Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

نهادهای تحلیلگر مدتی است به ارائه دیدگاه های خود درباره افق اقتصاد جهان در سال جدید میلادی پرداخه اند. بانک جهانی در گزارش روز گذشته خود پیش بینی کرد امسال اقتصاد جهان در مقایسه با سال گذشته ..

بانک جهانی از افق اقتصاد جهان در سال ٢٠١٧ می گوید

در حالی که کاهش قیمت نفت و رشد قیمت طلا ادامه یافته، سرمایه گذاران خود را برای کنفرانس مطبوعاتی دونالد ترامپ، رییس جمهوری جدید آمریکا در روز جاری و آغاز فعالیت دولت او از پایان هفته آینده آماده می کنند. در این میان، نهادهای تحلیلگر تلاش می کنند بر مبنای فرضیات خود، افق اقتصاد جهان و بازارهای مختلف را پیش بینی کنند. در حال حاضر نزدیک ترین رویداد مهم که بر بازارها تاثیر دارد شروع به کار دولت جدید در آمریکاست. انتظار می رود در روزهای آینده اخبار مربوط به این رویداد و داده های اقتصادی بیشترین توجه سرمایه گذاران را به خود جلب کند.

بانک جهانی و برخی دیگر از نهادهای بین المللی پیش بینی کرده اند در سال جاری میلادی قیمت بالاتر مواد خام به رشد اقتصادهای صادرکننده این مواد کمک کند و نرخ رشد اقتصاد جهان بالاتر از سال قبل باشد. البته از دید بانک جهانی، ابهام های زیادی درباره آینده وجود دارد و یکی از مهمترین این ابهام ها به سیاست های پولی بانک های مرکزی مربوط است. در حالی که بانک مرکزی اروپا، ژاپن و انگلستان قصد دارند به اجرای برنامه های حمایتی خود ادامه دهند بانک مرکزی آمریکا پیش بینی کرده امسال سه بار دیگر نرخ های بهره را بالا خواهد برد. از سوی دیگر وعده های بزرگی از سوی ترامپ داده شده که اگر در اجرای هر یک از آنها مانعی پدید آید وضعیت بازارهای مالی نگران کننده خواهد شد.

بانک جهانی در گزارش روز گذشته خود پیش بینی کرد امسال اقتصاد جهان 2.7 درصد رشد خواهد کرد. سال پیش این رقم 2.3 درصد بود. اقتصادهای توسعه یافته به عنوان یک گروه، رشدی 1.8 درصدی خواهند داشت. سال پیش این رقم 1.6 درصد بود. انتظار می رود اقتصاد آمریکا در سال جدید میلادی 2.2 درصد رشد کند. از سوی دیگر تجارت جهانی که سال پیش 2.5 درصد رشد کرد در سال جاری 3.6 درصد رشد خواهد کرد. همچنین اقتصادهایی نظیر روسیه و برزیل که سال پیش به مشکل برخوردند امسال وضعیت بهتری خواهند داشت. در باره کند شدن رشد سرمایه گذاری ها نگرانی هایی وجود دارد. رشد این شاخص از 10 درصد در سال 2010 به زیر 3.5 درصد در سال گذشته میلادی رسیده است.

تحقق پیش بینی های بانک جهانی سبب می شود اوضاع بازارهای مالی بهتر شود و قیمت مواد خام در سطوح بالاتر قرار گیرد.

تداوم کاهش قیمت ها

امروز چهارشنبه، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با 0.3 درصد و 0.2 درصد رشد در محدوده 53.8 دلار و 51 دلار در هر بشکه قرار دارد. روز گذشته قیمت ها بار دیگر کاهش پیدا کرد. تردید درباره تاثیر برنامه کاهش عرضه نفت سبب شده فشارهایی بر قیمت ها وارد شود. در دو روز اخیر قیمت ها 6.5 درصد پایین آمده و برخی تحلیلگران معتقدند بعید است رشد قابل ملاحظه ای در بازار مشاهده شود زیرا پیش بینی شده امسال تولید نفت در آمریکا حداقل 225 هزار بشکه در روز افزایش یابد. در برخی دیگر از کشورهای نیز بر تولید نفت افزوده خواهد شد. البته برخی کشورهایی که در برنامه کاهش عرضه حضور دارند از جمله روسیه و عربستان، اعلام کرده اند این برنامه را اجرا می کنند. تحلیلگران بانک گلدمن ساکس می گویند افق بازار نفت امیدبخش است اما سرمایه گذاران نباید تصور کنند قیمت ها به سطوح دو سال قبل بازخواهد گشت. پیش بینی شده اواسط امسال قیمت نفت به مرز 60 دلار در هر بشکه خواهد رسید. روز گذشته گزارش موسه ای دی پی آمریکا نشان داد ذخیره نفت این کشور در هفته گذشته 1.5 میلیون افزایش یافته است. با انتشار این گزارش قیمت نفت کاهش بیشتری پیدا کرد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

قیمت طلا اندکی افزایش یافت

امروز قیمت طلا بدون تغییر محسوس در سطح 1187 دلار قرار دارد. روز گذشته قیمت طلا رشدی محدود داشت و به 1188 دلار در هر اونس رسید. قیمت نقره، پلاتین و پالادیوم نیز اندکی افزایش یافت و در محدوده 16.8 دلار، 980 دلار و 767 دلار قرار گرفت. برخی تحلیلگران می گویند نگرانی های سیاسی سبب جذابیت طلا شده و نباید انتظار داشت روند رشد برای مدتی طولانی ادامه یابد. از سوی دیگر برخی معتقدند قیمت طلا در چند هفته آینده و پس از آغاز به کار دولت جدید در آمریکا تحت فشار قرار خواهد گرفت زیرا در آن زمان ابهام های کنونی از میان می رود. در حال حاضر ابهام هایی که در باره سیاست های دولت جدید آمریکا وجود دارد سبب شده طلا اندکی جذابیت پیدا کند. قیمت طلا در شش روز معاملاتی سال جدید میلادی 37 دلار رشد کرده است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

رویکرد انتظار

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا افزایش یافته اند. تغییر بزرگی در بازارهای مالی این قاره مشاهده نشده است. باور سرمایه گذاران به بهبود شرایط اقتصادی در چین سبب ریسک پذیری آنها می شود اما در چند هفته آینده ابهام هایی وجود دارد که اجازه نخواهد داد سرمایه گذاران با تمام توان در بازارهای فعالیت کنند. روز گذشته خبرهایی که از اقتصاد چین منتشر شد نگران کننده نبود و شاهد رشد قیمت فلزات پایه بودیم. صادرکنندگان مواد خام در آسیا این روزها وضعیت بهتری دارند و اگر رشد قیمت ها ادامه یابد بازارهای مالی این کشورها وضعیت بهتری خواهد داشت.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در برخی بورس های اروپایی رشد کردند. رشد نسبی شاخص ها به رغم نگرانی سرمایه گذاران در باره آینده رخ داده و تحلیلگران معتقدند برای مدتی این وضعیت ادامه پیدا خواهد کرد زیرا در اروپا نیز سرمایه گذاران ترجیح می دهند تا مشخص شدن سیاست های دولت آینده آمریکا، با احتیاط رفتار کنند. در واقع تحولات در آمریکا و برنامه خروج انگلستان از اتحادیه اروپا دو عامل مهم هستند که بر بازارهای مالی اروپا تاثیر خواهند گذاشت. امروز چند گزارش از اقتصاد انگلستان منتشر می شود. بانک مرکزی این کشور اخیرا تدابیری برای حمایت از رونق اقتصاد اتخاذ کرده و اگر کاهش ارزش پوند ادامه یابد عملکرد بازار مالی این کشور مثبت باقی خواهد ماند.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا نوسانی اندک داشتند و شاخص متوسط صنعتی داوجونز کاهش یافت. امروز کنفرانس مطبوعاتی دونالد ترامپ برگزار می شود و آنچه او بیان خواهد کرد اهمیت بالایی دارد. سرمایه گذاران سوالات متعددی دارند که باید پاسخ داده شود. احتمال داده شده ترامپ وعده های دوران انتخابات ریاست جمهوری را تکرار کند. به هر حال انتظار می رود برخی ابهام ها رفع شود. در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

ثبات قیمت ها در سطوح بالاتر

امروز قیمت فلزات پایه کاهش یافته است اما میزان کاهش اندک است. روز گذشته با آنکه ارزش دلار در برابر یورو رشد کرد اما قیمت فلزات پایه افزایش یافت. قیمت ها بطور متوسط 2 درصد رشد کرد و قیمت مس و روی به ترتیب به 5740 دلار و 2740 دلار در هر تن رسید. برخی تحلیلگران معتقدند این رشد نوعی اصلاح پس از کاهش های قابل ملاحظه قیمت ها در هفته های اخیر است و انتشار گزارش های مثبت از اقتصاد چین نیز در آن موثر بوده است. دو ماه پیش قیمت فلزات پایه رشدی قابل ملاحظه داشت اما ماه گذشته بخشی از این رشد از میان رفت. کاهش هیجان های حاصل از پیش بینی رشد تقاضا در آمریکا، و افزایش شاخص دلار دو دلیل کاهش قیمت ها بود. روز گذشته گزارش نرخ تورم در ماه قبل در چین منتشر شد که رقم اعلام شده در آن پایین تر از پیش بینی اقتصاددان ها بود. اما شاخص بهای تولیدکننده بالاتر از انتظار بود. در مجموع، دیدگاه تحلیلگران در باره افق اقتصاد چین مثبت است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سرب در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

دلار حمایت شد

امروز چهارشنبه ارزش دلار در برابر یورو اندکی افزایش یافته است. روز گذشته ارزش دلار در برابر یورو در مسیر رشد حرکت کرد اما میزان افزایش زیاد نبود. برخی تحلیلگران معتقدند نوسان های کوچک دلار در روزهای آینده ادامه پیدا می کند و سرمایه گذاران باید ابتدا درباره برنامه های دولت جدید آمریکا اطمینان نسبی پیدا کنند و سپس بر فعالیت خود در بازار بیافزایند. امروز ترامپ کنفرانس مطبوعاتی دارد و انتظار می رود وی در سخنان خود سرنخ هایی از برنامه های آینده در اختیار سرمایه گذاران قرار دهد. پایان هفته آینده، او در کاخ سفید مستقر می شود و تا آن روز، بررسی صلاحیت وزرای معرفی شده انجام خواهد شد. در روزهای آینده، همچنین گزارش های مختلفی از اقتصاد آمریکا، انگلستان و منطقه یورو منتشر می شود. بدین ترتیب عوامل زیادی وجود دارد که بر بازارهای ارز تاثیر خواهد گذاشت. روز گذشته شاخص دلار به زیر 102 کاهش پیدا کرد. در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

تقویم اقتصاد جهان

امروز گزارش هایی از اقتصاد چین، انگلستان، یونان و آمریکا منتشر می شود. در زیر جدول این گزارش ها به ترتیب انتشار نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24