Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در واقع سرمایه گذاران بر مبنای برداشت خود از وضعیت بازار رفتار می کنند و با انتشار هر خبر جدید ممکن است جهت حرکت بازارها ..

هر لحظه ممکن است جهت بازارها تغییر کند

تحولات در بازارهای مختلف این روزها خیلی منطقی نیست زیرا سرمایه گذاران در فضایی پرابهام مشغول فعالیت هستند و بعید است ابهام ها در آینده نزدیک از میان برود. برای مثال، شروع به کار دولت جدید در آمریکا به معنای مشخص شدن رویه های اقتصادی و تجاری ترامپ نیست. او وعده داده اجرای برنامه های حمایتی را هر چه زودتر آغاز کند اما همه می دانند که اجرای این برنامه ها زمانبر است. از سوی دیگر در اروپا، موضوع جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا مطرح است و برخی تحلیلگران معتقدند خانم ترزا می، نخست وزیر جدید این کشور آمادگی لازم برای آغاز برنامه جدایی را ندارد. در این میان، موضوعاتی نظیر ارتباط آمریکا و روسیه، دیدگاه ترامپ درباره ناتو و تحولات در خاورمیانه، موضع گیری ترامپ در قبال پیمان های تجاری و ... بر ابهام ها و نگرانی ها افزوده و سبب بی تحرکی سرمایه گذاران شده است. در واقع سرمایه گذاران بر مبنای برداشت خود از وضعیت بازار رفتار می کنند و با انتشار هر خبر جدید ممکن است جهت حرکت بازارها تغییر کند. اگر ترامپ جزییات برنامه حمایتی خود را اعلام کند بسیاری از ابهام ها از میان خواهد رفت و قیمت طلا که در روزهای اخیر رشد کرده است در مسیر کاهش حرکت می کند. همچنین هر گونه گزارش که ثابت کند از میزان عرضه نفت کاسته شده است سبب عبور قیمت ها از سطوح مقامت می شود. در بازار فلزات پایه نیز بزودی خبرهای مهم از اقتصاد چین منتشر می شود و سرمایه گذاران باید منتظر نوسان های بزرگ در قیمت ها باشند.

نوسان محدود قیمت ها

امروز سه شنبه، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا اندکی رشد کرده و به ترتیب به محدوده 55.8 دلار و 52.5 دلار در هر بشکه رسیده است. روز گذشته قیمت نفت نوسان هایی داشت و گاه رشد می کرد اما در نهایت قیمت ها کاهش یافت البته میزان کاهش زیاد نبود. رشد ارزش دلار یک عامل فشار بر قیمت هاست اما در میان مدت، یعنی ماه های آینده، وضعیت عرضه و تقاضا مشخص خواهد کرد قیمت ها باید در چه سطحی قرار گیرد. اوضاع بازار نفت فعلا تحت تاثیر دیدگاه هایی است که در باره میزان رشد تقاضا و میزان کاهش عرضه از سوی اوپک مطرح می شود. به نظر می رسد سرمایه گذاران و فعالان بازار نفت معتقدند فعلا نباید درباره آینده قضاوت کرد. قیمت نفت نسبت به دو ماه قبل بالاتر است اما در روزهای اخیر رشدی در قیمت ها مشاهده نشده و این درحالیستکه عربستان اعلام کرده برنامه کاهش عرضه نفت اجرا می شود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

رشد قیمت ها متوقف می شود

امروز قیمت طلا با 3 دلار افزایش به 1206 دلار در هر اونس رسیده است. روز گذشته قیمت طلا اندکی افزایش یافت و به بالای 1200 دلار در هر اونس رسید. قیمت نقره و پلاتین نیز رشد کرد اما قیمت پالادیوم با 2 دلار کاهش در سطح 748 دلار قرار گرفت. تحولات سیاسی در آمریکا یعنی شروع به کار دولت جدید در این کشور مهمترین عامل افزایش 50 دلاری قیمت طلا در سال جدید میلادی تاکنون است. قیمت طلا در دو ماه پایانی سال پیش تحت تاثیر افزایش ریسک پذیری سرمایه گذاران به شدت کاهش یافت اما در روزهای اخیر عواملی نظیر ابهام درباره برنامه های اقتصادی ترامپ، احتمال بروز تنش های تجاری بین آمریکا و چین و کاهش ارزش دلار سبب شده قیمت طلا رشد کند. در روزهای اخیر قیمت فلز زرد به شکل کاملا تدریجی رشد کرده و این امر نشان می دهد سرمایه گذاران در بازار طلا در باره تداوم یافتن افزایش قیمت ها مطمئن نیستند. در واقع اگر ترامپ ابهام های کنونی درباره برنامه های حمایتی و رویه های تجاری دولت خود را رفع کند قیمت طلا جذابیت خود را از دست خواهد داد. برخی تحلیلگران معتقدند برای خود ترامپ نیز هنوز مشخص نیست چه مسیری را در حوزه های اقتصادی طی خواهد کرد. او تجربه کار سیاسی ندارد و تاکنون در مصاحبه ها صرفا به بیان سخنان کلی اکتفا کرده است و همین امر سبب شده ابهام های بیشتری بوجود آید و بازار طلا جذاب شود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس پالادیوم در یک هفته اخیر نشان داده شده است:

کاهش شاخص های مالی

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا کاهش یافته اند. همانطور که انتظار می رفت شاخص های مالی روز گذشته در این قاره عملکرد منفی داشتند. سرمایه گذاران آسیایی اکنون که در آستانه تحولات مهم اقتصادی در جهان هستیم ریسک کمتری می پذیرند و برای مدتی نباید انتظار داشت در این رویکرد تغییری ایجاد شود. البته دیدگاه سرمایه گذاران درباره افق اقتصاد جهان مثبت است و گزارش هایی که از سوی نهادهای بزرگ بین المللی در باره وضعیت اقتصاد جهان منتشر شده امیدبخش است اما برای مدتی شاخص های مالی تحت فشار قرار خواهند داشت.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بازارهای بزرگ اروپا کاهش یافتند. کارشناسان معتقدند با آنکه وضعیت اقتصادی در منطقه یورو در حال بهتر شدن است، درباره تاثیر منفی جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا نگرانی وجود دارد و سرمایه گذاران حق دارند در این زمینه نگران باشند. همچنین سیاست های اقتصادی دولت جدید آمریکا مشخص نیست و اگر اوضاع اقتصادی در منطقه یورو بد شود بانک مرکزی اروپا ابزارهای کافی برای مقابله با تهدیدها را در اختیاط ندارد. این هفته روز پنجشنبه نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا برگزار می شود.

آمریکا. روز گذشته بازارهای آمریکا تعطیل بودند اما از امروز، گزارش هایی از اقتصاد این کشور منتشر خواهد شد. امروز تنها یک گزارش از اقتصاد این کشور در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد و یکی از اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی سخنرانی خواهد کرد. فردا روزی مهم برای سرمایه گذاران در بازار است زیرا نرخ تورم در ماه گذشته میلادی در مقیاس سالانه و ماهانه اعلام می شود. یکی از شروط بانک مرکزی آمریکا برای بالا بردن نرخ های بهره، رشد نرخ تورم به سمت 2 درصد است. ماه گذشته میلادی بانک مرکزی با این باور که نرخ تورم افزایش خواهد یافت نرخ های بهره را بالا برد. در هر حال این روزها مهمترین عامل موثر بر بازار مالی آمریکا، تغییر دولت و شروع بکار دولت ترامپ است. در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

کاهش اندک قیمت ها

امروز قیمت فلزات پایه نوسانی محدود داشته و اغلب کاهش یافته است. روز گذشته قیمت ها نوسان محدود داشت و در نهایت کاهش یافت. رشد ارزش دلار یک دلیل کاهش قیمت ها بود. قیمت ها بطور متوسط یک درصد پایین آمد و اگر رشد ارزش دلار ادامه یابد قیمت ها شانسی برای افزایش ندارند. در دو ماه اخیر قیمت فلزات پایه در مجموع افزایش یافته اما فعالان این بازار اخیرا از حجم فعالیت های خود کاسته اند زیرا برخی سوالات باید پاسخ داده شود. برای مثال هنوز مشخص نیست میزان افزایش مصرف فلزات پایه در آمریکا طی سال جاری میلادی چقدر است. همچنین دولت چین هنوز نرخ هدف برای رشد اقتصاد در سال جاری میلادی را تعیین نکرده است. حدس هایی در این زمینه ها مطرح شده اما اطمینانی وجود ندارد. از سوی دیگر پیش بینی شده عملکرد دلار در ماه های آینده مثبت خواهد بود. تحقق این پیش بینی بر قیمت فلزات پایه فشار وارد خواهد کرد. بدین ترتیب برای مدتی نباید انتظار داشت تحولات بزرگ در بازار مشاهده شود. البته در روزهای آینده، هم داده های مهم از اقتصاد چین منتشر می شود و هم دولت جدید آمریکا کار خود را آغاز خواهد کرد. از سوی دیگر نهادهای تحلیلگر نگاهی مثبت به افق اقتصاد جهان دارند. این بدان معناست که قیمت ها سقوط نخواهد کرد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

دلار در برابر یورو و پوند حمایت شد

امروز ارزش دلار در برابر یورو کاهش یافته است. روز گذشته ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان افزایش یافت. امروز گزارش هایی از اقتصاد انگلستان منتشر می شود که بر ارزش پوند تاثیر خواهد گذاشت. سرمایه گذاران در بازار ارز، از یک سو درباره تبعات جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا نگران هستند و از سوی دیگر نمی دانند دولت جدید آمریکا که از روز جمعه کار خود را شروع خواهد کرد چه اقداماتی انجام خواهد داد. همچنین در باره تاثیر سیاست های دولت جدید آمریکا بر اقتصاد اروپا نگرانی هایی وجود دارد. به همین دلیل نوسان در ارزش ارزهای معتبر افزایش یافته است. شاخص دلار یعنی ارزش این ارز در برابر سبدی از شش ارز معتبر در روزهای اخیر در مجموع کاهش یافته و انتظار می رود در چند روز آینده نیز این روند ادامه یابد. با توجه به نزدیک بودن مراسم تحلیف دونالد ترامپ، برخی سرمایه گذاران ترجیح داده اند برای مدتی از میزان فعالیت خود در بازار بکاهند تا ابهام های موجود رفع شود. برای این هفته تحلیلگران پیش بینی کرده اند ارزش دلار کاهش خواهد یافت. در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

نمودار شماره 6

تقویم اقتصاد جهان

امروز گزارش هایی از اقتصاد ژاپن، انگلستان، آلمان، منطقه یورو و آمریکا منتشر می شود. در زیر جدول این گزارش ها به ترتیب انتشار نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24