Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

... نکته مهم این است که تاثیر این سرمایه گذاری بر بازار فولاد و فلزات پایه از پیش گذاشته شده است یعنی از قبل از شروع دوران ریاست جمهوری ترامپ. ..

تاثیر ترامپ بر بازار فلزات پایه و فولاد چگونه است؟

دونالد ترامپ، رییس جمهور جدید آمریکا، وعده داده طی 10 سال، برای توسعه زیرساخت های این کشور هزار میلیارد دلار اختصاص خواهد داد. قیمت فولاد و فلزات پایه تحت تاثیر این وعده به شدت افزایش یافته اما برخی تحلیلگران درباره آنچه عملا انجام خواهد شد و تاثیری که اقدامات یاد شده بر بازار فولاد و فلزات پایه دارد مطمئن نیستند. در ادامه به بررسی ابعاد برنامه ترامپ و تاثیر آن بر بازارهای یاد شده می پردازیم.

تولیدکنندگان فلزات بویژه فولاد که در پروژه های زیرساختی مورد استفاده قرار می گیرد، امیدوار هستند دوران بهتری پیش رو داشته باشند. آنها معتقدند بویژه اگر پل ها، آزادراه ها و تونل های قدیمی جایگزین یا بازسازی شوند، رونق به کسب و کار آنها بازخواهد گشت.

این تولیدکنندگان همچنین از قول ترامپ درباره استفاده از فولاد تولید شده در آمریکا برای توسعه زیرساخت های این کشور، بسیار خشنود هستند. اجرای این وعده ها در کنار افزایش تعرفه واردات فولاد زمینه را برای رونق بازار شرکت های فعال در حوزه تولید فلزات پایه و فولاد فراهم خواهد کرد. بر مبنای همین باور است که مشاهده شده در ماه های اخیر و حتی قبل از اعلام پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قیمت سهام شرکت های یاد شده رشد کرده است.

ترامپ فول داده در صد روز اول دوران ریاست جمهوی خود برنامه توسعه زیرساخت ها را معرفی کرده و به تصویب کنگره برساند.

اما این تمام ماجرا نیست. مدیر یکی از شرکت های تحقیقاتی و مشاوره ای در حوزه ساخت و ساز می گوید تحلیل های من و گفتگوهایی که با یکی از مشاوران دونالد ترامپ کرده ام من را به این نتیجه رسانده که در عمل تنها 500 میلیارد دلار صرف توسعه زیرساخت ها خواهد شد نه هزار میلیارد دلار و نکته مهم این است که تاثیر این سرمایه گذاری بر بازار فولاد و فلزات پایه از پیش گذاشته شده است یعنی از قبل از شروع دوران ریاست جمهوری ترامپ.

در سه ماهه پایانی سال گذشته میلادی قیمت فولاد و فلزات پایه به شدت افزایش یافت و اکنون حتی اگر برنامه ترامپ برای توسعه زیرساخت ها بطور کامل اجرا شود دلیلی برای رشد قیمت این مواد خام وجود ندارد. اما دلیل این ادعا چیست؟

واقعیتی که از دید بسیاری از سرمایه گذاران دور مانده این است که سهم آمریکا در مصرف فولاد و فلزات پایه در مقایسه با سهم چین بسیار کم است. برای مثال در مورد مس، چین 50 درصد مس تصفیه شده جهان را مصرف می کند در حالی که سهم آمریکا تنها 8 درصد است. همین نسبت در مورد دیگر فلزات پایه و فولاد صادق است.

نکته دیگر این است که مشخص نیست بودجه ای که ترامپ قصد دارد صرف توسعه زیرساخت ها کند از کجا قرار است تامین شود. او قصد دارد سرمایه گذاران بخش خصوصی را تشویق کند وارد برنامه های توسعه ای شوند. همچنین وی تلاش می کند از منابع دیگر از جمله اوراق قرضه، منابع مالی مورد نیاز برای توسعه زیرساخت ها را تامین کند.

اما ماهیت این روش تامین مالی، مشخص نیست. برخی تحلیلگران معتقدند برنامه تامین مالی مورد نظر ترامپ، یعنی مشارکت بخش خصوصی و دولت در اجرای این برنامه ها، قبلا اجرا شده و بی نتیجه بوده است. در "مصوبه تامین مالی و نوآوری زیرساخت حمل و نقل" (Tifia) ، دولت قبل تلاش کرد بخش خصوصی را به سرمایه گذاری تشویق کند اما در نهایت سهم بخش خصوصی از تامین مالی این پروژه بسیار ناچیز بود و عملا دولت هزینه ها را تامین کرد.

در واقع بسیاری از تحلیلگران معتقدند تامین منابع مالی مورد نظر ترامپ برای توسعه زیرساخت ها غیرممکن است. البته شرکت های سازنده خطوط لوله برای اجرای پروژه های خود به منابع مالی دولتی احتیاج ندارند و کاهش مقررات دست و پاگیر که ترامپ قول آن را داده می تواند به نفع این شرکت ها باشد.

با توجه به آنچه گفته شد اولا اجرای برنامه ترامپ برای توسعه زیرساخت ها با موانع بزرگ مواجه است. ثانیا پیش بینی می شود بودجه ای که به این برنامه اختصاص داده خواهد شد نصف رقم وعده داده شده از سوی ترامپ خواهد بود و ثالثا اگر این برنامه اجرا شود تاثیر بزرگی بر مصرف فلزات پایه نخواهد داشت زیرا سهم آمریکا در مصرف جهانی این مواد خام بسیار پایین تر از چین است. و نکته دیگر این است که تاثیر وعده های ترامپ بر بازار فلزات پایه و فولاد از پیش گذاشته شده است.

به سرمایه گذاران توصیه می شود بر مبنای واقعیت ها و نه هیجان های زودگذر در بازار فولاد و فلزات پایه فعالیت کنند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24