Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

برخلاف آنچه انتظار می رفت قیمت طلا در روزهای اخیر .. سرمایه گذاران هفته ای پرالتهاب را پشت سر گذاشتند و انتظار می رود در هفته پیش رو ..

بازندگان و برندگان در هفته ای پرالتهاب

هفته پیش ارزش دلار و قیمت نفت کاهش یافت اما قیمت طلا، فلزات پایه و شاخص های مالی رشد کردند. سرمایه گذاران هفته ای پرالتهاب را پشت سر گذاشتند و انتظار می رود در هفته پیش رو نیز اوضاع بازارها به همین شکل باشد زیرا از یک سود ابهام ها رفع نشده و از سوی دیگر به آغاز بکار دولت جدید آمریکا نزدیک می شویم. سرمایه گذاران در بازارهای مالی منتظر هستند تا نگرانی های موجود رفع شود. در بازار طلا فعلا سرمایه گذاران در وضعیت خوبی قرار دارند البته آندسته از سرمایه گذاران که سه ماه پیش وارد بازار شده اند همچنان در زیان بسر می برد. در بازار فلزات پایه امیدهایی به رشد قیمت ها پدید آمده البته اگر ارزش دلار رشد کند افق بازار نمی تواند خیلی مثبت باشد. این هفته آغاز فعالیت دولت جدید در آمریکا و برخی داده های جدید از اقتصادهای بزرگ بر رفتار سرمایه گذاران در بازارهای مختلف تاثیر خواهد داشت.

کاهش هفتگی قیمت ها

روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با 0.7 درصد و 0.9 درصد کاهش مواجه شد. کاهش قیمت نفت در هفته گذشته به رغم افول ارزش دلار رخ داد و برخی تحلیلگران معتقدند عامل اصلی فشار بر قیمت ها، پیش بینی ضعف تقاضا از سوی چین در ماه های آینده است. البته هنوز مشخص نیست طبق برنامه کاهش عرضه نفت، چه میزان از عرضه نفت اعضاء اوپک و تولیدکنندگان غیرعضو این سازمان کاسته شده است. قرار بود هفته پیش گزارشی در این زمینه منتشر شود. این باور وجود دارد که برنامه کاهش عرضه اجرا می شود اما اگر عرضه نفت از سوی برخی کشورها بویژه آمریکا افزایش یابد تاثیر برنامه یاد شده اندک خواهد بود. حال اگر تقاضای چین برای نفت رشد کافی نداشته باشد عملا قیمت ها تحت فشار قرار خواهد گرفت. بانک جهانی در گزارش جدید خود پیش بینی کرده امسال وضعیت اقتصاد جهان بهتر از سال گذشته خواهد بود. این خبری مثبت است اما بازار نفت تحت تاثیر عوامل بسیار زیادی قرار دارد. این هفته نرخ رشد اقتصاد چین در سه ماهه پایانی سال گذشته میلادی منتشر می شود و اگر داده های این گزارش امیدبخش باشد قیمت نفت حمایت خواهد شد. در هفته ای که گذشت، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با 1.5 دلار و یک دلار کاهش به 55.5 دلار و 52.5 دلار در هر بشکه رسید.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک هفته اخیر نشان داده شده است:

طلا اندکی جذاب شده است

روز گذشته قیمت طلا نوسانی محدود داشت و زیر 1200 دلار قرار گرفت. قیمت سه فلز گرانبهای دیگر یعنی نقره، پلاتین و پالادیوم نیز به ترتیب در سطح 16.84 دلار، 987 دلار و 753 دلار قرار گرفت. کاهش ارزش دلار و ابهام هایی که در باره آینده وجود دارد سبب شده قیمت طلا حمایت شود. در سال جدید میلادی تاکنون قیمت طلا 47 دلار افزایش یافته و در نظرسنجی این هفته کیتکو، هم سرمایه گذاران و هم تحلیلگران پیش بینی کرده اند در هفته پیش رو، روند رشد قیمت فلز زرد ادامه پیدا خواهد کرد. هر چه سرمایه گذاران نگرانی بیشتری در باره آینده داشته باشند طلا جذابیت بیشتری پیدا می کند. در هفته ها و ماه های آینده، آغاز بکار دولت جدید آمریکا، برنامه بانک مرکزی این کشور در حوزه سیاست های پولی، برنامه خروج انگلستان از اتحادیه اروپا و انتخابات های مختلف در اروپا موضوعاتی هستند که بر قیمت طلا تاثیر خواهند گذاشت. این هفته داده های مهم جدید از اقتصاد آمریکا منتشر می شود که بر ارزش دلار تاثیر خواهد گذاشت و انتظار می رود بر قیمت طلا هم موثر باشد. البته این باور وجود دارد که وضعیت اقتصادی آمریکا امسال بهتر از سال گذشته است اما سیاست های اقتصادی و سیاسی ترامپ می تواند زیان هایی به اقتصاد وارد کند. در هفته ای که گذشت، قیمت طلا حدود 20 دلار در هر اونس رشد کرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک هفته اخیر نشان داده شده است:

عملکرد بازارها مثبت بود

آسیا. روز جمعه شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا رشد کردند اما میزان رشد اندک بود. سرمایه گزاران آسیایی نمی دانند روابط اقتصادی و تجاری چین و آمریکا چگونه خواهد بود و این عامل سبب احتیاط آنها می شود. البته درباره بهبود شرایط اقتصادی در این دو کشور اطمینان نسبی وجود دارد. این هفته گزارش هایی که روز جمعه از اقتصاد چین منتشر می شود می تواند برخی ابهام را از میان ببرد اما نگرانی ها درباره بروز جنگ تجاری بین چین و آمریکا همچنان باقی است.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در برخی بورس های اروپایی رشد کردند البته میزان افزایش زیاد نبود. در حال حاضر سرمایه گذاران اروپایی درباره سیاست های اقتصادی دولت جدید آمریکا، برنامه خروج انگلستان از اتحادیه اروپا و تحولات سیاسی آتی در منطقه یورو نگران هستند و تنها با گذشت زمان این نگرانی ها از میان خواهد رفت. در هفته پیش رو گزارش های زیادی از اقتصادهای اروپایی منتشر می شود و انتظار می رود برخی از ابهام ها رفع شود. البته سرمایه گذاران در باره بهتر شدن شرایط اقتصادی منطقه یورو خوشبین هستند اما ریسک هایی وجود دارد که ممکن است سبب کند شدن روند بهبود شود.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا رشد کردند. بزرگ ترین نگرانی سرمایه گذاران آمریکایی به سیاست های دولت جدید این کشور مربوط است. ترامپ در کنفرانس مطبوعاتی خود به نکته مهمی درباره این موضوع اشاره نکرد و خبرنگارها هم سوالی در این زمینه از او نپرسیدند. برخی تحلیلگران معتقدند اگر ترامپ بخواهد خلاف قواعد عمل کند لطمات بزرگ به بازارهای مالی جهان بویژه بازار مالی آمریکا وارد خواهد شد.

در هفته ای که گذشت، شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا نوسان هایی داشت اما روز جمعه در پایان معاملات، در همان سطح روز شنبه قرار گرفت. در زیر نمودار تغییرات این شاخص در یک هفته اخیر نشان داده شده است:

کاهش ارزش دلار به داد بازار رسید

روز گذشته قیمت فلزات پایه افزایش یافت و بییشترین رشد با 5 درصد در قیمت سرب مشاهده شد. قیمت این فلز در سطح 2260 دلار در هر تن قرار گرفت. قیمت نیکل و آلومینیوم به ترتیب با 1.8 درصد و یک درصد افزایش به 10440 دلار و 1810 دلار رسید. قیمت روی نیز با 2.5 درصد افزایش در سطح 2760 دلار نوسان کرد. عملکرد فلزات پایه در هفته گذشته مثبت بود و دو عامل یعنی کاهش ارزش دلار و خبرهای مثبت از اقتصاد چین سبب شد بازار حمایت شود. البته گزارش وضعیت صادرات چین در ماه گذشته میلادی مثبت نبود اما سرمایه گذاران معتقدند اوضاع اقتصادی در این کشور که بزرگ ترین مصرف کننده فلزات پایه است رو به بهتر شدن است. این هفته خبرهای بسیار مهم از اقتصاد چین منتشر می شود و با توجه به افزایش نوسان دلار انتظار می رود قیمت فلزات پایه نیز افت و خیز زیادی داشته باشد. این هفته روز جمعه، نرخ رشد اقتصاد چین در سه ماهه چهارم سال گذشته میلادی در مقیاس فصلی و سالانه و نیز تغییرات تولید صنعتی، خرده فروشی و سرمایه گذاری ثابت در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت. البته سرمایه گذاران در بازار فلزات پایه این روزها نگران افق روابط اقتصادی و سیاسی آمریکا و چین هستند. این هفته روز جمعه دولت جدید آمریکا کار خود را آغاز می کند و به تدریج مشخص خواهد شد چه رویه ای از سوی این دولت در پیش گرفته می شود. در هفته ای که گذشت، قیمت مس با 250 دلار افزایش به 5900 دلار در هر تن رسید. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

عملکرد هفتگی منفی دلار

روز گذشته ارزش دلار در برابر یورو و پوند کاهش یافت البته در پایان معاملات، از میزان کاهش ارزش این ارز کاسته شد زیرا گزارش هایی که از اقتصاد آمریکا منتشر شد مثبت بود. روز گذشته اعلام شد شاخص بهای تولیدکننده در این کشور رشدی بالاتر از انتظار اقتصاددان ها داشته است. البته رشد خرده فروشی کمتر از پیش بینی ها بود. گزارش هایی که هفته پیش از اقتصاد آمریکا منتشر شده عموما مثبت بود و دلیل کاهش ارزش دلار سخنان دونالد ترامپ در کنفرانس مطبوعاتی بود. کنفرانس یاد شده هیچ ابهامی را از میان نبرد و همین امر فشارهایی را بر ارزش دلار وارد کرد. پیش بینی شده بود سرنخ هایی از برنامه های اقتصادی و تجاری دولت جدید آمریکا در اختیار سرمایه گذاران قرار گیرد. از سوی دیگر رشد قابل ملاحظه ارزش دلار در دو ماه اخیر سبب شده برای مدتی بازار اصلاح شود. در هفته پیش رو مجموعه ای از گزارش های مهم از اقتصاد آمریکا، منطقه یورو و انگلستان منتشر می شود که بر ارزش دلار، یورو و پوند تاثیر خواهد گذاشت. همچنین برخی اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا سخنرانی خواهند کرد. انتظار می رود این هفته دلار عملکرد منفی داشته باشد. در هفته ای که گذشت، ارزش دلار در برابر یورو کاهش یافت و نسبت یورو به دلار در محدوده 1.064 قرار گرفت. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک هفته اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24