Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در حال حاضر حدود ١٠هزار میلیارد تومان(٢.۵ میلیارد دلار) پروژه در این گروه تعریف شده است که نزدیک به ٨٠ درصد آن ها تامین اعتبار شده است و برای مابقی تامین منابع مورد نیاز در نظر گرفته شده است در حال حاضر برخی از پروژه ها امسال راه اندازی شده و یا می شود و برخی در سال آینده و این می تواند خبر بسیار خوبی برای سهامداران شرکت باشد...

عصاری : ٢.۵ میلیارد دلار پروژه تعریف شده داریم/سهامداران بزودی نتیجه صبوری و عدم دریافت سود نقدی بالا را می بینند

بورس24 - علیرضا باغانی

صحبت از سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات است،بزرگترین هلدینگ معدنی بورس که با سرمایه گذاری های سنگین در صنایعی همچون سنگ آهن،فولاد،مس و سایر کانه های فلزی طی دو دهه گذشته توانسته نقش محوری در توسعه صنایع معدنی و فولادی داشته باشد.

معادن و فلزات در بورس با نماد «ومعادن» شناخته می شود،شرکتی با سرمایه 2800 میلیارد تومان که سهامدارانی عموما همراه دارد کسانی که هم زمانی که قیمت سهام شرکت به محدود قیمت اسمی رسید همراه آن بودند و چه در روزهای خوش هزار تومانی شدن در پاییز 83.اما در کمتر از 5 ماه این شرکت با تغییرات مدیریتی مهمی مواجه شده است و عزیز الله عصاری مدیرعامل اسبق سرمایه گذاری شاهد به عنوان مدیرعامل این هلدینگ معدنی منصوب شده است و فرصتی حاصل شد تا با او که یکی از مدیران خوش فکر و موفق عرصه اقتصادی و بازار سرمایه است گفت و گوی صمیمانه وشفافی داشته باشیم.

به ویژه آن که در همین مدت کوتاه تصمیمات مهمی درباره معادن و فلزات گرفته شده است،از راه اندازی حمل و نقل ترکیبی با مشارکت کشتیرانی و بانک سپه گرفته تا ایجاد صندوق بازارگردانی توسعه معادن و فلزات با مشارکت تامین سرمایه آرمان،ورود به سرمایه گذاری در رده های معدنی جدید از جمله طلا ، نیکل ، نقره و ... و توجه ویژه به آب در سرمایه گذاری های جدید.

بدون مقدمه با او به سراغ ارزیابی عملکرد 5 ماهه و برنامه های راهبردی پیش رو پرداخته ایم:

از زمان شروع مسئولیت شما در شرکت چه اقداماتی انجام گرفته است و اساسا رویکرد شما در اداره این هلدینگ بزرگ چیست؟

در ابتدا لازم است تشکر کنم از همه عزیزان و مدیران قبلی این شرکت که تلاش زیادی برای احیاء و حفظ اعتبار برند شرکت انجام داده اند.در شروع مسئولیت اولین اقدامی که به نظر می رسید تقویت ساختار حاکمیت شرکتی به خصوص در بخش نظارت بوده که انجام پذیرفت، کمیته حسابرسی تقویت و کارآ گردید، حسابرس داخلی شرکت ایجاد شد، معاونت برنامه ریزی و نظارت بر امور شرکت ها با رویکرد برنامه ای و کنترل پروژه ها به وجود آمد، مشاور حقوقی با رویکرد نظارت بر فرآیند پرونده های حقوقی شرکت ها تشکیل شد و ... موارد دیگر از باب نظم ساختاری و سازمانی مثل آئین نامه های مرتبط همگی انجام و در حال اجراست.

همزمان با این فعالیت ها ، اولویت اساسی برای اتمام پروژه های نیمه تمام یکی دیگر از کارهایی بود که انجام پذیرفت که نتیجه خوبی هم حاصل شده است که به زودی درهمین ماه افتتاح کنسانتره کردستان و در اسفند ماه افتتاح گندله همدان ارمغان این فعالیت است و در آینده نزدیک شاهد اتمام پروژه کک سازی  طبس نیز خواهیم بود.

موضوع دیگری که قابل اهمیت بود ، حفظ و بازارگردانی سهام این شرکت و شرکت های تابعه بود که به نحو احسن ساختاری بسیار خوب برای این منظور تدوین شد که در این بخش تامین سرمایه آرمان یکی از شرکت های مطرح بازار سرمایه که از قابلیت بسیار خوبی برخوردار است نقش اساسی در این وظیفه ایفا و با تشکیل صندوق مشترک بنام معادن و فلزات قطعا آثار این تصمیم در آینده برای سهامداران عزیز نمایان خواهد شد.

موضوع دیگری که بازهم اهمیت ویژه ای داشت تجدید نظر در رویکرد شرکت و به خصوص در ترکیب پرتفوی آن بود که با بررسی مجدد این رویکرد تصمیم بر این است که شرکت به سایر کانی های معدنی هم اهمیت لازم را اختصاص بدهد و ورود خوب و قابل اطمینانی به این کانی ها حتی از اکتشافات تا بهره برداری انجام دهد. به هرحال در پرتفولیوی شرکت جای پلی متال ها مثل طلا، سرب، روی، نیکل، کرم و مس خالی است. ضمن این که قرار است نقش ویژه ای در بخش انرژی (انواع نیروگاه ها)به خصوص انرژی های تجدید پذیر ایفا کنیم.

در اداره هلدینگ به نظر می رسد که تغییر رویکرد اساسی رخ داده این طور نیست؟

به نکته خوبی اشاره کردید،رویکرد ما منطقی و البته جدید به سرمایه گذاری هاست. شما قطعا می دانید که در حال حاضر بازار کالا درکشور و جهان از رقابت بسیار سختی برخوردار است و اگر قرار باشد این شرکت در این بازار هدف گذاری منافع کند قطعا بایستی به مدیریت قیمت تمام شده سرمایه گذاری ها نگاهی ویژه و اساسی داشته باشد، امروز سرمایه گذاری ها مثل گذشته نیست ؛شما وقتی تصمیم به ایجاد یک پروژه صنعتی دارید بلافاصله بایستی به "آب" به عنوان یک پروژه مستقل فکر کنید به "محیط زیست" به عنوان یک پروژه جداگانه توجه کنید به تکنولوژی روز بایستی نگاه ویژه داشته باشید و ... پس ملاحظه می فرمایید این همه فاکتور، سرمایه گذاری را گران می کند  و اگر قرار باشد با نرخ های موجود در بازار پول و در بازار سرمایه ، شروع به ساخت این نوع پروژه ها کنیم قطعا منافع و بازده لازم را در این بازار سخت و تنگ جهانی نخواهیم داشت به همین جهت شرکت در مواجهه با این معضل که موضوع با اهمیتی است، به مدل های تامین مالی نگاه کلیدی دارد و بایستی به هر طریق که میسر باشد این مدل ها با کمک و همفکری همه دوستان و بزرگواران در بازار سرمایه و پول به مرحله اجرا درآید.

به نظر می رسد که کارهای بسیار خوبی انجام گرفته که قطعا نتایج آن برای شرکت امید بخش و برای سهامداران بسیار مطلوب خواهد بود، در رابطه با حمل و نقل ترکیبی بیشتر توضیح می دهید!؟

اتفاقا به موضوع خیلی خوب و مهمی اشاره کردید، موضوعی که شاید برای کشور هم اهمیت خاص داشته باشد. بحث حمل و نقل موضوع بسیار ویژه ای است که امیدوارم مسئولین محترم با توجه به رویکرد توسعه ای کشور به آن توجه لازم را داشته باشند که حتما دارند. به همین منظور گروه سرمایه گذاری امید و گروه معادن و فلزات مشترکا یک تصمیم بزرگ اتخاذ کرده اند تا یک شرکت بزرگ حمل و نقل ترکیبی با سهامداران معتبر و جهانی مثل امید، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ، گل گهر، چادرملو ، گهرزمین و معادن و فلزات ایجاد کنیم. این شرکت درصدد است علاوه بر بکارگیری تمامی قابلیت های حمل و نقل کشور در توسعه پایانه های تخلیه و بارگیری و اسکله ها نقش بسزایی داشته باشد که این امر می تواند برای کشور هم یک نهاد قابل اطمینان در این زمینه شود.

می دانید که معادن و فلزات دارای سهامدارانی قدیمی و عموما همراه است،اما یکی از نقدهای همیشگی سهامداران تقسیم سود پایین هلدینگ در مجامع طی سال های اخیر است ،در این شرایط چگونه منافع سهامداران خرد تامین می شود و می توانیم انتظار داشته باشیم که همچنان همراه شرکت باشند!؟

یکی از مزیت های بزرگ این شرکت پتانسیل های ایجاد ارزش افزوده است که از طریق طراحی و اجرای پروژه های معدنی و صنایع مرتبط به آن به دست می آورد، اگر چه این نقطه قوت کشور یعنی معادن از سرمایه گذاری مستحق آن برخورد نبوده است ولی همچنان به عنوان یکی از پتانسیل های بدون تردید اقتصاد مقاومتی است که بایستی توجه ویژه به آن شود.با توجه به توضیح مختصر بالا این شرکت در حد مقدورات خود سعی داشته است در این چند سال اخیر هیچ کدام از موقعیت های پروژه ها، طرح های شرکت های سرمایه پذیر خود را از دست ندهد و به همین دلیل در تمامی تامین مالی های آن ها از طریق افزایش سرمایه و یا تضمین های لازم شرکت نموده است تا فرصت های سرمایه ای خود را از دست ندهد و از شرایط به وجود آمده کاملا استفاده و بهره مند شود.

خوشبختانه سهامداران عزیز کاملا آگاهی از وضعیت این صنعت دارند و بر این موضوع واقف هستند و پذیرفته اند که شرکت اگر سود پرداخت شده را پرداخت نماید قطعا با توجه به شرایط خاص پروژه ها که هر کدام ارزش افزوده خود را در آینده خواهند داشت این مزیت را از دست می دهند البته شاید این سوال مطرح باشد که پروژه ها می بایستی از محل سایر منابع تامین مالی می گردید، که سوال درستی است البته به نظر می رسد حتی المقدور این کار انجام شده است ولی به هر حال سهم سرمایه گذار برای این نوع پروژه ها بالا بوده است.با اطمینان می توان گفت که این روش برای این گروه بزرگ سرمایه گذاری پاسخ مطلوب داده است و علاوه بر افتتاح خیلی از پروژه ها و عملیاتی شدن آن ها، بسیاری دیگر از پروژه ها در حال اتمام و راه اندازی است که آثار آن ها در آینده، روشنایی لازم را در زمینه بازدهی سرمایه گذاری ها به ارمغان خواهد آورد.

چقدر پروژه تعریف شده دارید؟

اگر خلاصه کنم در حال حاضر حدود 10هزار میلیارد تومان(2.5 میلیارد دلار) پروژه در این گروه تعریف شده است که نزدیک به 80 درصد آن ها تامین اعتبار شده است و برای مابقی تامین منابع مورد نیاز در نظر گرفته شده است در حال حاضر برخی از پروژه ها امسال راه اندازی شده و یا می شود و برخی در سال آینده و این می تواند خبر بسیار خوبی برای سهامداران شرکت باشد.مهمترین این پروژه ها را می توان در جدول ذیل رصد کرد.

نام پروژه

شرکت

واحد یک میلیون تنی تولید فولاد

معدنی صنعتی چادرملو

واحد مگا مدول آهن اسفنجی با ظرفیت 6/1 میلیون تن

معدنی صنعتی چادرملو

افزایش ظرفیت کارخانه گندله سازی(از 3/4 به 4 میلیون تن)

معدنی صنعتی چادرملو

احداث نیروگاه 500مگاواتی سیکل ترکیبی

معدنی صنعتی چادرملو

واحد تولید کنسانتره به ظرفیت 2 میلیون تن

معدنی صنعتی گل گهر

احداث نیروگاه 1000 مگاواتی

گهر انرژی

واحد تولید کنسانتره به ظرفیت 2 میلیون تن

گهر زمین

واحد تولید گندله به ظرفیت 5 میلیون تن

گهر زمین

احیای مستقیم فاز اول

توسعه آهن و فولاد گل گهر

احیای مستقیم فاز دوم

توسعه آهن و فولاد گل گهر

کنسانتره 675 هزار تنی شهرک

صنعتی و معدنی صبانور

گندله 920 هزار تنی شهرک

صنعتی و معدنی صبانور

گندله 550 هزار تنی همدان

صنعتی و معدنی صبانور

کک سازی با ظرفیت 450 هزار تن

کک طبس

450 هزار تنی تولید میلگرد

سرمد ابرکوه

650 هزار تنی تولید شمش فولادی

سرمد ابرکوه

طرح توسعه فولاد سازی با ظرفیت 720 هزار تن

فولاد خراسان

طرح احداث واحد گندله سازی با ظرفیت 5.2 میلیون تن

فولاد خراسان

طرح احداث واحد کنسانتره سازی با ظرفیت 5.2 میلیون تن

فولاد خراسان

 

اگر اجازه بدهید در مورد سرمایه گذاری های انجام شده کمی ریزتر بشویم.یکی از چالش های سال های اخیر تولید کنندگان سنگ آهن ،بهره مالکانه یا همان حق انتفاع بوده است.هزینه ارسال شده توسط ایمیدرو بابت حق انتفاع از پروانه بهره برداری برای شرکت چاردملو در سال های 92 و 93 بالاتر از رقم مندرج در صورت های مالی چادرملو است. اولاً آیا ایمیدرو از این درآمد کوتاه آمده است؟ ثانیاً شرکت برای این مورد ذخیره ای در حساب ها منظور کرده است؟ رقم آن چقدر است؟

حق انتفاع از پروانه بهره برداری سال 93 شرکت چادرملو برابر با 30% مبلغ فروش محصولات و برای سال 92 برابر 5 درصد میانگین قیمت شمش فولاد خوزستان لحاظ گردیده است. تا قبل از سال 92، معادن صرفاً مکلف به پرداخت حقوق دولتی بودند که از این سال به بعد این معادن تنها ملزم به پرداخت حق انتفاع از پروانه بهره برداری گردیدند. از آن جایی که مقداری موجودی حاصل از تولید سال 91 شرکت به سال 92 انتقال داده شده است لذا اصولاً نباید به موجودی اول دوره بابت حق انتفاع مبلغی برای سال 92 تعلق بگیرد، البته شرکت چادرملو در حال پیگیری اثبات موضوع می باشد (حق انتفاع سال 92 بر اساس ادعای سازمان مبلغ 948 میلیارد تومان و حق انتفاع سال 93 برابر مبلغ 630 میلیارد تومان جمعاً برابر مبلغ 1578 میلیارد تومان است) که تاکنون مبلغ 1127 میلیارد تومان پرداخت شده است و مبلغ 93 میلیارد تومان موجودی اول دوره سال 92 و مبلغ 28 میلیارد تومان بابت حق انتفاع گندله به ادعای شرکت این دو رقم جمعاً برابر 380 میلیارد تومان می باشد که قابل پرداخت نیست، پیش بینی می شود رأی به نفع شرکت صادر خواهد شد که پس از کسر این مبلغ تتمه بدهی پرداخت نشده حق انتفاع سال 92 و 93 مبلغ 71 میلیارد تومان است که برای ارقامی که شرکت به آن معترض است استانداردهای حسابداری برای آن ذخیره منظور شده است لیکن در صورت اثبات ادعا عیناً از حساب ذخیره برگشت خواهد شد.

تأمین مالی طرح های توسعه صبانور از چه محلی بوده و با توجه به تعویق افتادن طرح ها چقدر هزینه مازاد به شرکت تحمیل شد؟ این هزینه ها را با چه نرخ تسعیر ارزی تسویه کرده است؟ هزینه فرصت از دست رفته بابت تعویق در این طرح ها چقدر است؟

تأمین مالی پروژه های شرکت صبانور از 4 منبع تأمین شده شامل آورده نقدی و غیرنقدی شرکت توسعه معادن و فلزات، تسهیلات دریافتی از بانک ها حدود 100 میلیارد تومان، افزایش سرمایه عمدتاً از محل مطالبات سهام داران بوده و منابع داخلی شرکت که تاکنون جمعاً حدود 190 میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید انجام شده است که بابت پروژه 675 هزار تنی کنسانتره معدن شهرک و گندله سازی 550 هزار تنی همدان هزینه شده و حداکثر تا پایان سال این طرح ها راه اندازی خواهد شد. مزیت ممتاز معادن شرکت صبانور به جهت داشتن مالکیت پروانه بهره برداری است که از پرداخت حق انتفاع معاف است و صرفاً حقوق دولتی پرداخت می کند، ضمن این که محصول صادراتی این شرکت در کشور چین برند شده و این شرکت به عنوان یک امتیاز از آن بهره برداری می نماید.

طرح های این شرکت هیچ گاه متوقف نشده ولی به دلیل شرایط اقتصادی کند شده بود که اخیراً با سیاست جدید اعمال شده توسط سهام دار عمده و بهبود شرایط اقتصادی در 3 شیفت تسریع شده و به زودی شاهد راه اندازی خواهیم بود و در این خصوص هزینه تأخیر راه اندازی مبلغ آن قابل ملاحظه نمی باشد و شرکت بدهی های ارزی بابت تسریع نرخ ارز در سرمایه گذاری ها ندارد ضمن این که افزایش نرخ ارز به جهت این که کلیه محصولات این شرکت صادراتی است اثر مثبت سود و زیانی بر شرکت خواهد داشت.

حدود 6 سال پیش کابل شهید قندی طی قراردادی با مخابرات اتیوپی حدود 13 میلیون یورو کابل به این کشور صادر کرد، اما معادل 8.6 میلیون یورو از این کابل ها پذیرش شد و مابقی برگشت داده شد. حدود 2.6 میلیون یورو از این کابل ها برگشت اما تکلیف مابقی مشخص نشد. آیا این مبالغ برگشتی به کابل شهید قندی داده شد؟

کل مبلغ قرارداد انعقادی با مخابرات اتیوپی 11.3 میلیون یورو است که از این میزان مبلغ 9 میلیون یورو مورد پذیرش قرار گرفته و الباقی رد شده است. از این­رو کابل جایگزین به مبلغ 932 هزار یورو بیش از میزان رد شده ارائه گردید که از این میزان نیز مبلغ 600 هزار یورو مورد پذیرش قرار نگرفت. تاکنون مبلغ 8.6 میلیون یورو از این بابت به کابل شهید قندی پرداخت شده که برای الباقی مغایرات واریزی وجود دارد که شرکت در حال رفع این مغایرت با بانک واسط است که پس از آن، کابل های پذیرش نشده برگشت داده می شود.

توسعه معادن و فلزات مالک بیش از 50 درصد از سهام کک طبس می­باشد. هر سهم این شرکت بیش از 450 تومان برای ومعادن تمام شده و در شرایطی که نرخ ارز در بالای 4 هزار تومان تثبیت شده است، هزینه های ناشی از این تأخیر در بهره برداری می تواند بهای تمام شده هر سهم را بیش از این افزایش دهد. پیشرفت فیزیکی طرح چقدر است؟ هزینه ی فرصت از دست رفته بابت فروش کک با نرخ های بالای کنونی چقدر است و دوره ی بازگشت سرمایه برای این پروژه با فرض کک به قیمت متوسط سال 2016 چقدر خواهد بود؟

این که تأخیر در تکمیل و راه اندازی پروژه قیمت تمام شده سرمایه گذاری را افزایش داده، واقعیتی است که ما هم تائید می کنیم ولی علت اصلی آن رکود اقتصاد جهانی و داخلی، به خصوص در 3 سال اخیر یکی از علت های اصلی آن بوده که قیمت کک به یک چهارم کاهش یافت و سهام داران به ناچار روند اجرایی پروژه را کند کردند ولی اکنون با افزایش نرخ ها و بهتر شدن فضای اقتصادی، این طرح با موافقت سهام داران و بانک توسعه صادرات با مبلغ 30 میلیارد تومان آورده نقدی در حال تکمیل است که ظرف چند ماه آینده تکمیل خواهد شد، جمع کل سرمایه گذاری معادن و فلزات 57.7 میلیارد تومان است (هر سهم با سرمایه 50 میلیارد تومان برابر 226 تومان است) که بعد از تکمیل پروژه کک سازی درصدد شروع و تکمیل پروژه نیروگاهی آن خواهیم شد که بدون مصرف سوخت و از محل خروجی حرارت کک سازی 32 مگاوات در فاز اول برق تولید خواهد کرد که در این صورت با فرض قیمت های موجود برگشت سرمایه توجیه بسیار مناسبی را خواهد داشت.

با لحاظ کردن مبلغ سود نقدی سال 93 شرکت ملی مس به خصوصی ­سازی بابت جرایم دیرکرد خرید 6 درصد از سهام ملی مس توسط و معادن آیا بیش از 3 میلیارد در وثیقه سازمان آزاد شده است؟ مبلغ باقیمانده این جرایم چقدر است؟ آیا در پرداختی های صبانور به خصوصی سازی بابت بازرگانی معادن و صنایع ایران تأخیر و دیرکردی ایجاد شده است؟ آیا خصوصی سازی در خصوص دیرکردها به نرخی کم تر از 12 درصد قبل رضایت داده و تخفیفی در این خصوص اعمال نموده است؟

پرداخت اقساط به سازمان خصوصی سازی بابت خرید سهام ملی مس مربوط به سال های 86 تا 90 است که این اقساط در سال  95 به طور کامل تسویه گردیده و در حال حاضر عمده وثایق آزاد شده و در حال آزادسازی بقیه وثایق نزد سازمان خصوصی سازی هستیم که در این خصوص هیچ مشکلی وجود ندارد. در حال حاضر شرکت بازرگانی با سازمان خصوصی سازی تسویه حساب نموده و بابت دیرکرد اقساط بر اساس قرارداد تسویه حساب شده است.

نیاز داخلی به سنگ آهن و کنسانتره چند میلیون تن در سال است و آیا ظرفیت های ایجاد شده در گل گهر، چادرملو و صبانور با توجه به نیاز محدود داخلی و در صورت وضع عوارض صادرات یا مباحث خامفروشی توجیه اقتصادی دارد؟ همگام شدن صنعت فولاد با سنگ آهن و گندله از لحاظ تناژ تولید چه زمانی میسر خواهد بود؟

میزان تولید کنسانتره در کشور در 9 ماهه اول سال جاری در حدود 23 میلیون تن بوده که از این میزان حدود 12 میلیون تن صرف صادرات گردیده است. در حال حاضر موانعی غیر از موانع حمل و نقل و تخلیه و بارگیری از بنادر وجود ندارد لیکن در صورت اخذ عوارض صادرات در سال 96 قطعاً صادرات دانه بندی و کنسانتره کاهش چشم گیری خواهد داشت که به دلیل عدم مصرف داخلی به ­خصوص دانه بندی، باعث توقف تولید معادن کوچک و متوسط خواهد شد و از طرفی سنگ آهن دانه بندی کم عیار که امکان پرعیارسازی آن در داخل کشور وجود ندارد و کنسانتره اضافی تولیدی کشور دپو خواهد شد که وزارت صنایع در این خصوص تدبیری برای استثنا کردن آن بیندیشد در غیر این صورت مانع از عملکرد موفق شرکت ها در صادرات می گردد، اما اگر قائل به دستیابی به ظرفیت فولاد 55 میلیون تنی در افق 1404 باشیم، قطعاً ظرفیت فعلی مازاد بر نیاز نخواهد بود شایان ذکر است در سال های آینده به تدریج طرح های فولادسازی به بهره برداری می رسند و سنگ آهن و کنسانتره تولیدی در این طرح ها مصرف خواهد شد. 55 میلیون تن فولاد نیاز به 130 میلیون تن سنگ ­آهن با عیار حدود 67% دارد که در داخل کشور سنگ آهن قابل استفاده شده در تولید در حال حاضر حدود 33 میلیون تن است که با راه اندازی طرح ها با توجه به معادن شناسایی شده موجود در کشور حداکثر می تواند به حدود 60 میلیون تن افزایش یابد و برای بقیه کسری مواد اولیه می بایست تمهیداتی اندیشیده شود. هرچند تولید 55 میلیون تن فولاد در سال 1404 بعید به نظر می رسد، ضمن این که در سال 96 نیاز کشور به گندله تکمیل خواهد شد ولی با راه اندازی طرح های هشت گانه کسری خواهیم داشت که با طرح های جدید می تواند برطرف شود. ولی کلاً در کشور کمبود سنگ آهن برای تأمین مواد اولیه شرکت ها در صورتی که برنامه ریزی عملیاتی دقیقی انجام نشود در آینده مشکل زا خواهد بود، دولت می بایست از هم اکنون نسبت به انتقال معدن D19 و بهره برداری از سایر معادن سنگ آهن را به شرکت های بزرگ بسپارد که فردا دیر است.

با توجه به بالا بودن عیار برخی معادن حدود 66 درصد و قیمت بالای 100 دلاری برخی سنگ آهن های تولیدی، آیا برای صادرات محصولاتی با ارزش افزوده بالا مانند آن محدودیت هایی پیرامون خام فروشی وجود دارد؟ آیا مصارف داخلی برای آن ها وجود دارد؟

پیرو صحبت قبلی در حال حاضر موانع صادراتی وجود ندارد و برخی نیز سنگ آهن دانه بندی شده را مصداق خام فروشی قلمداد می کنند. در حالی که سنگ آهن دانه بندی شده (که از سنگ آهن با خلوص بالا به دست می آید) از طریق عملیات فراوری حاصل می گردد. در حال حاضر عرضه سنگ آهن مازاد بر نیاز داخلی داریم که با بهره برداری از طرح های فولادی، شکاف بین عرضه و تقاضا کاهش خواهد یافت. البته در کشور ما معادن با عیار 66% وجود ندارد و معادن کشور ما در بهترین حالت حدود عیار 50% است که به 66 تا 68 درصد تبدیل می شود ولی بهتر است برای تولید با ارزش افزوده بیش تر با کمک بانک­ها و تسهیلات ارزان قیمت در مدت زمان مشخص با حمایت دولت عملیاتی شود که برای ایجاد اشتغال بیش تر و توسعه اقتصادی ضروری است.

آیا اهداف سازمان پیرامون شرکت های سنگ آهن، تکمیل زنجیره تولید تا شمش یا محصولات فولادی است؟ در این خصوص آیا برنامه ی صادرات به منطقه وجود دارد؟ کشورهای هدف کدامند؟

سهم مناسب و کسب ارزش افزوده از زنجیره ارزش صنعت فولاد جز یکی از استراتژی های اصلی شرکت است برای این منظور ضمن شناسایی بازارهای هدف و روند تقاضای محصولات در آن ها و نیز ظرفیت های موجود و در حال اجرا، استراتژی های شرکت بر حضور فعال تر در بخش هایی از زنجیره که دارای ارزش افزوده ی بالاتری است، متمرکز می شود. برای این منظور ضمن توجه به ظرفیت های موجود در بازارهای داخلی، بازارهای صادراتی علی الخصوص بازارهای منطقه جز یکی از اولویت های اصلی شرکت است.

بزرگ ترین معدن در ایران متعلق به گهرزمین است، آیا بهره مالکانه برای این معدن با سایر معادن سنگ آهن متفاوت است؟ عیار محصولات این معدن چگونه است و با توجه به شرایط بازارهای جهانی آیا زمان مناسبی عرضه سهام در بازار نیست؟

نرخ بهره مالکانه در معدن گهر زمین در ابتدا کمی بیش تر از شرکت های چادرملو و گل گهر بوده لیکن اصلاح شد و توافق شد تا پایان بهره برداری (پروانه حق بهره­برداری 25 ساله) شبیه شرکت های چادرملو و گل گهر گردد، لازم به ذکر است حقوق سازمان ایمیدرو بابت بهره برداری از معادن برای سال 95 برابر 20 درصد مبلغ فروش و سایر محصولات بر اساس بودجه و برای سال 94 برای دانه بندی شده 25 درصد و فروش کنسانتره 21.5 درصد می باشد.

با توجه به این که بخش زیادی از فعالیت های شرکت گهرزمین در قالب پروژه می باشد، لذا باید راهکارهایی در نظر گرفته شود که ضمن دستیابی به روش­های تأمین مالی ارزان قیمت برای پروژه ها، برای سرمایه گذاران نیز انتفاع لازم حاصل گردد. لذا سهام داران با توجه به تغییرات بازارهای جهانی و نیز مهیا بودن شرایط برای پذیرش شرکت در بورس، حتماً نسبت به بهره مندی از این فرصت­ ها اقدام خواهند نمود و اخیراً جهت بازدید اهالی بازار سرمایه از سایت شرکت و ورود شرکت به بورس اقدام شده که در حال اجرا است و بدیهی است که ورود سهام این شرکت به بورس منافع قابل توجهی را نصیب سرمایه گذاران خواهند نمود.

با توجه به سرمایه گذاری های صورت گرفته در فولاد خراسان و خط تولید جدید، تأمین مالی شرکت از چه محلی صورت گرفته است؟ آیا کارفرمای طرح های فوق شرکت های خارجی هستند؟

در ابتدا سرمایه گذاری در پروژه های فولاد خراسان حدود 1000 میلیارد تومان پیش بینی شده بود که از 3 طرح موجود 2 طرح گندله سازی و فولادسازی به­زودی شاهد راه اندازی آن خواهیم بود ولی واحد کنسانتره سنگان حدودا در پایان سال 96 تکمیل خواهد شد که ارزش روز همه ی سرمایه گذاری ها بالغ بر 1300 میلیارد تومان می باشد که از منابع بانکی ریالی و ارزی و افزایش سرمایه از محل مطالبات سهام داران تأمین شده است. شایان ذکر است 2 طرح شرکت که به زودی راه اندازی خواهد شد تکمیل یک حلقه ی مهم زنجیره تولید و کاهش قیمت تمام شده و افزایش فروش محصول باعث افزایش قابل ملاحظه­ای در سود شرکت خواهد شد. ضمناً برای ارزش آفرینی سهام این شرکت در بورس درصدد افزایش سهام شناور آن و حمایت بیشتر در بورس هستیم.

با توجه به تولید شمش و عدم وجود ظرفیت آن به محصولات سبک ساختمانی در فولاد خراسان، آیا شمش تولیدی صرف صادرات خواهد شد یا در بازار داخلی به فروش خواهد رسید؟

در حال حاضر نسبت فروش صادراتی به کل فروش قابل ملاحظه نیست لیکن شرکت در نظر دارد در آینده در صورت توجیه اقتصادی تولید نورد خود را به میزان ظرفیت فولادسازی افزایش دهد. شایان ذکر است اولویت اضافه تولیدی شمش در داخل کشور عرضه خواهد شد و در صورت عدم نیاز صادر خواهد شد. لازم به ذکر است تکمیل زنجیره تولید از معدن تا نورد قیمت تمام شده بسیار نازلی برای این شرکت به ارمغان خواهد آورد که با تکمیل پروژه تولید کنسانتره سنگان ضمن تکمیل زنجیره تولید منجر به افزایش سودآوری قابل ملاحظه خواهد شد.

فولاد ثامن در چادرملو در چه مرحله ای است؟ آیا چادرملو شرکت صادراتی خواهد شد یا همچنان به سیاست فروش داخلی مطابق سال های اخیر ادامه می­دهد؟

فولادسازی ثامن دارای ظرفیت 800 هزار تن و قابل افزایش به یک میلیون تن در سال است. در حال حاضر این طرح در حال تست سرد است و هم اکنون در مرحله آماده سازی و راه اندازی آزمایشی است. طبق برنامه اعلام شده پیش­بینی می شود این پروژه به زودی به بهره برداری برسد.

با توجه به برخورداری از زنجیره کاملی از فولادسازی توسط چادرملو، عمده محصولات تولیدی شرکت به صنایع تابعه و وابسته عرضه خواهد شد سپس محصولات نهایی شرکت نیز به سایر شرکت ها فروخته می شود. در حال حاضر غیر از سنگ آهن دانه بندی شده شرکت سهم محسوسی در فروش صادراتی ندارد، البته در نظر است با وجود آمدن فرصت های صادراتی به این موضوع نگریسته شود. هرچد با تکمیل زنجیره تولید شرکت های چادرملو و گل گهر مواد اولیه تولیدی را خودشان مصرف خواهند کرد و محصول نهایی به فروش خواهد رسید که در این صورت قیمت گذاری دولتی برای سنگ آهن و فروش آزاد شرکت های فولادسازی مطرح نخواهد بود و تمام عواید حاصل از زنجیره تولید متعلق به این شرکت خواهد شد.

در پایان با توجه به این که تا پایان سال 95 و اوایل سال 96 شاهد راه اندازی بسیاری از پروژه ها در شرکت های چادرملو، گل گهر، فولاد خراسان، صبانور و کک طبس هستیم و افزایش قابل ملاحظه ای سودآوری این شرکت ها و در آینده نه چندان دور (2 سال آتی) با راه اندازی سایر پروژه های صبانور- فولاد شرق خراسان و گهرزمین- گل گهر و چادرملو و ... روند سودآوری این شرکت تضمین خواهد شد و پس از آن با استراتژی های جدید شرکت که با قوت سهم قابل ملاحظه ای را می خواهد در صنعت حمل و نقل ترکیبی کشور و تولید انرژی برق داشته باشد، این شرکت را متحول خواهد کرد که این امر در حال برنامه ریزی و اجرا داریم که در این صورت ریسک سرمایه گذاری های شرکت کاهش خواهد یافت.

این شرکت ها از دولت انتظار دارند با آزادسازی قیمت های سنگ آهن، شرکت­ های معدنی بتوانند سودآوری خود را بیش از پیش افزایش داده و سایر طرح های خود را تکمیل نمایند و مانند گذشته کشور را مانند صادرکننده سنگ آهن، صادرکننده عمده محصولات فولادی تبدیل نمایند.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24