Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

هفته جاری بهترین عملکرد هفتگی در یکماه اخیر در بازار پتروشیمی ها محسوب شود که چشم انداز مطلوبی را در نزدیکی به روزهای پایانی سال ترسیم خواهد کرد. در بازار فولاد هنوز هم رکود نسبی معاملات ادامه داشته و شواهد قابل توجهی از بهبود بازار مشاهده نمی شود اگرچه پتانسیل تغییر در این بازار نیز وجود داشته و با گذشت زمان ، توانمندی های تغییر قدرت بیشتری پیدا خواهد کرد...

رکود پلیمرها شکسته شد

بورس24 :معاملات نسبتاً جذاب روز سه شنبه موجب شد تا حجم معاملات هفتگی پلیمرها در بورس کالای ایران به بیش از 45 هزار تن ( تاکنون ) برسد که خوش بینی نسبت به آینده این بازار را تقویت می کند. این در حالی است که در بازار آزاد نیز شاهد جرقه های قیمتی در این گروه کالایی هستیم که به رغم برخی محدودیت ها ، از بهبود نسبی اوضاع خبر می دهد. این بهبود حجم معاملاتی در روزهای سخت بازارهای کالایی خود خبری خوب محسوب می شود هرچند که هنوز هم تا روزهای اوج خود فاصله بسیاری دارد. به نظر می رسد هفته جاری بهترین عملکرد هفتگی در یکماه اخیر در بازار پتروشیمی ها محسوب شود که چشم انداز مطلوبی را در نزدیکی به روزهای پایانی سال ترسیم خواهد کرد. در بازار فولاد هنوز هم رکود نسبی معاملات ادامه داشته و شواهد قابل توجهی از بهبود بازار مشاهده نمی شود اگرچه پتانسیل تغییر در این بازار نیز وجود داشته و با گذشت زمان ، توانمندی های تغییر قدرت بیشتری پیدا خواهد کرد.

در بازارهای جهانی شاهد هستیم که گویی ترامپ برای بازار خوش یمن بوده و اغلب محصولات مهم همچون نفت خام با رشد قیمتی رو به رو بوده است. به نظر می رسد این شرایط در نهایت به نفع بازارها تمام شده یعنی آغاز روند جدید رشد قیمتی چندان هم دور از ذهن نیست. در بازارهایی همچون مس و یا روی ، این خوش بینی ها برجسته تر شدن است.

رشد ۸۷ درصدی ارزش کل معاملات بورس کالای در 10 ماه اول سال

طی فعالیت ۱۰ ماهه بورس کالای ایران، افزون بر ۲۸ میلیون تن انواع کالا به ارزش بیش از ۶۵۰ هزار میلیارد ریال در بازارهای مختلف بورس کالای ایران و در قالب معاملات فیزیکی، اوراق سلف استاندارد و گواهی سپرده کالایی به صورت نقدی، سلف و نسیه داد و ستد شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر حجم با رشد ۴۲ و از نظر ارزش با رشد ۸۷ درصدی مواجه شد.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، طی این مدت در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالا انواع محصولات شامل سنگ آهن ، آلومینیوم، فولاد، شمش روی، شمش طلا، مس، سیمان ، کنسانتره فلزات گرانبها، سولفور مولیبدن و کک متالورژی مورد معامله قرار گرفت. تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی نیز شاهد معامله انواع قیر، مواد پلیمری و شیمیایی، سلاپس واکس، عایق رطوبتی، گاز آرگون، گوگرد کلوخه و گرانوله، لوب کات سنگین و سبک، و وکیوم باتوم در دو بخش صادراتی و داخلی بود. در تالار کشاورزی نیز کالاهایی مانند جو، ذرت، شکر سفید، انواع کنجاله، مرغ منجمد، زعفران، گندم خوراکی و دورم، برنج ، دانه روغنی و روغن خام از سوی مشتریان خریداری شد.

بر اساس این گزارش در بازار فرعی بورس کالای ایران نیز طی این مدت ۹۲ هزار و ۶۰۶ تن انواع کالا در گروه های کالایی کشاورزی، پلیمری، شیمیایی، ضایعات، معدنی و صنعتی، سولفات و آهک، به ارزش بیش از یک هزار و ۲۲۹ میلیارد ریال داد و ستد شد.

بر اساس این گزارش، بازار مشتقه بورس کالای ایران طی ده ماه سال ۹۵ ، شاهد انعقاد بیش از دو میلیون و ۵۴۵ هزار قرارداد آتی سکه طلا به ارزش بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد ریال بود که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۴ حدود ۱۴۴ درصد از نظر تعداد و ۲۰۲ درصد از نظر ارزش ، رشد معاملات را تجربه کرد. قراردادهای اختیار معامله نیز از ابتدای راه اندازی تا پایان دی ماه به میزان ۲۵ هزار و ۴۴۵ قرارداد و به ارزش بیش از ۲۹۵ میلیارد ریال داد و ستد شد.

ارزش ۴۷ هزار میلیارد ریالی بازار مالی

ارزش بازار مالی بورس کالای ایران نیز طی ده ماه ۹۵ از مرز ۴۷ هزار میلیارد ریال عبور کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از رشد چشمگیر ۱۲۳۸ درصدی برخوردار شد. در این بازار علاوه بر انواع اوراق سلف موازی استاندارد، گواهی سپرده کالایی سکه طلا، جو و ذرت مورد معامله قرار گرفت. در بازار مالی بورس کالا، ۶.۳ میلیون تن کالا در قالب اوراق سلف موازی استاندارد و ۳۸۱ هزار تن انواع کالا در قالب گواهی سپرده کالایی مورد معامله قرار گرفت که از این میزان ۹ هزار و ۵۶۱ سکه طلا بصورت گواهی سپرده کالایی داد و ستد شد.

میزان حجم کل معاملات در بازار فیزیکی بورس کالای ایران طی مدت مذکور افزون بر ۲۱میلیون و ۴۲۲ تن کالا بود که به ارزش بیش از ۳۰۲ هزار میلیارد ریال داد و ستد شد. حجم و ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس کالای ایران نیز در مقایسه با سال قبل به ترتیب شاهد افزایش ۱۷ و ۲۴ درصدی بود.

رشد ۲۵.۵ درصدی ارزش معاملات تالار محصولات صنعتی و معدنی

طی دوره ده ماهه، تالار محصولات صنعتی و معدنی شاهد معامله بیش از ۸ میلیون تن انواع کالا با ارزشی افزون بر ۱۲۸ هزار میلیارد ریال بود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۵ درصد از نظر حجم و بیش از ۲۵.۵ درصد از نظر ارزش رشد معاملات را تجربه کرد.

از کل معاملات صورت گرفته در این تالار معامله حدود ۵.۸ میلیون تن انواع کالا به صورت سلف و به ارزش بیش از ۹۵ هزار میلیارد ریال انجام شد. حدود ۲.۲میلیون تن کالا نیز به صورت نقدی و به ارزش بیش از ۳۲ هزار میلیارد ریال به فروش رفت. معاملات اعتباری (نسیه) در این تالار نیز به میزان ۴۱۳۰ تن و به ارزش ۳۱۷ میلیارد ریال صورت گرفت.

در گروه محصولات فولادی بیش از ۵ میلیون و ۹۱۳ هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۹۶ هزار میلیارد ریال در حالی مورد معامله قرار گرفت که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر حجم و ارزش به ترتیب افزایش ۱۶.۵ و ۳۳ درصدی را تجربه کرد. در این تالار همچنین بیش از ۹۲ هزار تن انواع آلومینیوم، ۱۳۷۰ تن شمش روی، ۲۲۲ هزار تن انواع محصولات مسی، ۱۰۲ تن کنسانتره فلزات گرانبها، ۵۱۶۰ تن سولفور مولیبدن، ۷۳۰۰ تن کک متالورژی، یک میلیون و ۸۷۰ هزار تن سنگ آهن و ۴۵۰۰ تن سیمان داد و ستد شد. شمش طلا نیز به میزان ۵۹۷ کیلوگرم در حالی در این تالار مورد معامله قرار گرفت که در مقایسه با ۱۰ ماه سال ۹۴ از نظر حجم و ارزش رشد ۲۸ و ۵۰ درصدی را تجربه کرد.

افزایش ۱۹۴ درصدی حجم معاملات تالار کشاورزی

در ده ماه سال ۹۵ بیش از ۲ میلیون تن انواع محصول کشاورزی در بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر حجم و ارزش به ترتیب با رشد ۱۹۴ و ۱۶۷ درصدی را تجربه کرد.

از کل معاملات صورت گرفته در این تالار معامله حدود ۱.۸ میلیون تن انواع کالا به صورت نقدی و به ارزش بیش از ۱۷ هزار میلیارد ریال انجام شد. حدود ۲۸۱ هزار تن کالا نیز به صورت سلف و به ارزش بیش از ۷ هزار میلیارد ریال به فروش رفت. معاملات اعتباری (نسیه) در این تالار نیز به میزان ۷۲۶۰ تن و به ارزش ۱۰۵ میلیارد ریال صورت گرفت.

در گروه جو بیش از ۱ میلیون و ۲۴۶ هزار تن انواع جو دامی به ارزش بیش از ۸ هزار میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد چشمگیری را تجربه کرده است. در این تالار همچنین بیش از ۲۴۵ هزار تن انواع ذرت، ۱۱ هزار و ۳۱۰ تن کنجاله، ۹۵۶۶ تن مرغ منجمد، ۸ کیلوگرم زعفران، ۱۷۵۷۱ تن برنج، ۵۰ تن دانه روغنی و ۲۲ هزار و ۱۸۹ تن روغن خام داد و ستد شد. شکر نیز به میزان ۳۸۸ هزار تن و به ارزش بیش از ۹ هزار میلیارد ریال در این تالار مورد معامله قرار گرفت.

داد و ستد ۱۱میلیون تن انواع کالا در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی

طی ده ماه سالجاری افزون بر ۱۱میلیون تن انواع کالا به ارزش بیش از ۱۴۷ هزار میلیارد ریال در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت که از نظر حجم معاملات بخش فرآورده های پتروشیمی با رشد ۳۱ درصد و و بخش فرآوردهای نفتی با رشد ۷.۹۱ درصدی همراه شد.

بیشترین حجم معاملات در تالار محصولات پتروشیمی به پلیمری ها اختصاص یافت به طوری که این محصولات با حجم ۲ میلیون و ۱۸۷ هزار تن و ارزش ۷۹ هزار میلیارد ریال معامله شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر حجم و ارزش رشد ۳۱ و ۳۳ درصدی را تجربه کرد.

در گروه مواد شیمایی نیز طی دوره ده ماه، معامله ۸۰۰ هزار تن انواع محصولات شیمیایی به ارزش بیش از ۱۴ هزار میلیارد ریال ثبت شد. این گروه نیز در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۴ ، رشد ۲۵ و ۳۶ درصدی حجم و ارزش معاملات را تجربه کرد.

در تالار فرآورده های نفتی نیز ۴ میلیون و ۱۶۸ هزار تن قیر به ارزش بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال به فروش رفت که از نظر حجم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از رشد ۶۰ درصدی برخوردار بود. از دیگر کالاهای معامله شده در این تالار می توان به داد و ستد ۲۹۵ هزار تن گوگرد، ۲.۶ میلیون تن وکیوم باتوم، ۸۴۰ هزار تن لوب کات ، ۲۳ هزار و ۱۰۰ تن سلاپس واکس و ۴۰ هزار و ۶۱۲ تن عایق رطوبتی اشاره کرد.

معامله ۷۵۷ میلیون دلار انواع کالا در تالار صاداتی

طی ده ماه سالجاری حدود ۴ میلیون و ۹۱۶ هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۷۵۷ میلیون دلار در تالار صادراتی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت. در این تالار یک میلیون و ۸۷۰ هزار تن سنگ آهن به ارزش بیش از ۵۸ میلیون دلار برای صادرات به بازارهای جهانی داد و ستد شد. قیر نیز به میزان ۲ میلیون و ۷۹۱ هزار تن و به ارزش بیش از ۶۵۹ میلیون دلار در این تالار مورد معامله قرار گرفت. گوگرد نیز به میزان ۱۷۸ هزار تن و به ارزش بیش از ۱۰میلیون دلار به فروش رفت. از دیگر کالاهای داد و ستدشده در این تالار می توان به معامله ۴۰ هزار و ۶۱۲ تن عایق رطوبتی ، ۳۲۷۰ تن محصول کشاوری، ۱۵ هزار و ۷۰۰ تن لوب کات و ۱۷ هزار و ۷۵۰ تن وکیوم باتوم اشاره کرد.

بازار پتروشیمی:

در بازار آزاد محصولات پتروشیمی هنوز هم روند ضعیف معاملات ادامه دارد ولی جهش های قیمتی در این بازار افزایش یافته اگرچه به تمامی گریدها و گونه ها سرایت نمی کند اما بازار را با انرژی جدیدی رو به رو ساخته است. به نظر می رسد قیمت ها در بازار پلی پروپیلن های نساجی و حتی َشیمیایی توان رشد بیشتری از سایر بازارها داشته یعنی رونق در این گروه کالایی خاص محصور شده است. این نکته را باید جدی گرفت زیرا نشان می دهد که این رشد قیمتی ، رشد بهای همه بازار نیست اگرچه در نهایت تأثیر خود را بر روند معاملات بر جای خواهد گذارد.

اهمییت این رشد قیمتی را باید در این نکته برشمرد که با فرض ثبات نسبی و حتی ضعف عرضه در بازار آزاد ، تقاضا رونق جدیدی را حس می کند که موجب شده با رشد بهای پلیمرها هرچند پراکنده رو به رو باشیم. اهمییت این مطلب از طرفی تقویت می شود که شاهد ثبت معاملاتی جذاب در رینگ پلیمری بورس کالای ایران هستیم. رشد حجم معاملات به کمک افزایش عرضه و تقویت تقاضا در نهایت موجب شد تا بازار این کالا به مدد معاملات روز سه شنبه از رکود خارج شود زیرا تجمیع معاملات ابتدای هفته تاکنون نشان می دهد که حجم معاملاتی هفته جاری به بیش از 45 هزار تن رسیده که کف معاملاتی فاصله رکود و رونق را شکسته و از گذار بازار پلیمرها از رکود به رونق حکایت دارد. این نکته را نیز باید جدی گرفت زیرا 3 هفته پیاپی حجم معامله پلیمرها کمتر از 40 هزار تن به ثبت رسیده که موجب شد سخت ترین روزها از ابتدای سال جاری تاکنون محقق شود. با توجه به معاملات موجود خوش بینی به این بازار بازگشته اگرچه ریشه یابی تقویت حجم معاملات نشان می دهد که ممکن است باز هم تعدیل معاملاتی جدیدی در این بازار تجربه شود.

مهمترین دلایل رشد حجم معاملات را در ابتدا باید وجود عرضه کافی در بازار دانست که در کنار کاهش قیمت های پایه و شارژ مجدد سهمیه های بهین یابی ، شرایط بهتری را برای خرید فراهم آورد. این موارد ممکن است در هفته آینده محقق نشود بنابراین از هم اکنون باید باز هم نگران کاهش حجم معاملات باشیم ولی در هر حال سقف روانی و فنی رکود در بازار پلیمرها شکسته شده و همین رخداد را باید نکته مهمی به شمار آورد. با گذشت زمان و بازگشت تقاضای فصلی روزهای پایانی سال ، رکود به کلی مرتفع خواهد شد زیرا بازار تغییراتی عمده را با سال گذشته تجربه کرده است. در هر حال سختی های معاملاتی فعلی مقطعی است و نگرانی از تداوم رکود از اواسط بهمن ماه مرتفع خواهد شد.

برخی از مهمترین معاملات محصولات پلیمری در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

پلی اتیلن سبک خطی 0209AA

پتروشیمی امیرکبیر

نقدی

41,288

42,089

2000

5530

2000

پلی پروپیلن نساجی HP552R

پلی پروپیلن جم

نقدی

35,099

38,608

330

15136

330

پلی اتیلن ترفتالات نساجی TG645

پتروشیمی تندگویان

نقدی

34,978

34,978

550

550

550

پلی اتیلن ترفتالات نساجی TG641

پتروشیمی تندگویان

نقدی

34,978

34,978

1342

1342

1342

پلی پروپیلن نساجی HP550J

پلی پروپیلن جم

نقدی

35,099

38,608

110

1320

110

پلی پروپیلن شیمیایی EP440L

پلی پروپیلن جم

سلف

40,226

40,392

220

308

220

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی غدیر

نقدی

32,355

33,554

2000

2980

2000

پلی پروپیلن نساجی HP510L

پلی پروپیلن جم

سلف

35,099

36,811

770

1980

770

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی اروند

نقدی

32,355

33,085

200

760

200

پلی پروپیلن شیمیایی RP340R

پلی پروپیلن جم

نقدی

41,309

41,309

220

264

220

پلی وینیل کلراید S57

پتروشیمی آبادان

سلف

35,591

35,591

500

520

220

پلی پروپیلن نساجی RG1102XK

پتروشیمی رجال

نقدی

35,099

37,297

210

903

210

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی بندرامام

نقدی

32,355

35,062

484

2244

484

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG781

پتروشیمی تندگویان

نقدی

36,656

37,644

1870

2651

1870

پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX3

پتروشیمی امیرکبیر

نقدی

40,843

44,073

2200

5510

2200

پلی پروپیلن نساجی 1102L

پتروشیمی رجال

نقدی

35,099

37,801

110

946

110

پلی پروپیلن شیمیایی EP548R

پلی پروپیلن جم

نقدی

40,226

41,476

330

990

330

اکریلونیتریل بوتادین استایرن 0150

پتروشیمی تبریز

نقدی

75,129

75,129

200

270

110

پلی پروپیلن شیمیایی EP440G

پلی پروپیلن جم

نقدی

40,226

40,243

110

154

110

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی اروند

نقدی

32,355

33,552

2486

5588

2486

پلی پروپیلن فیلم HP525J

پلی پروپیلن جم

سلف

35,460

39,006

4994

11968

4994

بازار فولاد:

هنوز شرایط پیشین در بازار فولاد حکمفرماست و تغییر چندانی در ساز و کار قیمتی و معاملاتی این بازار خودنمایی نکرده ، ضعف معاملات ، میل بازار به افت نرخ و ثبات قیمت های پیشنهادی بسیاری از کارخانجات در کنار کاهش نرخ توسط برخی دیگر که در نهایت باز هم خاطره رقابت منفی در بین اهالی بازار را یادآوری می کند را باید چهره غالب داد و ستدها به شمار آورد. این در حالی است که شواهد مورد نیاز از رشد قیمت ها در بازار آزاد آن گونه که روز گذشته به آن اشاره کردیم ، مشاهده نشده و بهتر است برای هفته آینده به رصد رخدادها در این بازار بپردازیم. ادامه این شرایط تا اوایل و یا حتی اواسط هفته آینده چندان هم دور از دهن نیست ولی شواهدی از تغییر فاز قیمتی ، زیر پوست بازار حس می شود هرچند که شاید هنوز هم زمان مطلوب برای تغییر از سوی فاز مدیریتی بازار نرسیده باشد ولی زمان آن چندان هم دور و طولانی نخواهد بود. نگاهی به روند اعلام قیمت از سوی فعالان بازار و مخصوصاً واحدهای تولیدی نشان می دهد که نظم چندانی در روند اعلام قیمت ها وجود نداشته و همین چندپارگی رویکردهای اجرایی خود دلیلی به شمار می رود برای نگرانی از ادامه افت قیمت ها زیرا در صورتی که برای برخی واحدهای تولیدی نیز افزایش تقاضا و یا حتی رشد نرخ اعلام شود ، در نهایت در جستجوی لیست های قیمتی و به سادگی ، تقاضا از سوی یک واحد دیگر تصاحب شده و نخواهد توانست از روند عمومی در بازار حمایت کند. این شرایط نیاز به مدیریت مجدد قیمت ها را تقویت می کند زیرا این رفتارها باعث خواهد شد تا روند بهبود وارد دست اندازهای نامحسوسی شود که از یک سو توان مدیریتی بازار را تضعیف کرده و از سوی دیگر روند بهبود بازار را کند می کند. هنوز نمی توان زمانی را برای خروج بازار از افول قیمت ها معین کرد ولی شاید زمان آن نزدیک باشد تا با بسترسازی از رشد قیمت ها ، زمینه را برای تغییر فاز بازار آماده کرد. هم اکنون زمان همبستگی قیمتی است هرچند که این رویکرد اجرایی با فرض تفاوت کیفیت ، خوش نامی محصول و حتی فاصله جغرافیایی و هزینه تولید دشوار است اما می توان به فرمول قیمتی مشخصی نزدیک شد تا بدنه کلی بازار در آن قرار گرفته و روند مشخصی را تجربه کند. این رویکرد پیشنهادی بارها در تجربه بازار خود به خود پدید آمده هرچند که به اعمال برخی مدیریت های محدودی نیاز دارد ولی نتیجه بهتری در نهایت را ترسیم خواهد کرد.

یکی از کمترین قیمت میلگرد در بازار تهران - ریال بر هر کیلوگرم

 

نوع کالا

کارخانه تولیدی

سه شنبه

درصد تغییر

 

میلگرد 8 آجدار A2

قزوین

15,700

0.00

 

میلگرد 10 آجدار A2

قزوین

15,000

0.00

 

میلگرد 12 آجدار A2

قزوین

15,000

0.00

 

میلگرد 14 آجدار A3

فولاد نیشابور

16,800

-0.59

 

میلگرد 16 آجدار A3

فولاد نیشابور

16,800

-0.59

 

میلگرد 18 آجدار A3

فولاد نیشابور

16,400

-0.61

 

میلگرد 20 آجدار A3

فولاد نیشابور

16,400

-0.61

 

میلگرد 22 آجدار A3

فولاد نیشابور

16,400

-0.61

 

میلگرد 25 آجدار A3

فولاد نیشابور

16,400

-0.61

 

تیرآهن شاخه 14

ذوب آهن اصفهان

2,900,000

-0.34

 

تیرآهن شاخه 16

ذوب آهن اصفهان

3,550,000

0.00

 

تیرآهن شاخه 18

ذوب آهن اصفهان

4,200,000

0.00

 

تیرآهن شاخه 20

ذوب آهن اصفهان

6,650,000

0.00

 

تیرآهن شاخه 22

ذوب آهن اصفهان

7,400,000

0.00

 

تیرآهن شاخه 24

ذوب آهن اصفهان

8,930,000

0.00

 

تیرآهن شاخه 27

ذوب آهن اصفهان

10,330,000

-0.48

 

این قیمت ها قطعی نیست. برخی از لیست ها قیمت های بالاتری را برای تیرآهن اعلام کرده اند

اصفهانی گزارشگر بازار فولاد در برخی از کانال های تلگرامی در خصوص وضعیت بازار فولاد عنوان داشت: در بازار ورق با وجود میل به ثبات در اکثر مبادی این حوزه، زمزمه های کاهش قیمت از گوشه و کنار این بازار شنیده شد. امروز در خصوص بازار ورق سیاه برخی از اختلاف قیمت های جزئی در یک کالای یکسان، در برخی از مبادی دیده میشد، ولی در کل بازار این حوزه متاثر از رکود فعلی حاکم بر بازار توافقی بوده و همراه با تخفیفاتی در هنگام معاملات همراه بود.

برخی از رصدهای صورت گرفته در این حوزه شامل موارد زیر بودند :

- یکی از نمایندگان رسمی مجتمع فولاد گیلان امروز انواع ورق تولیدی این شرکت از ضخامت 30 تا 65 میلیمتر را روانه بازار نموده است.

- یکی از نمایندگان رسمی فروش فولاد کاویان برخی از انواع ورق سیاه تولیدی این شرکت را امروز ثابت اعلام کرد.

- ورق 2 میل سیاه روس در " انبار تهران " توسط برخی از نمایندگان غیر رسمی فروش امروز توام با 20 تومان کاهش قیمت شنیده شد.

- ورق سیاه اکسین ضخامت 8تا 40 میلیمتر در " انبار تهران " توسط برخی از نمایندگان غیر رسمی فروش امروز پای برش تقریبا ثابت و توافقی شنیده شد.

- برخی از انواع ورق روغنی فولاد مبارکه در " انبار تهران " توسط برخی از نمایندگان غیر رسمی فروش امروز ثابت شنیده شد .

- انواع ورق سیاه مجتمع گیلان توسط برخی از نمایندگان غیر رسمی فروش، صرفنظر از برخی تغییرات جزئی امروز پای برش تقریبا ثابت شنیده شد.

- انواع ورق سیاه فولاد مبارکه از " انبار تهران " توسط برخی از نمایندگان غیر رسمی فروش امروز ثابت شنیده شد.

- انواع ورق سیاه قزاق ( ضخامت 4 تا 12 میلیمتر) در "بندر انزلی" توسط برخی از نمایندگان غیر رسمی فروش امروز به غیر از ضخامت 6 میلیمتر که امروز با 10 تومان افزایش قیمت مواجه شده است؛ حدود 10 تا 40 تومان توام با کاهش قیمت شنیده شد.

- برخی از انواع ورق سیاه فولاد مبارکه از " خط کارخانه " توسط برخی از نمایندگان غیر رسمی فروش امروز توام با 10 الی 20 تومان کاهش قیمت شنیده شد. و این در حالیکه است که برخی دیگر همچنان بدون تغییر اعلام می کنند.

- انواع ورق سیاه نازک " ( 2 تا 3 میلیمتر) انبار اصفهان " و " خط کارخانه " توسط برخی از نمایندگان رسمی فروش امروز 20 تا 40 تومان توام با کاهش قیمت شنیده شد.

- انواع ورق 2 میل سیاه روسیه از " انبار تهران " و " بندر انزلی " 15 الی 30 تومان از برخی مبادی غیر رسمی توام با کاهش قیمت شنیده شد.

در حوزه قوطی و پروفیل هم امروز بنا بر مشاهدات صورت گرفته، علیرغم ثبات در اکثر مبادی این حوزه، کاهش قیمت در برخی از مبادی به چشم می خورد؛ در کل نرخ میانگین این حوزه تغییر چندانی نسبت به روز قبل نداشت و بازار این قسمت با میل به کاهش و لحاظ تخفیف در هنگام معاملات ارزیابی گردید.

تغییرات نرخ برخی از مبادی حوزه قوطی و پروفیل بر اساس قوطی ضخامت ۲ میلیمتر امروز شامل موارد زیر بود :

- آدنیس : ثابت

- یزد : ثابت

- نورد میلاد یزد : ثابت

- تهران شرق : ثابت

- صابری : ثابت

- ساوه : ثابت

- صدرا : 5 -

- علویجه : 10 -

- فولاد مهر : ثابت

- جهان : 10 -

- کیان پرشیا : ثابت

- گل نرده : ثابت

- اصفهان : ثابت

- یاران : ثابت

- آریا افق پاسارگاد : 15 -

- پترو فولاد : 10 -

- مشهد : ثابت

- نیکان : ثابت

بیشترین قیمت : 2410

کمترین قیمت : 2345

قیمت میانگین : 2380

برخی از رصدهای انجام شده در خصوص بازار میلگرد شامل مبادی زیر بودند :

فولاد کویر کاشان : ثابت

فولاد سپهرایرانیان : ثابت

فولاد قزوین و پارس آرمان : ثابت

فولاد معراج کردکوی : ثابت

فولاد آناهیتا گیلان : ثابت

فولاد ابهر : ثابت

آذر فولاد امین تیکمه داش : ثابت

فولاد آلیاژی ایران ( یزد ) : انواع میلگرد ساده وآجدار : ثابت

فولاد آذر چلیک تبریز : ثابت

نورد فولاد گیلان ( حسن رود ) : ثابت

فولاد پرند : ثابت

نورد فولاد گلستان : ثابت

فولاد بافق یزد : برخی مبادی رسمی فروش : ثابت

مجتمع فولاد ظفر بناب : ثابت

صدر فولاد لرستان : ثابت

مجتمع ذوب آهن ونورد کرمان : ثابت

فولاد درپاد تبریز : ثابت

یکی از نمایندگان رسمی فروش انواع کلاف 6.5 ساده فولاد نطنز امروز ثابت اعلام کرد.

فولاد کاوه تیکمه داش : ثابت

صبا فولاد زاگرس شهرکرد : ثابت

مجتمع فولاد خرم آباد : ثابت

سیما فولاد جهان : ثابت

فولاد البرز تاکستان : ثابت

فولاد اردبیل از انبار رشت : برخی مبادی غیر رسمی فروش : ثابت

انواع کلاف ساده سایز 6.5 تا 10 از مبدا امیرآباد امروز توسط برخی از نمایندگان غیر رسمی فروش ثابت شنیده شد.

فولاد ارگ تبریز : ثابت

فولاد امیرکبیر خزر : ثابت

فولاد خراسان : برخی مبادی رسمی فروش : 20 الی 25 تومان کاهش قیمت

فولاد کوثر اهواز : برخی از نمایندگان رسمی فروش : کلاف 6.5 ساده حدود 80 تومان و بقیه محصولات حدود 30 تومان امروز توام با کاهش قیمت شنیده شد.

فولاد کیان کاشان : 5 تومان کاهش

فولاد مجتمع ایوان : 20 تومان کاهش قیمت

مجتمع نیک صدرای توس :10 تومان کاهش قیمت

صنایع فولاد کرمان ( بردسیر ) : 20 الی 30 تومان کاهش قیمت

فولاد البرز ایرانیان : برخی مبادی رسمی فروش : 10 تومان کاهش قیمت

یکی از نمایندگان رسمی فروش انواع میلگرد ذوب آهن اصفهان امروز نرخ محصولات پیشنهادی خود را حدود 80 تا 100 تومان توام با کاهش قیمت اعلام کرد .

فولاد شمس سپهر : 30 تا 50 تومان کاهش قیمت

پرشین فولاد : 10 تومان کاهش قیمت

فولاد شاهرود : 10 تومان کاهش قیمت

فولاد خراسان : برخی مبادی غیر رسمی فروش امروز به غیر از سایزهای 10و12و32 با کاهش 10 تومانی شنیده شد.

نورد فولاد یزد : انواع میلگرد A3 شاخه حدود 60 تومان و کلاف A3 حدود 40 تومان امروز توسط یکی از نمایندگان رسمی فروش این واحد تولیدی توام با کاهش قیمت اعلام شده است. کلاف ساده ثابت شنیده شد.

مجتمع فولاد صنعت بناب : 20 تومان کاهش قیمت

فولاد آذربایجان ( میانه ) : برخی مبادی غیر رسمی 5 تومان کاهش قیمت

تیرآهن ذوبی اصفهان در " انبار تهران " در بازار غیر رسمی امروز دستخوش تغییرات کاهشی بیشتری نسبت به روز قبل شده است. شنیده شد در برخی مبادی سایزهای 12 تا 18 و 22 و 27 حدود شاخه ای 1 تا 2 هزار تومان توام با کاهش قیمت اعلام شده است. همچنین سایز 30 امروز با کاهش شاخه ای 10 هزار تومان شنیده شد. همچنین در خصوص این کالاها از " خط کارخانه " سایزهای 14 و 16 حدود 20 تومان و سایز 30 حدود 40 تومان توام با کاهش قیمت شنیده شد. در خصوص شنیده های " انبار اصفهان "؛ تغییرات به نسبت کمتر و فقط در خصوص سایزهای ریز کمی کاهش قیمت شنیده شد. بقیه موارد صرفنظر از برخی نوسانات تقریبا ثابت بوده است.

- یکی از نمایندگان رسمی فروش تیرآهن 12 و 16 ذوب آهن اصفهان، نرخ این دو کالا را امروز ثابت اعلام کرد.

- نورد فولاد یزد؛ آریان فولاد؛ فولاد ناب تبریز و جهان فولاد غرب انواع تیرآهن تولیدی خود را امروز ثابت اعلام کردند.

حوزه ناودانی و نبشی هم امروز همچنان آرام و بدون تلاطم گزارش شده است و بنا بر رصد بازار و گزارش اقنا امروز تغییرات خاصی در این حوزه دیده نشد.

- آریان فولاد؛ فولاد ناب تبریز؛ صبا منظومه اصفهان؛ فولاد فراد و فولاد نستا، امروز انواع محصولات تولیدی خود در حوزه ناودانی و نبشی را ثابت اعلام کردند.

امروز در حوزه میلگرد کاهش قیمت ها همانند روزهای قبل همچنان ادامه داشت و بطوریکه در ضمیمه گزارش ملاحظه میشود، کاهش قیمت در برخی از مبادی همانند فولاد کویر کاشان در چند روز پیش و یا نورد فولاد یزد و نماینده رسمی ذوب آهن اصفهان، جلب توجه نموده و بنظر میرسد که این روند کاهشی ریشه در عمق بازار داشته باشد که با توجه به ادامه روند کاهشی بازار شمش و قراضه در هفته های اخیر دور از انتظار نبوده است؛ هر چند که رکود سنگین حاکم بر بازار علیرغم نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و روزهای سرد و بارشی در قسمتهای وسیعی از کشور هم مزید علت گردیده است.

در مقایسه با روز قبل قیمت شمش در بازار رسمی ( با فاکتور رسمی)؛ بنظر میرسد بنا بر گزارش نرخ باکس و با توجه به اعلام نرخ شمش در دامنه 1340~1280 تومان، امروز نرخ این حوزه با کاهش 10 الی 20 تومانی توام شده که خود توجیهی برای ادامه روند کاهشی قیمت میلگرد در این بازار است، چه بسا بازار قراضه هم بنا بر همین سامانه، امروز یکپارچه کاهشی گزارش شده است

بازارهای آهن پامنار و شادآباد تعطیل شد/ دولت بودجه‌های عمرانی را خرج هزینه‌های جاری می‌کند/ رکود کمر تولیدکنندگان را شکست.

محمد آزاد گفت: در سال ۹۴ حدود ۶۰ درصد از تولید مسکن کاهش یافت که به‌طور مستقیم بر بسیاری از صنایع وابسته به ساخت‌وساز از جمله صنف آهن و فولاد تاثیر داشته است.

به گزارش «نسیم آنلاین» تعطیلی 1400واحد آهن‌فروش تنها در سه سال اخیر زنگ خطر وهشداری برای صنعت فولاد کشور است که در کش و قوس رکود سال‌های اخیر بیشترین ضربه را از این شرایط متحل شدند. تولید فولاد در این چندساله در حالی با افت روبه‌رو شد که رکود بازار مسکن و به دنبال آن رکود ساخت‌وساز مهم‌ترین عواملی بودند که باعث تعطیلی 1400 آهن‌فروش در بازارهای اصلی کشور در شادآباد و پامنار و بازار آهن حاشیه آزادگان شده است.

در عین حال معضل چندین وچند ساله مالیات بر ارزش‌افزوده آهن‌فروشان همچنان به قوت خود باقی است. معضلی که از سال 92 بر دوش آنها سنگینی می‌کند و هنوز در روند تعاملات اتحادیه آهن‌فروشان با سازمان امور مالیاتی به مشکلی لاینحل تبدیل شده و انگار قرار نیست رفع شود.

محمد آزاد، رییس اتحادیه آهن‌فروشان در رابطه با تعطیلی آهن‌فروشان در پامنار و شادآباد گفت: از سال 92، 1400 واحد فروش آهن دربازارهای اصلی کشور تعطیل شده است. فعالان بازار در این صنف انتظار زیادی برای رفع رکود کشیدند ولی رکود تاکنون ادامه داشته و شدیدتر شده است. در این مدت ما به دنبال حل بحث مالیاتی با سازمان امور مالیاتی کشور بودیم و سعی در بهبود و کمک به رفع این رکود بودیم.

به گفته آزاد، موضوع مالیات بر ارزش‌افزوده از سال 92 گریبانگیر فعالان این صنف شد.

با توجه به اینکه در آهن تناژ مصرف خیلی بالاست، بسیاری از کالاهای اساسی وجود دارند که بیش از 95 درصد آن را آهن تشکیل می‌دهد که عمده‌ترین مصرف آن در صنایع خودروسازی ریل‌سازی تولید لوازم خانگی و ساخت‌وساز ساختمان‌هاست. آهن و سیمان بیش از۶۰ درصد مصالح را در ساخت‌وساز واحدهای مسکونی به خود اختصاص می‌دهند و این رقم تقریبا بیش از نیمی از مواد اولیه تولید ساختمان به‌شمار می‌روند.

محمد آزاد درخصوص کاهش تولید مسکن و تعطیلی معازه‌های آهن‌فروشی اظهار داشت: در سال ۹۴ حدود ۶۰ درصد از تولید مسکن کاهش یافت که به‌طور مستقیم بر بسیاری از صنایع وابسته به ساخت‌وساز از جمله صنف آهن و فولاد تاثیر داشته است. رکود مستمر بازار مسکن و کاهش صدور پروانه‌های ساخت‌وساز باعث شده تا بازار آهن با تعطیلی مغازه‌ها روبه‌رو شود که در اثرآن بازار آهن شادآباد از سه هزار و 500 مغازه حدود 300 تا تعطیل کرده‌اند در بازار آهن حاشیه آزادگان هم از دو هزار و 700 مغازه تقریبا 200 مغازه و اکثر پاساژهای آهن‌فروشی خیابان پامنار هم تعطیل شده است. در دیگر شهرهای بزرگ کشور همچون مشهد، تبریز، اصفهان و شیراز نیز رکود بازار مسکن و کاهش خرید آهن مصرفی باعث تعطیلی 20 درصدی واحدهای فعال فروش آهن‌آلات شد.

رییس اتحادیه آهن‌فروشان با اشاره به تغییر کاربری در بعضی مغازه‌های تعطیل‌شده تصریح کرد: در اثر رکود بازار آهن و افت تقاضای مصرف‌کنندگان و خریداران مغازه‌داران ترجیح می‌دهند به فروش محصولاتی غیر از آهن و میلگرد بپردازند و به این ترتیب واحدهای تجاری بازار آهن تغییر کاربری داده‌اند و مغازه‌های خود را تبدیل به فروش لوازم مصرفی دیگر کرده‌اند.

آزاد همچنان افزود: این رکود روی تولید‌کننده‌ها نیز تاثیر گذاشته و آنها را با افت فروش در داخل کشور مواجه کرده است و به این ترتیب از سال 94 تولید‌کننده‌ها به این فکر افتادند که با صادرات محصولات خود این رکود را جبران کنند و از تعطیلی کارخانه‌های خود جلوگیری کردند. همچین این کارخانه‌ها از تولید تک‌محصولی خارج شده‌اند و به تولید محصولات دیگری از آهن برداختند که موجب شد از شروع سال 95 تاکنون به صادرات هشت میلیون تن آهن‌آلات به کشورهای دیگر همچون پاکستان، اردن، امارات، ترکیه، مراکش، تایلند، عمان و اردن و سایر کشورها بوده است دست یابند که این رقم دو برابر نسبت به سال‌های دیگر است و به‌عنوان بیست‌ودومین تولیدکننده این محصول در جهان و ششمین تولیدکننده بزرگ آسیا مطرح است. این در حالی است که 15 کارخانه تولید محصولات آهن در کشور تعطیل شده‌اند.

رییس اتحادیه آهن‌فروشان همچنین گفت: از آنجایی که فرآورده‌های آهن تولیدات داخل هستند نوسانات اخیر ارز بر تعطیلی بازار آهن تاثیر نداشته و قیمت‌گذاری آهن در بازار ایران تحت‌تاثیر قیمت‌های جهانی از جمله بورس لندن و کشور چین است.

وی در رابطه با تغییر قیمت آهن اضافه کرد: قیمت آهن نسبت به هفته گذشته شاهد افزایش قیمتی نبود به نحوی که امروز هر کیلو تیرآهن با قیمت 1800 تومان، میلگرد 1620 تومان و ورق 2100 تومان به فروش می‌رسد

آزاد ادامه داد: موضوع مالیات بر ارزش‌افزوده عامل تاثیرگذار بر قیمت آهن و رکود فعلی بازار آهن است به‌طوری که در بحث اجرای مالیات بر ارزش‌افزوده دوبار مالیات از محصولات آهن دریافت می‌شود که این مالیات‌ها هم در لحظه خروج آهن از بورس کالا و هم از فروشندگان خرد در لحظه فروش است که زیان مالی برای آهن‌فروشان را دربر داشته است.

رییس اتحادیه آهن‌فروشان با نظر به نابرابری مالیاتی در تولید‌کننده‌های هم‌ردیف افزود: فروشندگان مصالح ساختمانی و لوازم بهداشتی ساختمانی اگرچه از شرایط برابر با فروشندگان آهن برخوردارند ولی مالیات بر ارزش‌افزوده به این نهاد‌ها تعلق نمی‌گیرد و تنها یک‌بار اقدام به پرداخت مالیات می‌کنند در صورتی که از محصولات آهن دو بار مالیات گرفته می‌شود که 9 درصد لحظه خروج از بورس و یک درصد از فروش آهن در لحظه فروش در واحد‌های فروش دریافت می‌شود که این روش مالیاتی باید اصلاح شود به‌گونه‌ای که یک‌بار و از خریدار کسب شود. وی همچنین گفت: باید بحث مالیات‌ها شفاف‌سازی شود و مالیات مضاعف از فروشندگان آهن حذف شود.

رییس اتحادیه آهن‌فروشان برای حل این بحران گفت که دولت باید سیاست‌های عمرانی را بازسازی کند. در این سه سالی که دولت بر سر کار است طرح‌های عمرانی افت داشته و بودجه‌های دولت در سنوات 93 و 94 خرج هزینه‌های جاری دولت شده است. اگر در سال 96 این بودجه صرف عمران و طرح‌های عمرانی شود بازار ساخت‌وساز از رکود خارج می‌شود و در پی آن فعالیت‌های بازار آهن دوباره احیا می‌شود.

با این وجود به‌نظر می‌رسد رکود مسکن و ساخت‌وساز بیشترین سهم در رکود بازار آهن و به دنبال آن تعطیلی واحد‌های بازار آهن را داشته است و تعطیلی این مغازه‌ها باعث کاهش نرخ اشتغال در کشور می‌شود. با در نظر گرفتن این موضوع که به ماه‌های پایانی سال نزدیک می‌شویم و فروشندگان نیاز زیادی به نقدینگی دارند ولی همچنان این بازار با رکود مواجه است و پیداست این روند تا سال بعد همچنان ادامه خواهد داشت. همچنین سایر فعالان این صنف با در نظر گرفتن تامین هزینه معیشتی به ناچار به تبدیل کاربری مغازه خود هستند که این امر منجر به کاهش تعداد فعالان این صنف می‌شود. اگر دولت طرح‌های عمرانی را با جدیت پیگیری کند بر رونق صنایع وابسته تاثیر دارد اما این‌طور که پیداست با محدودیت‌های بودجه‌ای کشور بودجه طرح‌های عمرانی به بخش بودجه‌های جاری هدایت می‌شود که معنای آن عدم اجرای طرح‌هایی است که در قوانین برنامه‌ای پیش‌بینی شده است.

بورس انرژی: عرضه بیش از 4000 تن میعانات گازی پالایش گاز خانگیران در رینگ داخلی بازار فیزیکی

در جریان معاملات روز جاری (سه‌شنبه 5 بهمن ماه 95)، در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای آیزوفید، نفتای سنگین تصفیه نشده، بلندینگ نفتای حلال 410، آیزوریسایکل و حلال 404 پالایش نفت شیراز، حلال 400، 402، 406، 410 و آیزوریسایکل پالایش نفت اصفهان، متانول پتروشیمی فن‌آوران و شیراز، برش سنگین پتروشیمی جم و پنتان پلاس پتروشیمی پارس در رینگ داخلی بازار فیزیکی عرضه شدند که کل معاملات صورت گرفته در این عرضه‌ها و عرضه‌های مازاد معادل 4،836 تن به ارزش قریب به 69 میلیارد و 774 میلیون ریال بود.

در جلسه معاملاتی آتی (چهار شنبه 6 بهمن ماه 95) کالاهای آیزوریسایکل پالایش نفت بندر عباس و میعانات حانگیران در رینگ داخلی و حلال 402 پالایش نفت تبریز و گاز مایع پالایش نفت شازند در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی عرضه خواهند شد.

از نکات مهم عرضه‌های فردا می‌توان به عرضه بیش از 4000 تن میعانات گازی پالایش گاز خانگیران (TP400,TP200,S500) در رینگ داخلی و عرضه 1000 تن گاز مایع پالایش نفت شازند به مقاصد افغانستان یا پاکستان در رینگ بین‌الملل اشاره کرد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24