Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در روزهای اخیر رفتار سرمایه گذاران در بازارهای مختلف تغییر کرده و شاهد تغییر مسیر بازار طلا، دلار و شاخص های مالی هستیم. اگر در چند روز پیش رو تلاش های موثر برای ایجاد شفافیت ..

هیچ تضمینی درباره بهبود شرایط وجود ندارد!

روز گذشته سخنرانی ترزا می، نخست وزیر انگلستان و اظهار نظر دونالد ترامپ درباره ارزش دلار سبب شد تحولات بزرگ در بازار ارز پدید آید: ارزش پوند در برابر دلار و یورو به میزانی قابل ملاحظه افزایش یافت و ارزش دلار در برار یورو افول کرد زیرا نخست وزیر انگلستان برنامه جدایی این کشور از اتحادیه اروپا توضیحاتی داد و ترامپ در باره بالا بودن ارزش دلار ابراز نگرانی کرد. از سوی دیگر، شاخص ها در بازارهای مالی بزرگ کاهش یافتند اما قیمت طلا رشد کرد. این به معنای نگرانی سرمایه گذاران در بازارهای پرریسک است. واقعیت این است که انبوهی از ابهام درباره آینده وجود دارد و در این شرایط طبیعی است که طلا جذابیت پیدا می کند. از دید تحلیلگران، وظیفه نخست سیاستمداران و مقامات مالی در اقتصادهای بزرگ، رفع این ابهام هاست. اگرچه نهادهای بین المللی درباره افق اقتصاد جهان در سال جاری میلادی ابراز خوشبینی کرده اند اما اگر تحولات اقتصادی و سیاسی به وحشت سرمایه گذاران و مصرف کنندگان منجر شود هیچ تضمینی وجود ندارد که اوضاع آنطور که پیش بینی شده بهتر شود. در حال حاضر سیاست های دولت جدید آمریکا، تبعات جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا، تعاملات آمریکا و چین و برخی دیگر از موضوعات در مرکز توجه سرمایه گذاران قرار دارد و فقدان توضیح روشن در باره این موضوعات به نفع بازار طلا تمام شده است. اما بعید است وضعیت کنونی ادامه یابد. ترامپ باید مواضع خود را در حوزه های مختلف بیان کند و نیز برنامه جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا نباید لطمه بزرگی به اقتصاد اروپا وارد کند.

بازار تحت فشار است

امروز چهارشنبه، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا با 0.3 درصد افزایش به 55.6 دلار و 52.6 دلار در هر بشکه رسیده است. روز گذشته با آنکه ارزش دلار در برابر یورو کاهش یافت اما قیمت نفت رشدی نداشت و عامل ثبات در قیمت ها مطرح شدن احتمال افزایش تولید نفت در آمریکا بود. آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده در ماه های آینده بر تولید نفت شیل در آمریکا افزوده می شود و این امر می تواند تاثیر برنامه کاهش عرضه نفت از سوی اوپک را خنثی کند. البته اوپک آمادگی دارد در صورت نیاز، بیش از 1.2 میلیون بشکه در روز از عرضه نفت خود بکاهد. پیش بینی شده امسال میزان مصرف روزانه نفت در جهان 1.4 میلیون بشکه بالاتر از سال قبل است. انتظار می رود اواسط سال جاری میلادی تعادل بین عرضه و نقاضا برقرار شود و اگر چنین شود قیمت ها در سطوحی بالاتر از رقم های کنونی قرار خواهند گرفت. هدف اوپک از کاهش عرضه نفت این بوده که هر چه سریع تر مازاد عرضه از میان برود و قیمت ها به محدوده 60 دلار در هر بشکه افزایش یابد. در دو سال اخیر که قیمت نفت به شدت کاهش یافته اکثر صادرکنندگان بزرگ نفت دچار مشکلات بودجه ای شده اند. اکنون برای قضاوت در باره وضعیت آینده بازار نفت زود است. امروز گزارش مربوط به تغییرات ذخیره نفت آمریکا در هفته قبل منتشر می شود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

طلا جذابیت پیدا کرده است، فعلا

امروز قیمت طلا بدون تغییر در سطح 1215 دلار در هر اونس قرار دارد. روز گذشته همزمان با کاهش ارزش دلار و افول شاخص های مالی در بازارهای بزرگ جهان، شاهد رشد قیمت طلا بودیم. قیمت فلز زرد با 14 دلار رشد به بالای 1216 دلار در هر اونس رسید. قیمت نقره نیز در بالای 17 دلار قرار گرفت. از پیش، تحلیلگران به رونق بازار طلا در این روزها اشاره کرده بودند. از ابتدای سال جاری میلادی یعنی دو هفته اخیر قیمت طلا حدود 65 دلار در هر اونس رشد کرده و تا وقتی سرمایه گذاران درباره آینده نگران هستند قیمت طلا حمایت می شود. در حقیقت در روزهای اخیر، هم شاخص های مالی در بازارهای بزرگ کاهش یافته اند و هم هیچ یک از سوالات سرمایه گذاران در باره سیاست های اقتصادی دولت ترامپ پاسخ داده نشده است. این شرایط سبب جذابیت حوزه های امن سرمایه گذاری از جمله طلا شده است. روز جمعه دونالد ترامپ سخنرانی خواهد کرد و انتظار می رود او در سخنان خود به برخی سوالاتی که در ذهن سرمایه گذاران وجود دارد پاسخ دهد. تا زمانیکه ابهام ها ادامه پیدا کند بازار طلا رونق دارد البته برخی تحلیلگران معتقدند ارزش دلار نمی تواند از سطح کنونی بالاتر رود و اگر این پیش بینی تحقق یابد قیمت طلا حمایت خواهد شد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

باز هم کاهش شاخص های مالی

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا کاهش یافته اند. روز گذشته رییس جمهوری چین در اجلاس اقتصاد جهان سخنرانی کرد و در سخنان خود گفت هیچکس از یک جنگ تجاری، پیروز بیرون نخواهد آمد. منظور او این بود که به نفع همه است که دولت جدید آمریکا سیاست های حمایت گرایانه اتخاذ نکند و اگر مشکلی با وضعیت موجود دارد آن را با گفتگو حل کند. به هر حال همانطور که انتظار می رفت شاخص های مالی روز گذشته در این قاره عملکرد منفی داشتند. سرمایه گذاران آسیایی اکنون در آستانه تحولات مهم اقتصادی در جهان ریسک کمتری می پذیرند و برای مدتی نباید انتظار داشت در این رویکرد تغییری ایجاد شود.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بازارهای بزرگ اروپا کاهش یافتند و عامل اصلی این کاهش، نگرانی در باره تبعات جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا و ابهام در باره سیاست های اقتصادی دولت جدید آمریکا بود. فردا نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا برگزار می شود و سخنان ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا در این نشست اهمیت بالایی دارد. انتظار می رود او هم در باره برنامه جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا سخن بگوید و هم در باره تاثیر تغییر دولت در آمریکا. پیش بینی شده در نشست شورای سیاستگذای بانک مرکزی اروپا، تغییری در سیاست های حمایتی این نهاد ایجاد نخواهد شد.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بازار آمریکا کاهش یافتند. سرمایه گذاران هر روز با موضوعات جدید مواجه می شوند و روز گذشته سخنان ترامپ در باره زیان بالا بودن ارزش دلار شوک به بازارها وارد کرد. در واقع به نظر می رسد سیاست دلار قدرتمند که از سال های پیش دنبال شده کنار گذاشته خواهد شد. این یک نمونه از تغییراتی است که در دوران ریاست جمهوری ترامپ در اقتصاد آمریکا ایجاد خواهد شد. در این شرایط پرابهام طبیعی است که سرمایه گذاران در بازارهای مالی با احتیاط فراوان فعالیت می کنند. در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

کاهش قیمت ها

امروز قیمت اکثر فلزات پایه افزایش یافته البته میزان آن زیاد نیست. روز گذشته قیمت برخی فلزات پایه از جمله مس کاهش یافت. قیمت این فلز با 2.5 درصد افول به زیر 5800 دلار در هر تن رسید. البته قیمت آلومینیوم و سرب رشدی محدود داشت. قیمت این دو فلز در سطح 1810 دلار و 2280 دلار قرار گرفت. کاهش قیمت فلزات پایه به رغم افول ارزش دلار نگران کننده است و نشان می دهد که قیمت ها تحت فشار قرار دارد. البته سرمایه گذاران در آستانه انتشار گزارش های مهم از اقتصاد چین در روز جمعه با احتیاط رفتار کرده اند اما نگرانی ها درباره تاثیر منفی سیاست های اقتصادی ترامپ بر اقتصاد جهان یک عامل مهم فشار بر قیمت فلزات پایه است. اگر ترامپ بخواهد به وعده های خود در زمینه تغییر رویه های تجاری آمریکا با دیگر کشورها بویژه چین عمل کند لطماتی به اقتصاد دو کشور وارد خواهد شد و این به معنای کاهش مصرف فلزات پایه است. ترامپ جزییات برنامه های اقتصادی و تجاری خود را بیان نکرده و همین ابهام سبب نگرانی شده است. برخی تحلیلگران خوشبین معتقدند سیاست های اقتصادی ترامپ به شکلی نخواهد بود که به زیان اقتصاد آمریکا باشد. همچنین احتمال آنکه چین تغییراتی در سیاست های تجاری خود بدهد طوری که دولت جدید آمریکا خشنود شود زیاد است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

دلار در برابر یورو و پوند حمایت شد

امروز ارزش دلار در برابر یورو 0.2 درصد افزایش یافته است. روز گذشته ارزش دلار در برابر یورو یک درصد و در برابر پوند 3 درصد افول کرد و از نظر برخی تحلیلگران، دلار برای مدتی نمی تواند در مسیر رشد قرار گیرد. مهمترین عامل فشار بر دلار، نگرانی ها در باره سیاست های اقتصادی دولت جدید آمریکاست. البته روز گذشته سخنان خانم ترزا می، نخست وزیر انگلستان در رشد قابل ملاحظه ارزش پوند در برابر دلار و یورو موثر بود. وی برنامه خود برای جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا را بیان کرد و اکنون درباره تبعات این جدایی نگرانی های کمتری وجود دارد. ابتدای هفته پیش بینی شده بود که عملکرد دلار این هفته منفی خواهد بود. نکته مهم این است که تحلیلگران معتقدند شاخص دلار هنگامیکه به بالاترین میران در 14 سال اخیر رسید در واقع به نقطه اوج خود رسیده بود و از آن پس این شاخص کاهش یافته و ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر در سطوح پایین تر تثبیت شده است. دو روز دیگر مراسم تحلیف دونالد ترامپ برگزار می شود و او رسما رییس جمهوری آمریکا خواهد شد. او درباره رشد بیش از حد زیاد ارزش دلار ابراز نگرانی کرده و کارشناسان می گویند ممکن است تدابیری برای جلوگیری از رشد ارزش دلار اتخاذ شود. البته بانک مرکزی آمریکا ماه پیش نرخ های بهره را بالا برد و پیش بینی کرد امسال 3 بار دیگر نرخ ها بالا برده می شود. این برنامه به رشد ارزش دلار منجر خواهد شد. در زیر نمودار تغییرات نسبت پوند به دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

تقویم اقتصاد جهان

امروز گزارش هایی از اقتصاد آلمان، منطقه یورو و آمریکا منتشر می شود. در زیر جدول این گزارش ها به ترتیب انتشار نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24