Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

سال گذشته میلادی قیمت سنگ آهن بیش از ٨٠ درصد رشد کرد و عامل اصلی این افزایش، سیاست های دولت چین در بخش ساخت و ساز بود. اگر امسال این برنامه های حمایتی ادامه یابد می توان به بالا باقی

افق بازار سنگ آهن منفی به نظر می رسد؟

طی روزهای اخیر قیمت سنگ آهن رشد کرده و حول 80 دلار در هر تن قرار گرفته است. اخبار مثبت از اقتصاد چین و گزارش جدید بانک جهانی در باره افق اقتصاد جهان در سال جاری میلادی سبب شده قیمت سنگ آهن حمایت شود. همچنین امروز اعلام شد سال گذشته میلادی واردات سنگ آهن از سوی چین به بالای یک میلیارد دلار رسیده که رقمی بی سابقه است.

سال گذشته بازار سنگ آهن یکی از بهترین عملکردها را در بین بازارهای مختلف داشت و اکنون که در آغاز سال جدید میلادی هستیم دیدگاه های مختلفی درباره تغییرات قیمت این ماده خام مورد استفاده در تولید فولاد مطرح شده است. برخی دیدگاه های منفی است. برای مثال دولت استرالیا در گزارش چند روز پیش خود اعلام کرد قیمت ها امسال به نصف کاهش خواهد یافت.

این درحالیستکه عده ای از تحلیلگران معتقدند بهبود شرایط بخش تولید کارخانه ای در اقتصادهای بزرگ و استقرار ثبات در اقتصاد چین سبب می شود امسال وضعیت بازار سنگ آهن خوب باشد.

بانک جهانی در گزارش اخیر خود پیش بینی کرد اقتصاد آمریکا در سال جاری میلادی 2.2 درصد رشد خواهد کرد و عامل اصلی این رشد، رونق در بخش تولید کارخانه ای و افزایش سرمایه گذاری هاست. در این گزارش آمده است، اگر برنامه دونالد ترامپ در زمینه توسعه زیرساخت ها و کاهش مالیات ها اجرا شود نرخ رشد اقتصاد آمریکا در سال جاری و سال آینده به ترتیب به 2.5 درصد و 2.9 درصد افزایش می یابد.

از سوی دیگر، اقتصادهای نوظهور واردکننده مواد خام و اقتصادهای در حال توسعه امسال 5.6 درصد رشد خواهند کرد که معادل رشد سال قبل است. رشد اقتصادی چین در سال جاری 6.5 درصد پیش بینی شده است. چین بزرگ ترین مصرف کننده سنگ آهن در جهان است و تحولات اقتصاد این کشور بیشترین تاثیر را بر بازار این ماده خام دارد.

پس از چین، آمریکا بزرگ ترین مصرف کننده سنگ آهن جهان است اما تنها 5 درصد کل سنگ آهن جهان را مصرف می کند که در برابر مصرف چین ناچیز است. به همین دلیل است که مصرف سنگ آهن در چین و میزان عرضه از سوی شرکت های بزرگ تولیدکننده سنگ آهن دو عامل اصلی در تعیین قیمت این ماده خام هستند.

البته در هفته های اخیر یکی از عوامل رشد قیمت سنگ آهن، پیش بینی افزایش مصرف فولاد در آمریکا بوده است. اما تحلیلگران معتقدند نباید روی این عامل خیلی حساب کرد زیرا برنامه ترامپ برای توسه زیرساخت ها طی 10 سال انجام می شود و رشد مصرف فولاد در این کشور اندک خواهد بود.

اگر امسال نرخ رشد اقتصاد چین در محدوده 6.5 درصد تا 7 درصد باشد و بخش ساخت و ساز پررونق باقی بماند، مصرف و صادرات فولاد این کشور کاهش نخواهد یافت بنابراین تقاضا برای سنگ آهن بالا خواهد بود.

سال گذشته میلادی قیمت سنگ آهن بیش از 80 درصد رشد کرد و عامل اصلی این افزایش، سیاست های دولت چین در بخش ساخت و ساز بود. اگر امسال این برنامه های حمایتی ادامه یابد می توان به بالا باقی ماندن قیمت سنگ آهن امیدوار بود. البته میزان عرضه نیز مهم است.

شرکت های بزرگ عرضه کننده سنگ آهن یعنی ریوتینتو، بی اچ پی بیلیتون، ویل اس ای و فورتسکیو برای بالا بردن ظرفیت تولید سرمایه گذاری های بزرگی کرده اند و از جهت عرضه هیچ کمبودی وجود ندارد. تحلیلگرانی که معتقدند قیمت سنگ آهن امسال کاهش می یابد می گویند ثبات در تقاضا و افزایش عرضه، عامل کاهش قیمت ها خواهد بود.

در زیر نمودار میزان واردات سنگ آهن از سوی چین از سال 2007 تا سال پیش نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24