Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مدیرعامل پتروشیمی فارابی با اشاره به بحث واگذاری پتروشیمی فارابی به مجموعه امیرکبیر، بیان داشت: هدف، هدف خوبی است و این واگذاری مصوب هم شده است و ما نیز نظر خود را اعلام داشته ایم؛ زمانی با واگذاری فارابی موافقت می کنیم که بهمراه تجهیزات و املاک و اراضی همه نیروهای مجموعه فارابی هم حفظ شوند...

روی خط «بازار»...

گروه خودرویی : حسام حسینی در رابطه با گزارشات 9 ماهه شرکت های این گروه گفت : شرکت‌های خودرویی گزارش‌های 9 ماهه خود را تحت تاثیر شرایط مناسب تولید و نسبتا مناسب فروش روانه بازار کردند. بهبود وضعیت این شرکت‌ها نسبت به شرایط نامناسب سال گذشته مشهود است اما نکته جالب، عدم اقبال بازار به گزارش‌های این شرکت‌ها است که دلایل آن را می‌توان در رشد قیمت سهام شرکت‌های زیرمجموعه این گروه در سه ماه پایانی سال جست‌وجو کرد.بر این اساس ایران خودرو در 3 ماه سوم امسال متوسط تولید ماهانه 60 هزار دستگاه و فروش 55 هزار دستگاهی را تجربه کرده است. این مقادیر تولید و فروش ماهانه جزو بهترین مقادیر در سال‌های اخیر خصوصا در این فصل است. به نظر می‌رسد شرایط متنوع پرداخت اقساطی خرید خودرو و انتظارات تورمی مصرف‌کننده منجر به تقاضای مناسب در این فصل شده است. با این حال اگر به دنبال تاثیرات سود و زیانی این بهبود تولید و فروش برویم، تقریبا دست این خودرو ساز را خالی می‌یابیم. جایی که حاشیه سود ناخالص در دوره‌های 3 ماهه در حال کاهش است.حاشیه سود ناخالص ایران خودرو برای دوره‌های 3 ماهه از ابتدای سال به ترتیب 18درصد، 8درصد و 8درصد درنظر گرفته شده است. در واقع موجودی ارزان در ابتدای سال که با مواد اولیه ارزان قیمت در اواخر سال گذشته خریداری شده بود، حاشیه سود بالایی را در 3 ماه نخست امسال رقم زد. به نظر می‌رسد در شرایط فعلی از یکسو رشد نسبی قیمت‌های جهانی در ماه‌های اخیر و رشد ارز در داخل و از سویی دیگر افزایش معمول 15درصدی هزینه‌های دستمزد و سربار فشار بالایی را بر قیمت‌های تمام شده محصولات در سال آینده وارد کند. بنابراین انتظار می‌رود کشمکش‌های خودرو سازان بر سر افزایش نرخ در سال آینده از نتایج تغییرات فعلی باشد. بنابراین اگرچه ایران خودرو شاهد تعدیل مثبت سود 78 ریالی به 122 ریال و همچنین امکان مجدد تعدیل تا 200 ریال در صورت فروش برخی شرکت‌های سرمایه‌پذیر را دارد، اما وضعیت مبهم سود سال آینده از یکسو و همچنین نسبت بالای قیمت به درآمد هر سهم هنوز جذابیت جدی را به لحاظ بنیادین ایجاد نمی‌کند. شرکت سایپا نیز شاهد تولید بیش از 120 هزار دستگاه و فروش حدود 110 هزار دستگاه خودرو بود. اما این بهبود تولید و فروش عملا در سود خالص شرکت نمایان نیست.به این معنی که رشد هزینه‌ها در برابر بهبود تولید و فروش شرایط خنثی را به لحاظ عملکرد سود و زیان نشان می‌دهد. اما شاید بهترین تغییرات نسبت به سال گذشته را در پارس خودرو بتوان یافت، جایی که رشد تولید و فروش با ارائه محصولات جدید و رشد حاشیه سود و کنترل هزینه‌های مالی توانسته شرکت را از زیان سنگین سال‌های قبل برهاند. در مجموع می‌توان گفت اگرچه شرایط خودرویی‌ها نسبت به سال قبل مشهود است، اما همچنان سود خالص ناچیز این شرکت‌ها نمی‌تواند قیمت‌های فعلی را جذاب سازد. به این ترتیب افزایش سود ناخالص این شرکت‌ها با افزایش هزینه‌های مالی سنگین به یغما می‌رود که این مساله با احتساب رشد اجتناب‌ناپذیر هزینه‌ها در سال آینده، نمی‌تواند پیامد مطلوبی در بر داشته باشد.

گروه خودرویی : سخنگوی شورای سیاست ‌گذاری خودرو گفت : در ۱۰ ماهه امسال یک میلیون و 79 هزار و 462 دستگاه انواع خودرو توسط خودروسازان داخلی کشور تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 38 درصد افزایش یافته است. امیرحسین قناتی افزود: در بخش تولید خودروهای سواری با این روند به رشد 40 درصدی خواهیم رسید، همچنین در سایر بخش ‌های تولید انواع خودرو نظیر: وانت، مینی ‌بوس، اتوبوس و کامیون با رشدهای افزاینده تولید روبرو خواهیم شد. وی افزود: با تلاش مضاعف خودروسازان داخلی کشور امید آن داریم تا به تولید انواع خودرو به یک میلیون و 300 هزار دستگاه برسیم.

شفن : شرکت پتروشیمی فناوران با پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به 30 اسفند ماه به مبلغ 2 هزار و 904 ریال، خبر از تعدیل مثبت 45 درصدی داد. شرکت پتروشیمی فناوران در مدت 9 ماه منتهی به 30 آذر 95، با تحقق 2 هزار و 7 ریال سود به ازای هر سهم، معادل 69 درصد از پیش‌بینی‌هایش را پوشش داد. «شفن» سود خالص دوره 9 ماه منتهی 30 آذر 95 را مبلغ یک هزار و 906 میلیارد و 830 میلیون ریال اعلام کرد.

گروه قندی : در خبرهای مرتبط با این گروه ، معاون شرکت بازرگانی دولتی در مورد آخرین وضعیت تولید و واردات شکر برای تنظیم بازار شب عید، گفت: برای تنظیم بازار سال 96 ، از دیروز مجوز واردات 700 هزار تن شکر به تدریج آغاز شده است. حسن عباسی معروفان تصریح کرد: طبق سیاست وزارت جهاد کشاورزی امسال مجوز واردات تنها به کارخانجات تولیدی که قبلاً‌ از چغندر قند و یا نیشکر استحصال کرده اند داده می‌ شود تا کسری تولید داخل تأمین شود. وی تأکید کرد : ‌امسال موجودی انبارهای شکر بسیار مطلوب است و به اندازه 5 ماه آینده نیاز کشور شکر داریم و به هیچ وجه تنش یا التهابی در بازار نخواهیم داشت. / در سوی دیگر ، گمرک ایران در بخشنامه ای اعلام کرد که واردات و عرضه شکر خام از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شده است. این خبر خوبی برای قندی ها نیست.

قهگمت : در گروه قندی دیروز شرکت قند هکمتان اصلاحیه پیش‌بینی درآمد هر سهم برای سال مالی منتهی به 31 شهریور ماه 96 را با سرمایه 273 میلیارد و 600 میلیون ریال به‌صورت حسابرسی نشده منتشر کرد. شرکت قند هکمتان سود هر سهم در دوره منتهی به 31 خرداد 1396 را مبلغ 305 ریال پیش‌بینی و اعلام کرد که طی دوره 3 ماهه این سال مالی با تحقق 83ریال سود به ازای هر سهم، معادل 27 درصد از پیش‌بینی هایش را پوشش داده است. «قهکمت» سود خالص دوره 3 ماه منتهی به 30 آذر ماه 95 را مبلغ 22 میلیارد و 710 میلیون ریال اعلام کرد.

گروه سیمانی : مصطفی بابالو در رابطه با وضعیت گزارشات میان دوره ای شرکت های این گروه گفت : بدون تردید یکی از گروه‌هایی که با تعدیل‌های قابل توجه در گزارش‌های 9ماهه بیشترین توجهات را معطوف به خود کرد، گروه سیمان بود. اکثر شرکت‌های این گروه تحت تاثیر افزایش نرخی که از مهر و بعضا آبان‌ماه که در نرخ‌های فروش اعمال شده بود، گزارش‌های نسبتا مناسبی را روانه بازار کردند. البته منظور از افزایش نرخ، بازگشت به نرخ‌های سال‌های گذشته با حذف تخفیفات ارائه شده است.مهم‌ترین نکته‌ای که در گزارش‌های 9 ماهه این صنعت به چشم می‌خورد، رشد نرخ فروش 10 تا 25 درصدی و بعضا 30 درصدی محصولات اصلی شرکت‌های این صنعت است. به تبع این افزایش نرخ، حاشیه سود ناخالص اکثر شرکت‌های گروه در سه ماهه پاییز با رشد قابل ملاحظه‌ای مواجه شد. این عامل سبب شد گزارش‌های 9 ماهه در برخی شرکت‌های گروه از جمله «سبهان»، «سخزر»، «سغرب» و «ساروم» با تعدیل‌های قابل توجهی همراه شود. در این میان، به نظر می‌رسد حذف تخفیفات در نرخ‌های فروش برای سه ماهه پایانی سال نیز همچنان ادامه داشته باشد. هر‌چند که فصل زمستان این شرکت‌ها با کاهش نسبی حجم فروش مواجه می‌شوند. با این حال اگر قدری واقع بینانه به این صنعت نگاه کنیم با توجه به افزایش قابل توجه حجم عرضه در مقایسه با تقاضای موجود که منجر به ایجاد مازاد عرضه در کلینکر و سیمان شده است، به نظر می‌رسد،شرایط فعلی چندان پایدار نباشد و بار دیگر شرکت‌ها برای پیشی گرفتن از یکدیگر در زمینه فروش اقدام به اعمال تخفیف‌های قابل توجه کنند. از طرف دیگر برای سال آینده نیز انتظار می‌رود با افزایش برخی هزینه‌های این شرکت‌ها از جمله هزینه‌های سربار و هزینه‌های عمومی اداری حاشیه سود ناخالص باز هم دستخوش تغییرات نه چندان مطلوبی شود. همچنین مقایسه گزارش‌های منتشر شده اکثر شرکت‌های گروه در 9 ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد شرایط در سال گذشته به مراتب بهتر بوده است حتی تعدیل‌های اخیر نیز نتوانسته سود خیلی از این شرکت‌ها را به 70 درصد شرایط سال قبل نیز بازگرداند.ضمن اینکه به نظر نمی‌رسد تا پایان سال شاهد تعدیلات خاص دیگری در این صنعت باشیم. نسبت بالای P/ E اکثر شرکت‌های سیمانی نیز دیگر نکته منفی بر سر راه رشد قیمتی شرکت‌های این صنعت است.

کرمان : در گروه ساختمانی در پی عرضه بلوک پنج درصدی سهام شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان، سه خریدار وارد رقابت شدند که در نهایت بلوک مذکور به قیمت هم سهم 12865ریال به بالاترین پیشنهاد واگذار شد. شرکت گروه توسعه مالی مهر آیندگان طی معاملات دیروز تعداد 10 میلیون و پنج هزار سهم معادل 5 درصد از سهام غیر مدیریتی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان را به‌صورت یکجا و شرایطی با قیمت پایه هر سهم 11 هزار و 750 ریال روی میز فروش گذاشته که سه‌ متقاضی خرید برای این بلوک پا به میدان رقابت گذاشته‌اند. به این ترتیب، در این عرضه بلوکی سه متقاضی خرید این تعداد سهم در قیمت‌های 12861 تا 12865 ریال پیشنهادهای خود را ارائه کرده‌اند تا بالاتر از قیمت پایه تعیین شده خواهان این بلوک باشند که در نهایت بلوک مذکور به قیمت هر سهم 12865 ریال به فروش رسید. گفته می‌شود سرمایه‌گذاری ساختمان خریدار این بلوک بوده است اما تا زمان نهایی شدن این معامله باید در انتظار خبرهای رسمی ماند.

گروه دارویی : فرید صمدیان در رابطه با این گروه گفت : بررسی وضعیت عملکرد 9 ماهه صنعت دارو مطابق روال دوره‌ای قبل این گروه، نشان از وضعیت مطلوب نمادها دارد؛ عمده شرکت‌های فعال در این صنعت بر خلاف دیگر صنایع با مشکل فروش مواجه نیستند و به این ترتیب از ناحیه مزبور تهدیدی متوجه این شرکت‌ها نیست. بررسی گزارش‌های 9ماهه این گروه به جز دو سه شرکت، نشان از وضعیت مطلوب آنها و عدم تاثیرگذاری رکود اقتصاد بر وضعیت آنها دارد. در این میان نباید عدم پرداخت بدهی‌های بیمه به شرکت‌های دارویی و پخش را نادیده گرفت. این افزایش مطالبات نه تنها منجر به کمبود نقدینگی در این شرکت‌ها شده بلکه افزایش هزینه‌های مالی آنها را رقم زده است. از سوی دیگر، هر چند دولت تصمیم به اجرایی کردن طرح تحول بیمه سلامت گرفته اما در پرداخت مطالبات شرکت‌های دارویی کوتاهی کرده است. در واقع هزینه اجرای این طرح از جیب شرکت‌های دارویی، صنایع پخش و سهامداران دارویی پرداخت شده است.بر اساس این طرح، تقریبا 6 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به بخش دارویی است و عملا طرح بیمه سلامت از جانب شرکت‌های دارویی و مرتبط با این موضوع تامین شده که این امر به افزایش هزینه‌های مالی این شرکت‌ها ختم شده است. با این همه در مجموع گزارش‌های فصلی این صنعت طبق روال گذشته همگام با نرخ تورم حرکت کرده‌اند، به‌طوری‌که هر سال با توجه به افزایش نرخ تورم، شرکت‌های دارویی نیز مجوز افزایش نرخ دریافت می‌کنند و متناسب با تورم، فروش و سودآوری آنها نیز رشد می‌کند. به نظر می‌رسد در صورتی‌که بدهی بیمه‌ها به‌خصوص بدهی بیمه سلامت ایرانیان به شرکت‌های دارویی مزبور پرداخت شود، این صنعت وضعیت مناسب تری را تجربه کند. در این باره زمزمه پرداخت 4 هزار میلیارد تومان از این مطالبات در قالب اوراق مرابحه با نرخ سود 20 درصد مطرح است.بر این اساس قرار است از محل فروش این اوراق، بدهی شرکت‌های مزبور پرداخت شود و این موضوع نوید‌بخش آینده‌ای مطلوب برای صنعت دارویی کشور خواهد بود.

شفارا : مدیرعامل پتروشیمی فارابی با اشاره به بحث واگذاری پتروشیمی فارابی به مجموعه امیرکبیر، بیان داشت: هدف، هدف خوبی است و این واگذاری مصوب هم شده است و ما نیز نظر خود را اعلام داشته ایم؛ زمانی با واگذاری فارابی موافقت می کنیم که بهمراه تجهیزات و املاک و اراضی همه نیروهای مجموعه فارابی هم حفظ شوند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24