کنند. برخی تحلیلگران معتقدند اقداماتی که ترامپ انجام داده عکس العمل های منفی در جهان ایجاد می کند و این عاملی برای فشار بر بازار مالی آمریکاست. این هفته مشخص می شود این تاثیر تا چه حد منفی است و آیا ترامپ از اقدامات افراطی خود دست بر می دارد یا نه. انتظار می رود او تغییراتی در نحوه رفتار خود ایجاد کند.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در یک هفته اخیر نشان داده شده است:

وقت تثبیت قیمت هاست

امروز قیمت فلزات پایه تغییر بزرگی نداشته و قیمت مس و روی به ترتیب در سطح 5900 دلار و 2760 دلار در هر تن قرار دارد. این هفته به دلیل تعطیلی بازارهای چین انتظار می رود بازار فلزات پایه آرام باشد البته تغییرات ارزش دلار بر قیمت ها تاثیر خواهد گذاشت و نیز برخی خبرها از بخش های تولیدی و خدمات چین در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد. هفته پیش عملکرد بازار مثبت بود و برخی تحلیلگران معتقدند رشد قیمت ها حاصل خوشبینی درباره افق اقتصاد آمریکا بوده است. وضعیت نسبتا خوب بخش تولید کارخانه ای در اقتصادهای بزرگ و رونق در بخش ساخت و ساز چین سبب شده مصرف فلزات پایه رشد کند و انتظار می رود این روند ادامه یابد البته نمی توان انتظار داشت قیمت ها به میزانی قابل ملاجظه افزایش پیدا کند. نرخ رشد اقتصاد چین امسال در سطح سال گذشته است و مصرف فلزات پایه در آمریکا اندکی افزایش خواهد یافت. همچنین اگر پیش بینی ها در باره افزایش ارزش دلار تحقق یابد فشار بر قیمت فلزات پایه افزایش می یابد. بدین ترتیب نوسان قیمت ها امسال محدود است و انتظار می رود تغییر بزرگی در بازار رخ ندهد. امروز دو خبر از بخش مسکن آمریکا منتشر می شود که بر ارزش دلار تاثیر خواهد داشت. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

دلار حمایت می شود

امروز ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان کاهش یافته است. جهت حرکت دلار هفته پیش تغییر کرد و شاهد رشد شاخص این ارز بودیم. برخی تحلیلگران معتقدند افزایش ارزش دلار حاصل سیاست های اقتصادی و تجاری رییس جمهور جدید است و اگر او در همین مسیر به حرکت خود ادامه دهد ارزش دلار امسال بیش از پیش افزایش خواهد یافت. شاخص دلار در دو ماه پایانی سال گذشته میلادی به میزانی قابل ملاحظه افزایش یافت اما در سه هفته نخست سال جدید میلادی، فشار بر این ارز بیشتر شد. ترامپ در نخستین هفته دوران ریاست جمهوری خود تدابیری اتخاذ کرد که سبب رشد شاخص های مالی و ارزش دلار شد البته هنوز هم درباره تاثیر بلندمدت این تدابیر بر اقتصاد آمریکا نگرانی هایی وجود دارد. برای هفته پیش رو، تحلیلگران پیش بینی کرده اند ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان افزایش خواهد یافت. دیدگاه کلی سرمایه گذاران در باره وضعیت اقتصاد آمریکا مثبت است و گزارش منفی روز جمعه از رشد اقتصاد این کشور در سه ماهه پایانی سال قبل سبب نشد ارزش دلار خیلی افول کند. امروز چند گزارش مهم از اقتصاد منطقه یورو و آمریکا منتشر می شود که بر ارزش یورو و دلار تاثیر خواهد داشت. درباره برنامه جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا ابهام های زیادی وجود دارد و به همین دلیل نوسان ارزش پوند در روزهای اخیر بزرگ بوده است.

در زیر نمودار تغییرات نسبت پوند به دلار در یک هفته اخیر نشان داده شده است:

تقویم اقتصاد جهان

امروز گزارش هایی از اقتصاد اسپانیا، منطقه یورو، آلمان، ژاپن و آمریکا منتشر می شود. در زیر جدول این گزارش ها به ترتیب انتشار نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24