Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

طی هفته ها و ماه های آینده سه عامل اصلی بر ارزش دلار تاثیر می گذارند: برنامه بانک مرکزی آمریکا ..

پیش بینی هایی در باره تغییرات ارزش دلار

ارزش دلار در سه هفته اخیر در مسیر کاهش حرکت کرده است و این کاهش حاصل ابهام ها و نگرانی ها در باره برنامه های دونالد ترامپ، رییس جمهور جدید آمریکاست. ترامپ در دوران تبلیغات ریاست جمهوری خود وعده های مختلفی داد و برخی از این وعده ها از جمله تغییر رویه در تعاملات تجاری با کشورهای دیگر بویژه چین، سبب شده سرمایه گذاران در باره تاثیر اجرای این وعده ها بر اقتصاد آمریکا نگران باشند.

ترامپ در سخنرانی ها و مصاحبه های خود جزییات برنامه هایش را بیان نکرده اما طی یک هفته ای که از آغاز دوران ریاست جمهوری او گذشته، به برخی وعده هایش عمل کرده است. برای مثال، او فرمان خروج آمریکا از پیمان همکاری های تجاری دو سوی اقیانوس آرام را صادر کرده و قصد دارد در مرز آمریکا و مکزیک دیوار بکشد.

البته ترامپ هنوز تصمیمی در باره روابط تجاری با چین اتخاذ نکرده است. تحلیلگران معتقدند شرایط کنونی به زیان دلار است. طی هفته های اخیر ارزش دلار در برابر ین 2 درصد کاهش یافته است. ارزش دلار در برابر یورو و پوند نیز افول کرده است. البته روز گذشته دلار اندکی تقویت شد زیرا تدابیری که ترامپ برای کمک به رونق اقتصاد آمریکا اتخاذ کرده و پیش بینی می شود در آینده اتخاذ خواهد کرد، سبب افزایش امیدواری به رونق اقتصاد این کشور شده است.

از سوی دیگر عاملی که طی سال گذشته به رشد ارزش دلار منجر شد یعنی بهتر شدن وضعیت شاخص های اقتصادی آمریکا، همچنان تاثیرگذار است. روز گذشته گزارش وزارت کار آمریکا منتشر و مشخص شد هفته قبل تعداد متقاضیان جدید بیمه بیکاری 259 هزار نفر بوده است. با آنکه این رقم بالاتر از پیش بینی اقتصاددان هاست اما کمتر از 300 هزار نفر است و این نشان می دهد روند بهبود شرایط بازار کار ادامه پیدا کرده است. همچنین شاخص فعالیت ها در بخش خدمات در ماه جاری میلادی رشد کرده و به 55.1 رسیده است.

در ماه های اخیر، اکثر گزارش های منتشر شده از اقتصاد آمریکا مثبت بوده و بر همین مبنا بانک مرکزی این کشور ماه پیش برای دومین با در یک دهه اخیر، نرخ های بهره را بالا برد و پیش بینی کرد امسال 3 بار دیگر این اقدام را انجام دهد. اخبار مثبت از اقتصاد آمریکا زمینه را برای بالا بردن مجدد نرخ های بهره فراهم می کند و سبب رشد ارزش دلار می شود.

طی هفته ها و ماه های آینده سه عامل اصلی بر ارزش دلار تاثیر می گذارند: برنامه بانک مرکزی آمریکا در حوزه بالا بردن نرخ های بهره، سیاست های انبساطی پولی بانک های مرکزی دیگر و برنامه های دولت جدید آمریکا.

اگر داده های اقتصادی مثبت باقی بماند و ترامپ با افزایش ارزش دلار مخلفت نکند امسال 3 بار دیگر نرخ های بهره بالا برده می شود و این عامل از رشد ارزش دلار حمایت خواهد کرد.

انتظار می رود سیاست های پولی دیگر بانک های مرکزی انبساطی باقی بماند در نتیجه ارزش ین، یورو و پوند همچنان تحت فشار می ماند و شاخص دلار می تواند در مسیر افزایش حرکت کند.

البته در باره تاثیر برنامه های ترامپ بر ارزش دلار هنوز نمی توان قضاوت کرد. در هفته های اخیر ارزش دلار به دلیل ابهام هایی که درباره این برنامه ها وجود داشته کاهش یافته اما روز گذشته این روند معکوس شد. تنها با گذشت زمان مشخص خواهد شد تاثیر برنامه های یاد شده چه خواهد بود.

تحلیلگران معتقدند عملکرد شاخص دلار در سال جاری میلادی مثبت است البته نباید انتظار داشت ارزش دلار امسال به اندازه سال قبل رشد کند.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24