Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

این وضعیت برای مدتی ادامه پیدا خواهد کرد زیرا مشخص شدن برنامه های ترامپ و واکنش دیگر کشورها به این برنامه ها زمانبر است. اما با توجه به این که به نظر می رسد ترامپ در اجرای وعده های خود جدی است ضروری ..

تغییر ترکیب سبد دارایی ها ضروری شده است

دونالد ترامپ در نخستین روز از ریاست جمهوری خود، فرمان خروج آمریکا از پیمان همکاری های تجاری دو سوی اقیانوس آرام (TPP) را صادر کرد. تحلیلگران می گویند این اقدام به معنای آن است که او قصد دارد به وعده هایی که در دوران تبلیغات ریاست جمهوری داده عمل کند. همچنین روز گذشته ترامپ در جمع مدیران شرکت های بزرگ آمریکا اعلام کرد مقررات را به شدت کاهش خواهد داد تا زمینه برای فعالیت بهتر شرکت های آمریکایی فراهم شود. ترامپ وعده داده از مالیات ها خواهد کاست، برای توسعه زیرساخت ها بودجه ای عظیم اختصاص خواهد داد و مقررات دست و پاگیر را حذف خواهد کرد. همچنین او قصد دارد سیاست های حمایت گرایانه تجاری را دنبال کند برای مثال تعرفه واردات کالاهای چینی به آمریکا را به میزانی قابل ملاحظه بالا ببرد. سرمایه گذاران معتقدند اجرای این برنامه ها به معنای ابهام درباره آینده است و اگرچه ممکن است در نهایت این اقدامات به نفع شرکت های بورسی در آمریکا باشد اما تبعات سیاست های دولت جدید بزرگ خواهد بود. به همین دلیل شاهد کاهش شاخص های مالی در بازارهای بزرگ هستیم. همچنین قیمت طلا در حال رشد است و از ارزش دلار کاسته شده است. این وضعیت برای مدتی ادامه پیدا خواهد کرد زیرا مشخص شدن برنامه های ترامپ و واکنش دیگر کشورها به این برنامه ها زمانبر است. اما با توجه به این که به نظر می رسد ترامپ در اجرای وعده های خود جدی است ضروری است سرمایه گذاران در سبد دارایی خود تغییراتی ایجاد کنند طوری که با شرایط جدید سازگار شود.

قیمت نفت کاهش یافت

امروز سه شنبه، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا با 0.5 درصد افزایش به 55.5 دلار و 53 دلار در هر بشکه رسیده است. روز گذشته با آنکه ارزش دلار کاهش یافت اما قیمت نفت رشدی نداشت و اندکی افول کرد. این درحالیستکه در نشست برخی اعضاء اوپک و تولیدکنندگان غیرعضو این سازمان، بر اجرای کامل برنامه کاهش عرضه نفت تاکید شده و وزیر نفت روسیه اعلام کرده از ابتدای ماه جاری میلادی، بطور تخمینی 1.5 میلیون بشکه در روز از عرضه نفت کاسته شده است. تحلیلگران معتقدند پیش بینی افزایش تولید نفت در آمریکا و برخی دیگر از کشورها سبب شده قیمت این ماده خام تحت فشار قرار گیرد. طی هفته های اخیر قیمت نفت نتوانسته به مرز 60 دلار برسد در حالی که شاخص دلار کاهش یافته و خبرهای منتشر شده از اقتصادهای بزرگ بویزه چین و آمریکا مثبت بوده است. همچنین بانک جهانی در گزارش جدید خود در باره وضعیت اقتصاد جهان در سال جاری میالادی ابراز خوشبینی کرده است. اگر موضوع افزایش عرضه نفت از سوی برخی کشورها مطرح نبود عوامل یاد شده به رشد قیمت ها به بالای 60 دلار منجر می شد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

جذابیت نسبی طلا

امروز قیمت طلا بدون تغییر در سطح 1218 دلار در هر اونس قرار دارد. قیمت سه فلز گرانبهای دیگر نیز تغییری محدود دارد. روز گذشته قیمت طلا تحت تاثیر کاهش ارزش دلار و نگرانی سرمایه گذاران در باره آینده، با 9 دلار رشد به 1219 دلار در هر اونس رسید. تحلیلگران معتقدند برای مدتی بازار طلا حمایت می شود زیرا به نظر می رسد ترامپ قصد ندارد برنامه های آینده خود را با جزییات بیان کند. روز گذشته قیمت نقره و پلاتین نیز رشد کرد اما قیمت پالادیوم با 9 دلار کاهش به 780 دلار در هر اونس رسید. قیمت طلا هنوز تا جبران کاهش شدید دو ماه گذشته خود راهی طولانی در پیش دارد اما در سه هفته اخیر شاهد رشد تدریجی قیمت این فلز گرانبها بوده ایم. احتمال تداوم روند افزایش قیمت ها زیاد است البته معمولا پس از رشد مداوم، قیمت ها برای مدتی ثبات دارند. این هفته گزارش های مهم از اقتصاد منطقه یورو و آمریکا منتشر می شود که بر ارزش یورو و دلار تاثیر دارد و انتظار می رود قیمت طلا نیز از این گزارش ها تاثیر پذیرد. بازار طلا نسبت به اقداماتی که ترامپ انجام می دهد بسیار حساس است و همین امر سبب می شود نوسان قیمت ها زیاد باشد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

نگرانی ها بیشتر شده است

آسیا. امروز شاخص ها در بازارهای مالی آسیا کاهش یافته است. روز گذشته احتیاط سرمایه گذاران سبب شد شاخص های مالی در این قاره رشد نکنند. برخی تحلیلگران می گویند در هفته های آینده سیاست دولت جدید آمریکا در قبال چین مشخص خواهد شد. اما احتمال آنکه ترامپ سیاست های حمایت گرایانه اتخاذ کند زیاد است. این بدان معناست که در مبادلات تجاری میان آمریکا و دیگر کشورها بویژه چین، تغییراتی ایجاد می شود که به نفع آمریکا خواهد بود. قطعا این سیاست سبب واکنش شرکای تجاری آمریکا می شود.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بازارهای بزرگ اروپا کاهش یافتند. درست مانند سرمایه گذاران آسیایی، در اروپا نیز سرمایه گذاران در باره آنچه در آینده رخ خواهد داد تصویر روشنی ندارند. از یک سو انتظار می رود در روابط اقتصادی اروپا و آمریکا تغییراتی ایجاد شود و از سوی دیگر در داخل اروپا تحولاتی رخ خواهد داد که مشخص نیست چه تاثیری بر بازارهای مالی خواهد داشت. بدین ترتیب برای مدتی رفتار سرمایه گذاران محطاتانه خواهد بود.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا کاهش یافتند. ترامپ و اعضاء دولت او درباره برنامه هایی که اجرا خواهند کرد توضیحی نداده اند و به همین دلیل حدس های مختلفی درباره آینده مطرح شده است. احتمال بالای اجرای برنامه های افراطی سبب هراس سرمایه گذاران می شود. ترامپ فرمان خروج آمریکا از پیمان همکاری های تجاری دو سوی اقیانوس آرام را صادر کرده و این اقدام را در جهت ایجاد فرصت های شغلی بیشتر در آمریکا توصیف کرده است. مشخص نیست این اقدام چه تبعاتی برای شرکت های آمریکایی دارد. مدتی طول خواهد کشید تا ابهام های موجود از میان برود و در این مدت احتمال رونق بورس آمریکا کم است. در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

رشد قیمت ها در اثر افول ارزش دلار

امروز قیمت فلزات پایه با اندکی نوسان همراه بوده و قیمت مس در محدوده 5840 دلار در هر تن قرار دارد. روز گذشته قیمت تمامی فلزات پایه رشد کرد و یک عامل آن، کاهش ارزش دلار بود. با آنکه فعالان بازار فلزات پایه درباره بهتر شدن وضعیت اقتصاد چین اطمینان نسبی دارند و معتقدند دولت این کشور به اجرای سیاست های حمایتی ادامه خواهد داد اما مشخص نیست روابط اقتصادی و سیاسی آمریکا و چین به چه شکل خواهد بود. ترامپ وعده هایی درباره بالا بردن تعرفه واردات کالاهای چینی داده و اگر به این وعده ها عمل کند تنش هایی بین دو اقتصاد بزرگ جهان بوجود خواهد آمد. در واقع سرمایه گذاران نگران کاهش مصرف فلزات پایه در چین هستند. چین بزرگ ترین مصرف کننده این فلزات است و ضعف آن به هر دلیل که باشد به بازار این مواد خام لطمه وارد خواهد کرد. از سوی دیگر انتظار نمی رود مصرف این فلزات در آمریکا رشد قابل ملاحظه ای پیدا کند. آمریکا در مقایسه با چین سهم بسیار کوچک تری از مصرف این فلزات دارد. همچنین باید به این نکته توجه کرد که برنامه دولت جدید آمریکا برای توسعه زیرساخت ها تدریجی اجرا خواهد شد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

نوسان ها بیشتر شده است

امروز ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان تغییری نداشته و نسبت یورو به دلار در سطح 1.076 قرار دارد. روز گذشته همانطور که انتظار می رفت ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان کاهش یافت. بازار ارز مدتی است تحت تاثیر تحولات آمریکا قرار دارد و سرمایه گذاران بیشتر از آنکه به داده های اقتصادی توجه کنند نگران برنامه های دونالد ترامپ هستند و به همین دلیل ارزش دلار کاهش یافته است. البته احتمال دارد این روند معکوس شود. امروز وضعیت بخش تولید کارخانه ای و بخش مسکن آمریکا مشخص می شود و پیش بینی شده داده ها مثبت باشد. اگر چنین شود دلار حمایت خواهد شد. البته در روز جاری وضعیت بخش های تولید کارخانه ای و خدمات در فرانسه، آلمان و منطقه یورو نیز اعلام می شود. پیش بینی شده شاخص فعالیت ها بالای 50 باشد و این به معنای افزایش است. در سه هفته اخیر یعنی از آغاز سال جدید میلادی تاکنون، شاخص دلار یعنی ارزش این ارز در برابر سبدی از شش ارز معتبر کاهش یافته و احتمال دارد برای مدتی وضعیت به همین شکل باقی بماند. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

تقویم اقتصاد جهان

امروز گزارش هایی از اقتصاد فرانسه، آلمان، منطقه یورو و آمریکا منتشر می شود. در زیر جدول این گزارش ها به ترتیب انتشار نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24