Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

همان گونه که از نام ساختمان مشخص است، این واحد ساختمانی بر پایه داد و ستد محصولات پلاستیکی پایه گذاری شده ولی به مرور زمان به بازار پوشاک و محصولات نساجی تغییر ماهیت داد. اگرچه هنوز هم واحدهای پلاستیکی جزء و عمده بسیاری در این ساختمان مشغول به کار بوده اند...

ضربه آخر پلاسکو به بازار کالا

بورس24 :فاجعه پلاسکو کافی بود تا در رکود فصلی بازار پتروشیمی ها ، کاهش قیمت ها شتاب بیشتری به خود بگیرد تا جایی که به جز برخی گریدهای خاص ، سایر بخش های این بازار در رکودی عمیق فرو رفت. این احتمال وجود دارد که به دلیل برخی واقعیت های در بورس کالا و مخصوصاً افت عرضه ها در هفته های اخیر برخی از پلی پروپیلن ها افزایش قیمت هایی محدود را تجربه کنند. در بازار فولاد نیز تغییری رخ نداده و روند کاهشی قیمت ها ادامه دارد هرچند که از شتاب افت نرخ ها کاسته شده است.

در روز جمعه شاهد تحلیف ترامپ بودیم و از هم اکنون وی به عنوان رئیس جمهور امریکا مطرح است. این رخداد در وضعیتی به وقوع پیوست که شاهد کاهش ارزش دلار در بازارهای جهانی بودیم اگرچه هنوز تغییرات کلانی در بازارهای کالایی مشاهده نشده است. با توجه به افت ارزش دلار ساده ترین رویکرد در خصوص بازارهای کالایی را می توان امیدواری به رشد قیمت ها به شمار آورد.

بازار پتروشیمی:

در بازار آزاد محصولات پتروشیمی شاهد ادامه کاهش قیمت ها هستیم هرچند که این روند نزولی در ابتدای هفته باعث شد تا بازار آزاد پلیمرها با کمی اغماض وارد سومین هفته کاهشی خود شود. این در حالی است که فاجعه پلاسکو خود دلیلی است برای ادامه افت نرخ ها هرچند که بخش محدودی از بازار پتروشیمی ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم به این ساختمان وابسته بوده است. به نظر می رسد شرایطی کاهشی در این بازار باز هم ادامه یابد که در کنار کاهش نسبی قیمت دلار در بازار آزاد امید چندانی در کوتاه مدت به تغییر این شرایط وجود ندارد.

در روز یکشنبه ( فردا ) قیمت های پایه برای دو هفته پیش رو اعلام خواهد شد که با توجه به کاهش متوسط قیمت دلار در دو هفته اخیر در کنار افزایش نسبی قیمت های جهانی ، احتمال کاهش قیمت های پایه بیش از رشد آن است هرچند که هنوز هم برخی گریدهای خاص پتانسیل رشد قیمت های محدودی را در بر دارند. به نظر می رسد اعلام رسمی نرخ های پایه در روز آینده شرایط این بازار را با شفافیت بیشتری ترسیم کند.

در بورس کالا در روز شنبه شاهد یکی از ضعیف ترین زمان ها برای معاملات محصولات نفتی و پتروشیمی بودیم تا جایی که معاملات چندانی در این بازار به ثبت نرسید. همین رویکرد اجرایی نگرانی از ادامه رکود فصلی در این بازار را عمیق تر از قبل جلوه می دهد.

فاجعه پلاسکو با بازار پلاستیک و نساجی چه خواهد کرد؟

همان گونه که از نام ساختمان مشخص است، این واحد ساختمانی بر پایه داد و ستد محصولات پلاستیکی پایه گذاری شده ولی به مرور زمان به بازار پوشاک و محصولات نساجی تغییر ماهیت داد. اگرچه هنوز هم واحدهای پلاستیکی جزء و عمده بسیاری در این ساختمان مشغول به کار بوده اند.

به گزارش خبرنگار نیپنا، با توجه به اهمیت مواد اولیه پلیمری مخصوصاً برای گریدهای نساجی و یا سایر پلیمرها در تولید پوشاک و محصولات پلاستیکی همچنین حضور بسیاری از واحدهای صنفی ، تولیدی و تجاری در مجتمع پلاسکو ، از این پس باید منتظر چالش هایی در این بازارها بود.

این نگرانی در شرایطی اهمیت بیشتری پیدا می کند. از یک سو در رکود فصلی در بازار پلیمرها قرار داریم و از سوی دیگر بسیاری از واحدهای تولیدی مخصوصاً واحدهای مرتبط با صنعت پوشاک ، هم اکنون در حال تولید برای تأمین نیاز شب عید هستند که به شکننده تر شدن این بازار کمک خواهند کرد. از سوی دیگر کاهش قیمت دلار به صورت گام به گام و شکسته شدن کف قیمتی دلار 38000 تومانی، ضعف محرز نقدینگی، عقب نشینی فصلی در بازار مواد اولیه پلیمری ، رکود مشخص در معاملات پلیمرها در بورس کالا، کاهش جذابیت سفته بازی و واسطه گری و نگرانی از دورنمای بازار موجب خواهند شد تا بازار مواد اولیه با نگرانی های مضاعفی دست و پنجه نرم کند. این در حالی است که اگر فاجعه پلاسکو نیز رخ نمی داد، باز هم شرایط ویژگی های ذکر شده شرایط سختی را بر این بازار تحمیل می کرد که هم اکنون این اوضاع رو به وخامت بیشتری گذاشته است.

در خصوص تأثیرات فاجعه پلاسکو باید به این نکته نیز اشاره داشت که هم اکنون در ویرانه های این ساختمان به جز مواد اولیه و محصولات نهایی، اسناد معاملاتی بسیاری مدفون شده و غیرقابل استفاده خواهد بود. همین رخداد موجب می شود که بخش بزرگی از فعالان بازار عملاً فعالیت های مرسوم خود را رها کرده و در فکر شفاف سازی وضعیت مالی و معاملاتی خود خواهند بود.

از بین رفتن این بخش از اسناد مالی و معاملاتی شاید بحران بزرگ تری در این بازار تحمیل کرده که یکی از مهمترین خروجی های آن تضعیف بیشتر نقدینگی در بازار پلیمرها ، کاهش سرعت چرخش پول و افت معاملات باشد. با توجه به ضعف معاملاتی در روزهای اخیر در رینگ پلیمری بورس کالا ، شاید ضعف بیشتر داد و ستدها را بتوان از این پس برای این بازار هشدار داد.

با توجه به موارد فوق باید گفت که هنوز ابعاد این فاجعه آن گونه که باید و شاید محرز نشده و تا خودنمایی شواهد بیشتر از واقعیت های بازار بهتر است نظاره گر اوضاع باشیم. نگرانی از کاهش بیشتر حجم معاملات و افت قیمت ها را باید یکی از خطرهای پیش روی بازار پلیمرها و محصولات پتروشیمی به شمار آورد. آخرین آمارهای معاملاتی در بورس کالا نشان می دهد که حجم داد و ستد پلیمرها در هفته گذشته به رغم رشد 31 درصدی تنها به 38 هزار و 245.5 تن بالغ شده که نشان می دهد کف 40 هزار تنی یعنی فاصله مرزی بین رکود و رونق را نیز نشکسته است.

این در حالی است که معاملات 18 تا 222 دی ماه کمترین حد از ابتدای سال جاری تاکنون بوده و سه هفته اخیر را باید بدترین دوران معاملاتی از ابتدای سال جاری تاکنون برشمرد. این موارد نشان می دهد که بحران بازار پلیمرها با کاهش حجم معاملات 3 هفته است که تجربه می شود ولی فاجعه پلاسکو به وخامت اوضاع دامن خواهد زد.

بازار پتروشیمی در هفته ای که گذشت:

رکود بازار محصولات پتروشیمی هنوز هم ادامه دارد اگرچه شاهد رشد حجم معاملات پلیمرها و عقب نشینی نسبی داد و ستد ترکیبات شیمیایی هستیم..

به گزارش کارگزاری آبان؛ در بازار پلیمرها در هفته گذشته شاهد افزایش حجم عرضه ها بودیم تا جایی که حجم عرضه مجدداً به بالاتر از ٦٠ هزار تن افزایش یافته که بالاترین حد در ٣ هفته اخیر محسوب می شود. این رشد عرضه ها که در نهایت با افزایش ٨.٣١ درصدی تقاضا رو به رو شد به افزایش ٣٠.٩٨ درصدی حجم معاملات انجامید تا جایی که ٣٨ هزار و ٤٢٥.٤٨ تن از انواع پلیمرها مورد داد و ستد قرار گرفت. هرچند شاهد رشد حجم معاملات بوده ایم ولی باز هم سقف قیمتی ٤٠ هزار تن که همان سطح متمایز کننده رکود و رونق است شکسته نشد که نگرانی از عمیق تر شدن رکود را در بر دارد. با توجه به کاهش قیمت ارز در روزهای اخیر در کنار احتمال کاهش قیمت های پایه برخی گریدهای خاص در بورس کالا ، رکود باز هم در این بازار باقی خواهد ماند.

در بازار آزاد در روزهای اخیر شاهد کاهش قیمت ها بودیم هرچند که برخی گریدهای پلیمری، جرقه های رشد قیمتی محدودی را تجربه کردند ولی در نهایت هفته ای کاهشی رقم خورد. به نظر می رسد رکود فصلی با کاهش متناوب قیمت دلار ، ضعف نقدینگی و دورنمای مبهم بازار باز هم عمیق تر شود که سیگنالی خطرناک در این بازار محسوب می شود.

در بازار محصولات شیمیایی شاهد کاهش بیش از ٦ درصدی حجم عرضه ، تقاضا و معاملات بودیم که نشان دهنده روند طبیعی بازار و مخصوصاً افت جذابیت واسطه گری و سفته بازی است. در هر حال بازار این کالا شرایط عادی خود را سپری کرده و به نسبت بازار پلیمرها منطقی تر رفتار می کند.

مهمترین ویژگی ها در بازار پتروشیمی در روزهای اخیر:

- بهبود نسبی معاملات در بازار محصولات شیمیایی و مخصوصاً پلیمرها در کنار رکود در بازار آزاد این قبیل محصولات

- افزایش ١٥.٧٥ درصدی حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا که با ثبت عرضه ٦١ هزار و ٥٢١ تن ، به بالاترین حد در ٣ هفته اخیر افزایش یافت.

- افزایش ٨.٣١ درصدی حجم تقاضای پلیمرها همگام با رشد عرضه ها که به ثبت تقاضای ٩٠ هزار و ٨٩٦ تنی ( بیشترین حد در دو هفته اخیر ) دست یافت.

- رشد ٣٠.٩٨ درصدی حجم معامله پلیمرها و ثبت رقم ٣٨ هزار و ٤٢٥ تنی که به بیشترین حد در دو هفته اخیر رسیده ولی باز هم نتوانست سقف معاملاتی ٤٠ هزار تن به عنوان فاصله بین رکود و رونق را بشکند.

- ثبت ١.٤٧ برابری تقاضا در برابر عرضه ها که کمترین حد از تیرماه سال جاری تاکنون به شمار رفته و نشان دهنده عقب نشینی محسوس واسطه گری و سفته بازاری در بازار است.

- معامله ٦٢.٤٦ درصدی حجم عرضه ها در بورس کالا که باز هم سیگنالی برای کم توجهی خریداران نسبت به این بازار است.

- کاهش قیمت ها در بازار ارز تا جایی که نرخ هایی کمتر از ٣٨٠٠ تومان نیز تجربه شد.

- کاهش ادامه دار بهای پلیمرها در بازار آزاد در هفته گذشته تا در نهایت هفته ای کاهشی در این بازار رقم خورد.

- تأثیرپذیری شدید قیمت محصولات پتروشیمی از کاهش نرخ ارز که به عقب نشینی خریداران و حتی زیان فروشندگان در ضعف نقدینگی در بازار ، سرعت بخشید.

- ادامه اجرای محدودیت خرید برای کدهای غیرمرتبط بهین یابی در مچینگ

- ادامه رکود فصلی در بازار پلیمرها در روزهای سرد سال

- افزایش عرضه ها در برخی از گریدهای جذاب همچون پلی پروپیلن های نساجی و افزایش مجدد جذابیت کالاهایی همچون PVC با توجه به رشد قیمتی آن ها در بازارهای جهانی

- ثبت بیشترین تقاضا برای پلی پروپیلن های نساجی ، پلی پروپیلن فیلم ، PVC-S٦٥ ، EX٣ ، پلی پروپیلن های شیمیایی و پت بطری و حتی ٠٢٠٩AA

- فاجعه پلاسکو و نگرانی از تبعات آن بر بازار محصولات پتروشیمی مخصوصاً پلیمرها و گریدهای نساجی در کنار آغاز به کار نمایشگاه تهران پلاست.

- کاهش ٦.٤٧ درصدی حجم عرضه محصولات شیمیایی و ثبت عرضه ٢٩ هزار و ٤١٦ تن که رقم نسبتاً متعادلی محسوب می شود.

- کاهش ٦.٦٢ درصدی تقاضای محصولات شیمیایی و ثبت تقاضای ٣٤ هزار و ٣٠٦ تن

- افت ٦.٠٧ درصدی حجم معامله ترکیبات شیمیایی و ثبت داد و ستد ١٨ هزار و ٦٥٤ تن که کمترین حد در دو هفته اخیر به شمار می رود.

- انتظار برای اعلام قیمت های پایه جدید که با فرض افزایش آرام قیمت های جهانی در کنار افت بهای دلار احتمال کاهش قیمت های پایه را تقویت می کند.

- نگرانی در بازار آزاد از کاهش بیشتر قیمت ها به تبع افت بهای ارز

بازار فولاد:

ادامه کاهش قیمت ها در بازار فولاد را باید مهمترین نکته روز ابتدایی هفته جاری به شمار آورد تا سومین هفته افت قیمت ها به چهارمین هفته پیاپی آن متصل شود. ضعف تقاضا هنوز ادامه داشته و خبری از بهبود بازار و رونق معاملات در کار نیست. این در حالی است که از شتاب افت قیمت ها کاسته شده ولی در کنار ادامه افت قیمت دلار در روزهای اخیر و ثبت قیمت هایی کمتر از 3800 تومان ، هنوز نمی توان از خودنمایی امیدواری به بهبود قیمت ها سخن گفت. البته کاهش شتاب افت قیمتی نیز مطلب مهمی به شمار می آید که برخی از خوش بینی ها را تقویت کرده ولی هنوز نمی توان از تغییر شکل بازار خبر داد.

یکی از کمترین قیمت میلگرد در بازار تهران - ریال بر هر کیلوگرم

 

نوع کالا

کارخانه تولیدی

شنبه

درصد تغییر

 

میلگرد 8 آجدار A2

قزوین

15,800

-0.63

 

میلگرد 10 آجدار A2

قزوین

15,100

-0.66

 

میلگرد 12 آجدار A2

قزوین

15,100

-0.66

 

میلگرد 14 آجدار A3

فولاد نیشابور

17,000

0.00

 

میلگرد 16 آجدار A3

فولاد نیشابور

17,000

0.00

 

میلگرد 18 آجدار A3

فولاد نیشابور

16,700

0.00

 

میلگرد 20 آجدار A3

فولاد نیشابور

16,700

0.00

 

میلگرد 22 آجدار A3

فولاد نیشابور

16,700

0.00

 

میلگرد 25 آجدار A3

فولاد نیشابور

16,700

0.00

 

تیرآهن شاخه 14

ذوب آهن اصفهان

2,920,000

0.00

 

تیرآهن شاخه 16

ذوب آهن اصفهان

3,560,000

0.00

 

تیرآهن شاخه 18

ذوب آهن اصفهان

4,200,000

-0.24

 

تیرآهن شاخه 20

ذوب آهن اصفهان

6,650,000

0.30

 

تیرآهن شاخه 22

ذوب آهن اصفهان

7,400,000

0.00

 

تیرآهن شاخه 24

ذوب آهن اصفهان

8,930,000

0.00

 

تیرآهن شاخه 27

ذوب آهن اصفهان

10,400,000

0.00

 

این قیمت ها قطعی نیست.

اصفهانی گزارشگر بازار فولاد در برخی از کانال های تلگرامی در خصوص وضعیت بازار فولاد عنوان داشت: در حوزه ورق امروز در اولین روز هفته از اولین هفته بهمن ماه، تعییرات خاصی مشاهده نشد، معاملات در بیشتر مبادی توافقی گزارش شده است و بنظر میرسد که ثبات در اکثر مبادی این حوزه برقرار باشد، مضاف بر اینکه در برخی از مبادی برخی تغییرات جزئی به چشم می خورد که در این میان بیشتر کاهشی و تعداد انگشت شماری هم افزایشی بودند.

برخی از تغییرات صورت گرفته بازار این کالا امروز شامل موارد زیر بود :

- یکی از نمایندگان رسمی فروش ورق سیاه کاویان نرخ امروز انواع محصولات این شرکت را ثابت اعلام کرد.

- ورق 2 میل سیاه در " انبار تهران " توسط برخی از نمایندگان غیر رسمی فروش امروز توام با 15 الی 20 تومان کاهش قیمت شنیده شد

- ورق 2 میل سیاه مجتمع گیلان توسط برخی از نمایندگان رسمی فروش این شرکت ثابت اعلام شده است.

- انواع ورق رنگی چینی و ورق گالوانیزه سمنان و شهرکرد در برخی از مبادی توسط برخی از نمایندگان غیر رسمی فروش امروز ثابت شنیده شد.

- انواع ورق روغنی فولاد مبارکه از "انبار تهران " توسط برخی مبادی غیر رسمی فروش امروز ثابت شنیده شد.

- انواع ورق گیلان توسط برخی از نمایندگان رسمی فروش در " انبار تهران " امروز ثابت شنیده شد.

- برخی از انواع ورق سیاه فولاد مبارکه از " انبار تهران " توسط برخی مبادی غیر رسمی فروش امروز توام با 10 تا 20 تومان کاهش قیمت شنیده شد.

- انواع ورق سیاه فولاد مبارکه در " انبار اصفهان " توسط برخی از نمایندگان غیر رسمی فروش امروز ثابت و توافقی شنیده شد.

- انواع ورق سیاه رول فولاد مبارکه اصفهان از " خط کارخانه " توسط برخی مبادی غیر رسمی فروش امروز ثابت و در برخی سایزها توام با 5 الی 10 تومان کاهش قیمت شنیده شد.

- انواع ورق سیاه اکسین به جز سایز 15 و 25 میل که اندکی ( 5 تا 10 تومان ) با افزایش قیمت توام شده، توسط برخی از نمایندگان غیر رسمی فروش امروز ثابت شنیده شد.

در حوزه قوطی و پروفیل هم بنا بر حاکم شدن ثبات و البته زمزمه های برخی کاهش های جزئی در برخی مبادی، شاهد ثبات در نرخ امروز اکثر مبادی این حوزه بودیم که البته تعداد کمی از این مبادی هم کمی کاهش قیمت را امروز در اعلام نرخ محصولات تولیدی خود لحاظ کردند. در کل معاملات این حوزه هم بنا بر رصد بازار بیشتر توافقی دیده شد.

تغییرات قیمتی امروز برخی از مبادی فروش این قسمت از بازار بنا بر قوطی ضخامت ۲ میلیمتر شامل موارد زیر بودند :

- صابری : ثابت

- صدرا : نسبت به روز چهارشنبه : 20 -

- هیربد : نسبت به روز چهارشنبه : 20 -

- فولاد مهر : ثابت

- علویجه : ثابت

- تهران شرق : ثابت

- اصفهان : 20 -

- آریا افق پاسارگاد : ثابت

- گل نرده : 10 -

- کیان پرشیا : ثابت

- یاران : ثابت

- مشهد : ثابت

- جهان : 20 -

- نیکان : 10 -

- یزد : ثابت

- ساوه : ثابت

- نورد میلاد یزد : ثابت

بیشترین قیمت : 2430

کمترین قیمت : 2360

متوسط قیمت بر اساس اعلام حداکثری : 2400

در خصوص تیرآهن ذوبی اصفهان از " انبار تهران " و " انبار اصفهان " به جز سایز 14 و 16 که در برخی مبادی افزایش جزئی شنیده شد؛ و همچنین محدودیت عرضه سایز 20 در برخی از مبادی انبار تهران که باعث افزایش جزئی آن شده است؛ بقیه سایزها صرفنظر از برخی تغییرات جزئی تقریبا ثابت شنیده شد. از " خط کارخانه " هم شنیده ها حکایت از ثبات در بیشتر مبادی غیر رسمی فروش دارد.

- یکی از نمایندگان رسمی فروش ذوب آهن اصفهان تیرآهن 14 تولیدی این شرکت را امروز کیلویی 5 تومان افزایش و 12و16 را ثابت اعلام کرد.

- فولاد ناب تبریز و نورد فولاد یزد انواع تیرآهن تولیدی خود را امروز ثابت اعلام نمودند.

- جهان فولاد غرب انواع تیرآهن 14 تولیدی خود را امروز ثابت اعلام کرد.

بازار ناودانی و نبشی هم امروز بنا بر گزارش اقنا در اکثر مبادی این حوزه به جز آریان فولاد که حدود 20 تومان کاهش قیمت را در نرخ پیشنهادی برخی از اقلام انواع نبشی تولیدی خود لحاظ کرده بود؛ شاهد ثبات و عدم تعییرات قابل توجه بود.

- فولاد نستا نبشی 3و4 و فولاد کوهپایه انواع نبشی تولیدی خود را امروز ثابت اعلام کردند.

- فولاد ناب تبریز، شکفته مشهد و صبا فولاد منظومه اصفهان هم انواع محصولات خود را امروز ثابت اعلام نمودند.

در خصوص بازار میلگرد اما امروز بر خلاف سایر حوزه ها، روند کاهشی کمی پررنگ تر نسبت به روزهای قبل دیده شد و بطوریکه در ضمیمه خواهید دید، کاهش 10 الی 30 تومانی در برخی از مبادی فروش این حوزه امروز قابل مشاهده بوده و همچنین از حوزه شمش هم بنا بر گزارش نرخ باکس، نرخ رسمی بازار این حوزه در دامنه 1300 تا 1350 شنیده شد، که کاهش 10 الی 20 تومانی نسب به اواخر هفته پیش بنا بر اعلام همین سامانه مشهود و مشخص است.

برخی از تغییرات صورت گرفته امروز بازار میلگرد شامل موارد زیر بودند :

فولاد کویر کاشان : کلیه محصولات ثابت

فولاد هیربد : ثابت

ذوب آهن اصفهان : انواع میلگرد : یکی از نمایندگان رسمی : ثابت

فولاد قزوین و پارس آرمان : ثابت

فولاد البرز ایرانیان : برخی از نمایندگان رسمی فروش: ثابت

آذر فولاد امین تیکمه داش : ثابت

فولاد کاوه تیکمه داش : ثابت

فولاد آلیاژی ایران (یزد) : انواع میلگرد ساده وآجدار : ثابت

پولاد نورد شیراز : ثابت

فولاد معراج کردکوی : ثابت

فولاد ابهر : ثابت

مجتمع فولاد ظفر بناب : ثابت

فولاد پرند : ثابت

فولاد شمس سپهر : ثابت

مجتمع فولاد ایوان : ثابت

فولاد کیان کاشان : ثابت

فولاد شاهرود : ثابت

فولاد آریا ذوب : برخی مبادی غیر رسمی : ثابت

ذوب آهن اصفهان : انواع میلگرد : برخی مبادی غیر رسمی فروش امروز ثابت شنیده شد.

فولاد درپاد تبریز : ثابت

فولاد خرم آباد : ثابت

نورد فولاد گلستان : ثابت

فولاد اردبیل : از انبار رشت : برخی مبادی غیر رسمی فروش امروز ثابت

سیما فولاد جهان : ثابت

فولاد البرز تاکستان : ثابت

فولاد آذربایجان : ثابت و توافقی

مجتمع فولاد صنعت بناب : ثابت

پرشین فولاد : ابتدا 10 تومان کاهش قیمت ولی مجددا اصلاح و در کل امروز ثابت.

فولاد ملی کوثر اهواز : از انبار اهواز : برخی از نمایندگان رسمی فروش : 10 تومان کاهش

فولاد بافق یزد : برخی از نمایندگان رسمی فروش : 5 تومان کاهش قیمت

فولاد خراسان : برخی مبادی رسمی فروش : 10 تومان افزایش قیمت

فولاد آناهیتا گیلان : 30 تومان کاهش قیمت

فولاد نیک صدرای توس : 20 تومان کاهش قیمت

صنایع فولاد کرمان ( بردسیر ) : 10 تومان کاهش قیمت

فولاد سپهرایرانیان : محصولات A2 ثابت و محصولات A3 حدود 10 تومان افزایش قیمت

فولاد ارگ تبریز : 15 تومان کاهش قیمت

نورد فولاد گیلان ( حسن رود ) : 10 تومان کاهش قیمت

صبا فولاد زاگرس شهرکرد : آلیاژی ها 10 تومان کاهش و بقیه ثابت

فولاد امیرکبیر خزر : 10 تومان کاهش قیمت

فولاد کوثر اهواز : از انبار اهواز انواع کلاف : برخی از مبادی رسمی فروش 20 تا 40 تومان توام با کاهش قیمت

نورد فولاد یزد : انواع میلگرد A3 ثابت و انواع میلگرد ساده کلاف 10 الی 15 تومان کاهش قیمت

گزارش بازار فولاد در هفته گذشته: هفته ریزشی بازار فولاد در آخرین روزهای دی ماه

معاملات بازار فولاد در حالی هفته گذشته ادامه یافت که قیمت انواع آهن‌آلات با شیبی نزولی همراه شد و بین 5 تا 30 تومان در هر کیلو شاهد کاهش قیمت مصنوعات مختلف فولادی بودیم.

به گزارش کارگزاری آبان، در آخرین هفته معاملاتی دی ماه معامله‌گران ضمن رکود نسبی تقاضا با افت قیمت‌های اعلامی از سوی تولیدکنندگان نیز روبه‌رو بودند که شرایط مشابه در بورس کالای ایران نیز قابل مشاهده بود.

به این ترتیب در رینگ فولاد بورس کالا ٨٠ هزار و ٥٠٣ تن انواع فولاد از طرف شرکت‌هایی مانند فولاد مبارکه، ذوب آهن، فولاد آذربایجان و ... به تابلو آمد و حجم معامله ١٩٩ هزار و ٨١٣ تن به ثبت رسید. عرضه حدود ٨٠ هزار تن فولاد در شرایطی هفته گذشته در بورس کالا صورت گرفت که در زمان رونق این رقم بالغ بر ٢٠٠ تا ٣٠٠ هزار تن بود.

در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم رئیس اتحادیه آهن و فولاد کشور بازار فولاد را قربانی رکود بازار مسکن عنوان کرد و گفت: با آنکه انتظار زیادی برای رفع رکود کشیدیم اما نه تنها گشایشی در بازار رخ نداد بلکه رکود شدیدتر هم شده است به طوری که در طول ۳ سال اخیر حدود ۱۴۰۰ واحد آهن فروشی تعطیل شده است.

محمد آزاد با اشاره به اینکه رکود مستمر بازار مسکن باعث شده تا بازار آهن با تعطیلی مغازه‌ها روبه رو شود، اظهار داشت: در طول ٣ سال اخیر حدود ١٤٠٠ واحد آهن فروشی تعطیل شده است. وی با بیان اینکه در بازار آهن شادآباد از ٣ هزار ٥٠٠ مغازه حدود ٣٠٠ تا تعطیل کرده‌اند، افزود: در بازار آهن حاشیه آزادگان هم از ٢ هزار و ٧٠٠ مغازه تقریبا ٢٠٠ مغازه تعطیل شده است. البته اکثر پاساژهای آهن فروشی خیابان پامنار هم تعطیل شده و مغازه داران ترجیح می دهند به فروش محصولاتی غیر از آهن و میلگرد بپردازند.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن تصریح کرد: فعالان بازار در این صنف انتظار زیادی برای رفع رکود کشیدید اما نه تنها گشایشی در بازار اتفاق نیافتد بلکه رکود شدیدتر هم شده است. این در حالی است که به ماه های پایانی سال نزدیک می شویم و فروشندگان نیاز زیادی به نقدینگی دارند. آزاد همچنین در خصوص قیمت آهن در هفته گذشته نیز گفت: قیمت آهن نسبت به هفته پیشین شاهد افزایش نبود به نحوی که هر کیلو تیرآهن با قیمت ١٨٠٠ تومان، میلگرد ١٦٢٠تومان و ورق ٢١٠٠ تومان به فروش می‌رسد.

تکیه فولادسازان روی بازارهای صادراتی در شرایط رکود داخلی

در حالی که بازار مصرف داخلی کماکان درگیر رکود است و نشانه‌ای از زمان احتمالی خروج از رکود این صنعت مشخص نیست، فولادسازان داخلی به ویژه آن دسته از تولیدکنندگان بزرگ که توان مقاومت بیشتری در برابر این شرایط را نسبت به فولادسازان کوچک دارند تکیه خود را روی بازارهای صادراتی گذاشته‌اند و اغلب تولیدات خود را راهی بازارهای جهانی می‌کنند.

بر این اساس معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد خوزستان هفته گذشته اعلام کرد سیاست تولید صادرات محور را دنیال می‌کنیم. تجلی‌زاده گفت: صادرات ما ۴۰ درصد از تولیداتمان را شامل می شود و برنامه ما این است که تا پایان سال نزدیک به ۲ میلیون تن صادرات داشته باشیم.

براساس آمار فولاد خوزستان در ۹ ماهه نخست امسال یک میلیون و ۴۰۸ هزار تن صادرات بلوم، بیلت و اسلب صادر کرد که رشد ۴۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. این شرکت برترین شرکت صادرکننده فولاد در مدت مذکور با بیشترین حجم صادرات بوده است.

آخرین وضعیت فولاد و مواد اولیه در بازارهای جهانی

روز گذشته افت قیمت در بازارهای فیوچرز و تقاضای راکد فولاد در چین موجب شد سنگ آهن کاهش قیمت داشته باشد البته هنوز بالای ٨٠ دلار است. به گزارش متال اکسپرت، برخی معتقدند بازار سنگ آهن اخیرا بی دلیل داغ شد.

آخرین قیمت سنگ آهن خلوص ٦٢ درصد استرالیا با افت ٤ دلاری قیمت بیلت در چین و افت ١٣ دلاری قرارداد میلگرد در بورس شانگهای ارزان تر شده و برخی معتقدند رشد قیمت ناگاهی چند روز قبل سنگ آهن به این دلیل بود که تعدادی از خریداران چینی باید قبل از تعطیلات سال نو چینی که ٢٧ ژانویه تا ٢ فوریه است موجودی انبار را بالا می بردند و این رشد تقاضا و قیمت موقتی بوده است.

سنگ آهن خلوص ٦٢ درصد استرالیا نیز ٧٩.٥ دلار در هر تن فوب معامله شده و خلوص ٦١ درصد در ٨١.٣١ دلار در هر تن سی اف آر خریداری شده است.

از سوی دیگر بنابر آماری که در خصوص وضعیت بازار مسکن چین منتشر شده به نظر می رسد مصرف فولاد در این کشور در سال جاری میلادی ١.٧ درصد افت داشته باشد که همین امر روی تقاضا و به تبع قیمت این محصول اثرگذار است.

بازار مسکن چین پس از آن که سال ٢٠١٦ را با قدرت سپری کرد حال با نشانه هایی از ضعف روبرو شده است. تحلیل گران بیشتری هر روز منتظر رکود فروش ها در سال جاری هستند. این امر بر مصرف فولاد چین نیز اثر منفی خواهد داشت.

به گزارش متال اکسپرت، فروش ساختمان های تجاری بین ژانویه تا نوامبر ٢٠١٦ معادل ٣٧.٥ درصد رشد داشت ولی در هفته نخست ٢٠١٧ افت ٢٢ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه نمود که نشانگر تاثیر تصمیمات اواخر سال گذشته دولت چین در مورد احتناب از رشد بی رویه قیمت مسکن بود. به این ترتیب برآورد شده مصرف فولاد در این کشور در سال جاری میلادی کاهش خواهد یافت.

از سوی دیگر جمعه ترامپ رسما سکان ریاست جمهوری را در آمریکا به عهده گرفت. بازارها در انتظار فرمان‌های اجرایی ریاست جمهوری طی هفته آتی هستند تا بخشی از اقدامات دولت اوباما را ملغی و سیاستهای جدید را حاکم سازد. در خصوص اثرات ترامپ روی کامودیتی‌ها، متال بولتن گزارشی ١٤ صفحه‌ای منتشر کرده که در مجموع این نتیجه گیری شده است که در صورت عدم همراستایی این سیاست‌ها با انتظار بازار، انتظار عقبگرد در قیمت کامودیتی‌ها از سه ماهه دوم سال ٢٠١٦ وجود دارد.

بورس انرژی: معامله بیش از دوهزار و پانصد تن میعانات گازی پالایش گاز خانگیران در رینگ داخلی بازار فیزیکی

در جریان معاملات روز جاری بورس انرژی ایران (شنبه 2 بهمن ماه 95)، در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای متانول پتروشیمی زاگرس، گاز پروپان، بوتان، گاز مایع صنعتی و برش سنگین پتروشیمی بندر امام و میعانات گازی(S-500)پالایش گاز خانگیران در بازار فیزیکی عرضه شدند که کل معاملات صورت گرفته و عرضه‌های مازاد معادل 3,9488 تن به ارزش قریب به 48 میلیارد و 214 میلیون ریال بود. از نکات حائز اهمیت معاملات امروز می‌توان به معامله بیش از دوهزار و پانصد تن میعانات گازی پالایش گاز خانگیران در رینگ داخلی بازار فیزیکی اشاره نمود.

همچنین امروز بازار برق شاهد معامله 3,411 قرارداد معادل 60,148 مگاوات ساعت به ارزش بیش از 19 میلیارد و 400 میلیون ریال بود. لازم به ذکر است در آغاز جلسه معاملاتی امروز، نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 95/11/30، 95/12/01 و 95/12/02 و نمادهای بار پیک هفتگی، بار پایه هفتگی، میان باری هفتگی و کم باری هفتگی 95/11/30 گشایش یافتند و همچنین نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 95/10/06 در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرآیند تحویل آن ها آغاز گردید.

امروز در تابلوی سلف موازی استاندارد نیز برای قراردادهای با سررسید یکسال و بیشتر در بازار مشتقه بورس انرژی ایران، در کلیه نمادهای فعال 6,450 قرارداد با ارزشی قریب به 24 میلیارد و 835 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

در مجموع ارزش کل معاملات امروز در بورس انرژی ایران به 92 میلیارد و 450 میلیون ریال بالغ گردید.

در جلسه معاملاتی آتی (یکشنبه 3 بهمن ماه 95)، علاوه بر معاملات مستمر در بازار قراردادهای سلف موازی استاندارد برق و قراردادهای سلف موازی استاندارد با سررسید یکسال و بیشتر در بازار مشتقه، می‌توان به عرضه کالاهای نفتای سبک پالایش نفت بندرعباس و میعانات گازی پالایش گاز ایلام در رینگ داخلی و گاز مایع خام پالایش گاز ایلام در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی اشاره کرد.

ادامه روند صعودی بهای اونس برای چهارمین هفته متوالی

قیمت طلا در پایان مبادلات روز جمعه تحت تاثیر نگرانی های مربوط به ریاست جمهوری دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا افزایش یافته است. به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران » ، در حالی که مراسم تحلیف ترامپ روز گذشته در واشنگتن برگزار شد ، قیمت جهانی طلا در پایان مبادلات روز جمعه با افزایش نسبی روبرو شده است.

بر اساس این گزارش کاهش ارزش دلار آمریکا و نگرانی های مربوط به سیاست های ترامپ تاثیر زیادی بر افزایش نسبی قیمت جهانی طلا داشته است.

بانک مرکزی اروپا نیز تصمیم گرفته است تا نرخ بهره را بدون تغییر حفظ کند. جانت یلن رئیس فدرال رزرو آمریکا نیز پیش بینی کرده است که روند صعودی نرخ بهره طی ماه های آینده ادامه خواهد یافت.

برگزاری مراسم تحلیف ترامپ و نگرانی های مربوط به سیاست های اقتصادی و مالی وی موجب شد تا شب گذشته شاخص سهام در بازارهای بین المللی با کاهش روبرو شود.

قیمت هر اونس طلا در بازارهای بین المللی با ۰.۳ درصد افزایش به بیش از ۱۲۰۹ دلار رسیده است. قیمت طلا در هفته ای که گذشت با رشد ۰.۷ درصدی روبرو شده است.

قیمت هر اونس نقره نیز با ۰.۲ درصد افزایش به بیش از ۱۷ دلار رسیده است. برایان لوندین تحلیلگر و سردبیر گلدنیوز در این باره تاکید کرد: مدتی زمان لازم خواهد بود تا دولت ترامپ سیاست های اقتصادی و مالی خود را اجرا کند. در شرایط کنونی بازارهای بین المللی منتظر روشن شدن سیاست های دولت جدید آمریکا هستند.

وی افزود: تاکنون تیم ترامپ نشان داده اند که از کاهش ارزش دلار حمایت می کنند. این مساله به نفع قیمت جهانی طلا خواهد بود.

شاخص ارزش دلار روز جمعه با کاهش ۰.۳ درصدی روبرو شده است. دلار و قیمت طلا رابطه معکوسی با یکدیگر دارند. البته تحلیلگران موسسه کاپیتال اکونومیکس بر این باورند که روند صعودی قیمت طلا در شرایط کنونی موقتی خواهد بود و چندان پایدار نخواهد ماند.

این موسسه سرمایه گذاری اعلام کرد: انتظار داریم که فدرال رزرو سیاست های پولی را تشدید کند و با اجرای سیاست های انقباضی پولی و افزایش نرخ بهره، ارزش دلار نیز افزایش خواهد یافت.

به نظر می رسد روند نوسانات ارزش دلار آمریکا و انتشار آمارهای اقتصادی مهم و وضعیت تقاضای فیزیکی در بازارهای نوظهور و در حال توسعه تاثیر زیادی بر روند نوسانات قیمت طلا در شرایط کنونی خواهد داشت. آمارهای اقتصادی مهمی در آمریکا منطقه یورو و چین منتشر خواهد شد.

گزارش هفتگی؛ انعقاد ۱۵۰هزار قرارداد آتی سکه در بورس کالا

معاملات آتی سکه در بورس کالای ایران، هفته گذشته نیز با حجم قابل قبولی به کار خود پایان داد به طوریکه حجم و ارزش این بازار به ترتیب روی ارقام ۱۵۰هزار و ۸۴۴ قرارداد و ارزش ۲۰ هزار و ۲۲۹میلیارد ریال قرار گرفت.

به گزارش « پایگاه خبری بورس کالای ایران » ، طبق روال معاملات آتی سکه، سررسید آبان سال ۹۶ یعنی دورترین موعد تحویل بازار آتی به عنوان پرطرفدارترین سررسید لقب گرفت به نحویکه معامله گران ۱۰۷هزار و ۸۴۰ قرارداد را به ارزش ۱۴هزار و ۷۵۴میلیارد ریال در این موعده تحویل به ثبت رساندند. در رتبه دوم معاملات هفتگی آتی سکه، سررسید شهریور سال آینده قرار گرفت؛ در این سررسید ۳۴هزار و ۶۹۴قرارداد به ارزش ۴هزار و ۶۲۸میلیارد ریال منعقد شد. قرارداد تحویل اسفند امسال نیز با ثبت ۴هزار و ۱۰۹ قرارداد به ارزش ۵۰۲میلیارد ریال در مکان سوم پرمعامله ترین سررسید بازار آتی سکه قرار گرفت. به همین ترتیب دو سررسید تیر و اردیبهشت ۹۶ به ترتیب با ۲هزار و ۶۷۳قرارداد به ارزش ۳۴۷میلیارد ریال و یک هزار و ۵۲۸قرارداد به ارزش ۱۰۹میلیارد ریال در انتهای جدول بازار آتی سکه قرار گرفتند.

نگاهی به آخرین روز معاملاتی

بررسی معاملات آتی سکه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته (پنجشنبه) بیانگر آن است که در مجموع ۱۳هزار و ۹۳۷قرارداد منعقد شده است. ۴۳۰ قرارداد آتی سکه طلا در سررسید اسفند امسال با قیمت تسویه یک میلیون و ۲۱۰ هزار تومان بسته شد و در موعد تحویل اردیبهشت سال آینده نیز ۳۲۹ قرارداد با قیمت تسویه یک میلیون و ۲۴۸ هزار تومان منعقد شد. همچنین سکه در سررسید تیر ۹۶ با قیمت یک میلیون و ۲۸۶هزار تومان و با حجم ۳۲۶ قرارداد به کار خود پایان داد. در سررسیدهای شهریور و آبان ۹۶ نیز به ترتیب ۲۵۹۶قرارداد با قیمت تسویه یک میلیون و ۳۱۷ هزار تومان و ۱۰هزار و قرارداد۲۵۶ با قیمت تسویه یک میلیون و ۳۴۸هزار تومان در سامانه معامله به ثبت رسید.

گزارش هفتگی؛ نگاهی به خرید و فروش آنلاین سکه

هفته اخیر در مجموع ۷۸ قطعه سکه بهار آزادی به ارزش ۹۲۷ میلیون ریال در قالب گواهی سپرده در بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت .

به گزارش « پایگاه خبری بورس کالای ایران »، هفته گذشته ۷۸ سکه در ۱۲۲ نوبت مورد معامله قرار گرفت که بررسی ها نشان می دهد که از بین پنج روز معاملاتی، قیمت ها در سه روز صعودی و طی دو روز نزولی بوده است. بیشترین حجم معاملات در روز شنبه با انعقاد ۳۳ سکه طلا به ارزش ۳۹۶ میلیون ریال اختصاص داشت. این در شرایطی است که کمترین حجم معاملات طی روز چهارشنبه هفته گذشته با ۸ سکه معامله و ارزش حدود ۲۲۶ میلیون ریال ثبت شد.

همچنین امروز نیز حجم معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالای ایران به ۱۷ سکه و ارزش ۲۰۱ میلیون ریال رسید. آخرین پیشنهاد صف خرید متقاضییان سکه نیز طی این روز، یک میلیون و ۱۷۸ هزار تومان و آخرین پیشنهاد فروش سکه به صورت آنلاین در بورس کالا نیز یک میلیون و ۱۸۷ هزار تومان بوده است.

به اعتقاد کارشناسان، معاملات سکه در بورس کالا در بستری امن، شفاف و آنلاین، می تواند در بین معامله گران و فعالان بازار طلا اطمینان خاطر ایجاد نماید و دغدغه حمل و نگهداری فیزیکی سکه طلا که یکی از نگرانی های مهم دارندگان سکه طلا است را برطرف کند. از سویی معامله این اوراق نیز بدون هر گونه مراجعه فیزیکی به فروشندگان سکه طلا صورت می گیرد که می تواند بعضاً نگرانی های حاصل از جعل و تقلبی بودن سکه را نیز کاملا مرتفع کند.

نگاه ویژه به بازار بدهی و بورس کالا در برنامه ششم

هر پنج سال یکبار برنامه توسعه‌ای در کشور تدوین می‌شود و تصمیماتی در آن برای کشور در تمامی حوزه گرفته می‌شود که امسال نیز ششمین برنامه توسعه تدوین شد که بر اساس آن قرار است ایران توسعه یافته‌تر از امسال و سال‌های قبل‌تر شود.

به گزارش «عصربازار» ، لایحه برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور مشتمل بر اهداف کمی، کلان و بخشی، پیش‌بینی منابع مالی و اولویت‌ها و احکام مورد نیاز است که در روزهای گرم تابستان از سوی دولت برای بررسی و تصویب تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. با نگاهی به لایحه برنامه ششم که از سوی دولت به مجلس ارائه شده است، بر خلاف برنامه‌های توسعه‌ای پیشین، تاکید بیشتر بر تقویت بازار اوراق بهاردار با درآمد ثابت، برای بازپرداخت بدهی‌های دولت از محل انتشار این اوراق شده است. به گونه‌ای که با بررسی جایگاه بازار سرمایه در محتوای برنامه‌های توسعه‌ای اجرا شده (اول تا پنجم) مشاهده می‌شود که جایگاه این بازار و نقش نهادهای فعال در این مسیر تا برنامه پنجم رو به بهبود بوده اما در لایجه برنامه ششم نقش بازار سرمایه در مسیر توسعه اقتصادی کشور پررنگ‌تر دیده شده است. این در حالی است که با توجه به توسعه قابل‌توجه بازار سرمایه در سال‌های اخیر و توانایی این بازار در جذب حجم بالا نقدینگی در کشور، به نظر می‌رسد که از سوی نمایندگان مجلس توجه ویژه‌ای به این بازار شده است تا شاهد رشد و توسعه اقتصادی در سال‌های آیند در کشور باشیم.

باید به این نکته توجه داشت، برنامه‌های توسعه عملا تبدیل شده‌اند به ایستگاه‌ها و فرصت‌هایی برای اینکه دولت‌ها بتوانند اختیاراتی را که در قالب سایر قوانین نمی‌توانند به سرعت به مجلس ببرند و اخذ کنند، در آن برنامه‌ها قرار بدهند و آن اختیارات را از مجلس بگیرند. البته از طرف دیگر هم مجلس متقابلا برنامه را فرصتی می‌داند برای اینکه بعضی تکالیفی را که دوست دارد از دولت بخواهد در قانون برنامه تعبیه کند. اما امید است که این برنامه‌ها بتواند با عملیاتی و اجرایی شدن راهگشای توسعه یافتگی کشور در تمامی مسیرها شود.

تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی از طریق بازار سرمایه

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی از طریق بازار سرمایه را برای رشد و توسعه اقتصادی کشور بسیار حائز اهمیت می‌داند و می‌گوید: یکی از مشکلات اساسی در ساختار اقتصادی کشور این است که بخش عمده تامین مالی بنگاه‌ها از طریق بانک‌ها تامین می‌شود و باتوجه به اینکه در تمام دنیا رویکرد تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی از طریق بازار سرمایه است، این بازار توانسته در کنار بازار پول تاثیر بسیار مثبتی در رشد اقتصادی کشورها داشته باشد.

محمدرضا پورابراهیمی درباره جایگاه بازار سرمایه در برنامه ششم توسعه کشور گفت: ظرفیت خوبی در مجلس برای همکاری با بازار سرمایه وجود دارد به طوری که در بررسی برنامه ششم توسعه برای بازار سرمایه ماموریت‌هایی در نظر گرفته شده است که عملیاتی شدن این برنامه‌ها به طور یقین می‌تواند فرصتی مناسب برای رفع مشکلات بازار سرمایه باشد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر رویکرد تامین مالی بنگاه‌ها از بازار سرمایه صورت گیرد، بسیار می‌تواند در رشد و شکوفایی اقتصادی کشور اثرگذار باشد.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی در ساختار اقتصادی کشور این است که بخش عمده تامین مالی بنگاه‌ها از طریق بانک‌ها تامین می‌شود و باتوجه به اینکه در تمام دنیا رویکرد تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی از طریق بازار سرمایه است و این بازار توانسته در کنار بازار پول تاثیر بسیار مثبتی در رشد اقتصادی کشورها داشته باشد و به شکلی فشار را بر بازار پول کمتر کرده و بانک‌ها در تامین مالی حوزه‌های بلندمدت وارد عمل شده‌اند و قاعدتا باید در کشور ما نیز این کار از سال‌ها قبل انجام می‌شد.

پورابراهیمی تصریح کرد: نگاه نمایندگان مجلس به بازار سرمایه مثبت است و قطعا باید در کشور به سمتی حرکت کنیم که تعادل منطقی بین بازار سرمایه و بازار پول در تامین مالی فراهم شود. با ظرفیتی که بازار سرمایه برای تامین منابع مالی مورد نیاز کشور دارد، به طور یقین می‌تواند در اقتصاد ایران فوق‌العاده تاثیرگذار باشد و از سوی دیگر فشار بر بازار پول را که با محدویت‌های بسیاری روبه‌روست، کاهش دهد. این مهم در برنامه ششم دیده شده است.

رسیدن به منطق اقتصادی در بازار کالا

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به بندهای مرتبط به بازار سرمایه در برنامه ششم اشاره کرد و با بیان اینکه بورس کالا در حوزه تعادل، کشف قیمت و رسیدن به منطق اقتصادی نقش بسزایی ایفا می‌کند، گفت: حمایت از فعالیت‌های بورس کالا برای استفاده از ابزارهای مالی بسیار پراهمیت است که در یکی از بندهای برنامه ششم مورد توجه واقع شده است، چرا که اهمیت بورس کالا در مکانیزم عرضه و تقاضا نهفته است و این بورس می‌تواند مکانی برای مکانیزم عرضه و تقاضا ایجاد کند و تعادل را در قیمت‌ها فراهم آورد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس افزود: در برنامه ششم این امکان به دولت و فعالان اقتصادی داده شده است تا با استفاده از ظرفیت‌های بالقوه این بورس بتوانند در عرضه محصولات خود در این بازار به شفافیت و ایجاد تعادل در قیمت‌ها و به یک منطق اقتصادی دست یابند.

وی از موضوعات مهم دیگری که در برنامه ششم به آن توجه ویژه‌ای شده است، بازار بدهی عنوان کرد و گفت: سهم بازار سرمایه در اقتصاد کشور به نسبت سال‌های گذشته زیاد شده اما هنوز نتوانسته نقش خود را در اقتصاد کشور به درستی ایفا کند. بازار سرمایه وقتی موفق است که بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی برای تأمین مالی به جای مراجعه به بانک‌ها، منابع مورد نیاز را از بورس تأمین کنند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: با توجه به اینکه در چند سال اخیر پرداخت بدهی دولت به پیمانکاران به سختی و با تاخیر انجام می‌شود به طور یقین ارزش مطالبات پیمانکاران کم و قدرت آنها در انجام و به ثمر رساندن پروژه‌ها ضعیف شده که این خود آسیب جدی به اقتصاد وارد خواهد کرد. بنابراین ایجاد بازار بدهی می‌تواند به عنوان تامین مالی، بخشی از مشکلات و پروژه‌های عمرانی را حل کند.

پورابراهیمی ادامه داد: بر اساس روال متعارف در کشورهای توسعه‌یافته، بازار بدهی بهترین بستر برای مدیریت پولی و مالی اقتصاد کشور به حساب می‌آید و شاید به همین دلیل است که در حال حاضر نخبگان اقتصادی کشور از مزایای بی‌شمار و عدیده بازار بدهی سخن می‌گویند. دولت نیز به تبع این فضا، قصد دارد تا از مسیر بازارپذیر کردن بدهی‌های خود، اقدام به تعمیق این بازار کند و این مسئله در لایحه برنامه ششم توسعه به خوبی دیده شده است. برهمین اساس و با توجه به نیاز تامین مالی برای به حرکت درآمدن چرخ‌های اقتصاد در برنامه ششم بر ایجاد بازار بدهی تاکید ویژه‌ای شد تا از این طریق بازار سرمایه بتواند در تامین منابع مالی بنگاه‌های بخش خصوصی و دولتی کمک کند.

وی افزود: در حال حاضر بخش قابلی توجهی از منابع مالی در اختیار دولت قرار گرفته است که ایجاد بازار بدهی می‌تواند یکی از ابزارهای مهم محسوب شود که در تعمیق و توسعه منابع مالی به تمامی بخش‌ها و فعالیت‌ها کمک می‌کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: به هر میزانی که اوراق بدهی خزانه منتشر شود، منابع از طریق فروش این اوراق در بازار سرمایه جذب خواهد شد که منابع جذب شده در اختیار پیمانکاران قرار می‌گیرد و باعث روان‌تر شدن گردش اقتصاد کشور می‌شود و طرح‌های عمرانی با پرداخت بدهی دولت به پیمانکاران زودتر به سرانجام می‌رسد؛ البته میزان بدهی دولت به پیمانکاران به قدری بالاست که انتشار اوراق خزانه شاید بتواند بخش کمی از بدهی‌های انباشت‌شده دولت را پوشش دهد.

نماینده مردم در مجلس دهم اظهار کرد: در دیگر حوزه‌های تامین مالی برای پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی، موضوعات مرتبط با بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در برنامه ششم توسعه دیده شده که خواسته و ناخواسته می‌تواند بر بازار سرمایه در تامین مالی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، تاثیرگذار باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در بحث موضوعات کلان اقتصادی در برنامه ششم توسعه نیز بعضا به طور مستقیم و غیرمستقیم تلاش شده که از ظرفیت‌های بازارسرمایه برای رشد و توسعه اقتصادی کشور استفاده شود.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24