Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در حال حاضر، سرمایه گذاران در بازارهای مختلف بر مبنای چند فرض فعالیت می کنند: افزایش نرخ های بهره ..

این روزها سرمایه گذاران بر چه مبنایی عمل می کنند؟

روز گذشته تغییرات مثبت در وضعیت بازارهای مالی، بازار نفت، بازار فلزات پایه و ارزش دلار مشاهده شد. همچنین قیمت طلا و نقره کاهش یافت. بخشی از رشد شاخص ها و قیمت ها حاصل تمایل سرمایه گذاران به استفاده از قیمت های پایین سهام و مواد خام بود البته امیدواری به بهبود شرایط اقتصادی در جهان نیز در این زمینه تاثیر داشت. در هفته های اخیر سرمایه گذاران تلاش کرده اند بر ابهام هایی که در باره سیاست های اقتصادی و تجاری دولت جدید آمریکا وجود دارد غلبه کنند. البته تاکنون این تلاش های نتیجه بخش نبوده است. ترامپ وعده های مختلفی داده و اکنون برای قضاوت در باره عملکرد او خیلی زود است.

نکته دیگر که باید مورد توجه سرمایه گذاران قرار گیرد این است که در اروپا نیز امسال تحولاتی رخ خواهد داد که اگرچه به بزرگی تغییر دولت در آمریکا نیست اما در هر حال بر وضعیت اقتصاد این قاره تاثیر خواهد گذاشت. در حال حاضر، سرمایه گذاران در بازارهای مختلف بر مبنای چند فرض فعالیت می کنند: افزایش نرخ های بهره در آمریکا در سال جاری میلادی، بهبود وضعیت اقتصاد چین، تلاش ترامپ برای اجرای سیاست های حمایت گرایانه تجاری و اقتصادی، شروع برنامه خروج انگلستان از اتحادیه اروپا و نوسان قیمت نفت در محدوده های کنونی. تغییر در هر یک از این فرض ها تحولاتی در بازارها پدید خواهد آورد در نتیجه هر گونه افت و خیز در شاخص های مالی و قیمت مواد خام، قبل از رفع ابهام های موجود، زودگذر خواهد بود.

احتمال رشد قیمت ها کمتر شد

امروز چهارشنبه، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا با اندکی کاهش به 55.3 دلار و 53 دلار در هر بشکه رسیده است. رو گذشته قیمت نفت اندکی افزایش یافت. تحلیلگران معتقدند اجرای برنامه کاهش عرضه از سوی اعضاء اوپک و برخی دیگر از تولیدکنندگان نفت، به تنهایی نمی تواند سبب رشد قیمت این ماده خام شود زیرا عرضه در برخی کشورها در حال افزایش است. از دید این تحلیلگران، برای آنکه قیمت ها به بالاتر از سطوح کنونی برسد لازم است بر تقاضا به میزانی قابل ملاحظه افزوده شود. آزانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده امسال تقاضای جهانی برای نفت خام 1.4 میلیون بشکه بالاتر از سال 2016 است. این رقم خیلی بزرگ نیست و اگر مصرف نفت در چین رشد قابل ملاحظه ای نداشته باشد یا میزان پایبندی به برنامه کاهش عرضه کامل نباشد قیمت نفت شانسی برای رشد ندارد. در هفته های اخیر با آنکه شاخص دلار کاهش یافته و از عرضه نفت کاسه شده است تغییر بزرگی در قیمت نفت مشاهده نشده و این یک نشانه نگران کننده است. دو ماه پیش انتظار می رفت قیمت ها به نزدیکی 60 دلار در هر بشکه برسد اما چنین نشده است. انتظار می رود بازار نفت اواسط سال جاری میلادی به تعادل برسد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

حرکت نزولی قیمت ها

امروز قیمت طلا با 2 دلار کاهش به 1207 دلار در هر اونس رسیده است. قیمت نقره نیز کاهش یافته اما قیمت پلاتین و پالادیوم تغییر بزرگی نداشته است. روز گذشته روند افزایش قیمت طلا معکوس شد و قیمت هر اونس از این فلز گرانبها با 8 دلار کاهش به محدوده 1209 دلار رسید. قیمت نقره نیز اندکی کاهش یافت اما قیمت پلاتین و پالادیوم به ترتیب در سطح 999 دلار و 792 دلار قرار گرفت. فردا و روز جمعه داده های جدید از اقتصاد آمریکا منتشر می شود و پیش بینی شده این داده ها مثبت و امیدبخش باشند. در این حالت شاهد افزایش ارزش دلار و فشار بر قیمت طلا خواهیم بود. روز گذشته رشد شاخص های مالی در بورس های بزرگ نیز در کاهش قیمت طلا تاثیر داشت. قیمت طلا در سال جاری میلادی تاکنون حدود 60 دلار در هر اونس افزایش یافته و در باره افق بازار آن در سال حاری میلادی، دیدگاه های مختلفی مطرح شده است. برخی تحلیلگران معتقدند اگر دونالد ترامپ نتواند به وعده های خود در زمینه رونق بخشیدن به اقتصاد آمریکا عمل کند وضعیت بازارهای مالی نگران کننده خواهد شد و این به معنای افزایش جذابیت طلاست. همچنین اگر تنش های تجاری و ژئوپولیتیک بوجود آید بازار طلا حمایت خواهد شد. اما در مقابل عده ای از کارشناسان می گویند احتمال افزایش قیمت طلا کم است زیرا وضعیت شاخص ها در اقتصادهای بزرگ امیدبخش است و بانک مرکزی آمریکا امسال نرخ های بهره را بالا خواهد برد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

ثبات زودگذر

آسیا. امروز شاخص ها در بازارهای مالی آسیا افزایش یافته اند. روز گذشته نوسان محدود شاخص های مالی در بازارهای این قاره ادامه یافت البته به نظر می رسد به تدریج از شدت نگرانی ها درباره افق اقتصاد کاسته می شود. البته هنوز موضوعاتی نظیر روابط تجاری چین و آمریکا مبهم باقی مانده است. دونالد ترامپ به سرعت مشغول اجرای وعده های انتخاباتی خود شده و بزودی نوبت به وعده افزایش تعرفه کالاهای وارداتی از چین به آمریکا می رسد. تنش های تجاری عاملی برای نگرانی سرمایه گذاران است و یک عامل احتیاط در رفتار فعالان بازارهای مالی آسیا در هفته های اخیر همین امر بوده است.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بازارهای بزرگ اروپا رشد کردند. افزایش قیمت نفت و خرید برای استفاده از فرصت پدید آمده از کاهش قیمت سهام، دو عامل رشد شاخص های مالی بود. البته انتظار نمی رود این رشد ادامه یابد زیرا هنوز مسایل متعددی وجود دارد که مبهم باقی مانده است. رویدادهای سیاسی و اقتصادی طی هفته ها و ماه های آینده بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر خواهند گذاشت. در حال حاضر موضوع خروج انگلستان از اتحادیه اروپا و سیاست های دولت جدید آمریکا، بزرگ ترین تاثیر را بر بازارهای مالی اروپا دارد.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا رشد کردند در حالی که ارزش دلار افزایش یافت و هنوز درباره برنامه های ترامپ ابهام های زیادی وجود دارد. روز گذشته شاخص متوسط صنعتی داوجونز به مرز 20 هزار واحد نزدیک شد و اگر از نگرانی ها کاسته شود عبور از این رقم دشوار نخواهد بود. روز گذشته گزارش مربوط به بازار مسکن آمریکا منفی بود اما شاخص فعالیت ها در بخش خدمات در ماه جاری میلادی افزایش یافته و این بدان معناست که فعالیت ها در این بخش با سرعت بیشتری در حال افزایش است. اخبار اقتصادی از آمریکا در ماه های اخیر عموما مثبت بوده است.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

قیمت مس در مرز 6000 دلار در هر تن

امروز قیمت فلزات پایه اندکی کاهش یافته است. روز گذشته با آنکه ارزش دلار رشد کرد و خبری از اقتصاد چین منتشر نشد قیمت فلزات پایه افزایش یافت و قیمت مس و روی به ترتیب با 2.5 درصد و یک درصد افزایش به 5960 دلار و 2800 دلار در هر تن رسید. قیمت دیگر فلزات پایه نیز افزایش یافت. یکی از عوامل مهم در رشد قیمت ها، خبرهای مثبت از بخش تولید کارخانه ای در اقتصادهای بزرگ است. در ماه های اخیر شاخص فعالیت ها در این بخش بالای 50 بوده و این به معنای رشد فعالیت هاست. از سوی دیگر، در صورتی که اقتصاد چین امسال مانند سال گذشته رشدی در محدوده 6.5 درصد تا 7 درصد داشته باشد مصرف فلزات پایه در این کشور که بزرگ ترین مصرف کننده فلزات پایه است کاهش نخواهد یافت. برخی تحلیلگران پیش بینی کرده اند که امسال عرضه برخی فلزات پایه کاهش می یابد. حتی اگر این پیش بینی تحقق نیابد، مطرح بودن احتمال کاهش عرضه سبب رشد قیمت ها خواهد شد. و در نهایت باید به پیش بینی افزایش مصرف فلزات پایه در آمریکا در سال جاری میلادی اشاره کرد. البته مصرف فلزات پایه در آمریکا در مقایسه با چین بسیار پایین تر است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سرب در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

توقف کاهش ارزش دلار

امروز ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان تغییر بزرگی نداشته و نسبت یورو به دلار در سطح 1.0729 قرار دارد. روز گذشته گزارش هایی که از اقتصاد آمریکا منتشر شد عموما مثبت بود و همین امر سبب شد ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان افزایش یابد. البته پس از چند روز کاهش، طبیعی بود که ارزش دلار رشد کند. میزان افزایش ارزش دلار در برابر یورو 0.3 درصد و در برابر پوند انگلستان 0.25 درصد بود. البته به باور تحلیلگران، فعالان بازار ارز همچنان تحت تاثیر تصمیم های دونالد ترامپ قرار دارند و بر اخباری که در این باره منتشر می شود تمرکز کرده اند. فردا نرخ رشد اقتصاد انگلستان در سه ماهه چهارم سال گذشته میلادی منتشر می شود و روز جمعه همین شاخص از آمریکا در اختیار سرمایه گذاران در بازار ارز قرار می گیرد. محتوای این گزارش ها قطعا بر ارزش دلار و پوند تاثیر خواهد گذاشت. برخی کارشناسان معتقدند ارزش پوند در برابر دلار در مسیر رشد به حرکت خود ادامه خواهد داد. این روزها رویدادهای زیادی رخ می دهد و به همین دلیل نوسان ارزش ارزهای معتبر بزرگ است. همچنین این باور به تدریج ایجاد می شود که دلار، توان قرار گرفتن در مسیر رشد مجدد را ندارد. روز گذشته شاخص دلار یعنی ارزش این ارز در برابر سبدی از شش ارز معتبر به محدوده 100 کاهش یافت. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

تقویم اقتصاد جهان

امروز گزارش هایی از اقتصاد ایتالیا، آلمان، آمریکا منتشر می شود. در زیر جدول این گزارش ها به ترتیب انتشار نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24