Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

یک مقام مسئول در پالایش نفت بندرعباس با بیان اینکه ابهام ناشی از اعلام نرخ خوراک و فرآورده‌ ها مانع از اعلام بودجه‌ های برآوردی ٩۵ و عملکردی امسال شده از احتمال بررسی افزایش سرمایه از محل ارزیابی دارایی در اواخر سال ٩۵ خبر داد !

آخرین «خبرها» از بازار...

رمپنا : در گروه تجهیزات وزیر راه از توافق دو شرکت مپنا و زیمنس برای تولید 50 دستگاه لکوموتیو دیزلی خبر داد و گفت: هفته آینده نیز قرارداد خرید 700 دستگاه لکوموتیو برقی بین مپنا و زیمنس امضا می‌شود. عباس آخوندی عصر دیروز در حاشیه امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های حمل و نقلی بین ایران و آلمان، به سفر قبلی وزیر حمل و نقل آلمان اشاره کرد و گفت: با ساخت 50 لکوموتیو، زمینه توسعه حمل و نقل ریلی فراهم و سرعت قطارها به 160 کیلومتر خواهد رسید.

خودرویی : معظمی، معاون وزیر صنعت گفت : در یک سال گذشته با شرکت پژو، سیتروئن، رنو، هیوندای قرارداد بسته شده و قرارداد با فولکس واگن و مذاکرات با بنز نیز در حال تمام شدن است. سازمان گسترش و نوسازی پس از لغو تحریم‌ ها در یک سال گذشته ، مذاکرات گسترده ‌ای با 19 خودروساز بزرگ جهان داشته که تعدادی از آن اعلام شده و مابقی نیز در حال نهایی شدن هستند. در اسفندماه امسال اولین خودرویی که با مشارکت خودروسازان خارجی تولید شده به بازار عرضه می ‌شود. سال آینده نیز محصولات مشارکتی با سیتروئن و رنو به بازار عرضه می ‌شود. قراردادهای انجام شده در حوزه خودرو پس از لغو تحریم ها قراردادهای سرمایه‌ گذاری هستند و شرط اصلی این قراردادها سرمایه‌ گذاری و مشارکت است. بنابراین این مساله که در قراردادهای خودرویی منفعت ایران نادیده گرفته می ‌شود و فقط بازاری برای خودروسازان خارجی ایجاد می ‌شود وجود ندارد؛ چرا که قراردادها فقط سرمایه ‌گذاری است. قراردادهای جدید به گونه ای است که شریک هستیم و هر منفعتی داشته باشیم 50 درصدش نصیب خودمان است. در قرارداد با رنو 60 درصد سهم رنو و 40 درصد سهم ایران است. با ورود خودروسازان خارجی تکنولوژی و سرمایه وارد کشور می‌ شود و تمامی قراردادها این گونه است که 30 درصد از تولیدات مشترک باید صادر شود.

خودرو : بنز آلمان حدود یک سال پیش تفاهم‌نامه‌ای مشترکی با ایران‌خودرودیزل برای مشارکت دوباره امضا کرد اما به‌نظر می‌رسد مسوولان این شرکت برای تبدیل آن به قرارداد رسمی، منتظر رویکرد دولت جدید آمریکا در مورد برجام هستند. بنز که از جمله شرکای قدیمی خودروسازی ایران به‌شمار می‌رود و سال‌ها با ایران‌خودرودیزل همکاری مشترک داشته، پس از اعمال تحریم‌های بین‌المللی، ارتباط خود را با شریک قدیمی قطع کرد. با این حال، پس از توافق هسته‌ای و اجرایی شدن برجام، برای بازگشت به ایران ابراز تمایل کرده و اتفاقا اولین شرکتی بود که پس از تحریم‌ها در صنعت خودرو کشور اقدام به عقد تفاهم‌نامه کرد. در حال حاضر مذاکرات میان بنز و طرف‌های ایرانی به کندی پیش رفته و در نتیجه تفاهم‌نامه موردنظر هنوز به قرارداد تبدیل نشده است، بنابراین فعلا قابلیت اجرا شدن ندارد. در این شرایط گفته می‌شود بنز در انتظار مشخص شدن رویکرد دولت جدید ایالات متحده آمریکا است و در صورت دریافت سیگنال‌های مثبت در مورد ایران و برجام، تفاهم‌نامه با ایران‌خودرودیزل را به قرارداد تبدیل خواهد کرد. طبق تفاهم‌نامه منعقد شده میان دو شرکت، قرار است بنز علاوه‌بر تولید محصولات نسل جدید در ایران‌خودرودیزل، فروش و خدمات پس از فروش محصولات خود را نیز در ایران نیز در اختیار بگیرد تا بتواند با رقبای بزرگ در ایران یعنی ولوو و اسکانیا رقابتی نزدیک داشته باشد.

خاور : در گروه خودرویی، ایران خودرو دیزل از واگذاری تولید مدل وانت آریسان به این شرکت خبر داد و افزود: براساس برنامه‌ریزی انجام شده تولید این خودرو 5هزار دستگاه در سال 95 و 200هزار دستگاه در سال 96خواهد بود.

شبندر : یک مقام مسئول در پالایش نفت بندرعباس با بیان اینکه ابهام ناشی از اعلام نرخ خوراک و فرآورده‌ ها مانع از اعلام بودجه‌ های برآوردی 95 و عملکردی امسال شده از احتمال بررسی افزایش سرمایه از محل ارزیابی دارایی در اواخر سال 95 خبر داد ! مدیر امور سهام و مجامع شرکت پالایش نفت بندرعباس گفت: به دلیل باقی‌ ماندن ابهام‌ ها از نحوه اعلام قیمت نرخ خوراک و فرآورده‌ های نفتی پالایشگاه ها از سوی وزارت نفت امکان اعلام بودجه برآوردی سال مالی 95 پالایشی ‌ها به بورس مقدور نیست. مجید رحیمی با بیان اینکه اعلام نرخ ‌های اعلامی از سوی شرکت پخش فرآورده ‌های نفتی مورد تایید اعضای هیات مدیره پالایشگاه ها نیست، افزود: مطابق با قوانین بازار سرمایه تا تیر ماه سال آینده شرکت ‌های پالایشی فرصت ارایه بودجه براوردی حسابرسی شده خود به همراه گزارش عملکرد 12 ماهه سال مالی 94 به بورس را خواهند داشت. این در حالیست که شرکت پالایش نفت بندر عباس به دلیل باقی ماندن ابهام ‌های موجود هنوز نتوانسته حتی گزارش عملکرد 3 ماهه سوم امسال خود را به بازار اعلام کند. وی در ادامه با اشاره به ارزندگی سهام شرکت های پالایشی از نگاه تحلیل‌ گران بازار سهام، نسبت به سهام بازی در این گروه هشدار داد و افزود: با توجه به ارزان شدن قیمت نفت خام در بازار های جهانی و از سویی ارزان شدن قیمت سهام پالایشی ‌ها گاهی دیده می ‌شود، برخی معامله گران به بهانه ‌های مختلف در این گروه به دنبال نوسان ‌گیری هستند. رحیمی درباره شایعه افزایش سرمایه "شبندر" از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها تصریح کرد: طرح توسعه افزایش ظرفیت بنزین سازی پالایشگاه نفت بندر عباس هم اکنون با پیشرفت 95 درصدی روبرو است و برای فعال شدن در مدار تولید نیازمند افزایش سرمایه خواهد بود. اما اینکه شرکت برای افزایش سرمایه ازمحل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها چه تصمیمی در دستور کار دارد، باید برای بررسی این موضوع تا پایان سال 95 منتظر ماند، چرا که به احتمال زیاد امکان تحقق این موضوع وجود خواهد داشت. البته اگر شرکت نیازمند افزایش سرمایه باشد ، یعنی به سرمایه در گردش نیاز دارد و برای این کار باید در کنار افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی ، از محل آورده و مطالبات نیز اقدام به افزایش سرمایه کند. به گفته وی شرکت پالایشگاه نفت بندر عباس پیش از این یکبار در سال 82 تجدید ارزیابی شده و اینکه تصمیمی مبنی بر تکرار تجدید ارزیابی دارایی ها و طرح های جدید در این شرکت وجود داشته باشد، بستگی به نظر هیات مدیره شرکت و اینکه آیا می ‌توان دارایی های پالایشگاه قدیم این شرکت را ارزیابی کرد، بستگی خواهد داشت.

بترانس : دکتر فتحی پور مدیرعامل بترانس درخصوص آخرین وضعیت شرکت گفت : زمان ورود منبه شرکت ، دچار برخی بحران ها از جمله اعتراض های کارگری بودیم که خیلی زود به سرانجام رسید و با کارگران هم پیمان شدیم تا دوباره مجموعه معظم ایران ترانسفو را بازسازی کنیم. تمام تمرکز خود را بر 3 اصل اساسی قرار دادیم ، اول افزایش پر قدرت تولید و فروش ، دوم وصول مطالبات معوق شده و سوم بحث تسویه وام های دریافتی و برطرف کردن هزینه های مالی. بترانس از جمله شرکت هایی است که طلب بالایی از(شرکت های وابسته به ) دولت دارد. این در حالیست که در حدود 980 میلیارد تومان بدهی به بانک ها داریم که هر ماه 18 میلیارد تومان هزینه مالی پرداخت می کنیم. میانگین سود وام هایی که اخذ شده است 21.17 درصد است. طلب ایران ترانسفو از شرکت های توانیر ، برق منطقه ای ، مپنا و وزارت نفت در حدود 750 میلیارد تومان است. این در حالیست که تمام طلب ما به 900 میلیارد تومان می رسد. از زمان ورود با انجام مکاتبات و جلسات پر شماری سعی در این داشتم که طلب ها را از دولت وصول کنیم. این اتفاق در ظرف 6 ماه آتی محقق خواهد شد. قرار بر آن شده تا ظرف 6 ماه آتی تمام طلبمان را در قالب اسناد خزانه اسلامی (اخزا ) دریافتکنیم. پس از دریافت این اوراق به سرعت سعی بر صفر کردن هزینه های مالی داریم تا بهره پرداختی که ماهانه 18 میلیارد تومان است از بین برود. حتی نقدینگی جذب شده از افزایش سرمایه اخیر را هم صرف بازپرداخت وام های دریافتی می کنیم تا هزینه مالی را به صفر برسانیم. مذاکراتی با کشورهای آفریقایی انجام دادیم که در حال نهایی شدن است ، در واقع تفاهم نامه امضا شده و روی بحث های فنی در حال مذاکره هستیم. این قرارداد به ارزش 300 میلیون دلار می تواند یک تا یکسال و نیم بخشی از تولیدات ما را به خود اختصاص دهد. ارزش این قرارداد تا 500 میلیون دلار قابلیت افزایش دارد. انتظار بر این است که ظرف یک تا دو ماه آینده این قرارداد نهایی شده و پیش پرداختی از طرف مقابل دریافت کنیم. مذاکرات با زیمنس هم در حال نهایی شدن است ، در ماه های اخیر برخی مسائل سیاسی برنامه هایمان را اندکی عقب انداخت اما با این حال قرار بر تاسیس شرکتی تحت لیسانس در شهر ری را داریم که مالکیت ایران ترانسفو در آن 51 و زیمنس 49 درصدخواهد بود. این شرکت به تولید ترانس های سنگین و خشک می پردازد ، ترانس های قوی که مشتریان بسیاری را به سمت شرکت جدید گسیل می کند. با توجه به تعطیلات سال نو میلادی ، مذاکرات با اندکی فاصله پیگیری می شود و انتظار داریم تا پایان تعطیلات نوروزی سال 96 ، این کارخانه جدید در شهر ری راه اندازی شود. یک قرارداد داخلی 112 میلیارد تومانی داخلی هم وجود دارد که در هفته آتی پیش پرداخت دریافت و سفارش به مرور انجام خواهد شد. در حال مذاکره با برخی کشورهای همجوار و آسیای میانه برای انعقاد چند قرارداد هستیم ، انعقاد این قراردادها سبب خواهد شد تا از رکود داخلی عبور کرده و بخش بالایی از تولیداتمان صرفا صادر شوند.

سهگمت : سیمان هگمتان در گزارشی در مورد رشد سود سال 96و تعدیل منفی سال 95شرکت توضیحاتی را ارائه داد.منصور قدمی، مدیرعامل شرکت سیمان هگمتان خاطر نشان کرد: کاهش سود 95به دلیل حذف فروش برخی ساختمان‌های شرکت و رشد سود سال 96به دلیل پیش‌بینی صادرات سیمان به شمال آفریقا صورت گرفته است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24