Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

معاون اقتصادی ایران خودرو در خصوص واگذاری بلوک خگستر و فروش بیمه پارسیان از سوی گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو گفت: برای بلوک ١۶.۶ درصدی گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو پس از طی مراحل کارشناسی و قیمت گذاری اقدام به انتشار آگهی مزایده خواهیم کرد و احتمالا تا ١۵ یا ٢٠ بهمن ماه این امر نهایی شود. وی گفت: این بلوک مشتری دارد و نگرانی از بابت فروش خگستر نداریم، این واگذاری قطعا تاثیرات مالی بر شرکت خواهد داشت. وی در خصوص واگذاری سرمایه گذاری های شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو

از «بازار» چه خبر؟!

خبر : علی صحرایی درباره اعتراض برخی فعالان به اثر 108 واحدی معاملات سهام دو شرکت همراه اول و پتروشیمی مبین بر شاخص بورس و تاکید رئیس سازمان بورس در جلوگیری از معاملات بلوکی ، توضیح داد: این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد داد و ستد سهام این دو شرکت از نوع بلوکی نبوده و صرفا" جابجایی سهام بود. وی ادامه داد: به دلیل عدم امکان معاملات بلوکی و بسته شدن این رویه در بورس، برخی کارگزاران خواهان جابجایی سهام بین فعالان حقوقی هستند که از طریق معاملات این چنینی انجام شد. صحرایی افزود: بنابراین بعد از بررسی ها مشخص شد نیازی به ابطال معاملات سهام این دو شرکت نیست اما از کارگزاران مربوطه (که از بخش خصوصی بودند) توضیحاتی خواسته شده تا ملاک تصمیم گیری در آینده باشد و چنانچه چنین رویه ایی تکرار شد، برخورو قانونی شود. با این اوصاف درحالی معامله سهام این دو شرکت با هدف اثر گذاری بر شاخص نبوده که تلفی برخی از فعالان انجام معاملات بلوکی بود که درست نیست. به گفته وی بخش نظارتی بورس، این موضوع را باز هم پیگیری خواهد کرد.

خودرو : معاون اقتصادی ایران خودرو در خصوص واگذاری بلوک خگستر و فروش بیمه پارسیان از سوی گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو گفت: برای بلوک 16.6 درصدی گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو پس از طی مراحل کارشناسی و قیمت گذاری اقدام به انتشار آگهی مزایده خواهیم کرد و احتمالا تا 15 یا 20 بهمن ماه این امر نهایی شود. وی گفت: این بلوک مشتری دارد و نگرانی از بابت فروش خگستر نداریم، این واگذاری قطعا تاثیرات مالی بر شرکت خواهد داشت. وی در خصوص واگذاری سرمایه گذاری های شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو و شرکت های تابعه در بیمه پارسیان هم گفت: بیمه پارسیان هم مشتری دارد و احتمالا خروج ایران خودرو و خگستر از سهم های مد نظرشان هم زمان صورت گیرد و پس از کارشناسی های لازم بیمه پارسیان هم آگهی خواهد شد. معاون اقتصادی ایران خودرو در خصوص وضعیت کلی ایران خودرو گفت: وضعیت تولید و فروش بر مبنای اطلاعات ارائه شده در گزارش 9 ماهه شرکت از شرایط مطلوبی برخوردار است و مشکل خاصی وجود ندارد.

تاپیکو : عضو هیات ‌مدیره و معاون پشتیبانی و مالی شرکت سرمایه‌ گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) با اعلام اینکه این مجموعهبرنامه فروش پتروشیمی غدیر را از دستور خارج نکرده است، گفت: اساسا فروش این شرکت جزو سیاست ‌گذاری شستا است. اسلام خسروی با اشاره به اینکه تاکنون خریدار خوبی برای پتروشیمی غدیر پیدا نشده گفت: شرایط خریداران این است که تنها 10 درصد مبلغ را قبل از خرید پرداخت کنند. این در حالی است که «تاپیکو» می‌ گوید : حداقل 50 درصد قبل از خرید پرداخت شود و بر این اساس تاکنون با هیچ مشتری به نتیجه و حتی عقد تفاهم‌ نامه نرسیده ‌ایم. وی در پاسخ به اینکه در پیش‌ بینی بودجه سالانه «تاپیکو» از فروش شرکت پتروشیمی غدیر و سایر سهام 190 میلیارد تومان شناسایی شده است، با فروش نرفتن این شرکت تکلیف این سود شناسایی ‌شده چیست، گفت: خوشبختانه ما هدف و سود نهایی سالانه را 200 میلیارد تومان پیش ‌بینی کرده بودیم که تاکنون این هدف را محقق کرده‌ و در صورت فروش پتروشیمی غدیر نیز با رقم مازادی مواجه خواهیم بود و در آن صورت تعدیل مثبت می ‌دهیم. خسروی اظهار کرد: خوشبختانه امسال تاپیکو با فروش مناسب، موفق به شناسایی 230 میلیارد تومان سود شد.

کاذر : امروز فرآورده‌های‌نسوزآذر مشمول گره معاملاتی شده و سهام این بورسی بدون حجم مبنا و دامنه نوسان 5 درصدی و حداکثر 16 درصدی داد و ستد خواهند شد. این شرکت که با سرمایه 30 میلیارد تومانی ، 5 ریال سود برای هر سهم پیش بینی کرده ، طی روزهای گذشته دارای صف فروش بود و دیروز بالغ بر 9.8 میلیون سهم صف فروش داشت اما امروز بدون حجم مبنای 201,288 سهمی ، معامله می شود. 

کاشی و سرامیک : تصویب افزایش 20درصدی نرخ کاشی و سرامیک در بازار از روز شنبه باعث رشد قیمتی نمادهای این صنعت در بورس شده است . با این وجود برخی کارشناسان بر این باورند رشد شاخص این صنعت مقطعی است و رکود عمیق در بخش ساخت و ساز مانع از اثر رشد قیمت بر صورت‌ مالی‌های صنعت کاشی و سرامیک می‌شود. محمد گرجی‌آرا در این خصوص گفت : افزایش قیمت اخیر در این صنعت بیشتر به دلیل بهای تمام‌شده سال‌های قبل است. با توجه به اینکه کارخانه‌های کاشی و سرامیک انرژی محور هستند، طی این سال‌ها بهای تمام‌شده آنها (با توجه به افزایش قیمت انرژی) افزایش پیدا کرده است. از سوی دیگر طی این سال‌ها بحث صادرات در این صنعت به‌طور کامل منتفی شده و مازاد عرضه نیز باعث شده کارخانه‌ها نتوانند هزینه‌های خود را جبران کنند.وی در ادامه افزود: افزایش قیمتی که هم‌اینک صورت گرفته عمدتا برای جبران بهای تمام شده است. زمانی می‌توان انتظار سودآوری را در این شرکت‌ها داشت که مقدار فروش آنها افزایش پیدا کند. گزارش‌های این شرکت‌ها طی سال‌های اخیر رشد مقداری را نشان نمی‌دهد و به‌نظر نمی‌رسد با شرایطی که در بخش ساخت و ساز و صادرات به کشور‌های همسایه به‌خصوص عراق وجود دارد، این مقدار فروش افزایش یابد.گرجی‌آرا درخصوص رشد قیمتی نمادهای این صنعت اظهار کرد: بازار در شرایط کنونی نسبت به این صنعت هیجانی رفتار می‌کند و با توجه به P/ E این صنعت به نظر نمی‌رسد رشد فعلی پایداری داشته باشد. همچنین با افزایش قیمت این کالاها، نباید انتظار تعدیل در این گروه و صورت‌های مالی آنها را داشته باشیم. در نتیجه پس از مدت کوتاهی این صنعت بار دیگر به روند قبل خودبازمی‌گردد و هیجان‌ها فروکش می‌کند.

فلوله : سرپرست مدیریت پشتیبانی ساخت و تامین کالای شرکت ملی نفت ایران از امضای 4 قرارداد بومی سازی انواع لوله ( جداری بدون درز و با درز، لوله های مغزی، بوبه های حفاری و لوله های جریانی بدون درز ) با سازندگان داخلی در آینده ای نزدیک خبر داد. رامین قلمبر دزفولی ضمن اشاره به آخرین وضعیت طرح بومی سازی 10 گروه خانواده کالاها و تجهیزات پرمصرف صنعت نفت گفت: این طرح از سوی شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در جریان بوده است. قلمبر دزفولی افزود: تعداد قراردادهای منعقد شده از سوی مدیریت پشتیبانی ساخت و تامین کالای شرکت ملی نفت ایران با سازندگان داخلی تا به امروز به مرز 60 قرارداد رسیده که 51 قرارداد پیش از این به امضا رسیده و 9 قرارداد دیگر در شرف امضا است. وی با بیان این که ارزش 51 قرارداد منعقد شده بالغ بر 700 میلیارد تومان است، اعلام کرد: قرار است 4 قرارداد دیگر که یکی از آن ها مربوط به حساس ترین و پر هزینه ترین قراردادهای ما در این کارگروه یعنی پروژه شماره 5 ( لوله ها ) است، طی 2 هفته آینده به امضا برسد و تا اواسط بهمن ماه از لحاظ میزان مبلغ و جزییات نهایی شوند.

پاکشو : حسن بیاتی درباره برنامه های شرکت بورسی پاکشو اظهار داشت: گروه صنعتی پاکشو به منظور استفاده بهتر و مناسب تر از ظرفیت ها جهت توسعه فروش و سودآوری، تامین مالی از بازار سرمایه را در دستور کار قرار داده است. بدین منظور دو برنامه اصلی افزایش سرمایه از 70 به 100 میلیارد تومان از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران و نیز انتشار 50 میلیارد تومان اوراق مرابحه جهت تامین مواد اولیه تولید، مدنظر است. وی با بیان اینکه منابع حاصل از افزایش سرمایه صرف سرمایه گذاری در دو شرکت تامین کننده مواداولیه و لوازم بسته بندی خواهد شد افزود: پس از دریافت مجوز سازمان بورس و تصویب مجمع فوق العاده، سهام دو شرکت پاکان پلاستکار و پدیده شیمی جم که از حلقه های مهم زنجیره تامین پاکشو بوده و از سودآوری مناسبی نیز برخوردارند، خریداری می شود. این مقام مسئول ادامه داد: شرکت پاکان پلاستکار در زمینه طراحی و ساخت انواع قالب ها، محصولات و قطعات پلاستیکی و پلیمری فعالیت دارد و علاوه بر تامین و تولید درب و بطری و قطعات پلاستیکی مورد نیاز برای تولید محصولات شوینده شرکت پاکشو، در زمینه تولید سایر محصولات نهایی پلیمری نیز فعالیت داشته و برندهای این شرکت در زمره برندهای معتبر در سطح کشور است. بیاتی افزود: شرکت پدیده شیمی جم نیز در حوزه تولید مواد اولیه محصولات شوینده و محصولات پتروشیمی فعالیت می کند و در حال حاضر بخش عمده ای از مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات صنایع شوینده کشور را تأمین می‌کند. ضمن اینکه به عنوان یک کسب و کار مستقل توانسته اند رشد خوبی در چند سال اخیر داشته باشند. به گفته وی با سرمایه گذاری در شرکت های فوق، علاوه بر امکان بهره مندی از مزایای مالکیت شرکتهای زنجیره تامین، پیش بینی می شود بازدهی سرمایه گذاری مطلوب نیز برای شرکت پاکشو ایجاد شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24