Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

از حدود سه ماه پیش تاکنون، شاخص های مالی، ارزش ارزها معتبر و قیمت مواد خام نوسان های قابل ملاحظه ای داشته زیرا پس از اعلام پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ..

نخستین هفته فعالیت بازارها در دوران رییس جمهور جدید

این هفته نخستین هفته فعالیت بازارها در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ است و انتظار می رود سرمایه گذاران با احتیاط رفتار کنند زیرا ابهام ها درباره برنامه های رییس جمهوری جدید از میان نرفته است. از حدود سه ماه پیش تاکنون، شاخص های مالی، ارزش ارزها معتبر و قیمت مواد خام نوسان های قابل ملاحظه ای داشته زیرا پس از اعلام پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، هیجان های شدیدی پدید آمد اما همانطور که انتظار می رفت خوشبینی ها ادامه پیدا نکرد و در دو تا سه هفته اخیر شاهد معکوس شدن روند تحولات در برخی بازارها از جمله بازار طلا بوده ایم. قیمت فلزات پایه نیز نسبت به دو ماه پیش پایین تر است اما در مجموع رشد کرده و ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر تحت فشار قرار گرفته است. روز جمعه مراسم تحلیف دونالد ترامپ برگزار شد و او رسما کار خود را آغاز کرد. تصمیم هایی که ترامپ در هفته پیش رو می گیرد و نیز داده های مهم اقتصادی از منطقه یورو و آمریکا بر تحولات بازارهای مختلف تاثیر خواهد گذاشت. موضع گیری های ترامپ در باره موضوعات مختلف بسیار جنجال برانگیز بوده و این عامل سبب شده سرمایه گذاران ترجیح دهند ریسک کمتری بپذیرند. این رویکرد ادامه پیدا خواهد کرد و اگرچه این هفته داده های مهم از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود اما تحولات آمریکا در مرکز توجه سرمایه گذاران قرار خواهد داشت. پیش بینی شده این هفته ارزش دلار و قیمت طلا رشد خواهد کرد.

احتمال رشد نسبی قیمت ها

امروز دوشنبه، در آغاز معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا تغییر محسوسی نداشته و به ترتیب در سطح 55.6 دلار و 53.3 دلار در هر بشکه قرار گرفته است. روز گذشته در نشستی که با حضور برخی اعضاء اوپک و تولیدکنندگان غیرعضو این سازمان برگزار شد شرکت کنندگان بر اجرای کامل برنامه کاهش عرضه نفت تاکید کردند. در هفته های اخیر یکی از عوامل اصلی که بر قیمت ها تاثیر داشته میزان پایبندی به برنامه کاهش عرضه بوده است. البته قیمت ها تحت تاثیر عوامل مختلف هستند و به همین دلیل پیش بینی شده حتی اگر کاهش 1.8 میلیون بشکه ای عرضه بطور کامل انجام شود نمی توان انتظار داشت قیمت ها خیلی رشد کنند. هفته پیش با آنکه ارزش دلار پایین آمد و فعالان بازار معتقد بودند از عرضه کاسته می شود، قیمت نفت کاهش یافت. در هفته های اخیر موضوع افزایش تولید نفت شیل در آمریکا به عاملی تاثیرگذار بر قیمت ها تبدیل شده است. روز گذشته وزیر انرژی روسیه گفت، برای دستیابی به اعداد و ارقام قطعی درباره میزان کاهش عرضه نفت باید تا پایان ماه جاری میلادی صبر کنیم اما معتقدیم 1.5 میلیون بشکه در روز از عرضه نفت کاسته شده است. این سخنان می تواند به افزایش قیمت ها کمک کند. قیمت نفت در دو سال اخیر به دلایلی نظیر افزایش عرضه، رشد ارزش دلار، ضعف اقتصاد جهان و ارزان فروشی از سوی عرستان، به شدت کاهش یافته است و اوایل ماه گذشته میلادی اعضاء اوپک و برخی تولیدکنندگان غیرعضو این سازمان تصمیم گرفتند از عرضه نفت بکاهند تا قیمت ها افزایش یابد. در هفته ها و ماه های آینده سیاست های ترامپ در حوزه نفت، یک عامل جدید موثر بر قیمت هاست. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت آمریکا در هفته اخیر نشان داده شده است:

پیش بینی افزایش قیمت فلز زرد

امروز قیمت طلا با 8 دلار افزایش در سطح 1218 دلار در هر اونس قرار گرفته است. قیمت سه فلز گرانبهای دیگر نیز افزایش یافته است. این هفته پیش بینی شده قیمت طلا رشد کند و بعید نیست چنین شود زیرا هنوز مشخص نیست دولت جدید آمریکا چه اقداماتی انجام خواهد داد. در روزهای اول تغییر دولت آمریکا، معمولا سرمایه گذاران ریسک بالایی نمی پذیرند و در این شرایط طلا جذابیت بیشتری پیدا می کند. بویژه ابهام های عمیق درباره سیاست های رییس جمهور جدید آمریکا عاملی برای رونق بازار فلز زرد است. ترامپ از چند ماه پیش و در دوره تبلیغات انتخاباتی خود وعده های جنجال برانگیز داده و حال که در مسند قدرت است سرمایه گذاران منتظرند ببینند او چه میزان به این وعده ها عمل خواهد کرد. احتمال بروز تنش های تجاری و زئوپولیتیک دو عامل حمایت از قیمت طلاست. البته نهادهای تحلیلگر پیش بینی کرده اند امسال وضعیت اقتصاد جهان بهتر از سال گذشته خواهد بود. یک عامل رشد 60 دلاری قیمت طلا در سال جدید میلادی، کاهش ارزش دلار بوده است. کاهش ارزش این ارز به رغم تاکیدهای رییس بانک مرکزی آمریکا بر اجرای برنامه افزایش نرخ های بهره رخ داده است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس پالادیوم در هفته اخیر نشان داده شده است:

احتمال کاهش شاخص های مالی زیاد است

آسیا. امروز شاخص ها در بازارهای مالی آسیا رشد کرده است. سرمایه گذاران در بازارهای مالی این قاره، همچنان درباره سیاست های دولت جدید آمریکا نگرانی هایی دارند. برخی تحلیلگران معتقدند ترامپ به وعده های خود درباره وارد کردن فشار بر چین در حوزه اقتصادی عمل خواهد کرد. این بخشی از برنامه ترامپ برای افزایش رونق در اقتصاد آمریکا و ایجاد فرصت های شغلی بیشتر در این کشور است. سرمایه گذاران معتقدند اگر ترامپ جنگ تجاری راه اندازد چین تلافی خواهد کرد و این به زیان بازارهای مالی خواهد بود. هفته پیش داده های اقتصادی از چین مثبت بود.

اروپا. در هفته پیش رو خبرهای متعددی از بخش های خدمات و تولید صنعتی کشورهای اروپایی منتشر می شود البته اخباری که از آمریکا منتشر شده و خواهد شد تاثیر بالاتری بر رفتار سرمایه گذاران دارد. در هفته پیش رو بازارهای مالی اروپا بیشتر تحت تاثیر تحولات در آمریکا قرار خواهند داشت. این روزها که دوران ریاست جمهوری ترامپ آغاز شده گمانه زنی ها در باره آینده افزایش یافته است و سرمایه گذاران بیش از آنکه امیدوار باشند نگران هستند.

آمریکا. امروز خبری از اقتصاد آمریکا منتشر نمی شود اما این هفته وضعیت بخش های خدمات و تولید کارخانه ای و نیز شرایط بازار مسکن و نرخ رشد اقتصاد در سه ماهه چهارم سال قبل مشخص خواهد شد. انتظار می رود داده های اقتصادی همچنان مثبت باشد اما برای مدتی، بازار مالی آمریکا تحت تاثیر تحولات سیاسی قرار خواهد داشت. میزان عاقلانه رفتار کردن ترامپ در حوزه های اقتصادی و تجاری مستقیما بر شاخص های مالی تاثیر خواهد گذاشت.

در زیر نمودار تغییرات شاخص اف تی اس ایی در هفته اخیر نشان داده شده است:

نگرانی ها افزایش یافته است

امروز قیمت همه فلزات پایه افزایش یافته و متوسط میزان افزایش 1.5 درصد است. قیمت مس و روی به ترتیب در سطح 5860 دلار و 2790 دلار در هر تن قرار گرفته است. هفته پیش قیمت فلزات پایه کاهش یافت در حالی که ارزش دلار افول کرده بوده و نیز گزارش های منتشر شده از اقتصاد چین مثبت بود. جو حاکم بر بازار فلزات پایه تااندازه ای منفی شده زیرا از یک سو مشخص نیست تاثیر سیاست های اقتصادی دولت آمریکا بر مصرف این فلزات چه خواهد بود و از سوی دیگر ریسک تنش های تجاری بین آمریکا و چین وجود دارد. بدین ترتیب انتظار می رود برای مدتی سرمایه گذاران در بازار این فلزات با احتیاط بیشتری رفتار کنند. در هفته های اخیر هیجان هایی که پس از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری بوجود آمد از میان رفته است و برخی نهادهای تحلیلگر هشدار داده اند که ممکن است قیمت ها در بازار مواد خام اصلاح شود. این طبیعی است که پس از رشدی قابل ملاجظه، قیمت ها کاهش پیدا کنند اما باید دید این کاهش تا چه سطحی ادامه پیدا خواهد کرد و عامل آن چیست. برنامه هایی که ترامپ برای توسعه زیرساخت های آمریکا وعده داده می تواند بر مصرف فلزات پایه بیافزاید اما این افزایش اندک است و اگر سیاست های ترامپ به تجارت جهانی لطمه وارد کند بازار فلزات پایه زیان خواهد دید. در هفته پیش رو وضعیت بخش تولید کارخانه ای اقتصادهای بزرگ اروپایی و آمریکا در ماه گذشته میلادی مشخص خواهد شد و اگر آنطور که پیش بینی شده، است داده ها مثبت باشد قیمت فلزات پایه حمایت می شود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

پیش بینی رشد ارزش دلار

امروز ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان کاهش یافته است. امروز گزارشی از اقتصاد آمریکا منتشر نمی شود اما نخستین روز کاری بازار ارز در دوران ریاست جمهوری ترامپ است و انتظار می رود تغییراتی در ارزش دلار رخ دهد. در هفته پیش رو، گزارش های مهم از اقتصاد آمریکا در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت و با توجه به تصمیم هایی که ترامپ در همین روزهای اول ریاست جمهوری خود اتخاذ می کند ارزش دلار نوسان خواهد کرد. شاخص دلار در سه هفته اخیر کاهش یافته و از محدوده 102 به 100 رسیده زیرا در باره تاثیر سیاست های رییس جمهور جدید آمریکا بر اقتصاد این کشور نگرانی هایی وجود دارد. تحلیلگران پیش بینی کرده اند این هفته عملکرد دلار مثبت خواهد بود. در هفته پیش رو، نخستین تخمین از نرخ رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه پایانی سال گذشته میلادی منتشر می شود. همچنین برخی گزارش ها از بازار کار و بخش های خدمات و تولید کارخانه ای این کشور در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت. پیش بینی شده محتوای این گزارش ها مثبت خواهد بود در نتیجه بعید نیست ارزش دلار رشد کند. سرمایه گذاران در بازار ارز معتقدند بانک مرکزی آمریکا امسال 3 بار نرخ های بهره را بالا خواهد برد. اگر چنین شود دلار حمایت می شود اما ترامپ هفته گذشته درباره رشد شدید ارزش دلار ابراز نگرانی کرده بود. در زیر نمودار تغییرات نسبت پوند به دلار در هفته اخیر نشان داده شده است:

تقویم اقتصاد جهان

امروز گزارش هایی از اقتصاد ژاپن و منطقه یورو منتشر می شود. در زیر جدول این گزارش ها به ترتیب انتشار نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24