Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

شیمیایی و پالایشگاهی؛ گمرک ایران اعلام کرده است که صدور تمامی محصولات شرکت‌های پالایشگاهی و پتروشیمی مرجع معرفی‌شده به عنوان مرجع رسمی تامین خوراک واحدهای تولیدی فرآورده‌های نفتی بلامانع است...

فرش قرمز بازار برای بانک ها

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال و بولتن آموزش بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • تجهیزات و ماشین آلات
  • بررسی تکنیکال
    • وبملت
    • وساخت
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • ماشین آلات و تجهیزات

شرکت هایی با ماهیت پیمانکاری یا ارائه خدمات می توانند با شرایط مساعد اقتصادی، با رشد درآمد روبرو شوند این شرکت ها در دو گروه بدون در نظر گرفتن صنعت خدمات بررسی خواهند شد و با توجه به وابستگی درآمدهای این شرکت ها با شرکت های دیگر می بایست اوضاع اقتصادی صنایع وابسته را یکجا مورد بررسی قرار داد.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) وبملت

بانک ملت پس از ماه ها توقف دوباره به بازار برگشت و فرش قرمز بازار برای این سهم، گپ بزرگی را ایجاد نمود. افت سی و چند درصدی سهم در حالی اتفاق افتاد که عمده حمایت های معتبر سهم شکسته شد و محدوده 110 تومان را می توان به عنوان محدوده تعادلی سهم ذکر کرد. با این حال بد نیست نگاهی به سیکل زمانی این سهم از زمان ورود به بازار سرمایه تا کنون داشته باشیم.

همانگونه که مشاهده می شود در نمودار تعدیل نشده این بانک سه نقطه به عنوان پایین ترین قیمت ها خود نمایی می کنند و جالب آنکه هر سه نقطه در بهمن ماه با فاصله زمانی 4 سال رخ داده اند. نقطه اول در سال 87، بعدی در سال 91 و آخرین آن در بهمن ماه 95 رخ داده است. در این تحلیل هدف قیمت گذاری سهم پس از این افت سنگین نیست اما با توجه به شواهد و قرائن اگر قرار بر تکرار گذشته باشد، سیکل صعودی چهار ساله سهم برای سهامداران بلند مدت احتمالا از محدوده های حمایتی مهم می تواند طی هفته های آتی کلید بخورد لذا دنبال کردن روند سهم برای سهامداران بلند مدت خالی از لطف نخواهد بود.

ب )وساخت

ساختمان ایران پس از افت مناسب در کف کانال نزولی آرام گرفت که با تراکم حمایت ها، 220 تومان را به سطحی قابل اعتماد تبدیل کرده اند. این در حالی ست که قیمت در محدوده مذکور به کف کانال کوادرانت سبز نگ نیز تماس داشته و واکنش مناسبی در این سطح مشاهده می شود.

با توجه به برگزاری مجمع سالانه این سهم و روند قیمتی به نظر می رسد با لحاظ نمودن حد ضرر 210 تومان می توان ابعاد مختلف این سهم را بررسی دقیق تری نمود.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

ریاست جمهوری آمریکا بالاخره پس از کش و قوسهای فراوان به ترامپ رسید و وی در ابتدای این هفته برای ادای سوگند به کاخ سفید رفت. وی پس در اولین سخنان خود عمدتا درباره پیمانهای تجاری، تجارت آمریکا و وضعیت مردم این کشور موضع گیری کرد و در مورد سیاست خارجی کمتر سخن به میان آورد. ترامپ در طی این یک هفته البته با وضع قانون منع صدور ویزا برای ایرانیان و به مدت یک ماه اولین گام ضد ایرانی و مسلمانی خود را برداشت. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این باره گفت: اینکه رییس‌جمهور آمریکا کشورهای مسلمان را در حیطه ممنوعیت صدور ویزا قرار داده خود مصداق بارز تبعیض نژادی و مذهبی است؛ البته انتظار می‌رود که این موضوع شامل سایر ملت‌ها و مذاهب نیز شود؛ چون به نظر می‌رسد تنها این آغاز کار باشد. با این وجود اینکه در ابتدای امر مسلمانان نشانه گرفته شده‌اند از رواج اسلام‌ستیزی در آمریکا حمایت می‌کند.

تنها چند ماه دیگر به انتخابات ریاست جمهوری ایران باقی مانده است و از هم اکنون احزاب رایزنی های خود را برای معرفی کاندیدای مورد نظر خود اعلام کرده اند. و احتمالا نامزدهای نهایی معرفی خواهند شد. در همین باره رییس هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری گفت: به نظر نمی‌رسد برای رقابت با روحانی کسی به میدان بیاید.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

روی کار آمدن ترامپ به عنوان ریاست جمهوری آمریکا و سیاستهای مبهم وی باعث شده تا نوسانات زیادی را در قیمتهای دلار، کامودیتی ها و نفت شاهد باشیم. در این زمینه دلار در بازارهای جهانی روند کاهش به خود گرفت و از ارزش آن کاسته شد و در مقابل کامودیتی ها روند افزایشی به خود گرفتند، این مهم البته با توجه به افزایش حفاری ها در آمریکا برای اکتشاف نفت باعث ثابت ماندن قیمت نفت در محدوده 53 دلار شده و رشد این محصول در بازارهای جهانی را متوقف ساخته است. این رشد نیافتگی در حالی است که توافق اوپک نیز در حال حاضر در ابهام چگونگی اجرا قرار دارد و لذا بر همین اساس فعلا نفت که رشد اقتصادی 7.4 درصدی شش ماهه اول سال را مدیون آن هستیم با تردید در رشد روبرو می باشد. این ثبات قیمت نفت در محدوده فعلی احتمالا رشد اقتصادی سال آینده را با کمی کاهش روبرو کند.

بر اساس گزارش مرکز آمار، رشد اقتصادی کشور در 6 ماهه ابتدای سال وابستگی شدیدی به نفت داشته است به گونه ای که حدود 61 درصد از آن بر روی دوش صادرات نفت بوده است و تنها 40 درصد را بخش کشاوررزی، صنایع و معادن و... را شامل شده است. در این موضوع باید به نکته مهمی اشاره کرد و آن اینست که در سالهای گذشته همواره رشد قیمت نفت و صادرات آن باعث بالا رفتن نرخ رشد اقتصادی نشده است. همانطور که در سالهای قبل با همین میزان صادرات و با نرخ دو برابر قیمت فعلی آن رشد اقتصادی نزدیک به صفر بوده است. در همین ارتباط وزیر امور اقتصادی کشور اعلام کرد که در اجلاس بانک جهانی همه حاضران اقرار کردند که موفق ترین کشور در برابر تکانه های نفتی و کاهش قیمت نفت جمهوری اسلامی ایران بود که کمترین آسیب را متحمل شد. در حالی که تحریم ها ادامه داشت و آثار آن تاکنون نیز مشهود است. فلذا دولت یازدهم در این زمینه کاملا نقش مثبتی داشته است.

وزیر اقتصاد در این هفته با گلایگی از برخی رسانه­ها در یکی دو هفته اخیر در مورد پایان کار خود اعلام کرد آنچه می‌بینید و گفته می‌شود، همه‌چیز نیست. من می‌توانم شروع کنم و یک‌ به‌ یک بگویم در دولت پیش چه اتفاق‌هایی افتاده است. مواردی که ممکن است شوک‌آور باشد اما من به فکر مصلحت مردم هستم. نمی‌خواهم از یک‌ سو اعتماد عمومی سلب شود و از سوی دیگر سرمایه‌گذار خارجی انگیزه‌اش را از دست بدهد. من مسیر خوبی می‌بینم. معتقدم می‌شود تورم را تک‌رقمی حفظ کرد. این کار شدنی است و حتی می‌شود از این چیزی که هست، پایین‌تر آورد.‌تنها چیزی که باعث نگرانی من است، غلبه اختلاف‌های سیاسی و تنازع قدرت بر منافع ملی است. ما باید همواره منافع ملی را بر منافع حزبی، گروهی، سیاسی، تبلیغاتی و انتخاباتی خودمان مرجح بدانیم؛ نه در شعار بلکه در عمل. در شعار همه این حرف را می‌زنند اما در مرحله عمل خیر.

ج) چه خبر از دولت و مجلس!

برای جذب سرمایه های خارجی نیازمند اصولی زیرساختی و همگام شدن با استانداردهای خارجی می باشیم. بر این اساس یکی از این مبانی اصولی پذیرش گزارش گیری مالی IFRS است که باعث می شود سرمایه گذاران خارجی با صورتهای مالی شرکتهای داخلی مطلع شوند و پذیرش شرکتهای داخلی در بورسهای خارجی نیز به راحتی صورت بپذیرد و علاوه بر این کاهش پیشامدهایی نظیر دریافت حقوق های نامتعارف را به همراه دارد. بر همین اساس سازمان حسابرسی در تلاش برای الزام سازمانها به اجرای این استاندارد می باشد که البته تاکنون به علت ناآشنا بودن شرکتها با این نوع گزارشگیری و مقاومت دستگاهها برای ارائه اطلاعات با مقاومت روبرو هستند.

صنایع بورسی

در خودروسازی؛ همزمان با روی کار آمدن ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا با دیدگاههای ضد برجامی از ابتدای این هفته و تاثیر بسیار سیاستهای وی بر اقتصاد کشور و به خصوص خودروسازان، این گروه در روزهای آغازین هفته روند منفی را طی کردند. این روند با انتشار برخی اخبار مثبت از ایران خودرو در خصوص واگذاری بلوک پارسیان و خگستر و تعدیل مثبت این شرکت و نزدیک شدن به روزهای رونمایی از خودروی مشترک این شرکت با پژو و البته اظهار نظر نکردن ترامپ در مورد برجام تا به اکنون، باعث متعادل شدن اوضاع شد. اظهار نظر رئیس جمهور جدید آمریکا در حال حاضر به عنوان ریسک اصلی بازار سرمایه و به خصوص خودروسازان به شمار می رود و رابطه مستقیمی با بالا و پایین شدن قیمتهای گروه دارد.

در این گروه از میان نمادها خچرخش، خکار و خمحرکه روند مثبتی را در طی هفته طی کردند.

در فلزات اساسی؛ منصوب شدن ترامپ به عنوان ریاست جمهوری علیرغم افزایش مجدد قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی(سخنرانی ترامپ و افزایش خوشبینی ها به اجرای طرحهای زیرساختی قیمتها را با رشد مواجه کرد) و تاثیر مثبتی که این موضوع بر روی بهتر شدن وضعیتEPS این شرکتها می گذارد باعث شد تا روند عرضه بر روی این گروه به خصوص از سمت حقوقی افزایش یابد و در نتیجه قیمتها در محدوده متعادلی با روندی منفی مواجه بودند.

در این گروه فملی پس از تعدیل مثبت خود با فشار حقوقی ها نتوانست روند مثبتی را طی کند. ذوب نیز از مجموعه فولادی اوضاع مناسبی در گزارش 9 ماهه نداشت و علیرغم بالارفتن قیمت فروش با زیان 933 ریال مواجه شد. در این گروه اکثر نمادها با تعدیل مثبتی روبرو هستند.

بانک و بیمه؛ گروه بانکی در این هفته با بازگشایی نماد وبملت و افت 37.5 درصدی قیمت آن با کاهش 1000 واحدی شاخص روبرو شد. این مهم مقدمه بازگشایی نمادهای وتجارت و وبصادر را مهیا ساخته است . در همین ارتباط علی بیک زاده رئیس اداره نظارت بر ناشران بورسی گفت: بانک تجارت صورت مالی دوره 6 ماهه و پیش بینی جدید را اعلام کرد با ارسال صورت مالی دوره 9 ماهه (زیان 164 ریالی)آماده بازگشایی در ابتدای هفته آینده است. وی افزود: بانک صادرات نیز با تکمیل فرآیند ارسال صورت های مالی میان دوره ای آماده بازگشایی می شود.

شیمیایی و پالایشگاهی؛ گمرک ایران اعلام کرده است که صدور تمامی محصولات شرکت‌های پالایشگاهی و پتروشیمی مرجع معرفی‌شده به عنوان مرجع رسمی تامین خوراک واحدهای تولیدی فرآورده‌های نفتی بلامانع است. گمرک با صدور بخش‌نامه‌ای در این زمینه تاکید کرده است که با توجه به اینکه پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های مرجع معرفی‌شده، خوراک مورد نیاز خود را به نرخ بین‌المللی از وزارت نفت تحویل می‌گیرند، صادرات تمامی محصولات تولیدی آن‌ها که دارای علامت استاندارد ملی بوده یا فرآیند استانداردسازی محصولات آن‌ها از سوی دفتر صادرات گمرک به گمرکات اجرایی کشور ابلاغ شده است، هرچند نام کالاهای مذکور در پروانه بهره‌برداری آن‌ها درج نشده باشد، با رعایت سایر مقررات بلامانع خواهد بود.

در گروه رایانه ؛ مرقام پس از بازگشایی و خبر برنده شدن 346 خودپرداز بانک تجارت و شایعاتی در مورد صندوق های فروشگاهی با افزایش قیمت خوبی روبرو شد. به نظر می رسد پس از اطلاحی کوتاه سهم به سمت پر کردن گپ حرکت خواهد کرد.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24