Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بولتن ٢۴ در طول هفته بامطالب ویژه در حوزه تحلیلی بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود. در ١٣٢ مین شماره از بولتن ٢۴ بخوانید ...

پیش به سوی بازگشایی !

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال و بولتن آموزش بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت فولاد (بخش پنجم)
  • بررسی تکنیکال
    • کنور
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت فولاد (بخش پنجم)

صنعت فولاد به عنوان صنعت مادر برای رشد اقتصادی در مرکز توجهات قرار گرفته است و این در حالی ست که نوسانات ارز و قیمت های جهانی بر این صنعت اثر مستقیم دارد. تغییرات در بازارهای جهانی به خصوص چین و امریکا بر این کامودیتی اثر مستقیم دارد و در بازار داخلی نیز می توان به شکلی محسوس آن را لمس کرد. افزایش بودجه عمرانی دولت برای سال 96 نیز می تواند محرک خوبی برای این صنعت تلقی شود. همین موضوع بهانه ای شد تافولادی ها با دسته بندی محصولات را در چند نوبت بررسی کنیم. در این صنعت باید منتظر گزارشات ماهانه درخشانی باشیم چراکه روند فروش آذر ماه این صنعت مطلوب بوده و ضمن افزایش نرخ، تناژ فروش داخلی و صادراتی هم به شکل ملموسی افزایش یافته است.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) کنور

توسعه معدنی و صنعتی صبانور که در حال تکمیل سیکل کاهشی ست از محدوده 315 تومان تا نزدیکی 235 تومان افت قیمتی را تجربه نموده است که به نظر می رسد در حال کند کردن شیب کاهشی در انتهای اصلاح باشد. این سهم با تکمیل الگوی باترفلای می تواند در دو سطح 235 تومان و 213 تومان مورد توجه باشد.

اگرچه اعتبار سطح 213 تومان بالاتر است اما اندیکاتورهای اشباع شده می توانند با تحریک تقاضا محدوده بین دو سطح معتبر را برای خریداران جذاب نمایند. بررسی این سهم با توجه به شرایط بنیادی و قیمت فعلی خالی از لطف نخواهد بود.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

در اوایل هفته ای که سپری کردیم آیت اله هاشمی رفسنجانی پس از 82 سال دعوت حق را لبیک گفت این اتفاق برای انقلاب ایران که یکی از مهمترین چهره های سیاسی خود را از دست داد بسیار غم انگیز بود و در مراسم تشییع جنازه ایشان جمعیت میلیونی به پاس زحمات ایشان حضور یافتند.

نشست کمیسیون مشترک برجام بنا به درخواست 26 آذر - 16 دسامبر - محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و برای بررسی نقض برجام توسط آمریکا با تمدید قانون ایسا، با حضور معاونان وزیران خارجه ایران و کشورهای ۱+۵ در اتریش برگزار شد و با صدور بیانیه ای خاتمه یافت. در نشست کمیسیون مشترک علاوه بر بررسی گزارش ارائه شده توسط کارگروه کارشناسی، نمایندگان کشورمان ضمن ارائه شرحی از بدعهدی‌های آمریکا در یک‌سال اخیر، با ارائه مستندات حقوقی تمدید قانون ایسا را مغایر با تعهدات آمریکا در قالب برجام دانستند. در ادامه، هیات آمریکایی با تاکید مجدد بر پایبندی کامل این کشور به برجام، ضمن اشاره به عدم امضای این مصوبه از سوی رییس‌جمهور آمریکا به عنوان یک تصمیم مهم سیاسی، و برشمردن یک سلسله از اقدامات حقوقی و اجرایی که از سوی دولت این کشور برای ملغی‌الاثر کردن قانون آیسا صورت گرفته است، عنوان کرد که با اقدامات انجام شده، هیچ تاثیر عملی بر قانون مزبور مترتب نبوده و لذا نفس تصویب این قانون در کنگره آمریکا مشکلی برای تعهدات برجامی این کشور ایجاد نمی‌کند. در ادامه جلسه همه کشورها بر تعهد کامل خود به برجام، و ضرورت پرهیز از اقداماتی که به اجرای موثر و جامع برجام در بخش لغو تحریم‌ها لطمه وارد آورد، تاکید کرده و بر ضرورت ملغی الاثر ماندن قانون ایسا و نیز سایر قوانینی که به موجب برجام اجرای آن‌ها باید متوقف باشد، پافشاری کردند.

در هفته اخیر اولین سفارش هواپیمای نو خریداری شده ایران پس از 41 سال تحویل کشورمان گردید. در همین ارتباط نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ورود هواپیمای ایرباس A۳۲۱ به کشور را تنها یک تحول در صنعت هواپیمایی ندانست؛ بلکه به اعتقاد او تحول و نگرشی به وجود آمده که ماحصل برجام و مذاکرات با ۱+۵ است.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

سیاست همواره نقش مهمی در اقتصاد کشورهای جهان سوم ایفا کرده است و کشور ما نیز از این قضیه مستثنی نبوده است و همواره با روی کار آمدن دولتهای مختلف کشور نیز تحت تاثیر آنها تغییر چهره داده است. از این رو می توان اقتصاد ایران را به بازه های 8 ساله تقسیم بندی کرد که معمولا این 8 سال با توجه به تغییر سیاستها از دوره دوم ریاست جمهوری فرد آغاز و تا اواخر دوره ریاست جمهوری فرد دیگر رخ می نماید. بر همین اساس همانگونه که شاهد بوده ایم سیاستهای نامناسب اقتصادی در دولت نهم باعث شد تا روند رشد اقتصادی از ابتدای دولت دهم شیب منفی به خود بگیرد و تا کنون ادامه داشته باشد. یا قبل از آن سیاستهای بکار گرفته شده در دولت هفتم باعث شد تا شیب مثبتی را در اقتصاد در دولتهای هشتم و نهم داشته باشیم. در این میان برخی تصمیمات که در زمان خود یک راهکار برای برون رفت محسوب میشد و تنها در همان زمان و به اقتضای آن موقع برنامه ریزی شده بود با تغییر دولتها دستخوش تغییر نشده و همچنان اجرا شده است. از این نمونه می توان به پس از پایان جنگ تحمیلی اشاره کرد که دولت آیت اله رفسنجانی به اقتضای آن زمان نسبت به برون سپاری کارها و آزاد سازی اقتصاد بسته پس از جنگ اقدام نمود، لیکن در آن سالها با توجه به نبود بخش خصوصی قوی شرکتهای نیمه دولتی زمام کارها را بردست گرفتند و در سالهای آینده این شرکتها نه تنها کاملا خصوصی سازی نشد بلکه در جهت توسعه آنها قدم برداشته شد، این مهم در طول زمان و با گسترش آن باعث شد تا در روزگار حال که دولت با کمبود منابع روبرو است مشکلات فراوانی را پیش روی خود ببیند و چرخ توسعه کشور به کندی حرکت کند و با توجه به محقق نشدن بودجه مشکلات فراوانی ایجاد و رکود از جامعه رخت برنبندد.

توسعه بخش خصوصی علاوه بر احساس رکود کمتر در جامعه باعث می شود تا سرمایه گذاری خارجی با رویکرد مثبت تری جذب کشور بگردد و این مهم در روزهایی که کشور به منابع سرمایه گذاری خارجی نیاز وافر دارد کمک شایانی می کند و دیگر نیاز نیست تا دولت خود زمام همه کارها را به دست بگیرد و به دنبال سرمایه گذاری خارجی برای توسعه کشور برود.

فعالیتها و تصمیمات اقتصادی دولت فعلی در روزهای پایانی عمر آن باعث شد تا با دست یافتن به برجام کشورها ترس سرمایه گذاری در ایران را کنار بگذارند و همین مهم 6 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در یکسال اخیر را جذب کرد که این میزان به اندازه کل دو سال نیم قبل از آن می باشد. در همین راه دولت برای اینکه بتواند جذب سرمایه خود را بالاتر ببرد از همان سال ابتدای آغاز به کار خود طرح تک نرخی شدن ارز را در برنامه­ی خود قرار داده است و زمینه انجام آن را با برنامه از پیش تعیین شده و با شیب ملایم در حال انجام دادن است و در آخرین مرحله آن قرار بر راه اندازی بازار بین بانکی ارز تا پایان سال با دستور بانک مرکزی شد تا با اجراری برنامه راه ندازی بازار آتی ارز در سال آینده تک نرخی شدن ارز به احتمال فراوان عملیاتی بشود.

ج) چه خبر از دولت و مجلس!

در هفته اخیر مسئولان بازار سرمایه در پی مشکلات این روزهای بازار با بازدید از تالار بورس نشستی را با سهامداران برگزار کردند که ریاست سازمان بر اجباری شدن تزریق 5 درصد از منابع صندوقهای با درآمد ثابت(مبلغی معادل 4 هزار میلیارد تومان) و جلوگیری از بلوک زنی در جهت حمایت از شاخص تاکید نمود. در همین ارتباط قالیباف اصل در جمع سهامداران با بیان اینکه هر گونه معامله بلوکی در بازار اول از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی با اخراج از بازار مواجه خواهد بود، در پاسخ به این انتقاد که چرا معاملات بلوکی همواره به طور دستوری به برخی حقوقی ها تکلیف می‌شود، گفت: «بحث دستوری بودن و تکلیف این معاملات به حقوقی ها را قبول ندارم. قالیباف اصل در ادامه به مدیریت بازار بدهی و اسناد خزانه اسلامی اشاره کرد و افزود: در این باره رییس سازمان بورس وعده داده که این موضوع پیگیری می شود که یا از این به بعد در بورس عرضه نشود و یا آن را محدود کنیم. تامین مالی از طریق بورس هم اکنون در برنامه دولت قرار دارد و گواهی تسویه اوراق در خارج از بورس نیز معامله می شود. در این نشست سه ساعته مدیر عامل بورس از تداوم هم اندیشی با سهامداران بر اساس احترام متقابل و ارایه نظرات کارشناسی تاکید و از برگزاری دوباره آن در بهمن ماه خبر داد و گفت: تلاش می شود دغدغه های سهامداران به سازمان بورس ارایه و با کوشش و وحدت فراگیر ناهنجاری های بازار را به حداقل رساند.

صنایع بورسی

در فرآورده های نفتی و پالایشگاهی ؛ با توجه به تغیر نکردن قیمت نفت و ثبات ان در محدوده های هفته قبل نمادهای گروه پالایشگاهی هم بدون نوسان و صرفا به اصلاح قیمتی محدود خود پرداختند. در این بین برخی تردیدها از اجرا نشدن توافق کاهش نفت بین تولیدکنندگان این محصول در دنیا چه اوپکی و چه غیر اوپکی، همزمان با قدرت گرفتن ارزش دلار باعث شیب نزولی این محصول شده است.

در خودروسازی؛ با بازگشایی نماد خساپا در اولین روز هفته تقاضا بر روی گروه خودروسازی با افزایش روبرو شد و در روز یکشنبه معاملات روند مثبتی را طی کردند این امر همزمان با تعطیل شدن بازار در روز دوشنبه به علت فوت آیت اله هاشمی رفسنجانی و با وقفه ایجاد شده با روند منفی روبرو شد و در دو روز پایانی هفته بار دیگر در ادامه روند نزولی هفته های قبل خودروسازان، گام برداشتند و اکثر نمادها منفی بودند. این مهم به گونه ای بود که ایران خودرو به کف قیمتی 250 تومان رسید و با این وضع احتمال از دست رفتن این حمایت نیز وجود دارد. ادامه کاهش قیمتها در این گروه بستگی زیادی به چگونگی برخورد ترامپ با برجام و ایران دارد و با توجه به روی کار آمدن وی از هفته آینده اکثریت سهامداران بازار سرمایه منتظر روشن شدن این موضوعات برای سرمایه گذاری مجدد می باشند.

در اخبار این گروه طبق آمار و طلاعات در تولید خودرو خودروسازان نسبت به آذر ماه سال 94 رشد بالای 60 درصد را تجربه کرده اند. همزمان با این خبر پژو فرانسه اعلام کرد تولید این شرکت با توجه به برداشته شدن تحریمهای ایران با رشد 5.8 درصدی روبرو شده است. خبرهای قطعه سازان نیز حاکی از آنست که بدهی خودروسازان 4000 میلیارد تومان است و در بهترین شرایط دوره بازپرداخت فاکتورها از سوی خودروسازان 120 روزه است که این برای قطعه‌ساز در شرایط فعلی یعنی چالش و نگرانی.

در این گروه ایران خودرو قرار است 16.6 درصد از سهام خود از شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو را واگذار کند. همچنین شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو هم قصد دارد بلوک بیمه پارسیان و شرکتهای زیر مجموعه را واگذار کند.

در فلزات اساسی؛ بازارهای جهانی پس از اتمام تعطیلات سال نو میلادی و یک روند منفی با توجه به پایین آمدن حجم معاملات، در آخرین روزهای هفته اخیر بار دیگر روند صعودی به خود گرفت و توانست به قله های قبل از سال میلادی جدید برسد. این روند که احتمالا در هفته های آینده نیز پیگیری خواهد شد شرایط مناسبی را برای سهام این گروه به وجود خواهد آورد.

فخوز در این گروه گزارش 9 ماهه خود را منتشر کرد،این شرکت سود هر سهم منتهی به 30/12/ 95 را مبلغ 468 ریال اعلام نموده است در حالی که نسبت به پیش بینی قبلی با افزایش 126 درصدی همراه بوده است. این شرکت در 9 ماهه 306 ریال سود ساخته و توانست 65 درصد از پیش بینی هایش را پوشش دهد. این شرکت شمش فولاد خود را 1670 تومان درآخرینروز کاری به فروش رساند که ادامه آن تعدیل مثبت دیگری رابه همراه خواهد داشت.

بانک و بیمه؛ صورتهای مالی سال 95 وبملت منتشر شد و بر اساس آن بانک ملت 102 ریال پیش بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به95/12/30 را با 75 درصد کاهش سود خالص نسبت به پیش بینی قبلی منتشرنمود و در 6 ماهه منتهی به 95/06/31 (حسابرسی نشده)مبلغ 3 ریال سود به ازای هر سهم محقق گردید. این خبر امیدواری ها برای بازگشایی این نماد در هفته آینده را افزایش داد. همچنین این گزارش نشان از کاهش درآمدهای مشاع بانک در شش ماهه اول سال 95 دارد.

پس از انتشار صورتهای مالی وبملت، وتجارت هم صورتهای مالی خود را منتشر ساخت و بر اساس آن در دوره 6 ماهه 57 ریال زیان ساخته است.

انتشار این صورتها امیدواری برای بازگشایی نمادهای این گروه را افزایش داده است.

در گروه حمل ونقل؛ عرضه اولیه ریل سیر کوثر به روش ثبت سفارش انجام شد و هر سهم آن ٢٠٩٠ ریال قیمت خورد. شرکت قصد دارد در سال های آتی تعداد واگن های مسافربری خود را به 86 دستگاه و واگن های باری را به 584 دستگاه برساند.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24