Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

با توجه به بهبود وضعیت بازار کار و افزایش نرخ تورم لازم است برنامه افزایش نرخ های بهره ادامه پیدا کند. اگر برای مدتی بیش از حد طولانی نرخ ها پایین باقی بماند در آینده

نگاه نگران سرمایه گذاران به روزهای پیش رو

روز گذشته سخنرانی جانت یلن و تاکید او بر ضرورت افزایش نرخ های بهره سبب شد روند رشد قیمت طلا معکوس شود. همچنین سخنان او به رشد بیشتر ارزش دلار در برابر یورو و پوند منجر شد. سرمایه گذاران در بازارهای مالی امیدوارند هر چه زودتر از ابهام ها کاسته شود و دولت جدید آمریکا جزییات برنامه های خود را اعلام کند. ترامپ باید برنامه های خود برای اقتصاد آمریکا و نیز موضع خود در قبال شرکای تجاری آمریکا را مشخص کند. فردا او رسما رییس جمهور آمریکا می شود و انتظار می رود از بیان سخنان کلی اجتناب کرده و اعلام کند چه اقداماتی انجام خواهد داد. رفع ابهام در این زمینه ها عاملی بسیار موثر برای شفاف شدن وضعیت بازارها خواهد بود و به سرمایه گذاران کمک خواهد کرد تصمیم های بهتری اتخاذ کنند. امروز جانت یلن رییس بانک مرکزی آمریکا سخنرانی دیگری خواهد داشت و انتظار می رود محتوای سخنان او بر ارزش دلار بیافزاید. امروز همچنین شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا نشست دارد و بیانیه پایانی این نشست مورد توجه سرمایه گذاران خواهد بود.

کاهش قیمت ها

امروز پنجشنبه، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با 0.7 درصد و 0.8 درصد افزایش به 54.3 دلار و 51.5 دلار در هر بشکه رسیده است. روز گذشته قیمت نفت بیش از 2 درصد کاهش یافت و یک عامل آن رشد ارزش دلار بود. فعالان بازار نفت همچنان در باره تاثیر برنامه کاهش عرضه نفت تردید دارند. افزایش عرضه نفت در آمریکا یک عامل مهم است که بر قیمت ها تاثیر می گذارد. در واقع اگر اثبات شود که تولیدکنندگان نفت شیل در آمریکا در حال بازگشت به بازار هستند بدون تردید قیمت نفت کاهش خواهد یافت. نکته مهم این است که در ماه جاری میلادی با آنکه برنامه کاهش عرضه نفت آغاز شده قیمت ها رشدی نداشته اند. البته نفت در بازار معاملات آتی فروخته می شود و تا ماه فوریه عملا کاهشی در عرضه پدید نخواهد آمد اما غیر از آمریکا، ممکن است تولید نفت در برخی دیگر از کشورها از جمله لیبی، کانادا و نیجریه نیز افزایش پیدا کند. بدین ترتیب پیش بینی افق بازار چندان آسان نیست. امروز گزارش مربوط به تغییرات ذخیره نفت آمریکا در هفته قبل منتشر می شود و پیش بینی شده از این ذخیره اندکی کاسته شده است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

بازار تغییر مسیر داد

امروز قیمت طلا بدون تغییر، در سطح 1203 دلار در هر اونس قرار دارد. روز گذشته قیمت هر چهار فلز گرانبها کاهش یافت. در ساعات اولیه معاملات، قیمت طلا نوسانی محدود داشت زیرا سرمایه گذاران منتظر داده های جدید از اقتصاد آمریکا و نیز سخنرانی جانت یلن، رییس بانک مرکزی این کشور بودند. خبرهای منتشر شده از اقتصاد آمریکا مثبت بود و نیز خانم یلن در سخنان خود بر ضرورت افزایش نرخ های بهره تاکید کرد. بدین ترتیب زمینه برای افزایش ارزش دلار و فشار بر قیمت طلا فراهم شد و در پایان معاملات شاهد کاهش 11 دلاری قیمت طلا بودیم. البته قیمت فلز زرد بالای 1200 دلار در هر اونس باقی ماند. امروز، هم خبرهایی از اقتصاد آمریکا منتشر می شود و هم خانم یلن سخنرانی خواهد کرد. البته با توجه به این که در آستانه مراسم تحلیف ترامپ هستیم، ممکن است نوسان قیمت طلا زیاد نباشد زیرا سرمایه گذاران منتظر سخنرانی او در سمت رییس جمهور آمریکا هستند. طی روزها و هفته های آینده تغییرات قیمت طلا از عوامل مختلف تاثیر می پذیرد و در حال حاضر پیش بینی روند بازار دشوار است. هر عامل می تواند تغییراتی در قیمت ها پدید آورد. برای مثال تاکید ترامپ بر برنامه های حمایتی، به رشد شاخص های مالی و کاهش قیمت طلا منجر خواهد شد. همچنین اگر اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا بر ضرورت افزایش نرخ های بهره تاکید کنند شاهد کاهش قیمت فلز زرد خواهیم بود اما افزایش احتمال تنش های سیاسی یا تجاری بر جذابیت طلا خواهد افزود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

انتظار برای شفافیت بیشتر

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا کاهش یافته اند. روز گذشته شاخص ها در بازارهای این قاره اندکی افزایش یافتند البته هنوز نگرانی سرمایه گذاران در باره آینده از میان نرفته است. رییس جمهور چین در سخنرانی خود در اجلاس اقتصاد جهان در داووس سوییس موضع گیری تندی در قبال وعده های ترامپ نکرد. ترامپ وعده داده تعرفه کالاهای وارداتی چین را به شدت بالا خواهد برد. دولت چین بارها تاکید کرده بهترین روش تعامل دو اقتصاد بزرگ جهان، همکاری است. فردا ترامپ رسما رییس جمهور آمریکا می شود و انتظار می رود محتوای سخنرانی او نشان دهد چه سیاست هایی را دنبال خواهد کرد.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بازارهای بزرگ اروپا اندکی رشد کردند اما حجم معاملات اندک بود و سرمایه گذاران با احتیاط رفتار کردند. این رفتار در روزهای آینده ادامه پیدا خواهد کرد مگر آنکه ابهام هایی که اکنون در باره آینده وجود دارد رفع شود. سرمایه گذاران امیدوار هستند دونالد ترامپ هر چه زودتر جزییات برنامه های اقتصادی خود را بیان کند. امروز همچنین نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا برگزار می شود. در روز جاری خبر مهمی از اقتصاد منطقه یورو منتشر نمی شود اما سخنرانی ماریو دراگی رییس بانک مرکزی اروپا و بیانیه پایانی نشست این نهاد بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر خواهد داشت.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بازار آمریکا اندکی رشد کردند. این روزها، هم رویدادهای سیاسی و هم اقتصادی بر بازار مالی آمریکا تاثیر می گذارند. از یک سو، سرمایه گذاران منتظر شروع دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ و مشخص شدن برنامه های او هستند و از سوی دیگر این روزها گزارش های متعدد از عملکرد سه ماهه شرکت های بورسی در این کشور منتشر می شود. همچنین تغییرات قیمت نفت بر بازار تاثیر دارد. روز گذشته جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا سخنرانی کرد و در سخنان خود بر لزوم بالا بردن نرخ های بهره تاکید کرد. او امروز نیز سخنرانی خواهد کرد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

نوسان محدود قیمت ها

امروز قیمت فلزات پایه تغییر بزرگی داشته است و قیمت مس در محدوده 5800 دلار در هر تن در نوسان است. روز گذشته قیمت فلزات پایه رشد کرد البته میزان آن اندک بود. بیشترین افزایش با 2 درصد در قیمت روی مشاهده شد. افزایش قیمت ها به رغم رشد ارزش دلار رخ داد و سبب امیدواری سرمایه گذاران به افق بازار شد. فردا گزارش هایی از اقتصاد چین منتشر می شود که اهمیت بالایی دارد و انتظار می رود بر نوسان قیمت فلزات پایه افزوده شود. درباره بهتر شدن وضعیت اقتصاد چین در ماه های آینده تردیدی وجود ندارد اما برخی سرمایه گذاران و تحلیلگران معتقدند اگر جنگ تجاری بین چین و آمریکا شروع شود لطماتی به اقتصاد دو کشور وارد خواهد شد. نکته دیگر، پیش بینی رشد ارزش دلار است. اکثر کارشناسان می گویند ارزش دلار همچنان افزایش می یابد. اگر چنین شود قیمت فلزات پایه تحت فشار قرار می گیرد اما عده ای نیز معتقدند دلار نمی تواند رشد قابل ملاحظه ای داشته باشد زیرا از پیش رشد کرده و احتمال افزایش نرخ های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا تاثیر بزرگی بر آن نخواهد داشت. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سرب در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

دلار رشد کرد

امروز ارزش دلار در برابر یورو تغییری نداشته و نسبت یورو به دلار در سطح 1.0636 قرار دارد. روز گذشته در ابتدای معاملات، ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان اندکی رشد کرد اما پس از سخنرانی جانت یلن رییس بانک مرکزی آمریکا بر میزان افزایش ارزش دلار افزوده شد زیرا او در سخنان خود گفت "با توجه به بهبود وضعیت بازار کار و افزایش نرخ تورم لازم است برنامه افزایش نرخ های بهره ادامه پیدا کند. اگر برای مدتی بیش از حد طولانی نرخ ها پایین باقی بماند در آینده اقتصاد با مشکلات بزرگ مواجه خواهد شد." با انتشار این سخنان دلار حمایت شد زیرا افزایش نرخ های بهره به معنای رشد ارزش دلار است. از سوی دیگر امروز نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا برگزار می شود و پیش بینی شده در این نشست بر ادامه حمایت های بانک مرکزی از اقتصاد منطقه یورو تاکید شود. تحقق این پیش بینی فشارهایی بر ارزش یورو وارد خواهد کرد. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که روز سه شنبه ارزش دلار در برابر یورو و پوند به میزانی قابل ملاحظه کاهش یافت و طبیعی بود که روز گذشته این کاهش تااندازه ای جبران شود. امروز چند خبر از اقتصاد آمریکا منتشر می شود و بویژه گزارش وزارت کار این کشور در باره وضعیت بازار کار در هفته قبل اهمیت بالایی دارد. گزارش های مربوط به بازار کار آمریکا همواره مثبت بوده و این عاملی برای کاهش سیاست های حمایتی بانک مرکزی است. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

تقویم اقتصاد جهان

امروز گزارش هایی از اقتصاد آمریکا منتشر می شود. در زیر جدول این گزارش ها به ترتیب انتشار نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24