Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

پتانسیل های کیسون را با توجه به نوع و ساختار شرکت بسیار بالاست.در تلاش هستیم تا اقدامات لازم برای ارتقا شرکت در بورس را عملیاتی کنیم و از حضور سرمایه گذاران خارجی در شرکت استفاده کنیم. اقدماتی هم در این راستا صورت گرفته است و مذاکراتی انجام شده است که با توجه به شرایط موجود فعلا مذاکرات از سوی کیسون متوقف شده است. به عقیده من ارزش سهام کیسون حداقل در محدوده ۴۵٠ تومانی است و باید اقدامات لازم را برای ورود شرکت به بازار بالاتر در زمان باقی مانده را سریع تر اجرایی کنیم. تا شرایطی در شان کیسون در بازار سرمایه هم فراهم شود...

دوردنیا در ٨٠ روز «ابرپیمانکار» ایران شفاف سازی شد/بازارپایه در شأن کیسون نیست!

بورس24 -حیدر کثیری

کیسون شرکتی است که در زمینه سرمایه گذاری و اجرای پروژهای عمرانی فعال است. محدوده فعالیت این شرکت ابعاد جهانی دارد و در گوشه و کنار دنیا نامی از خود بر جای گذاشته یا در حال برنامه ریزی برای ایجاد یادبودی از خود است. ونزوئلا، بلاروس، الجزایر، ایتالیا، ارمنستان و عراق از جمله کشورهایی است که کیسون اخیرا در آن ها فعالیتی داشته یا در حال برنامه ریزی برای توسعه بازار خود در آن هاست. فعالیت این شرکت صرفا به این کشور ها ختم نمی شود و این مجموعه در زمان های پیش از تحریم با فرانسه ، انگلیس و در زمان های دورتر با آمریکا سابقه دریافت پیمان را در پرونده کاری خود بر جای گذاشته است.

کیسون جز 100 شرکت پیمانکار جهان از نظر حجم ساخت و سازه است و از زمره شرکت های خوش نام در صنعت ساخت و ساز و پیمانکاری است.

بورس24 با مرد شماره یک کیسون محمد رضا انصاری به گفت و گوی تفصیلی پرداخته است.

محمد رضا انصاری رئیس هیات مدیره معتقد است:«پیش بینی در مورد زمان ورود به پروژه و خروج از آن از مهمترین مواردی است که می تواند تاثیر مثبتی در سرنوشت اجرای پروژه و نهایتا سودآوری برای شرکت داشته باشد برای نمونه می توان به پروژه ونزوئلا اشاره کرد.کیسون در ونزوئلا حضور داشت و در حدود 2 میلیارد دلار پروژه اجرا کرد. ونزوئلا پیشنهاد اجرای پروژه بعدی را داد و به عنوان پیش پرداخت بیش از 1 میلیارد دلار نیز پرداخت کرد اما با بررسی شرایط و پیش بینی های صورت گرفته از وضعیت آتی این کشور ترجیح دادیم تا مبلغ را پس داده و اقدام جدیدی در این کشور انجام ندهیم، پس از اجرای آخرین پروژه کیسون از این کشور با موفقیت خارج شد. در حال حاضر شاهد آن هستیم که کشورهایی مانند برزیل و چین همچنان در ونزوئلا درگیر هستند.»به گفته وی،«کیسون از جمله شرکت هایی است که در سطح جهان شناخته شده است متاسفانه تحریم ها دست و پای شرکت های ایرانی را بسته است و روند کاری شرکت های ایرانی را با خلل مواجه کرده اند. خوشبختانه از آن جهت که کیسون سابقه همکاری با بسیاری از کشور های مطرح دنیا را داشته است هنوز هم در دنیا حرف های زیادی برای گفتن دارد.متاسفانه سختی ها موجود در مروادات مالی صدور ضمانت نامه های بین المللی و مسائلی از این قسم فعالیت های فرا مرزی کیسون را با کندی روبرو می کند.»

***

برنامه های سرمایه گذاری در بلاروس در چه مرحله ای قرار دارد و آیا در این کشور حضور فعال دارید؟

در حدود 450 میلیون یورو در بلاروس سرمایه گذاری کرده ایم، حدود 250 میلیون یورو هزینه تجهیزات و خرید ها شده است و در حدود 200 میلیون یورو برای پروژه های مگنت و لجستیک سرمایه گذاری شده است. پروژه های صورت گرفته بسیار با کیفیت و استاندارد است و به جرات می توان گفت تا شعاع هزار کیلو متری پروژه ای با این کیفیت وجود ندارد.در دوران تحریم با مشکلاتی روبرو بودیم که منجر به توقف پروژه ها شد. قرارداد سرمایه گذاری در بلاروس تا 2016 معتبر بود که خوشبختانه این قرارداد را به مدت دو سال دیگر تمدید کردیم. در حال حاضر دغدغه اتمام قرارداد را نداریم، باید اضافه کنم که قرارداد سرمایه گذاری کیسون با بلاروس از اولین قرار داد های سرمایه گذاری خارجی در بلاروس پس از فروپاشی شوروی بوده است.

در خصوص پروژه های لجستیک و مگنت در بلاروس توضیح دهید؟

اجرای پروژه لجستیک تقریبا نهایی شده است. لجستیک از جمله پروژه هایی است که این توان را دارد تا از طریق درآمد های حاصل از آن هزینه هایش پوشش داده شود. دیگر پروژه فعال در بلاروس مگنت است و در مراحل پایانی اجرای پروژه قرار دارد.در ابتدا برنامه بر این بود تا طبقات فوقانی این سازه هتل باشد. پس از مطالعات ثانویه و امکان سنجی های صورت گرفته طبقات فوقانی با کاربری اداری تکمیل شد.این پروژه اداری تجاری محسوب می شود، چرا که بلاروس به واحد های اداری نیاز بیشتری دارد و صرفه اقتصادی ساختمان های اداری بالاتر است. این پروژه های در مدت دوسال به بهره برداری خواهد رسید.

برنامه ورود کیسون به الجزایر در چه مرحله ای قراردارد؟

در الجزایر پروژه ای با ابعاد بزرگ را ورود خواهیم کرد، سهم کیسون از پروژه 48 درصد است و ارزش این پروزه در حدود 5-6 میلیارد دلاراست. تقریبا تمام نیروهای ایرانی مستقر در الجزایر را گرد آوردیم تا بتوانیم با دست بازتری اقدام به سیاست گذاری و اجرای پروژه داشته باشیم. کیسون توانایی این را داشت تا تمام پروژه را ورود کند اما ترجیح دادیم تا شریک داشته باشیم. در حال حاضر در الجزایر دفتر تاسیس کرده ایم و تیم مهندسی هم مستقر شده است.الجزایر نیاز به 260 هزار واحد مسکونی دارد که با این پروژه 100 هزار واحد از طریق کیسون تامین خواهد شد.لازمه اجرایی و نهایی شدن توسعه روابط دیپلماسی است و باید در سطوح بالا به توافقاتی دست یابیم. دچار مشکلاتی هستیم که از زمان تحریم مانده است برای مثال بازکردن ضمانت نامه، این پروژه در حدود 1.5 میلیارد دلار ضمانت نامه نیار دارد که مشکلات آن در حال حل شدن است. پس از حل شدن این مشکلات استارت کار را خواهیم زد. فعلا باید برای اجرای این پروژه صبرکرد. پیش بینی من برای اتمام رایزنی ها این است که تا پیش از انتخابات آتی مسائل مربوط به ضمانت نامه و انتقال وجوه برطرف خواهد شد.همین پروژه به تنهایی 0.4 درصد در تولید ناخالص کشور اثر گذار است.این پروژه جز پروژه های با اولویت در الجزایر است و منابع مالی آن نیز تامین شده است. در حال حاضر پروژه های کوچکتری نیز در الجزایر پیشنهاد می شود اما با توجه به پروژه های بزرگی که در سایر کشور های اجرا کرده ایم باید سایز شرکت را نیز در نظر بگیریم.

آیا کیسون فعالیت عمرانی در عراق دارد؟ با توجه به حضور داعش در این کشور شرایط سرمایه گذاری در این کشور را چطور ارزیابی کردید؟

بیش از یک میلیارد دلار پروژه در عراق در دست اجرا داریم . پیش بینی ما از اوضاع عراق این است که داعش در این کشور ماندنی نیست و حدود دو سال قبل به عراق ورود کردیم ،در حال حاضر شاهد این موضوع هستیم که تقریبا ادامه فعالیت نیروهای تکفیری در این منطقه رو به پایان است. 6 پروژه در دست اجرا در این کشور داریم آخرین پروژه ای که در عراق منجر به عقد قرارداد شده است پروژه ساختمان نخست وزیری است به ارزش 235 میلیون دلار که 100 میلیون دلار از این وجه تامین شده است. سایر پروژه های در حال اجرا در عراق، پروژه 4 هزار واحدی است که ساخت  2هزار واحد شروع شده و 2 هزار واحد نیز در مراحل تعیین تکلیف زمین برای ساخت است.در ابتدا قرار بر این بود که این پروژه به صورت پیمانکاری باشد اما پس از گذشت مدتی تصمیم به سرمایه گذاری گرفتیم این پروژه از پروژه های بسیار خوب و سود ده است.

دو پروژه فرودگاهی هم در عراق در دست اجرا داریم  که به دلایل نبود نقدینگی، روند آن کند شده و در انتظار تامین نقدینگی است از آنجا که این پروژه از اهمیت بالایی برخوردار است احتمالا به زودی تامین مالی خواهد شد. دو پروژه انتقال آب هم به ارزش 200 میلیون دلار در دست اجرا است که بنا به دلایلی متوقف بود و ترتیبات راه اندازی آن تا پایان سال جاری اجرایی خواهد شد.

آیا تاکنون برنامه ای برای ورود به بازار ارمنستان داشته اید؟

ارمنستات فضایی کوچک ولی کارآمد است.در این منطقه فعال شدیم و پروژه ای 150 میلیون دلاری در حال امکان سنجی است، مسئولان ارمنستان ظرفیت های کیسون را شناخته اند و خواهان کیسون هستند البته عجله ای برای سرمایه گذاری در ارمنستان نداریم و فعلا باید کارهای ابتدایی صورت گیرد.

برنامه ورود به بازار ایتالیا در چه مرحله ای قرار داد؟

قرارداد هایی منعقد شده است باید منتظر تصمیمات نهایی دو دولت بود دو توافقنامه با ارزش بالا منعقد شده است و باید منتظر مذاکرات دیپلماسی دو کشور بود، باید امکان سنجی و بررسی های بیشتری صورت گیرد و فعلا جزئیات این توافقات قابل بیان کردن نیست، باید گام های بیشتری برداشته شود تا  بتوان در این خصوص اظهار نظر کرد.

مناقصه سیستان به کجا رسید؟

پروژه سیستان مجدد مناقصه برگزار شده و هنوز تعیین تکلیف نشده است.باید دید می توان در مناقصه برنده شویم یا خیر در حال حاضر ارزش مناقصه هم کاهش داشته است . فعلا در این خصوص نمی توان اظهار نظر کرد و باید منتظر نتیجه نهایی مناقصه بود.کیسون در این مناقصه شرکت کرده است. در مجموع چند هزار میلیارد تومان مناقصه را شرکت کرده ایم اما نتایج مناقصه مهم است. به طور خاص نمی شود صرفا به یک پروژه پرداخت.

با توجه به فعالیت های بین المللی کیسون برنامه ای برای ورود سرمایه گذار خارجی نیز به شرکت دارید؟

پتانسیل های کیسون را با توجه به نوع و ساختار شرکت بسیار بالاست.در تلاش هستیم تا اقدامات لازم برای ارتقا شرکت در بورس را عملیاتی کنیم و از حضور سرمایه گذاران خارجی در شرکت استفاده کنیم. اقدماتی هم در این راستا صورت گرفته است و مذاکراتی انجام شده است که با توجه به شرایط موجود فعلا مذاکرات از سوی کیسون متوقف شده است. به عقیده من ارزش سهام کیسون حداقل در محدوده 450 تومانی است و باید اقدامات لازم را برای ورود شرکت به بازار بالاتر در زمان باقی مانده را سریع تر اجرایی کنیم. تا شرایطی در شان کیسون در بازار سرمایه هم فراهم شود.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24