Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

پس از مدتها کش و قوس و گمانه زنی های متعدد ایران خودرو رسما" از فروش بلوک ١.۶.۶ درصدی "خسگتر" خبر داده و معاون اقتصادی ایران خودرو ، در نامه ایی به سازمان بورس ، توضیح داده است. از سوی دیگر...

«خ» ها دوباره لیدر می شوند؟!

ایران خودرو - خگستر : پس از مدتها کش و قوس و گمانه زنی های متعدد ایران خودرو رسما" از فروش بلوک 1.6.6 درصدی "خسگتر" خبر داده و معاون اقتصادی ایران خودرو ، در نامه ایی به سازمان بورس ، توضیح داده است. از سوی دیگر در حالی "خودرو" مالک 74.8 درصد سهام شرکت 150 میلیارد تومانی "خگستر" است که مهدی جلالی مدیرعامل این زیرمجموعه مهم ایران خودرو هم از فروش 20 درصد سهام بیمه پارسیان 300 میلیارد تومانی خبر داده است.

شبریز : هلدینگ پارسان و سهامدار عمده پالایشگاه تبریز درباره علت تعدیل منفی ۸۳ درصدی این شرکت توضیح داد و برای مناظره با منتقدان، اعلام آمادگی کرد. قاسم توکلی معاون امور شرکت‌های گروه گسترش نفت وگازپارسیان (پارسان) در گفت‌وگو با بورس‌پرس، درباره کاهش 83 درصدی سود پالایشگاه تبریز (از 557 به 96 ریال برای هر سهم) که با شائبه‌هایی از سوی برخی مانند اشتباه تایپی و تصمیم عامدانه بر جلوگیری از اعلام وضعیت بهتر توسط سهامدار عمده روبه‌رو‌ شده اظهار کرد: این‌گونه شبهات و اظهارنظرها صحت ندارد. از نظر عقلی به هیچ وجه درست و منطقی نیست که سهامداران عمده‌ای چون پارسان، حتی از سود یک ریال هر سهم زیرمجموعه‌ها جلوگیری کنند. آن هم در شرایط سخت اقتصادی و با نرخ سودهای 24 درصدی که باید بابت تسهیلات بانکی، پرداخت شود. این مقام مسوول افزود: بنابراین نه تنها هیچ ممانعتی از اعلام وضعیت بهتر پالایشگاه تبریز به عمل نیامده، بلکه طی ماه‌های اخیر، برنامه‌هایی برای رفع چالش‌ها و ترسیم افقی روشن برای این شرکت و دیگر زیرمجموعه‌ها عملی شده است. وی در برابر این سوال‌ که با این اوصاف علت تعدیل دور از انتظار و منفی 83 درصدی سود این شرکت چه بود؟ گفت: واقعیت این است که مدیران پالایشگاه تبریز از اوایل سال جاری از نرم‌افزاری استفاده می‌کنند که نرخ‌های سه ماهه اعلامی وزارت نفت در مورد خوراک و فروش محصولات از طریق آن محاسبه می‌شود. بنابراین با توجه به نرخ‌های سه ماه پایانی سال گذشته، درآمد سال جاری محاسبه و برای هر سهم 557 ریال سود پیش‌بینی شد، اما با اعلام قیمت‌های سه ماهه دوم سال، این متغیر به 96 ریال کاهش یافت.

وتجارت : در پی اعلام تصمیمات مثبت بانک مرکزی برای مساعدت با تکالیف سنگین دو سه هزار تومانی بانک های ملت، تجارت و صادرات، بعد از گذشت حدود 6 ماه، زمینه بازگشت این بانک ها به همراه پست بانک به شرط ارایه گزارش حسابرسی شده فراهم شده است. براساس این گزارش، بعد از بانک ملت 5 هزار میلیارد تومانی که هفته گذشته و برخلاف بانک صادرات با اعلام زیان 47 تومانی هرسهم ، برای سال مالی جاری 102 ریال سود پیش بینی کرد، بانک تجارت 4.57 هزار میلیارد تومانی درآمد هر سهم سال مالی جاری را با زیان همراه کرد. این بانک در عملکرد 6 ماهه ، برای هر سهم 93 ریال زیان پیش بینی کرده که نسبت به قبل ، 156 درصد تعدیل منفی را نشان می دهد. همچنین "وتجارت" در نیمه اول سال جاری برای هر سهم 57 ریال معادل 61 درصد زیان شناسایی کرده است.

کگل : گزارش 9ماهه شرکت گل‌گهر در برگیرنده یک تعدیل مثبت دیگر بود که موجب شد با افزایش 16 درصدی، سود هر سهم از 263 ریال به 306 ریال برسد. انتظار می‌رود گروه سنگ‌آهنی در صورت عدم برخورد با مساله حاد از سوی دولت در بحث عوارض بتوانند سال خوبی را به پایان برده و برای سال آینده نیز کارنامه خوبی داشته باشند. در بازار جهانی سنگ‌آهن با رشد قیمت در بازار‌های آتی سنگ آهن و فولاد، سنگ آهن وارداتی در بازار نقدی چین به روند صعودی ادامه داد. البته تقاضا کم است و موجودی‌ها بالاست در نتیجه این رشد قیمت، شکننده و موقتی به نظر می‌رسد. به گزارش «ایفنا» آخرین قیمت سنگ آهن خلوص 62 درصد استرالیا 1.5 دلار دیگر بالا رفته 79 دلار و 50 سنت هر تن سی‌اف‌آر چین شده است. ظاهرا رشد 17 دلاری قیمت قرارداد میلگرد در بورس شانگهای و بهبود 9دلاری قیمت بیلت در چین موجب رشد قیمت سنگ‌آهن شد. در بورس دالیان نیز قرارداد سنگ آهن 3 دلار بالا رفته است. افزایش اعتبارات بانکی در ماه ژانویه و خبر اخیر مقامات دولتی در مورد تعطیلی قطعی خطوط تولیدی فاقد استاندارد در نیمه نخست سال موجب شده بازارها صعودی شوند. در هر حال فعالان بازار معتقدند سنگ آهن برای مدت زیادی حدود 80 دلار نمی‌ماند چون تقاضا کم است و موجودی انبارها بالا است.

ورنا : این شرکت که از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی به سرمایه 600 میلیارد تومانی رسیده ، در نظر دارد 15.8 درصد از سهام حق تقدم استفاده نشده معادل بیش از 950 میلیون و 83 هزار سهم را به قیمت پایه هر سهم 35 تومان ( بعلاوه 100 تومان قیمت اسمی هر سهم ) روانه میز فروش کند. این عرضه چهارشنبه 6 بهمن در بورس و از طریق کارگزاری بانک صنعت و معدن انجام خواهد شد.

خکاوه - خاور : آذر ماه امسال تولید 6 مدل خودروی سنگین در خودروسازان داخلی به صفر رسید. به گزارش «ایسنا» در این مدت تولید کامیونت 4.5 تن شرکت ارس خودرو دیزل با کاهش ۱۰۰ درصدی همراه بوده و از ۸۸۸ دستگاه در آذر ماه سال گذشته به صفر رسید. تولید کامیون کمپرسی بنز LK۲۶۲۴ شرکت ایران خودرو دیزل نیز ۱۰۰ درصد کاهش یافته و از دو دستگاه در آذر ۱۳۹۴ به صفر کاهش یافت. آذر ماه امسال تولید کامیون باری بنز AXOR K۳۳۳۵ دیگر محصول ایران خودرو دیزل نیز متوقف شده و از ۳۸ دستگاه در آذر سال گذشته به صفر رسید. تولید کامیونت فوتون AUMARK-۶T شرکت سایپا دیزل نیز با کاهش ۱۰۰ درصدی همراه بوده و از ۵۰ دستگاه در آذر ۱۳۹۴ به صفر کاهش یافت. همچنین تولید کامیونت شیلر ۶ بهمن دیزل متوقف شده و از ۱۱ دستگاه در آذر ماه سال گذشته به صفر رسید.

آکنتور : فرماندار شهرستان البرز با اشاره به أخذ حکم جلب مدیرعامل شرکت کنتورسازی و عدم حضور وی در جلسه کمیسیون کارگری امروز به دلیل مذکور ادامه داد: امروز رئیس هیأت مدیره شرکت در جلسه کمیسیون کارگری حضور پیدا کرده بود که با توجه به تعهدی که این رئیس کرده و تضمینی که پشت چک امضا شده، این شرکت به فرمانداری داده، مقرر شده تا ظهر شنبه حقوق معوقه یک یا دو ماه کارگران را پرداخت کند در غیر این صورت، حکم بازداشت رئیس هیأت مدیره شرکت کنتورسازی هم أخذ می‌شود. عسگری اضافه کرد: تا پیش از واگذاری شرکت کنتورسازی به سرمایه‌گذار جدید، تکلیف پرداخت حقوق معوقه کارگران باید مشخص شود. گرچه واگذاری جدید زمان‌بر هم است اما نخست باید تکلیف حقوق کارگران مشخص شده و به سرانجام برسد. وی ادامه داد: مشکلات موجود در شرکت کنتورسازی در بستر زمان ایجاد شده و امروز به این نقطه رسیده که در تلاش هستیم هم مشکلات کارگری رفع و نیروی انسانی این شرکت حفظ شود و هم اینکه شرکت به چرخه تولید بازگشته و فعالیت خود را آغاز کند.

سیمان : حسین سلیمی با بیان اینکه ترکیه و چین از رقبای جدی ایران در صادرات کالا به افغانستان هستند، به فارس، گفت: با صادرات سیمان از چین به افغانستان صادرات سیمان ایران به چین کاهش یافته است. نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان با بیان اینکه چینی‌ها کالاهای خود را به افغانستان صادر می‌کنند، افزود: از آنجا که قیمت تمام شده کالا در چین بسیار پایین است بنابراین تجار چینی به رقیبان جدی برای ایرانی‌ها در تجارت با افغانستان تبدیل شده‌اند.  عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه براساس آمار رسمی ارزش مبادلات تجاری بین دو کشور ایران و افغانستان 1.5 تا 2 میلیارد دلار است، گفت: این در حالی است که براساس آمار غیررسمی ارزش مبادلات تجاری بین دو کشور بین 4 تا 5 میلیارد دلار برآورد می‌شود. سلیمی تصریح کرد: بخش اعظمی از صادرات کالا بین تجاری دو کشور بدون ثبت رسمی انجام می‌شود. وی با بیان اینکه به دلیل ناامنی در افغانستان هیچ سرمایه‌گذار ایرانی در این کشور سرمایه‌گذاری نکرده است، گفت: با این وجود افغان‌ها متقاضی سرمایه‌گذاری در ایران هستند و اغلب درخواست سرمایه‌گذاری‌ها برای ساخت هتل و مسافرخانه در اطراف مشهد است. نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان در پاسخ به این سؤال که برای افزایش صادرات به این کشور چه باید کرد، گفت: به دلیل مباحث مربوط به قاچاق مواد مخدر هیچ کامیون حمل باری از کشور افغانستان اجازه ورود به کشورمان را ندارند و کامیون‌ها باید بار خود را در مرز تخلیه و سپس توسط کامیون ایرانی بار از مرز عبور کند. وی افزود: در مقابل هم آنها از ورود کامیون‌های ایرانی حمل بار به کشورشان ممانعت می‌کنند که این موضوع منجر به کندی تجارت بین دو کشورشده است. وی تصریح کرد: اگرچه ایران با افغانستان هزار کیلومتر مرز مشترک دارد اما ارتباطات جاده‌ای چندان مناسبی با این کشور نداریم و اغلب جاده‌ها خاکی و شوسه است که این امر هم یکی از مشکلات تجارت با این کشور است. سلیمی در ادامه به تعرفه بالا اشاره کرد و گفت: واردات برخی کالاهای ایرانی به افغانستان و بالعکس دارای تعرفه بالا است که این موضوع هم به نوعی در پایین نگه داشتن حجم روابط تجاری بین دو کشور مؤثر است.

حسیر : دومین عرضه اولیه با روش ثبت سفارش عرضه شد که در قیمت 209تومان در بازار خریداری شد. در این عرضه که سهم هر فرد حقیقی و حقوقی حداکثر 1000 سهم و با دامنه خرید 190 تا 209 تومانی تعیین شده بود، در مجموع 781 هزار و 59 سهامدار شامل 130 هزار و 59 سهامدار حقیقی و 651 سهامدار حقوقی اقدام به خرید کردند. بنابراین میانگین خرید هر سرمایه‌گذار 789 سهم است. در ترکیب سهامداری این شرکت، 6 سهامدار حقیقی از جمله محمد هاشمی نماینده دوره‌های 6 و 7 مردم سیرجان و بردسیر (با مالکیت مستقیم و غیر‌مستقیم 22.4 درصدی و از طریق رضا و حسین هاشمی) حضور دارند و شرکت طلوع تجارت خلیج فارس با 16.8 درصد، تنها سهامدار حقوقی آن است. دو خانواده عزت‌آبادی‌پور هم در مجموع 40.8 درصد و کریمی مکی آبادی با 20 درصد، سهام آن را در اختیار دارند.

منبع خبر: سازمان خبری- تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24