Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۴ میلیون و ٢٧٠ هزار تومان با میانگین مساحت ٨٨ مترمربع بوده است. متوسط عمر بنای آپارتمان ­های معامله شده در این فصل، ٩ سال ساخت بوده است که نسبت به فصل قبل، سن بنای واحدهای مسکونی کمتر از یک درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۶ درصد، افزایش پیدا کرده است، همچنین حجم معاملات فروش آپارتمان مسکونی از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران نسبت به فصل قبل نزدیک به ٢۵ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٢٢ درصد، افزایش داشته است...

روایت آماری از سه جزء بازار مسکن

بورس24 :مرکز آمار ایران دقایقی پیش، گزارش کاملی از وضعیت متغیرهای بازار مسکن شهر تهران منتشر کرد.

این گزارش حکایت از آن دارد که معاملات مسکن (مطابق آنچه پیشتر بانک مرکزی اعلام کرده بود) از رکود خارج شده است اما در عین حال هنوز رونق پیدا نکرده است.

این گزارش که بر اساس سامانه اطلاعات مدیریت معاملات املاک و مستغلات کشور (بنگاه‌های معاملات ملکی موظف هستند مشخصات کلیه معاملات خرید و فروشی که سند آن‌ها از طریق دفتر ثبت اسناد انتقال پیدا می‌کند را در این سامانه ثبت کنند) استخراج شده است، حاکی از آن است که، متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران 4 میلیون و 540 هزار تومان با میانگین مساحت 277 مترمربع بوده است که نسبت به فصل قبل 0.2 درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل 3.3 درصد افزایش داشته ‌است. همچنین تعداد معاملات فروش زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی انجام شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران نسبت به فصل قبل 21.1 درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل 5.3 درصد، کاهش داشته است.

به این ترتیب، بازار زمین از یک سو با مشتری و تقاضای خرید ملک مواجه شده و از سوی دیگر بخاطر این حضور، با نوسان قیمت روبرو شده است.در بازار آپارتمان مسکونی نیز تغییرات قیمتی مشاهده می­ شود.

بر اساس گزارشی که مرکز آمار ایران درباره سه جزء بازار مسکن تهران یعنی قیمت زمین،‌ قیمت آپارتمان و اجاره بها منتشر کرده است، متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران 4 میلیون و 270 هزار تومان با میانگین مساحت 88 مترمربع بوده است. متوسط عمر بنای آپارتمان ­های معامله شده در این فصل، 9 سال ساخت بوده است که نسبت به فصل قبل، سن بنای واحدهای مسکونی کمتر از یک درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 6 درصد، افزایش پیدا کرده است، همچنین حجم معاملات فروش آپارتمان مسکونی از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران نسبت به فصل قبل نزدیک به 25 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 22 درصد، افزایش داشته است.

متوسط مبلغ اجاره ماهانه به ‌علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران 22 هزار و 500 تومان با میانگین مساحت 77 متر مربع و متوسط عمر بنای 13 سال بوده است که نسبت به فصل قبل 6.1 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 9.9 درصد، افزایش داشته است، همچنین تعداد معاملات اجاره زیر بنای مسکونی انجام شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران نسبت به فصل قبل 34 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 4.4 درصد، افزایش داشته است.

روز گذشته معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی درباره وضعیت نوسانات قیمت مسکن در تهران اعلام کرد: برنامه­های دولت بخصوص در حوزه تامین مالی مسکن، در جهتی نیست که از رشد قیمت پشتیبانی کند. این برنامه ­ها مشوق تقاضای مصرفی است به گونه ­ای که قدرت خرید زوج ­های فاقد مسکن را تا حد ممکن افزایش دهد.

حامد مظاهریان تصریح کرد: در ۹ ماه نخست امسال حدود ۹.۹ درصد افزایش مبایعه نامه، ۸ درصد افزایش قیمت مسکن و ۲۴ درصد افزایش ارزش این مبایعه نامه ها گزارش شده که از رشد آرام و تدریجی بازار مسکن حکایت دارد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان این که از افزایش سریع قیمت مسکن استقبال نکرده و مسکن را به عنوان یک کالای مصرفی مد نظر داریم، افزود: در این راه خانوارها و زوج های جدید یا خانه اولی ها هدف اصلی ما هستند تا با سرمایه گذاری در صندوق مسکن یکم تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال وام درشهرهایی مانند قزوین دریافت کنند.

مظاهریان اضافه کرد: در برابر طرح های ساخت و ساز بیرون شهرها نیز تاکنون مقاومت کرده و اگر تلاطم های سیاسی و بین المللی اجازه دهد پیش بینی می کنیم که طی یک دوره ۱۰ ساله با رشد پایدار مسکن مواجه شویم.

معاون مسکن افزود: بازار مسکن به سالانه 900 هزار واحد مسکونی جدید نیاز دارد اما طی دو سال اخیر رکود مسکن، اجازه سرمایه­ گذاری تا حد پوشش نیاز سالانه را نداد.

وی گفت: سال آینده با اجرای طرح مسکن اجتماعی، 100 هزار خانوار کم درآمد در قالب مسکن اجاره­ای، مورد حمایت مالی دولت قرار می­ گیرند.

روند تغییرات متوسط قیمت فروش یک متر مربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی از تابستان 1391 تا تابستان 1395

روند تغییرات متوسط قیمت فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی از تابستان 1391 تا تابستان 1395

روند تغییرات متوسط مبلغ اجاره ماهانه به‌علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی از تابستان 1391 تا تابستان 1395

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24