Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

سرمایه گذاران انتظار داشتند او برخی ابهام ها در باره آینده را رفع کند اما چنین نشد و این کنفرانس عملا تغییر بزرگی در بازارهای مختلف بوجود نیاورد. در ابتدا ارزش دلار تحت فشار قرار گرفت و قیمت طلا تا یک درصد رشد کرد اما ..

این رییس جمهور به درد این اقتصاد نمی رسد!

روز گذشته کنفرانس مطبوعاتی دونالد ترامپ، رییس جمهوری جدید آمریکا در مرکز توجه سرمایه گذاران قرار داشت و آنها انتظار داشتند او برخی ابهام ها در باره آینده را رفع کند اما چنین نشد و این کنفرانس عملا تغییر بزرگی در بازارهای مختلف بوجود نیاورد. در ابتدا ارزش دلار تحت فشار قرار گرفت و قیمت طلا تا یک درصد رشد کرد اما اندکی بعد، به تدریج از کاهش ارزش دلار و رشد قیمت طلا کاسته شد. ترامپ سخنان چند ماه اخیر خود را تکرار کرد و به همین دلیل کنفرانس مطبوعاتی کمکی به رفع ابهام ها نکرد. به نظر می رسد سرمایه گذاران به تدریج امید خود را به تاثیر مثبت رییس جمهور بر اقتصاد از دست می دهند. در واقع خبرنگارها هیچ سوالی در باره سیاست های اقتصادی و نرخ های بهره از او نکردند و بیشترین سوالات به ارتباط احتمالی بین رییس جمهور و روسیه مربوط بود. از آنجا که رسانه ها همواره به دنبال خبرهای جنجالی هستند حضور خبرنگارها در کنفرانس مطبوعاتی به رفع ابهام هایی که در باره آینده وجود دارد کمکی نکرد. تحلیلگران معتقدند اگر ترامپ در آینده بخواهد به همین روش عمل کند نمی توان امیدوار بود برنامه ای مدون برای رونق بخشیدن به اقتصاد اجرا کند. نکته مهم اینکه موسسه رتبه سنجی استاندارد اند پورز روز گذشته اعلام کرد اقتصاد آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ نمی تواند رتبه ممتاز خود را بازپس گیرد.

بخشی از کاهش قیمت ها جبران شد

امروز پنجشنبه، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا تغییر بزرگی نداشته و اکنون به ترتیب در محدوده 55.1 دلار و 52.2 دلار در هر بشکه قرار دارد. روز گذشته پیش بینی کاهش عرضه و افول ارزش دلار سبب رشد بیش از 3 درصدی قیمت نفت شد. قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با 3.1 درصد و 3.2 درصد رشد به 55.2 دلار و 52.4 دلار در هر بشکه رسید. نکته جالت توجه این است که افزایش قیمت نفت به رغم رشد ذخیره نفت آمریکا در هفته گذشته رخ داده است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش روز گذشته خود به افزایش 4.1 میلیون بشکه ای ذخیره نفت این کشور اشاره کرد. روز گذشته دلایلی مبنی بر پایبندی اعضاء اوپک به برنامه کاهش عرضه نفت نمایان شد. البته قیمت ها هنوز تا رسیدن به اوج خود در پایان ماه گذشته میلادی یعنی دو هفته پیش، فاصله دارد. قیمت نفت نسبت به سه ماه پیش بسیار بالاتر است زیرا پیش بینی شده با اجرای برنامه کاهش عرضه، تعادل بین عرضه و تقاضا اواسط سال جاری میلادی برقرار خواهد شد. امسال مصرف جهانی نفت 1.4 میلیون بشکه در روز بالاتر از سال گذشته است و قرار است طبق برنامه کاهش عرضه، 1.8 میلیون بشکه از عرضه برخی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک کاسته شود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت آمریکا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

رشد تدریجی قیمت ها

امروز قیمت طلا با 6 دلار رشد در مرز 1200 دلار در هر اونس قرار گرفته است. قیمت سه فلز گرانبهای دیگر نیز رشد کرده است. روز گذشته در ساعات اولیه فعالیت بازار طلا تغییرات بزرگ در قیمت ها دیده نشد زیرا سرمایه گذاران ترجیح دادند تا برگزاری کنفرانس خبری رییس جمهور جدید آمریکا با احتیاط رفتار کنند. پس از برگزاری این کنفرانس، کاهش ارزش دلار به رشد قیمت طلا منجر شد و قیمت ها تا 10 دلار هم افزایش پیدا کرد اما این رشد پایدار نبود و در نهایت 5 دلار بر قیمت ها افزوده شد. روز گذشته نوسان قیمت سه فلز گرانبهای دیگر یعنی نقره، پلاتین و پالادیوم نیز اندک بود. در چند روز اخیر، نگرانی ها در باره آینده سبب شده قیمت طلا رشد کند و اکنون قیمت فلز زرد در مقایسه با پایان سال گذشته 48 دلار بالاتر است. نهادهای تحلیلگر برخی عوامل را در تعیین قیمت طلا در ماه های آینده مهم دانسته اند: تغییرات ارزش دلار که انتظار می رود صعودی باشد، برنامه های اقتصادی دولت جدید آمریکا، تحولات سیاسی در اروپا و تغییرات در تقاضای فیزیکی برای فلز زرد در چین و هند. بر مبنای داده هایی که تاکنون از بخش های تولید صنعتی اقتصادهای بزرگ منتشر شده انتظار می رود عملکرد نقره امسال مثبت باشد. برخی تحلیلگران معتقدند رشد قیمت این فلز بیش از طلا خواهد بود. سال پیش، پس از سه سال کاهش، قیمت طلا رشد کرد البته میزان افزایش زیاد نبود. اکنون در ابتدای سال قرار داریم و رویدادهای متعددی در آینده رخ خواهد داد. تعدد عوامل موثر بر بازار طلا سبب می شود پیش بینی آینده دشوار باشد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس نقره در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

امید به رونق اقتصاد

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا اندکی کاهش یافته اند. روز گذشته اکثر شاخص ها در بازارهای این قاره رشد کردند البته سرمایه گذاران همچنان در باره سیاست های اقتصادی دولت جدید آمریکا نگران هستند. تغییرات قیمت مواد خام و داده های اقتصادی از چین نیز بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر دارد. بخشی از رونق بازارهای مالی در آسیا حاصل افزایش قیمت مواد خام بوده و اگر وضعیت بازار این مواد خوب بماند می توان به تداوم رشد شاخص های مالی امیدوار بود.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در برخی بورس های اروپایی رشد کردند. البته تاثیر سخنان ترامپ بر بازارهای این قاره امروز مشاهده خواهد شد زیرا در زمان برگزاری کنفرانس مطبوعاتی او، بازارهای اروپایی تعطیل شده بودند. امروز وضعیت بخش تولید صنعتی در منطقه یورو و ایتالیا در ماه نوامبر، مشخص خواهد شد. داده های اقتصادی از این منطقه و اعضاء بزرگ آن عموما مثبت بوده اما تحولات سیاسی در اروپا و سیاست های دولت جدید در آمریکا بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر خواهد داشت. ابهام ها باقی مانده و انتظار می رود تا چند هفته آینده تحول بزرگی در این زمینه رخ ندهد.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا رشد کردند البته میزان افزایش اندک بود. بسیاری از سرمایه گذاران انتظار داشتند دونالد ترامپ در کنفرانس خبری سرنخ های زیادی در باره سیاست های اقتصادی و تجاری دولت خود ارائه کند اما چنین نشد. در واقع ترامپ دیدگاه های قبلی خود را تکرار کرد و به همین دلیل کارشناسان معتقدند فعالان بازار باید منتظر شروع به کار دولت جدید باشند. ترامپ تجربه کار سیاسی ندارد و این عاملی برای نگرانی سرمایه گذاران است. در زیر نمودار تغییرات شاخص اف تی اس ایی در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

افول نسبی قیمت ها

امروز قیمت فلزات پایه اندکی رشد کرده و قیمت مس در مرز 5800 دلار در هر تن قرار دارد. روز گذشته با آنکه ارزش دلار کاهش یافت اما قیمت فلزات پایه نه تنها رشد نکرد بلکه پایین آمد. قیمت ها بطور متوسط 2 درصد کاهش یافت و بیشترین کاهش با 3.9 درصد در قیمت نیکل مشاهده شد. فردا گزارش مربوط به وضعیت صادرات و واردات چین در ماه گذشته میلادی منتشر می شود. انتظار می رود این گزارش مثبت باشد اما واقعیت این است که فعالان بازار فلزات پایه نگران موضع گیری های حمایت گرایانه دولت جدید آمریکا هستند. آنها تصور می کنند ترامپ حداقل به بخشی از وعده های خود در زمینه مقابله با رویه های تجاری چین عمل خواهد کرد و اگر چنین شود لطماتی به اقتصاد دو کشور و جهان وارد خواهد شد. رییس جمهور چین دو ماه پیش اعلام کرد بهترین نوع ارتباط بین چین و آمریکا "همکاری" است اما ترامپ معتقد است چین با صادرات کالاهای ارزان به آمریکا، به بازار کار این کشور لطمه وارد می کند. به هر حال اکنون نگرانی هایی در باره آینده وجود دارد که ادامه پیدا خواهد کرد. این یک مانع برای رشد قیمت فلزات پایه است. مانع دیگر افزایش ارزش دلار است. شاخص دلار در دو ماه اخیر به بالاترین میزان در 14 سال اخیر رسیده و گزارش های مثبت از اقتصاد آمریکا احتمال افزایش نرخ های بهره و ارزش دلار را بالا می برد. رشد ارزش دلار سبب کاهش قیمت مواد خام می شود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن نیکل در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

دلار در فاز استراحت است

امروز پنجشنبه ارزش دلار در برابر یورو کاهش یافته است. روز گذشته قبل از کنفرانس خبری دونالد ترامپ ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان رشد کرد اما پس از کنفرانس، شاهد افول ارزش دلار در برابر این دو ارز بودیم. سخنانی که ترامپ در کنفرانس خبری بیان کرد از ابهام های موجود نکاست و سبب شد ارزش دلار تحت فشار قرار گیرد. تا پایان هفته آینده که دولت جدید کار خود را آغاز می کند داده های اقتصادی و نیز دیدگاه هایی که درباره سیاست های رییس جمهوری جدید مطرح می شود بر ارزش دلار تاثیر خواهد داشت. امروز گزارش جدید وزارت کار آمریکا در باره وضعیت بازار کار این کشور در هفته گذشته منتشر می شود. گزارش هایی که در ماه های اخیر در باره وضعیت بازار کار منتشر شده مثبت بوده و انتظار می رود روند بهبود شرایط ادامه یابد به همین دلیل عملکرد دلار مثبت پیش بینی شده است. البته از آنجا که در دو ماه اخیر دلار رشد قابل ملاحظه ای داشته نباید انتظار داشت امسال رشد ارزش این ارز سریع باشد. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24