Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

پایان هفته قیمت سنگ‌آهن وارداتی در چین به اوج ٨٣ دلار در هر تن سی اف آر رسید. در بورس فیوچرز شانگهای و دالیان نیز میلگرد ٢.۵ درصد و سنگ آهن ٣.۵ درصد افزایش یافته است. به نظر می‌رسد خوشبینی نسبت به کاهش ظرفیت فولادسازان (عرضه) همچنان عامل تقویت قیمت فولاد است. سنگ‌آهن نیز اخیرا از قیمت فیوچرز فولاد تبعیت می‌کند و همسو با آن رشد پیدا کرده است...

فولاد می ریزد!؟

بورس24 :کاهش محسوس قیمت ها در بازار فولاد در روز ابتدایی هفته جاری نگرانی ها در خصوص عمیق تر شدن رکود در این بازار را تقویت کرده هرچند که نمی توان از دورنمای این بازار در روزهای آینده به صراحت سخن گفت. به نظر می رسد این بازار نیز در مسیر تغییر شکلی نگران کننده قرار گرفته ولی شتاب کاهش قیمت ها از تغییر فاز احتمال بازار نیز خبر می دهد ولی اما و اگرهای بسیاری در این خصوص مؤثر خواهد بود. وضعیت معاملاتی در بازار پتروشیمی بهتر از بازار فولاد بوده و با رشد قیمت ها در برخی از گریدها رو به رو بودیم. به نظر می رسد هفته ای ناموزون در بازارهای کالایی آغاز شده است.

معامله ۲۹۹ هزار تن انواع محصولات در بورس کالای ایران

طی هفته منتهی به ۷ بهمن ماه، حدود ۲۹۸ هزار و ۶۰۶ تن انواع کالا به ارزش ۵ هزار و ۵۱۰ میلیارد ریال در بورس کالای ایران مورد دادوستد قرار گرفت. به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت بورس کالای ایران، طی هفته مذکور، در تالار داخلی و صادراتی محصولات صنعتی و معدنی، ۴۲ هزار و ۵۱۱ تن انواع کالا با ارزشی نزدیک به یک هزار و ۵۴۴ میلیارد ریال معامله شد. گفتنی است در تالار مذکور، ۳۵ هزار و ۴۸ تن انواع فولاد، ۵ هزار و ۴۰۰ تن انواع مس، یک هزار و ۹۴۰ تن آلومینیوم، ۱۲۰ تن کنسانتره مولیبدن، ۳ تن کنسانتره فلزات گرانبها و ۵ کیلوگرم شمش طلا از سوی مشتریان خریداری شد.

این گزارش همچنین حاکی است، در دو بخش داخلی و صادراتی تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی، ۲۰۴ هزار و ۴۷۷ تن انواع کالا به ارزش بیش از ۳ هزار و ۴۵۹ میلیارد ریال به فروش رسید؛

در این تالار، ۳۷ هزار و ۲۹۹ تن انواع قیر، ۴۷ هزار و ۷۲۲ تن مواد پلیمری، ۷۱ هزار و ۷۳۰ تن وکیوم باتوم، ۲۴ هزار و ۵۰۰ تن لوب کات، ۱۰ هزار و ۷۵۶ تن مواد شیمیایی، ۱۱ هزار و ۹۳۰ تن گوگرد، ۵۰۰ تن عایق رطوبتی و ۱۱۰ تن آرگون معامله شد.

تالار محصولات کشاورزی نیز شاهد معامله ۴۹ هزار و ۱۴۶ تن انواع کالا به ارزش نزدیک به ارزش ۴۶۴ میلیارد ریال بود؛ در این تالار، ۴۰ هزار و ۸۷۱ تن ذرت دانه ای، ۳ هزار و ۷۵۰ تن گندم، یک هزار تن برنج وارداتی، ۲۷۵ تن شکر سفید، ۴۵۰ تن کنجاله و ۲ هزار و ۸۰۰ تن روغن خام معامله شد.

بازار پتروشیمی:

در بازار پتروشیمی ها شاهد تغییر فازی جدید هستیم تا جایی که رشد قیمت هایی جذاب برای بسیاری از انواع مرسوم پلیمرها به ثبت رسید اگرچه بخشی از رشد نرخ های پیشین پلی پروپیلن ها نیز تعدیل شد. این تغییر فاز را باید جدی گرفت زیرا نشان دهنده تغییراتی جدید در بازار است هرچند که این روند می تواند برای روز ابتدایی هفته جاری چندان هم مهم تلقی نشده و سیگنالی متأثر از رشد شکننده قیمت دلار در روزهای اخیر محسوب می شود. این در حالی است که ورود تقاضای روزهای پایانی سال از هم اکنون نیز امکان رهگیری است بنابراین بخشی از رشد قیمت ها به دلیل افزایش تقاضا توجیه پذیر است.

هنوز نمی توان از ادامه یافتن این روند قیمتی افزایشی برای هفته جاری خبر داد اگرچه نگرانی از ادامه افت قیمتی مخصوصاً برای پلی پروپیلن ها چندان هم دور از ذهن نیست. با توجه به این قبیل اما و اگرها ، بهتر است در ابتدا شواهد قیمتی در روزهای پیش رو را رصد کرد و سپس در خصوص دورنمای قیمت ها اظهارنظر قاطعی داشت. به نظر می رسد بازار پلیمرها خود را برای تغییر شکل آماده کرده ولی نمی توان فراز و فرودهای قیمتی را هم اکنون ترسیم کرد. افزایش حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا در هفته گذشته ، امیدواری به افزایش تقاضا در کنار ادامه ضعف نقدینگی در این بازار را می توان برخی از ویژگی های برجسته بازار به شمار آورد که می تواند چهره پیش روی معاملات را ترسیم کند.

در بورس کالا نیز همچون سایر شنبه ها شاهد آرامش نسبی معاملات و قیمت ها بودیم هرچند که معاملات جذاب و مهمی به ثبت نرسید. ادامه فعالیت ها در رینگ پتروشیمی بورس کالا در روزهای پیش رو قطعاً تقویت خواهد شد.

برخی از مهمترین معاملات محصولات شیمیایی در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

قیر امولسیون CSS1

نفت پاسارگاد شیراز

نقدی

12,378

12,378

200

200

200

وکیوم باتوم

پالایش نفت بندرعباس

نقدی

8,475

8,475

10000

10000

10000

قیر 200300

نفت پاسارگاد اراک

نقدی

8,063

8,063

1000

999

999

وکیوم باتوم

پالایش نفت تبریز

نقدی

7,338

7,338

3000

3000

3000

وکیوم باتوم

پالایش نفت شیراز

نقدی

7,705

7,705

3000

3000

3000

سود کاستیک

پتروشیمی اروند

نقدی

6,521

6,525

7000

8275

7000

قیر PG7010

نفت پاسارگاد بندرعباس

نقدی

10,239

10,239

2000

1000

1000

قیر PG6410

نفت پاسارگاد آبادان

نقدی

9,511

9,511

500

500

500

سلاپس واکس

پالایش نفت بندرعباس

نقدی

9,377

9,377

2000

2000

2000

صعود پلیمرها و سقوط شیمیایی ها

بازار محصولات پتروشیمی به آرامی در مسیر بهبود قرار گرفته اگرچه معاملات پلیمرها در بورس کالا پس از 3 هفته وارد فاز رونق شده اما محصولات شیمیایی با افت جدی حجم داد و ستدها رو به رو هستند. به نظر می رسد با توجه به شرایط کلی در این بازار بتوان به رونق مجدد معاملات خوش بین بود.

به گزارش کارگزاری آبان؛ کاهش حجم معامله محصولات شیمیایی در بورس کالا به کمترین حد از ابتدای سال جاری تاکنون را باید مهمترین خبر این روزهای بورس کالا به شمار آورد هرچند که دلیل این عقب نشینی معاملات را باید در افت عرضه ها جستجو کرد. به نظر می رسد این کاهش حجم معاملات در هفته های پیش رو جبران شود هرچند که در هفته های اخیر ، حجم معاملات نسبتاً مطلوبی در این گروه کالایی مشاهده شده است یعنی خلل چندانی در این بازار پدید نخواهد آمد.

در هفته ای که گذشت شاهد رشد حجم عرضه پلیمرها بودیم تا جایی که این رقم به بیشترین حد از خردادماه سال جاری تاکنون بالغ شد هرچند که پس از چند هفته ضعف عرضه ها ،‌ این رشد منطقی به نظر می رسد. این در حالی است که افزایش حجم عرضه ها خود سیگنالی است که از احتمال اجرایی شدن دستورالعمل اجرایی ماده ٣٧ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر ( که در هفته های گذشته به آن اشاره کرده بودیم ) را خبر می دهد. به عبارت ساده تر و البته در صورت اجرایی شدن این قانون و در صورت ٣ بار عرضه در بورس کالا و عدم فروش ، این قبیل کالاها مجاز به صادرات خواهند بود. هنوز خبر اجرایی شدن کامل این قانون به صورت رسمی اعلام نشده هرچند که دستورالعمل اجرایی آن سال گذشته به امضاء معاون اول رئیس جمهور رسیده و ابلاغ شده است.

در هفته گذشته چند رخداد متناقض را در بازار پلیمرها شاهد بودیم که در نهایت موجب شد تا حجم داد و ستدها افزایش یافته ولی درصد معامله عرضه ها کاهش یابد. کاهش قیمت های پایه در بورس کالا ، افزایش عرضه ها به بالاترین حد از خردادماه تاکنون ، نزدیکی به روزهای پایانی سال ، ضعف معاملات در بازار آزاد در کنار ضعف نقدینگی مواردی بود که موجب شد حجم معاملات افزایش یافته ولی انتظارات را برآورده نکرد. در هفته گذشته شاهد افزایش ٣٦.٥٥ درصدی حجم عرضه ها بودیم ولی در نهایت ، حجم معاملات ٢٠.٤٢ درصد افزایش یافت. این شرایط نشان می دهد که هنوز بازار پتانسیل جذب عرضه های بورس کالا را نداشته که وجود زمینه هایی از رکود را هشدار می دهد. این در حالی است که با نزدیکی به روزهای پایانی سال ، صنایع پایین دستی مجبور خواهند بود تا مواد اولیه مورد نیاز خود را خریداری کرده که می تواند به بهبود این بازار منجر شود. در هر حال هنوز التهاب در گریدهای جذاب به قوت خود باقی است که نشان می دهد این بخش از بازار هنوز تغذیه کامل نشده است.

در بازار آزاد هنوز هم روند کاهشی قیمت ها ادامه دارد ولی گونه های جذاب مخصوصاً گریدهای پلی پروپیلنی با ثبت چند جرقه رشد قیمتی مسیر خود را از سایر کالاهای این بازار جدا کرده و رشد قیمت هایی محسوس را در ضعف معاملات کلی این بازار، از خود نشان می دهند. این در حالی است که در بورس کالا نیز این دسته از محصولات هنوز با التهاب پیشین و رشد قیمتی مورد معامله قرار می گیرند که نیاز به افزایش عرضه این گروه های کالایی را یادآوری می کند.

مهمترین رخدادها در بازار محصولات پتروشیمی در هفته اخیر

- افزایش ٣٦.٥٥ درصدی حجم عرضه محصولات پلیمری در بورس کالا که موجب شد این حجم با ثبت رقم ٨٤ هزار تنی ، به بالاترین رقم از خردادماه سال جاری بالغ شود که پس از چند هفته ضعف عرضه ها ، خود شائبه اجرایی شدن ماده ٣٧ قانون قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر را تقویت می کند.

- رشد ٣٦.٤٢ درصدی حجم تقاضای پلیمرها که نشان دهنده رشد تقاضا همگام با افزایش عرضه هاست و بالاترین حد از ابتدای آذرماه تاکنون محسوب می شود.

- افزایش ٢٠.٤٢ درصدی حجم معاملات و ثبت داد و ستد ٤٦ هزار و ٢٧٤ تنی که بالاترین حد در ٤ هفته اخیر محسوب می شود که با شکستن سقف ٤٠ هزار تنی باز هم انتظار بهبود را در این بازار تقویت می کند.

- ثبت ١.٤٧ برابری تقاضا در برابر عرضه ها که از ثبات نسبی در این بازار حکایت می کند.

- معامله ٥٥ درصدی حجم عرضه ها که باز هم ضعف تقاضای مؤثر در این بازار را یادآوری کرده و از شرایط نامساعد تقاضا در صنایع پایین دستی و مصرف کننده پلیمرها خبر می دهد. این رقم در هفته گذشته به کمترین میزان از انتهای خردادماه تاکنون کاهش یافته است.

- ادامه ضعف نقدینگی در بازار که با توجه وضعیت خرید به نسبت عرضه ها از شواهد متقنی برخوردار شده است.

- ادامه شرایط ضعیف معاملاتی در بازار آزاد پلیمرها که هنوز هم شائبه رکود در بازار آزاد را به رغم بهبود حجم معاملات در بورس کالا یادآوری می کند.

- ثبت بیشترین تقاضا در رینگ پلیمرها برای پلی پروپیلن های نساجی ، فیلم و شیمیایی ، PVC-S٦٥ ، ٠٢٠٩AA ، EX٣ و CRP١٠٠N که نشان می دهد هنوز هم گریدهای جذاب در این بازار ، تشنه عرضه های بیشتری هستند.

- کاهش التهاب در معاملات گریدهای پل اتیلن ترفتالات بطری و نساجی هرچند که هنوز هم BG٨٢٥ و BG٧٨١ به آرامش نرسیده است.

- نزدیکی به روزهای پایانی سال که جذابیت خرید را افزایش می دهد.

- کاهش قیمت های پایه در هفته گذشته برای پلیمرها که جذابیت خرید را افزایش داده که در کنار رشد عرضه شاهد بهبود حجم معاملات بوده ایم.

- کاهش ٢٦.٩٣ درصدی حجم عرضه محصولات شیمیایی در بورس کالا و ثبت عرضه ٢١ هزار و ٤٩٤ تن در بورس کالا که کمترین حد از ابتدای سال جاری تاکنون به شمار می رود.

- کاهش ٣٦.٦٩ درصدی حجم تقاضا ترکیبات شیمیایی در بورس کالا و ثبت تقاضای ٢١ هزار و ٧٢٠ تن که باز هم کمترین حد از ابتدای سال جاری تاکنون محسوب می شود.

- افت ٤٢.٩٣ درصدی حجم معامله محصولات شیمیایی در بورس کالا که با ثبت داد و ستد ١٠ هزار و ٦٤٦ تن ، به کمترین حجم معامله از ابتدای سال جاری تاکنون کاهش یافته است.

بازار فولاد:

کاهش قیمت ها شتاب گرفت. این را باید مهمترین خبر بازار فولاد در روز شنبه به شمار آورد که نگرانی ها را عمیق تر کرده و بازار را وارد یک فاز وخیم تری کرده است. نمی توان اظهارنظر قاطعی در خصوص بازار داشت زیرا همان گونه که روز گذشته نیز به آن اشاره کردیم ، هم اکنون تحلیل رخدادها نمی تواند چهره بازار را ترسیم کند و تنها می تواند اما و اگرهای موجود را بازنشر نماید. به نظر می رسد باز هم همچون سال قبل در مارپیچ رکود وارد شده ایم که مشخص نیست خروجی آن چه خواهد شد.

کاهش شدید و شتابان قیمت ها هم اکنون ترسی عمیق را به بازار تزریق کرده که ذات این ترس ، خود دلیلی بر کاهش بیشتر بازار محسوب می شود همچنین ابزارهای تحلیل را هم بی اثر می سازد. همان گونه که در هفته گذشته نیز به آن اشاره کردیم، در وضعیت فعلی این احتمال وجود دارد که همه تحلیل ها غلط از آب در بیاید همان گونه که سال گذشته نیز دقیقاً چنین رخدادی را در ابتدای بهمن ماه شاهد بودیم ولی در نهایت ، جهش اعجاب آور قیمت ها در اسفندماه را نیز تجربه کردیم بنابراین همه چیز در این بازار محتمل است. با توجه به این موارد بهتر است چندان هم تلاش نکنیم تا چهره این بازار را مجسم کرده زیرا فراز و فرودهای قیمتی در روزهای ترسناک بازار ، تنها می تواند به نگرانی ها در این بازار دامن بزند. به نظر می رسد عمیق تر شدن رکود و شتاب بیشتر کاهش قیمت ها خود دلیلی بر تغییر فاز قیمت هاست ولی زمان آن مشخص نیست.

کمبود تقاضا و تکرار ریزش قیمت‌ها در بازار فولاد

هفته گذشته بازار فولاد در حالی که کماکان از ضعف و کمبود تقاضا رنج می‌برد در برخی محصولات شاهد ثبات و در یکسری دیگر از آهن‌آلات ریزش قیمتی را تجربه کرد.

به گزارش کارگزاری آبان، در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم شرکت‌هایی همچون فولاد گلستان، ارگ تبریز، ذوب‌آهن، آریا ذوب، پرشین فولاد و ... نرخ میلگردهای تولیدی را بین ٥ تا ١٥ تومان کاهش دادند. فولاد مبارکه نیز ورق‌های رنگی تولیدی را حدود ١٠ تا ٥٠ تومان تنزل داد. نبشی و ناودانی، قوطی و پروفیل، محصولات مفتولی و شمش دیگر محصولاتی بودند که اوایل هفته با ثبات قیمتی و اواخر هفته با افت همراه شدند.

هم‌زمان در بورس کالای ایران نیز تنها در دو روز معاملاتی دوشنبه و چهارشنبه عرضه در رینگ فولاد صورت گرفت که حجم آن تنها ٨٢٤٠ تن بود. با ثبت معاملات ورق فولاد مبارکه در سیستم مچینگ نیز حجم معامله ٣٥ هزار و ٤٨ تن رقم خورد.

فولاد آذربایجان، ذوب‌آهن و صنایع فولاد هیربد زرندیه فولادسازانی بودند که در این هفته محصولات خود را شامل سبد میلگرد و تیرآهن راهی تالار معاملات کردند که از میان آن‌ها تنها سبد تیرآهن شاخه ٣٠ ذوب‌آهن در حجم ٦٧٠٠ تن فروخته شد.

همچون هفته پیشین رئیس اتحادیه آهن و فولاد کشور علت تعطیلی بسیاری از واحدهای صنفی فروش آهن را رکود شدید بازار آهن عنوان کرد و گفت: در سال ۹۴ حدود ۶۰ درصد از تولید مسکن کاهش یافت که به‌طور مستقیم بر بسیاری از صنایع وابسته به ساخت‌وساز از جمله صنف آهن و فولاد تاثیر داشته است. رکود مستمر بازار مسکن و کاهش صدور پروانه‌های ساخت‌وساز باعث شده تا بازار آهن با تعطیلی مغازه‌ها روبه‌رو شود که در اثر آن بازار آهن شادآباد از سه هزار و ٥٠٠ مغازه حدود ٣٠٠ تا تعطیل کرده‌اند در بازار آهن حاشیه آزادگان نیز از دو هزار و ٧٠٠ مغازه تقریبا ٢٠٠ مغازه و اکثر پاساژهای آهن‌فروشی خیابان پامنار هم تعطیل شده است. در دیگر شهرهای بزرگ کشور همچون مشهد، تبریز، اصفهان و شیراز نیز رکود بازار مسکن و کاهش خرید آهن مصرفی باعث تعطیلی ٢٠ درصدی واحدهای فعال فروش آهن‌آلات شد.

به گفته محمد آزاد در حال حاضر قیمت هر کیلو با قیمت ١٨٠٠ تومان، میلگرد ١٦٢٠ تومان و ورق ٢١٠٠ تومان به فروش می‌رسد.

جذب ٦٠ درصدی صادرات زنجیره تولید فولاد ایران در کشورهای اسلامی

بررسی عملکرد صادرات زنجیره فولاد ایران در دوره هشت ماهه امسال (منتهی به آبان ماه) نشان می‌دهد، ١٣ کشور اسلامی ٦٠ درصد اقلام صادراتی را به ارزش بیش از ٩٤٠٠ میلیون دلار به خود اختصاص دادند. به گزارش خبرگزاری ایرنا کشورهای امارات متحده عربی، عمان، عراق، افغانستان، اردن، ترکیه، مراکش، مصر، ترکمنستان، بنگلادش، کویت، قطر و پاکستان، ١٣ بازار صادراتی زنجیره فولاد ایران در دوره هشت ماهه یاد شده محسوب می‌شوند. کشورهای امارات متحده عربی، عمان و عراق به ترتیب با سهم جذب ١٣، هشت و ٦ درصدی از صادرات زنجیره فولاد ایران در این مدت رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند. زنجیره فولاد ایران پس از سنگ‌آهن استخراجی شامل کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی، شمش، ورق و دیگر تولیدات این بخش می‌شود.

در هشت ماهه امسال صادرات زنجیره معدن و صنایع معدنی با رشد ٣٤ درصدی نسبت به دوره مشابه پارسال از مرز ٤.٤ میلیارد دلار گذشت. در دوره مورد بررسی افزون بر ١١ میلیون و ٨٠٢ هزار و ٣١ تن سنگ‌آهن صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ٤٣ درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین ارزش صادرات سنگ‌آهن در این مدت به بیش از ٤٥١.٥ میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر ارزشی ٤٨.٥ درصد رشد دارد. در این مدت واردات فولاد به ارزش ١.٦٨ میلیارد دلار بیشترین سهم واردات را به خود اختصاص داده است.

آخرین وضعیت فولاد و سنگ‌آهن در بازارهای جهانی

پایان هفتهقیمت سنگ‌آهن وارداتی در چین به اوج 83 دلار در هر تن سی اف آر رسید. در بورس فیوچرز شانگهای و دالیان نیز میلگرد 2.5 درصد و سنگ آهن 3.5 درصد افزایش یافته است. به نظر می‌رسد خوشبینی نسبت به کاهش ظرفیت فولادسازان (عرضه) همچنان عامل تقویت قیمت فولاد است. سنگ‌آهن نیز اخیرا از قیمت فیوچرز فولاد تبعیت می‌کند و همسو با آن رشد پیدا کرده است.

یکی از کمترین قیمت میلگرد در بازار تهران - ریال بر هر کیلوگرم

 

نوع کالا

کارخانه تولیدی

شنبه

درصد تغییر

 

میلگرد 8 آجدار A2

قزوین

15,500

-0.64

 

میلگرد 10 آجدار A2

قزوین

14,800

-0.67

 

میلگرد 12 آجدار A2

قزوین

14,800

-0.67

 

میلگرد 14 آجدار A3

فولاد نیشابور

16,600

-1.19

 

میلگرد 16 آجدار A3

فولاد نیشابور

16,600

-1.19

 

میلگرد 18 آجدار A3

فولاد نیشابور

16,200

-1.22

 

میلگرد 20 آجدار A3

فولاد نیشابور

16,200

-1.22

 

میلگرد 22 آجدار A3

فولاد نیشابور

16,200

-1.22

 

میلگرد 25 آجدار A3

فولاد نیشابور

16,200

-1.22

 

تیرآهن شاخه 14

ذوب آهن اصفهان

2,890,000

-0.34

 

تیرآهن شاخه 16

ذوب آهن اصفهان

3,520,000

-0.85

 

تیرآهن شاخه 18

ذوب آهن اصفهان

4,200,000

0.00

 

تیرآهن شاخه 20

ذوب آهن اصفهان

6,500,000

-2.26

 

تیرآهن شاخه 22

ذوب آهن اصفهان

7,300,000

-1.35

 

تیرآهن شاخه 24

ذوب آهن اصفهان

8,900,000

-0.34

 

تیرآهن شاخه 27

ذوب آهن اصفهان

10,200,000

-1.45

 

این قیمت ها باز هم قطعی نیست. غالب تجار از کارخانه پیشنهاد نرخ می کنند. در بازار تیرآهن قیمت های بالاتری پیشنهاد می شود.

اصفهانی گزارشگر بازار فولاد در برخی از کانال های تلگرامی درباره وضعیت بازار فولاد گفته است:

بازار ورق امروز صرفنظر از برخی نوسانات جزئی تقریبا تغییرات قابل توجهی نداشت و بنظر میرسد روند کلی این حوزه امروز صرفنظر از برخی تناقضات در برخی مبادی، تقریبا ثابت با میل به کاهش و توافقی بوده باشد.

برخی از رصد های انجام شده این حوزه امروز شامل موارد زیر بودند :

- یکی از نمایندگان رسمی فروش ورق سیاه مجتمع گیلان نرخ انواع ورق 30 تا 65 میلیمتر را امروز ثابت اعلام کرد.

- یکی از نمایندگان رسمی فروش فولاد کاویان نرخ امروز انواع ورق سیاه این شرکت را به استثناء ورق 30 میل (1/5) که با افزایش 20 تومانی توام شده است؛ ثابت اعلام کرد.

- ورق 2 میل سیاه روس در " انبار تهران " توسط برخی از نمایندگان غیر رسمی فروش امروز نسبت به آخر هفته پیش حدود 15 تومان توام با کاهش قیمت شنیده شد.

- انواع ورق سیاه فولاد مبارکه در " انبار تهران " توسط برخی از نمایندگان غیر رسمی فروش به غیر از سایز 15 میل ان که امروز کمی با کاهش ( حدود 10 الی 15 تومان) توام شده است بقیه تقریبا ثابت شنیده شد.

- انواع ورق سیاه فولاد مبارکه از " انبار اصفهان " توسط برخی از نمایندگان غیر رسمی فروش امروز ثابت شنیده شد.

- در خصوص انواع ورق سیاه اکسین در " انبار اهواز " اعلام شده توسط برخی از مبادی فروش؛ در حالیکه ضخامت 8 و 10 میلیمتر امروز با افزایش قیمت ( 50 الی 60 تومان) توام شده است؛ در مورد برخی از سایر سایزها کاهش قیمت ( 10 الی 30 تومان) شنیده می شود.

- انواع ورق سیاه فولاد مبارکه از " خط کارخانه " نسبت به اواخر هفته پیش، ثابت شنیده شد با این تفاوت که ضخامت 8و10 در لیست پیشنهادی برخی از مبادی غیر رسمی فروش امروز دیده نشد.

- ورق 2 میل سیاه روس از "انزلی" و ورق 2 میل سیاه سبا از "اصفهان" امروز با کمی کاهش قیمت " حدود 5 تومان" از برخی مبادی فروش نسبت به آخر هفته پیش شنیده شد.

- انواع ورق گالوانیزه هفت الماس و شهرکرد توسط برخی مبادی غیر رسمی فروش امروز کمی افزایش قیمت ( حدود 5 تا 20 تومان ) به چشم میخورد.

- انواع ورق سیاه مجتمع گیلان در " انبار تهران " توسط برخی از مبادی غیر رسمی فروش امروز توام با 10 الی 20 تومان کاهش قیمت ( در برخی سایزها ) شنیده شد.

- انواع ورق سیاه اکسین در " انبار تهران " توسط برخی از نمایندگان فروش غیر رسمی امروز توام با 10 الی 15 تومان کاهش قیمت ( در برخی سایزها ) شنیده شد.

در حوزه قوطی و پروفیل هم علیرغم عدم مشاهده تغییرات قابل توجه در حوزه ورق، شاهد برخی افزایش قیمتهای نامنظم صورت گرفته در برخی از مبادی این قسمت از بازار با مدیریت سندیکا بودیم؛ شاید تغییراتی در حوزه ورق حادث شده باشد که از دید گزارشگر فولاد پنهان مانده است؛ و یا شاید این کار اقدامی در جهت جلوگیری از کاهش بیشتر این حوزه بوده باشد؛ به هر حال بطور میانگین شاهد افزایش قیمت حدود 20 الی 30 تومانی امروز نرخ این حوزه بودیم.

برخی از تغییرات صورت گرفته امروز حوزه قوطی و پروفیل بر اساس قوطی ضخامت ۲ میلیمتر شامل موارد زیر بودند :

- هیربد : ثابت

- تهران شرق : 50 +

- جهان : ثابت

- صدرا : 50 +

- صابری : 40 +

- یزد : 15 +

- علویجه : 40 +

- پایا اصفهان : 20 +

- کیان پرشیا : 25 +

- یاران : 40 +

- نورد میلاد : 15 +

- گل نرده : 40 +

- پترو فولاد : 20 +

- ساوه : 20 +

- آدنیس : ثابت

بیشترین قیمت : 2400

کمترین قیمت : 2340

قیمت میانگین : 2380

در خصوص بازار تیرآهن ذوبی اصفهان در بازار غیر رسمی در حالیکه در اکثر " انبارهای تهران " شاهد کاهش شاخه ای 1 الی 2 هزار تومانی سایز 12 و 18 هستیم در تعداد معدودی دیگر از مبادی کاهش معنادار شاخه‌ای حدود 10 هزار تومان در خصوص سایزهای 20 تا 27 شنیده میشود؛ از طرفی در " انبار اصفهان " و " خط کارخانه " توسط برخی دیگر از مبادی تغییرات محسوسی نسبت به اواخر هفته گذشته دیده نشد. سایر موارد ذکر نشده ثابت و بدون تغییرات محسوس رصد گردید.

- جهان فولاد غرب و نورد فولاد یزد انواع تیرآهن تولیدی خود را امروز ثابت اعلام کردند.

- فولاد ناب تبریز انواع تیرآهن تولیدی خود را 10 الی 20 تومان توام با کاهش قیمت اعلام کرد.

بازار ناودانی و نبشی هم امروز در اکثر مبادی با کاهش قیمت توام بود و محدوده این کاهش قیمت 10 الی 50 تومان بسته به اعلام مبادی مختلف، دیده میشود. بنا بر رصد برخی از مبادی این حوزه و گزارش اقنا، تغییرات این قسمت از بازار، امروز شامل موارد زیر بوده است :

- جاوید بناب : 50 -

- شکفته مشهد : 30 -

- نورد سجاد : 20 -

- آریان فولاد : 10 - الی 15 -

- نصر تبریز و سپاهان اصفهان : ثابت

همچنین بنا بر رصد گزارشگر فولاد :

- کوهپایه : ثابت

- فراد : 20 -

- نستا : 35 -

- گرم فلز : 20 -

- ناب تبریز : 20 - الی 40 -

- البرز غرب : 15 - الی 25 -

در حوزه میلگرد امروز هم شاهد ادامه کاهش قیمت در بیش از 65 درصد از مبادی این قسمت از بازار بودیم و بطوریکه در ضمیمه گزارش مشاهده میشود، بطور متوسط 10 تا 40 تومان کاهش قیمت در برخی از مبادی این حوزه به چشم می‌خورد؛ و این در حالی است که نرخ حوزه شمش بنا بر اعلام نرخ باکس، امروز در محدوده 1345-1270 تومان، تغییرات قابل ملاحظه ای نداشته است.

مشاهدات امروز حوزه میلگرد شامل موارد زیر بودند :

فولاد هیربد : انواع میلگرد : برخی مبادی غیر رسمی فروش : ثابت

فولاد قزوین و پارس آرمان : ثابت

فولاد کوثر اهواز : از انبار اهواز : برخی مبادی رسمی فروش : ثابت

فولاد البرز ایرانیان : برخی مبادی رسمی فروش : ثابت

فولاد خراسان : برخی مبادی رسمی فروش : ثابت

مجتمع فولاد ظفر بناب : ثابت

آذر فولاد امین تیکمه داش : ثابت

مجتمع فولاد ایوان : ثابت

فولاد بافق یزد : برخی مبادی غیر رسمی فروش امروز ثابت

فولاد کاوه تیکمه داش : ثابت

صنایع فولاد کرمان ( بردسیر ) : ثابت

فولاد درپاد تبریز : ثابت

مجتمع ذوب آهن ونورد کرمان : ثابت

گروه ملی اهواز : انواع کلاف : از انبار اهواز : ثابت

صدر فولاد لرستان : ثابت

فولاد کویر کاشان : به غیر از محصولات شاخه A2 آجدار سایزهای 8 تا 12 که با 20 تومان کاهش قیمت مواجه شده، بقیه محصولات امروز بدون تغییر اعلام شده است.

فولاد ایزد خواست جنوب : 20 تومان کاهش قیمت ( واقع در استان فارس تولیدکننده میلگرد 12 تا 16 )

یکی از نمایندگان رسمی فروش انواع میلگرد ذوب آهن اصفهان امروز نرخ انواع میلگرد این شرکت را توام با 10 الی 20 تومان کاهش قیمت اعلام کرد.

فولاد کیان کاشان : 5 تومان کاهش قیمت

مجتمع فولاد خرم آباد : سایز 10 حدود 10 تومان کاهش قیمت

فولاد ابهر : سایز 8 حدود 20 تومان کاهش قیمت و بقیه ثابت

فولاد شمس سپهر : 10 تومان کاهش قیمت

فولاد آناهیتا گیلان : 10 تومان کاهش قیمت

آذر چلیک تبریز : 30 تومان کاهش قیمت

فولاد سپهرایرانیان : برخی از محصولات A2 حدود 10 الی 20 تومان کاهش قیمت و محصولات A3 ثابت؛ مجددا 10 الی 20 تومان کلیه محصولات کاهش قیمت

فولاد ارگ تبریز : 10 تومان کاهش قیمت؛ مجددا 20 تومان کاهش قیمت

پرشین فولاد : 10 تومان کاهش قیمت

مجتمع فولاد صنعت بناب : به غیر از 8و10 A3 بقیه 25 تومان کاهش قیمت

صبا فولاد زاگرس شهرکرد : به غیر از سایز 12 که امروز حدود 10 تومان کاهش قیمت دارد بقیه ثابت اعلام شده است.

نورد فولاد گیلان ( حسن رود ) : 10 تومان کاهش قیمت

فولاد نیک صدرای توس : 10 تومان کاهش قیمت

نورد پولاد شیراز : 10 تومان کاهش قیمت

فولاد معراج کردکوی : 20 تومان کاهش قیمت

انواع کلاف ساده 6.5 تا 10 از کارخانه امیرآباد امروز توسط برخی از نمایندگان غیر رسمی فروش توام با 40 تومان کاهش قیمت شنیده شد.

سیما فولاد جهان : 30 تومان کاهش قیمت

فولاد امیرکبیر خزر : برخی مبادی غیر رسمی 5 الی 10 تومان کاهش قیمت

فولاد اردبیل از انبار رشت : برخی مبادی غیر رسمی 10 تومان کاهش قیمت

فولاد آلیاژی ایران ( یزد ) : انواع میلگردهای A3 حدود 20 الی 35 تومان کاهش قیمت

ذوب آهن اصفهان : انواع میلگرد : برخی مبادی غیر رسمی فروش امروز حدود 5 تومان کاهش قیمت

فولاد نطنز : کلاف 6.5 ساده نوع 1008 و 1006 تولیدی خود را امروز حدود 20 تومان کاهش داد و بقیه را ثابت اعلام کرد.

نورد فولاد یزد : انواع میلگرد شاخه ثابت و انواع میلگرد کلاف ساده و آجدار 40 الی 50 تومان کاهش قیمت

بورس انرژی: معامله سه میلیون لیتر حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی بازار فیزیکی

در جریان معاملات روز جاری (شنبه 9 بهمن ماه 95)، در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای آیزوریسایکل، آیزوفید و حلال 402 پالایش نفت تبریز، متانول پتروشیمی زاگرس، میعانات گازی پالایش گاز ایلام، برش سنگین، گاز مایع صنعتی، گاز بوتان و گاز پروپان پتروشیمی بندرامام در رینگ داخلی بازار فیزیکی عرضه شدند که کل معاملات صورت گرفته در این عرضه‌ها و عرضه‌های مازاد معادل 8،377 تن به ارزش قریب به 122 میلیارد و 335 میلیون ریال بود. از نکات حائز اهمیت معاملات امروز می‌توان به عرضه و معامله 3 میلیون لیتر حلال 402 پالاش نفت تبریز در رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران اشاره کرد.

در جلسه معاملاتی آتی (یکشنبه 10 بهمن ماه 95) کالاهای آیزوریسایکل، آیزوفید، حلال 404، نفتای سنگین تصفیه نشده و بلندینگ نفتا حلال 410 پالایش نفت شیراز، آیزوریسایکل پالایش نفت تهران در رینگ داخلی و هیدروکربن سبک برش اول و برش دوم میعانات گازی ایلام شرکت ساینا شیمی بهشت، نفت کوره 380 سانتی استوکس شرکت ملی نفت ایران و میعانات گازی مجتمع گاز پارس جنوبی در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی عرضه خواهند شد.

انعقاد ٢٧هزار قرارداد آپشن سکه در بورس کالا

از ابتدای معاملات اختیار سکه طلا (۲۴ آذر سال جاری) تا آخرین معامله در هفته گذشته ( ۷ بهمن ماه) ۲۷ هزار و ۷۰۱ قرارداد منعقد شده است. به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، هفته گذشته در جریان قراردادهای اختیار معامله سکه طلا در بورس کالای ایران در مجموع دو هزار و ۷۵۱ قرارداد منعقد شد تا با وجود عمر حدود یک ماهه قرارداد آپشن در بورس کالا، آماری قابل قبول از این ابزار جدید به ثبت برسد.

نگاهی به جزییات این معاملات نشان می دهد که در روز شنبه ۳۳۴ قرارداد، یکشنبه ۲۲۸ قرارداد، دوشنبه ۵۵۸ قرارداد، سه شنبه ۴۰۵ قرارداد، چهارشنبه ۳۷۸ قرارداد و در نهایت روز پنجشنبه ۳۲۶ قرارداد اختیار خرید و فروش سکه در بورس کالا منعقد شد.

براساس این گزارش، در ادامه مروری داریم بر مختصات قرارداد اختیار معامله سکه طلا که از روز ۲۴ آذر ماه در بورس کالا راه اندازی شد.

در ایران تنها طلای استاندارد مورد تائید مراجع قانونی و فعالان بازار، سکه طلا اعم از امامی و بهار آزادی است که توسط بانک مرکزی ضرب می‌شود. متاسفانه هیچ گونه طلای استاندارد دیگری در کشور از قبیل انواع شمش های طلا که در سایر کشورهای جهان مرسوم است در کشور ما وجود ندارد.

به همین دلیل دارایی پایه قرارداد اختیار معامله طلا، تمام سکه طلای امامی ضرب شده توسط بانک مرکزی است. به دلیل اینکه آخرین سال ضرب سکه توسط بانک مرکزی و همچنین بیشترین حجم سکه ضرب شده و وارد شده به بازار توسط این بانک همین نوع سکه است، دارایی پایه قرارداد اختیار معامله تمام سکه امامی ضرب سال ۸۶ در نظر گرفته شده است. البته دارایی پایه قراردادهای آتی سکه طلای بورس کالای ایران نیز همین سکه بوده که دلیل دیگری برای انتخاب این نوع سکه است.

تمامی معاملات بر اساس همین سکه قیمت گذاری می شود، بطوریکه قیمت سایر سکه های طلا از قبیل بهار آزادی و غیره بر اساس قیمت سکه امامی ضرب ۸۶ تعیین می شود.

بازار نقدی تمام سکه امامی بیشترین حجم معاملات را در بین انواع سکه از قبیل نیم سکه، ربع سکه و سکه گرمی داراست. همچنین نوسان قیمت سکه امامی (تمام سکه) بیشتر از سایر انواع سکه است. همین موضوع باعث می شود حباب قیمتی سکه تمام امامی نسبت به نیم سکه، ربع سکه و سکه گرمی به مراتب کمتر باشد. بنابراین سکه تمام جذابیت بیشتری برای فعالان بازار دارد.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24