Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

خبر خوب در این گروه کاهش قیمت دلار و رسیدن آن به محدوده زیر ٣٨٠٠ تومان می باشد...

پایداری ارز و ثبات بورس !

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال و بولتن آموزش بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • لوازم خانگی (بخش اول)
  • بررسی تکنیکال
    • خگستر
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • لوازم خانگی (بخش اول)

صنعت لوازم خانگی از جمله صنایعی ست که با رشد قیمت ارز به دلیل افزایش قیمت محصولات خارجی، قدرت رقابت بالاتری پیدا می کند و می تواند با ارائه خدمات جانبی، خریداران بیشتری را به سمت خود جذب کند. این صنعت اگرچه جای زیادی برای رشد دارد اما طی سالهای اخیر به دلیل مشکلاتی نظیر تحریم ها دچار بحران شد و برای تامین برخی قطعات اولیه دست به دامن شرکت های چینی گردید که اعتبار کالاهای تولیدی را تا حدودی تحت تاثیر قرار داد اما با بهبود شرایط و افزایش کیفیت در کنار کمپین های حمایتی ایجاد شده شرایط برای این صنعت اندکی بهتر شده است ضمن آنکه با افزایش نرخ ارز قدرت رقابت این صنعت با انواع مشابه خارجی به دلیل بهای تمام شده پایین تر افزایش می یابد. همین دلایل سبب شد تا نسبت به بررسی کلان این صنعت ترغیب شویم.

ویژگی های شرکت های مورد بررسی:

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

خگستر

همانگونه که مشاهده می شود این سهم از محدوده حمایتی نسبتا قدرتمندی در حوالی 340 تومان روند صعودی را آغاز نمود و تا محدوده 400 تومان رسید. این سهم که با اخباری پیرامون فروش بلوک شرکت توسط ایران خودرو مورد استقبال قرار گرفت هنوز موفق به شکست مقاومت 410 تومانی نشده است.

برای سهامداران این شرکت محدوده حمایتی 375 تا 380 تومان از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورت شکست مقاومت 410 تومان با توجه به تبدیل سطوح، 410 تومان به عنوان حمایت معتبر شناخته خواهد شد تا سهم برای حرکت به سمت مقاومت 440 و هدف 480 تومان طی هفته های آتی نفس تازه کند لذا تصمیم به خرید، نگهداری یا فروش سهم به نحوه واکنش به مقاومت فعلی خواهد داشت.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

در چند روز آینده شاهد به روی کار آمدن ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا خواهیم بود. وی که از منتقدان اصلی برجام می باشد همواره در صحبتهای خود بر پاره کردن توافق برجام تاکید کرده است و همین امر نگرانی های بسیاری را چه از طرف ایران و چه از طرف مجامع بین المللی و کشورهای اروپایی ایجاد کرده است و بسیاری از کشورهای اروپایی در دفاع از توافق هسته ای تماسهایی را با ترامپ داشته اند .در همین ارتباط سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه هم در نشست خبری خود به مناسبت اولین سالگرد اجرایی شدن برجام گفت: برجام خوب حرکت کرده و گشایش‌های خوبی را داشته است. باید بگویم که کسی به ایران لطف نکرده است؛ نه آمریکا و نه اروپا. نه تنها آنها منتی به سر ایران ندارند بلکه ما مدعی هستیم با اقداماتشان علیه ایران کار ما را کند کردند. در عین حال که ما با تک تک اقداماتشان مقابله کردیم و الان وضعیتمان در شرایط خوبی قرار دارد. عراقچی درباره احتمال پاره کردن برجام و یا انجام اقداماتی که ایران را به سمت خروج از برجام بکشد، اظهار کرد: برجام یک تعهد بین‌المللی است. اگر کشوری بخواهد برجام را کنار بگذارد تصمیم خودش است. ما درباره برجام مذاکره مجدد نمی‌کنیم و اگر کسی تصمیم دارد آن را پاره کند انتخاب با اوست؛‌ عکس‌العمل ما هم در برابر این اقدام روشن است. ما هم آن را آتش می‌زنیم و این به معنی آن است که هیچ مذاکره مجددی نخواهیم داشت و پرونده هسته‌ای ایران مجدداً باز نمی‌شود. وی درباره برخی اقدامات احتمالی برای اجرای سختگیرانه برجام از سوی آمریکا، خاطرنشان کرد: برخی به ترامپ توصیه می‌کنند که برجام را به طور سختگیرانه اجرا کند تا به این شکل ایران خودش اقدام به خروج از برجام کند. اما امروز شاهد هستیم که حتی مخالفان برجام در آمریکا به ترامپ توصیه می‌کنند که برجام را پاره نکند و یا آن را کنار نگذارد بلکه با تحریم‌های بیشتر در حوزه‌های دیگر کاری کند که ایران خودش کنار بکشد.

در آخرین دور از بررسی تحریمهای اتحادیه اروپا علیه ایران این سازمان تصمیم به لغو تحریم شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت (اوپیک)، شرکت وست سان ترید (West Sun Trade) و شرکت نکا نوین (نیکسار نیرو) که از سال ۲۰۱۱ تحت تحریم قرار گرفته بودند کرد.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

دولت یازدهم تا حدودی در زمینه اقتصادی توانسته نمره مثبتی کسب کند و شرایط بد اقتصادی کشور در سال 91 را که با رشد منفی 5.8 درصدی روبرو بود به عدد 7.4درصد در محدوده مثبت در نیمسال اول سال 95 برساند. این مهم در حالی حاصل شده است که در سه سال ابتدای دولت تحریم ها همچنان برقرار بود و خزانه انباشته از بدهی دولت از دوره دهم باعث نشد تا رشد اقتصادی منفی ادامه یابد و تلاش تیم اقتصادی قوه مجریه باعث به ثمر نشستن رشد یک درصدی در سال گذشته و پیش از لغو تحریم ها شد. در این میان از نکات مثبت کاهش تورم و کاهش حجم کالاهای دپو شده در صنایع کشور از جمله فولاد به علت کم شدن تقاضا در داخل، و از نکات منفی هم افزایش یافتن نرخ بیکاری در جامعه و تک نرخی نشدن ارز می باشد. لیکن در سه سال نیم گذشته مهمترین اتفاق به ثمر رسیدن برجام بود که باعث رقم خوردن رشد اقتصادی درنیم سال ابتدای 95 به حدود 7.6 درصد مثبت شد. در همین باره موسسه بین‌المللی یورومانیتور در گزارشی جدید همزمان با یک‌سالگی برجام گزارش کاملی از بازار ایران ارائه کرد. در این گزارش اشتغال جوانان و وابستگی شدید به نفت از چالشهای اقتصاد کشور عنوان شد و مطالبات معوق بانکها و سطح بهره­وری پایین را از دیگر مشکلات کشور بیان شد. در کنار ضعفها این موسسه پتانسیلهایی همچون صنعت خودروسازی با محوریت صادرات، منابع سرشار معدنی، حمل و نقل و بنادر کشور را از نکات مثبت برشمرد که البته نیاز به سرمایه گذاری دارد.

چینی ها در این هفته رایزنی های خود با اتاق بازرگانی ایران در جهت رسیدن به مبادلات تجاری به حدود 60 میلیارد دلار و البته با کمک بخش خصوص را آغاز کردند. در همین باره مجیدرضا حریری، نایب‌رییس اتاق مشترک ایران و چین اعلام کرد ما اولویت خود را تولید در ایران توسط نیروی ایرانی قرار داده‌ایم. ما نمی‌خواهیم فضا به سمتی رود که کالای چینی به وفور وارد کشور شده و از طرف دیگر نیروی انسانی بیکار داشته باشیم. حریری تصریح کرد: باید در دور جدید تعاملات خود با شرکت‌های خارجی و به ویژه چین اولویت را در انتقال تکنولوژی، ماشین‌آلات و حتی مدیریت تولید قرار دهیم تا بهترین کالا در ایران توسط ایرانی تولید شده و نه تنها در بازار داخلی به فروش برسد بلکه امکان صادرات را نیز داشته باشد.

گزارش تازه وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران درباره اجرای توافق هسته ای (برجام) نشان می دهد پارسال 9 میلیارد و 900 میلیون دلار از دارایی های مسدود شده ایران در بانک های خارجی هنگام تحریم ها، آزاد شد.

ج) چه خبر از دولت و مجلس!

سازمان بورس و اوراق بهادار در اطلاعیه‌ای از همه شرکتها و نهادهای نظامی، خیریه‌ها، صندوق های بازنشستگی وابسته به دستگاه های اجرایی درخواست کرد تا اطلاعات خود را به این سازمان اعلام کنند. مجلس شورای اسلامی، همه موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی، نظیر نهادهای نظامی و انتظامی کشور، سازمان ها و نهادهای وقفی، بقاع متبرکه، کلیه صندوق های بازنشستگی اعم از کشور و لشگری و نهادهای انقلاب اسلامی را مکلف کرد، اطلاعات کامل مالی خود را به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه کنند. تا باعث شفافیت بیشتر اطلاعات بگردد. در همین ارتباط رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، با استقبال از فراخوان جدید سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص شفاف سازی اطلاعات مالی نهادها و دستگاه ها تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی، برای تسریع در اجرای بند 6 اصل 44 قانون اساسی در کنار وزارت اقتصاد و سازمان بورس ایستاده است. پورابراهیمیبا بیان اینکه در موقع تصویب این قانون، برخی از ورود به نهادهای زیر نظر مقام معظم رهبری ایراد می گرفتند، افزود: الان دیگر با استعلاماتی که از شورای نگهبان گرفته شده مقرر شده است که همه نهادهای زیر نظر مقام معظم رهبری نیز مشمول شفافیت مالی باشند و این در واقع بزرگترین خدمت و باعث اقتدار نظام است.

همزمان با انتشار اوراق بدهی و تاثیر منفی آن بر بازار سرمایه کشور جلسه ای با حضور حدود 30 تن از اعضای کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران و تهران و نیز کارشناسان بازار سرمایه برگزار شد. مهمترین موضوعات مطرح شده در این جلسه به طور خلاصه شامل بالا بودن حجم اوراق منتشره در بورس، متوقف نگه داشتن بانکها در جهت حفظ شاخص بازار در محدوده 78هزار، تزریق 5 درصد دارایی صندوق ها به بورس و... بود که مورد بحث و بررسی قرار گرفت و آثار این اتفاقات تا حدودی در طول هفته مشاهده کرد.

صنایع بورسی

در محصولات شیمیایی؛ قیمت دلار که در چند هفته گذشته به حدود 4100 تومان نیز رسده بود با کاهش قیمت به حدود 3800 تومان در آخرین روز هفته رسید این اتفاق باعث شد تا در این هفته نمادهای گروه پتروشیمی که البته در برخی محصولات خود با افزایش قیمت مواجه شده اند بدون تغییر و کمی با رشد ملایم روبرو بشوند. در این گروه شاراک با توجه به رشد خوب قیمتی پلی اتیلن از افزایش قیمت خوبی روبرو شد و صحبتهایی از تعدیل مثبت آن نیز به گوش می رسد. شفن نیز که معاملات بدون نوسانی را در این هفته پشت سر گذاشته بود در آخرین روز هفته از تعدیل مثبت 45 درصدی خود رونمایی کرد در این شرکت قیمت متانول بالای 320 دلار شرکت را بار دیگر در معرض تعدیل مثبت قرار خواهد داد.

در همین باره شخارک که با تعدیل مثبت 11 درصدی روبرو شد اعلام کرد نرخ متانول را برای انتهای سال 320 دلار در نظر گرفته است. در این گروه در شرکتهای زیرمجموعه شتوکا با اخذ نمایندگی از عرضه محصولات یک تولید کننده ایتالیایی (غلیرغم شفاف سازی شرکت در مورد تغییر نکردن EPS) مورد توجه قرار گرفته است.

در خودروسازی؛ سایپا که چند صباحی به عنوان لیدر بازار سرمایه و خودروسازان شناخته می شد و با رو کردن تمام پتانسیل خود به خصوص افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی ها، رشد چند برابری را شاهد بود در روزهای اخیر کم فروغ ظاهر شده است و به نظر می رسد که کم کم در حال سپردن جای خود به ایران خودرو می باشد. این مهم در حالی اتفاق افتاد که این شرکت در یک هفته اخیر در مقابل رشد 16 درصدی ایران خودرو هیچ تغییر قیمتی را شاهد نبود.

با عنابت به موارد گفته شده ایران خودرو در یکی دو هفته اخیر با خبرهایی از قبیل اطلاعیه واگذاری سهام پارسیان و خگستر، زمزمه هایی از افزایش سرمایه از تجدیدی ارزیابی دارایی ها معاف از مالیات و همچنین تعدیل مثبت 59 درصدی روبرو شده است که نشان از پتانسیل رشد این شرکت دارد و آنچه که کمی از شیب تند افزایش قیمتی آن کاسته است ریسک مناسبات سیاسی ایران در موضوع برجام می باشد. و به احتما فراوان در دو هفته آینده مسیر برجام مشخص خواهد شد و برخی شرکتهایی که به علت این ریسک از مذاکرات خود پا پس کشیده اند با رفع مشکل به میدان خواهند آمد و باید منتظر رشد شرکتهای گروه البته در برخورد مثبت ترامپ با برجام باشیم.

خبر خوب در این گروه کاهش قیمت دلار و رسیدن آن به محدوده زیر 3800 تومان می باشد.

در فلزات اساسی؛ در گروه فلزات اساسی فملی با تعدیل مثبت 60 درصدی خود شوک مناسبی به گروه وارد کرد و باعث مثبت خوردن نمادهای دیگر شد. این شرکت اعلام کرده است برای ادامه سال نرخ دلار 3700 تومان و نرخ هر تن کاتد مس بر اساس بازار فلزات لندن 5200 تومان منظور شده است که با توجه به قیمت های فعلی و نوسان در محدوده 5600 تا 5800 احتمال تعدیل مثبت دیگری از این شرکت را داریم.

اما در قیمتهای زغال سنگ شاهد کاهش قیمتها بودیم این امر قیمت فولاد را می تواند با کاهش مواجه بکند لیکن با توجه به سیاست چین در کاهش آلودگی هوا و کاهش تولید فولاد احتمال کاهش قیمت این محصول کمتر می باشد. این مهم بر سود فولادی ها تاثیر مثبت می گذارد و البته ریسک خرید آنها را در صورت کاهش قیمت زغال سنگ و سنگ آهن افزایش می دهد. در حال حاضر از فولادسازها شرکت فولاد مبارکه جدای از افزایش قیمتها در صورتی که بتواند طرحهای توسعه ای خود در مدت زمان باقی مانده تا انتهای سال به بهره برداری برساند برای سال آینده سود خوبی را پیش بینی خواهد کرد.

بانک و بیمه؛ در حالی همچنان شاهد عدم بازگشایی نمادهای بانکی هستیم که مدیرکل نظارتی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه گشایش نماد بانک‌ها در بورس ارتباطی با انطباق صورت‌های مالی با استانداردهای IFRS ندارد، گفته است : باز نشدن نمادهای برخی از بانک‌ها به موارد گوناگونی همچون لزوم ارائه و درج اطلاعات در سامانه کدال و موارد دیگر مربوط می‌شود. وی افزود: همچنین با ارسال ابلاغیه طی چند روز گذشته و اصلاحات صورت گرفته در صورتهای مالی بانکها، نماد بانک‌ها با همکاری بانک‌ها، سازمان بورس و اوراق بهادار و وزارت امور اقتصادی و دارایی بازگشایی خواهد شد. البته همانگونه که مستحضرید نیاز است آخرین اطلاعیه‌ها در سامانه کدال درج شود، سهام قیمت‌گذاری شود و در نهایت براساس آن نماد بانک‌ها بازگشایی شود. امیدواریم با مکاتبات و ابلاغیه‌های هفته‌های اخیر و نیز با همکاری‌های بانک ها و سازمان بورس و اوراق بهادار به انتظارات سهامداران پاسخ داده شود. کمرئی با بیان اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار با بانک مرکزی بر سر شفافیت در صورت‌های مالی هم نظر است، بیان کرد: بسیاری از مباحث بر سر وجه التزام و سود شناسایی شده در مطالبات بانک‌ها از دولت است. در این باره برخی بانک‌ها در صورت‌هالی مالی خود درآمدهایی را شناسایی کردند که از نظر بانک مرکزی این موضوع باید مورد تایید دستگاه های اجرایی ذی ربط قرار گیرد.

از آکنتور خبر می رسد که در جلسه مراجع قاضی بعد از تفهیم اتهام به مدیران شرکت آکنتور، مدیرعامل این شرکت که عضو هیأت مدیره آن نیز است، با قرار وثیقه 5 هزار میلیارد ریالی بازداشت شد.

از گروه رایانه خبر می رسد به زودی شرکت به پرداخت به جمع بورسی ها می پیوندد.

از لیزینگی ها خبر می رسد که محمد هادی موقعی، دبیر کل انجمن ملی لیزینگ ایران در نامه‌ای به مدیران عامل شرکت‌های لیزینگ عضو این انجمن با استناد به نامه شماره 95/330828 مورخ 18 دی ماه 1395 مدیریت اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی از مستثنی شدن خدمات و تسهیلات شرکت‌های واسپاری (لیزینگ) در پیش نویس لایحه قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده خبر داده است.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24