Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

و سبب خشنودی سرمایه گذاران می شود در نهایت به زیان اقتصاد آمریکا و جهان باشد. فعلا تحولات بازارها بیشتر تحت تاثیر هیجان های زودگذر ..

تاثیر متضاد هیجان و نگرانی بر رفتار سرمایه گذاران

هفته گذشته، نخستین هفته ریاست جمهوری دونالد ترامپ بود و تحولاتی که در بازارهای مختلف رخ داد تا اندازه زیادی از تصمیمات او تاثیر پذیرفت. هفته پیش، قیمت طلا کاهش یافت اما قیمت فلزات پایه، ارزش دلار و برخی شاخص های مالی رشد کردند. البته روز جمعه به دلیل انتشار برخی خبرهای منفی از اقتصاد آمریکا شاهد کاهش قیمت نفت و شاخص های مالی در برخی بازارهای بودیم.

نکته مهم درباره تحولات هفته گذشته، کاهش قیمت طلا به دلیل حاکم شدن جو خوشبینی بر بازارهای مالی بود. ترامپ هفته پیش اجرای وعده های دوران تبلیغات انتخاباتی خود را آغاز کرد و برخی ابهام ها درباره برنامه هایی که او قصد دارد در دوران ریاست جمهوری اش اجرا کند رفع شد. تا قبل از مراسم تحلیف و شروع دوران ریاست جمهوری ترامپ، سرمایه گذاران در باره تاثیر برنامه های او بر اقتصاد آمریکا و جهان نگرانی هایی داشتند و به همین دلیل شاهد رشد قیمت طلا و ضعف در بازارهای مالی بودیم اما در یک هفته اخیر مسیر حرکت بازارهای یاد شده تغییر کرد. البته همانطور که کارشناسان گفته اند، هنوز برای قضاوت در باره عملکرد بلندمدت دولت جدید آمریکا در حوزه های مختلف زود است و ممکن است اقداماتی که او اکنون انجام می دهد و سبب خشنودی سرمایه گذاران می شود در نهایت به زیان اقتصاد آمریکا و جهان باشد. فعلا تحولات بازارها بیشتر تحت تاثیر هیجان های زودگذر است و بعید نیست در هفته پیش رو بار دیگر طلا جذابیت پیدا کند و شاخص های مالی کاهش یابند.

نوسان محدود قیمت ها

روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با 1.4 درصد و 1.1 درصد کاهش به 55.5 دلار و 53.2 دلار در هر بشکه رسید. این درحالیستکه برنامه کاهش عرضه از سوی اوپک و برخی دیگر از تولیدکنندگان نفت در حال اجراست و ارزش دلار کاهش یافته است. برخی تحلیلگران معتقدند پیش بینی افزایش عرضه نفت و ضعف نسبی تقاضا سبب شده قیمت نفت رشدی نداشته باشد. تردیدی وجود ندارد که در ماه های آینده تولید نفت در آمریکا و برخی دیگر از کشورها افزایش پیدا می کند. در این میان، اگر رشد تقاضا اندک باشد تاثیر برنامه اوپک از میان خواهد رفت. عامل دیگری که از رشد قیمت ها جلوگیری می کند افزایش ذخایر نفت در آمریکا و دیگر اقتصادهای توسعه یافته است. اگر قیمت نفت رشدی قابل ملاحظه داشته باشد این کشورها می توانند از ذخایر خود استفاده کنند تا بر قیمت ها فشار وارد شود. نهادهای تحلیلگر معتقدند در ماه های آینده تعادل بین عرضه و تقاضا برقرار خواهد شد و قیمت نفت ممکن است اندکی بالاتر از سطوح کنونی قرار گیرد. در هفته ای که گذشت، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به رغم نوسان هایی که داشتند تغییر بزرگی را تجربه نکردند. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک هفته اخیر نشان داده شده است:

توجه سرمایه گذاران به طلا کمتر شد

روز گذشته قیمت طلا در ابتدای معاملات کاهش یافت اما پس از انتشار گزارش های منفی از اقتصاد آمریکا، مسیر حرکت قیمت ها تغییر کرد البته میزان رشد بسیار اندک بود. قیمت طلا در پایان معاملات روز گذشته به محدوده 1192 دلار در هر اونس رسید. قیمت نقره، پلاتین و پالادیوم نیز با اندکی افزایش در سطح 17.15 دلار، 987 دلار و 743 دلار قرار گرفت. کاهش قیمت طلا در هفته گذشته سبب شد میزان رشد قیمت ها در سال جاری میلادی تاکنون به حدود 40 دلار کاهش یابد. روز جمعه با آنکه ارزش دلار در برابر یورو کاهش یافت و شاخص های مالی در بازارهای بزرگ افول کردند قیمت طلا حمایت نشد و برخی تحلیلگران معتقدند افزایش ریسک پذیری سرمایه گذاران سبب شده طلا جذابیت خود را از دست بدهد و اگر ابهام ها در باره افق اقتصاد آمریکا رفع شود و خطر بروز تنش های تجاری کاهش یابد، قیمت طلا تحت فشار بیشتری قرار خواهد گرفت. در هفته پیش رو انتظار می رود تغییرات قیمت طلا بیشتر باشد زیرا اخبار مهمی از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود که بر ارزش دلار و یورو تاثیر خواهد داشت و نیز در صحنه سیاسی انتظار می رود سرمایه گذاران خبرهای جدید دریافت کنند. البته به دلیل تعطیل بودن بازارهای چین، جنب و جوش در بازار کمتر خواهد بود. سرمایه گذاران در بازار طلا بر اخباری که از تصمیم های جدید دولت آمریکا منتشر می شود تمرکز کرده اند.

در هفته ای که گذشت، قیمت طلا حدود دو درصد کاهش یافت. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک هفته اخیر نشان داده شده است:

شاخص ها بار دیگر رشد کردند

آسیا. روز جمعه شاخص ها در بازارهای مالی آسیا رشد کردند اما میزان افزایش زیاد نبود. برخی تحلیلگران معتقدند به تدریج ابهام ها در باره برنامه های دونالد ترامپ کمتر خواهد شد و این می تواند به نفع بازارهای مالی باشد اما سرمایه گذاران از بروز تنش های تجاری بین آمریکا و چین هراس دارند. ترامپ به سرعت در حال اجرای وعده های خود است و در هفته ای که گذشت تصمیم های متعددی از سوی او اتخاذ شد. در هفته پیش رو نیز رویدادهای دیگری رخ خواهد داد و در این میان سرمایه گذاران ترجیح می دهند برای مدتی با احتیاط رفتار کنند. این هفته بازارهای چین به مناسبت آغاز سال نو در این کشور تعطیل هستند.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بازارهای بزرگ اروپا کاهش یافتند. صرف نظر از نگرانی هایی که در باره افق روابط آمریکا و اروپا وجود دارد سرمایه گذاران اروپایی منتظر مشخص شدن نتیجه دیدار نخست وزیر انگلستان با ترامپ هستند. خانم ترزا می به آمریکا سفر کرده و در باره محتوای گفتگوهای او و ترامپ حدس های مختلفی مطرح شده است. روز گذشته کاهش قیمت نفت نیز در افول شاخص های مالی در اروپا موثر بود. این هفته گزارش های مهمی از اقتصاد منطقه یورو و اعضاء اصلی این منطقه منتشر می شود. روز پنجشنبه نرخ رشد اقتصاد منطقه یورو در سه ماهه پایانی سال قبل در مقیاس سالانه و فصلی منتشر خواهد شد.

آمریکا. روز گذشته شاخص های متوسط صنعتی داو جونز و استاندارد اند پورز در بورس آمریکا کاهش یافتند البته عملکرد هفتگی بورس آمریکا مثبت بود. سرمایه گذاران بار دیگر دچار هیجان شده اند و تصور می کنند برنامه هایی که دولت جدید برای رونق بخشیدن به اقتصاد اجرا می کند موثر خواهد بود. البته رشد شاخص ها به یک عامل دیگر یعنی مثبت بودن گزارش های عملکرد شرکت های بورسی نیز وابسته بود. روز گذشته گزارش های منتشر شده از اقتصاد آمریکا منفی بود البته تغییر بزرگی در دیدگاه سرمایه گذاران در باره وضعیت کلی اقتصاد ایجاد نشده است. این هفته روز جمعه گزارش وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کار این کشور در ماه جاری میلادی منتشر می شود.

در هفته ای که گذشت شاخص استاندارد اند پورز با 25 واحد رشد به بالای 2290 واحد رسید. در زیر نمودار تغییرات این شاخص در یک هفته اخیر نشان داده شده است:

قیمت مس دو درصد افزایش یافت

روز گذشته قیمت فلزات پایه نوسانی محدود داشت و قیمت مس و نیکل به ترتیب با یک درصد و 1.4 درصد افزایش به محدوده 5900 دلار و 9500 دلار در هر تن رسید. قیمت آلومینیوم، روی و سرب با اندکی کاهش به ترتیب در سطح 1830 دلار، 2750 دلار و 2360 دلار در هر تن قرار گرفت. تغییرات ارزش دلار و اخباری که از اقتصاد چین و آمریکا منتشر می شود بر قیمت فلزات پایه تاثیری بزرگ دارد. اخبار منتشر شده از اقتصاد چین مثبت بوده و نیز ارزش دلار در روزهای اخیر کاهش یافته و به همین دلیل قیمت فلزات پایه در سطوح بالاتر قرار گرفته است اما در باره تداوم یافتن این روند تردیدهایی وجود دارد. برای مثال احتمال رشد ارزش دلار زیاد است و نیز اگر روابط تجاری چین و آمریکا تیره شود فشارهایی بر قیمت فلزات پایه وارد خواهد شد. روز گذشته نرخ رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه پایانی سال گذشته کمتر از پیش بینی اقتصاددان ها اعلام شد البته وضعیت بخش تولید کارخانه ای و خدمات در آمریکا و دیگر اقتصادهای بزرگ خوب است. نهادهای تحلیلگر معتقدند قیمت فلزات پایه طی ماه های آینده در سطوح کنونی نوسان خواهد کرد مگر آنکه تحولی بزرگ رخ دهد. عملکرد بازار فلزات پایه در چند ماه اخیر مثبت بوده اما رشد قیمت ها به محرک جدید نیازمند است. این هفته بازارهای چین به مناسبت آغاز سال نو در این کشور تعطیل هستند و انتظار می رود بازار فلزات پایه جنب و جوش بسیار کمی داشته باشد. در هفته ای که گذشت، قیمت مس نوسان هایی داشت اما در نهایت با دو درصد افزایش مواجه شد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

رشد هفتگی ارزش دلار

روز گذشته ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان عملکرد متفاوت داشت یعنی در برابر یورو کاهش یافت و در برابر پوند انگلستان رشد کرد. همچنین ارزش دلار در برابر ین رشد کرده زیرا درباره تاثیر سیاست های ترامپ بر اقتصاد آمریکا امیدهایی پدید آمده است. در سال جاری میلادی تاکنون ارزش دلار در برابر سبدی از شش ارز معتبر کاهش یافته اما اگر ابهام هایی که در باره برنامه های دولت جدید آمریکا وجود دارد از میان برود می توان امیدوار بود شاخص دلار رشد کند. البته روز گذشته برخی گزارش هایی که از اقتصاد آمریکا منتشر شد منفی بود. برای مثال نرخ رشد اقتصاد این کشور در سه ماهه پایانی سال گذشته میلادی در مقیاس سالانه 1.9 درصد اعلام شد که پایین ترین از پیش بینی اقتصاددان ها بود. همچنین وضعیت سفارش کالاهای بادوام در ماه گذشته میلادی مثبت نبوده است. اگرچه این گزارش های منفی هستند اما وضعیت اقتصاد آمریکا از دید سرمایه گذاران بد نیست. به همین دلیل پیش بینی شده عملکرد دلار در هفته های آینده مثبت خواهد بود بویژه اگر هراس سرمایه گذاران از افق اقتصاد کمتر شود.

در هفته ای که گذشت، ارزش دلار در برابر یورو رشد کرد و نسبت یورو به دلار در نهایت به رقم 1.0694 رسید. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک هفته اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24