Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

سرمایه گذاران در بازارهای پرریسک از جمله بازارهای مالی و مواد خام مایلند بدانند برنامه دولت آمریکا در بخش های مختلف اقتصادی ..

از کسی که وارد جزییات نمی شود باید ترسید!

روز گذشته مراسم تحلیف دونالد ترامپ برگزار شد و او به عنوان 45 مین رییس جمهوری آمریکا رسما کار خود را آغاز کرد. سرمایه گذاران در بازارهای مختلف طی روزهای اخیر با احتیاط رفتار کرده بودند زیرا انتظار داشتند ترامپ در سخنرانی خود پس از این مراسم، جزییات برنامه های خود در حوزه کمک به رونق اقتصاد را بیان کند اما او برخلاف انتظارها و مانند قبل، به سخنان کلی اکتفا کرد و به همین دلیل تحول بزرگی در بازارهای مختلف مشاهده نشد. بر همین مبناست که پیش بینی می شود در هفته پیش رو داده های اقتصادی تاثیر بزرگ تری بر رفتار سرمایه گذاران بگذارند. برخی تحلیلگران معتقدند کلی گویی های ترامپ لطمات بزرگ به بازارهای مختلف وارد کرده و خواهد کرد. سرمایه گذاران در بازارهای پرریسک از جمله بازارهای مالی و مواد خام مایلند بدانند برنامه دولت آمریکا در بخش های مختلف اقتصادی چیست. اگر این سوال پاسخ داده نشود نمی توان انتظار داشت ریسک پذیری افزایش یابد. چه ترامپ خود هم نداند در عمل می خواهد چه اقداماتی انجام دهد و چه بداند و ترجیح دهد جزییات برنامه هایش را بیان نکند در هر دو صورت رویه ای که او برگزیده به زیان اقتصاد آمریکا و جهان است.

هفته گذشته سخنرانی جانت یلن و تاکید او بر ضرورت افزایش نرخ های بهره سبب شد روند رشد قیمت طلا معکوس شود البته عملکرد هفتگی طلا مثبت بود. بازارهای مالی هفته گذشته را در انتظار سپری کردند و در بازار فلزات پایه شاهد کاهش قیمت ها بودیم. ارزش دلار نیز هفته قبل افول کرد البته انتظار می رود این هفته شاخص دلار رشد کند.

فشار بر قیمت ها

روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا با بیش از 2 درصد رشد به 55.5 دلار و 52.3 دلار در هر بشکه رسید. کاهش ارزش دلار یک عامل رشد قیمت نفت بود. هفته گذشته سرمایه گذاران در بازار نفت داده های جدیدی از بازار دریافت نکردند و بیشتر توجهات به تحولات سیاسی در آمریکا معطوف بود. در حال حاضر مهمترین موانع در برابر رشد قیمت نفت، رشد تولید در آمریکا و برخی دیگر کشور و نیز احتمال پایبند نبودن تولیدکنندگان اوپک به برنامه کاهش عرضه است. البته هنوز مشخص نشده میزان پایبندی چه میزان است اما پیش بینی شده تولید نفت در آمریکا و برخی دیگر کشورها افزایش خواهد یافت. در هفته های اخیر نهادهای تحلیلگر پیش بینی کرده اند قیمت ها در ماه های آینده در محدوده 55 دلار تا 60 دلار نوسان خواهد کرد البته اگر تحولی بزرگ رخ دهد برای مثال بر میزان تقاضای نفت در چین افزوده شود قیمت ها حمایت خواهد شد. در بلندمدت یعنی سال های آینده در صورتیکه سرمایه گذاری کافی در بخش های بالادستی نفت انجام نشود بازار با کمبود عرضه مواجه خواهد شد. در هفته ای که گذشت، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا با حدود یک دلار کاهش مواجه شد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در هفته اخیر نشان داده شده است:

رشد هفتگی قیمت ها

روز گذشته قیمت طلا رشدی بسیار اندک داشت که حاصل کاهش ارزش دلار بود. در ساعات اولیه معاملات، تغییر بزرگی در قیمت ها مشاهده نشد زیرا سرمایه گذاران منتظر سخنرانی دونالد ترامپ، رییس جمهور جدید آمریکا بودند. پس از سخنرانی، ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان کاهش یافت و قیمت طلا تا 9 دلار در هر اونس رشد کرد اما در نهایت قیمت ها تنها 6 دلار افزایش یافت و به 1210 دلار رسید. در چند هفته اخیر، قیمت فلز زرد رشد کرده زیرا هیجان های اولیه حاصل از خوشبینی درباره افق اقتصاد آمریکا و جهان کمتر شده و سرمایه گذاران در باره تاثیر اقداماتی که ترامپ انجام خواهد داد نگران شده اند. همچنین شاخص دلار افول کرده و در این میان، ترامپ هیچ تلاشی برای رفع ابهام های موجود نکرده است. او در سخنرانی روز گذشته خود بر تلاش برای رونق اقتصاد تاکید کرد و از مردم آمریکا خواست کالای آمریکایی بخرند و نیروی کار آمریکایی استخدام کنند. در دیگر زمینه ها نیز سخنان ترامپ بسیار کلی بود و برخلاف انتظارها هیچیک از سوالاتی که در ذهن مردم وجود داشت از میان نرفت. در نظرسنجی این هفته کیتکو درباره تغییرات قیمت طلا در هفته پیش رو، هم تحلیلگران و هم سرمایه گذاران پیش بینی کردند رشد قیمت فلز زرد این هفته نیز ادامه پیدا خواهد کرد. این هفته چند گزارش مهم از اقتصاد آمریکا منتشر می شود که انتظار می رود بر ارزش دلار تاثیر بگذارد. البته این روزها تحولات سیاسی بیش از داده های اقتصادی بر بازار طلا تاثیر دارد. در هفته ها و ماه های اخیر گزارش های منتشر شده از اقتصاد آمریکا مثبت بوده و انتظار می رود روند بهتر شدن شرایط در سال جاری میلادی ادامه یابد اما تا وقتی جزییات برنامه های ترامپ مشخص نشود طلا از جذابیت نسبی برخوردار خواهد بود. در هفته ای که گذشت، قیمت طلا تا 1212 دلار نیز رشد کرد اما در نهایت رشد 6 دلاری را برای کل هفته ثبت کرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در هفته اخیر نشان داده شده است:

ابهام ها از میان نرفته است

آسیا. روز جمعه شاخص ها در بازارهای مالی آسیا اندکی نوسان کردند و سرمایه گذاران منتظر سخنرانی ترامپ پس از مراسم تحلیف بودند. با آنکه خبرهای منتشر شده از اقتصاد چین مثبت بود اما این عامل تاثیر بزرگی بر رفتار سرمایه گذاران نداشت. تاثیر سخنان ترامپ بر بازارهای آسیایی روز دوشنبه مشاهده خواهد شد زیرا مراسم تحلیف و سخنرانی ترامپ در زمانی انجام شد که بازارهای آسیایی تعطیل بودند. از آنجا که ترامپ حرف جدیدی برای سرمایه گذاران نداشت و صرفا دیدگاه های قبلی خود را در باره اقتصاد بیان کرد انتظار می رود هراس در باره تحولات آینده از میان نرفته باشد و این به معنای رفتار احتیاط آمیز سرمایه گذاران است.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بازارهای بزرگ اروپا نوسانی محدود داشتند. در هفته های اخیر ابهام ها درباره سیاست های اقتصادی ترامپ سبب شده رشد شاخص های مالی اندک باشد و در برخی بازارها شاهد کاهش شاخص ها باشیم. این هفته خبرهای زیادی از بخش تولید کارخانه ای اقتصادهای بزرگ اروپایی منتشر می شود. همچنین نرخ رشد اقتصاد انگلستان در سه ماهه چهارم سال گذشته میلادی اعلام خواهد شد. این گزارش ها اهمیت بالایی دارند زیرا نشان می دهند در ماه های اخیر اوضاع در اقتصاد اروپا به چه شکل بوده است. هفته پیش در نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا، تغییری در سیاست های حمایتی این نهاد ایجاد نشد و ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا بر ادامه حمایت ها از رونق اقتصاد منطقه یورو تاکید کرد.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بازار آمریکا رشدی محدود داشتند و آغاز ریاست جمهوری ترامپ و سخنان او تاثیر بزرگی بر بازار مالی این کشور نداشت. این هفته نرخ رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه پایانی سال گذشته میلادی اعلام می شود و نیز برخی داده ها از بخش های مختلف اقتصاد این کشور در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت. از آنجا که ابهام ها در باره برنامه های اقتصادی ترامپ از میان نرفته است پیش بینی می شود در روزهای آینده نیز نوسان شاخص های مالی اندک باشد.

در هفته ای که گذشت شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا کاهش یافت و در محدوده 2270 واحد قرار گرفت. در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در هفته اخیر نشان داده شده است:

کاهش هفتگی قیمت ها

روز گذشته قیمت فلزات پایه نوسانی محدود داشت و قیمت مس با اندکی رشد در سطح 5780 دلار در هر تن قرار گرفت. روز گذشته گزارش های منتشر شده از اقتصاد چین مثبت بود اما بازار فلزات پایه واکنش بزرگی به این گزارش ها نشان نداد زیرا در حال حاضر نگرانی هایی در باره تاثیر منفی سیاست های اقتصادی و تجاری آمریکا بر بازار این فلزات وجود دارد. سرمایه گذاران در بازار فلزات پایه معتقدند رشد اقتصاد چین در سال جاری میلادی در محدوده 7 درصد خواهد بود. اما اگر تنش های تجاری بین آمریکا و چین شدت یابد یعنی دونالد ترامپ بخواهد به وعده خود در باره تغییر رویه های تجاری این کشور با چین عمل کند لطماتی به اقتصاد آمریکا و چین وارد خواهد شد. هفته گذشته با آنکه شاخص دلار یعنی ارزش این ارز در برابر سبدی از شش ارز معتبر کاهش یافت اما قیمت فلزات پایه افول کرد و این به معنای نگرانی شدید سرمایه گذاران درباره آینده است. تحلیلگران معتقدند وضعیت بازار فلزات پایه برای مدتی به همین شکل باقی خواهد ماند زیرا به نظر می رسد ترامپ قصد ندارد جزییات برنامه های اقتصادی خود را اعلام کند در نتیجه ابهام ها باقی می ماند و این به زیان بازارهای پرریسک از جمله بازار فلزات پایه است. در هفته ای که گذشت قیمت مس بیش از 140 دلار در هر تن کاهش پیدا کرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

ثبات نسبی در بازار ارز

روز گذشته ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان کاهش یافت. سخنرانی دونالد ترامپ در روز تحلیف خود عملا تغییر بزرگی در بازارهای ارز ایجاد نکرد زیرا او برخلاف انتظارها، جزییات برنامه های خود در حوزه اقتصاد و تجارت را بیان نکرد. هفته گذشته گزارش هایی که از اقتصاد آمریکا منتشر شد عموما مثبت بود اما ابهام ها درباره اقداماتی که ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود انجام خواهد داد سبب شد ارزش دلار تحت فشار قرار گیرد. در هفته پیش رو گزارش های بسیار مهم از بخش های مختلف اقتصاد منطقه یورو، انگلستان و آمریکا منتشر می شود و روز جمعه نخستین تخمین از نرخ رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه چهارم سال گذشته میلادی اعلام خواهد شد. وضعیت شاخص های اقتصادی در آمریکا طی ماه های اخیر خوب بوده و این به معنای فراهم بودن زمینه برای افزایش مجدد نرخ های بهره از سوی بانک مرکزی این کشور است اما سرمایه گذاران در بازار ارز در باره تاثیر منفی سیاست های ترامپ بر اقتصاد و کاهش ارزش دلار نگرانی هایی دارند. به همین دلیل رشد شاخص دلار در روزهای اخیر متوقف شده است. برای هفته پیش رو، تحلیلگران پیش بینی کرده اند ارزش دلار در برابر یورو رشد خواهد کرد. این هفته محتوای گزارش های اقتصادی از منطقه یورو و انگلستان بر ارزش یورو و پوند تاثیر خواهد گذاشت.

در هفته ای که گذشت، ارزش دلار در برابر یورو نوسان های محدودی داشت و در نهایت اندکی کاهش یافت.

در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در هفته اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24