Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بدین ترتیب سرمایه گذاران نباید چشم بسته به پیش بینی هایی که در فضای مبهم کنونی ارائه می شود ..از چند هفته پیش نهادهای تحلیلگر تلاش کرده اند افق بازارهای مالی و فلزات پایه را پیش بینی کنند. همچنین برای طلا برخی سناریوها تعریف شده است اما ..

سقوط در بازار نفت، صعود در بازار طلا

همانطور که پیش بینی شده بود روز گذشته سرمایه گذاران در بازارهای مالی با احتیاط رفتار کردند و در بازار فلزات پایه فعالان بازار منتظر داده های جدید از اقتصاد چین هستند. روز گذشته در بین بازارهای مختلف، بزرگ ترین نوسان در قیمت نفت مشاهده شد. قیمت ها بیش از 4 درصد کاهش یافت زیرا پیش بینی شده بر تولید نفت برخی کشورها بویژه عراق و آمریکا افزوده می شود. اگرچه این گونه تحولات در بازار نفت طبیعی است اما سرمایه گذاران باید بدانند تا وقتی ابهام های کنونی رفع نشود جهت گیری بازار مشخص نخواهد شد و این گفته تنها در باره بازار نفت صادق نیست. در دیگر بازارها نیز وضعیت به همین شکل است. از چند هفته پیش نهادهای تحلیلگر تلاش کرده اند افق بازارهای مالی و فلزات پایه را پیش بینی کنند. همچنین برای طلا برخی سناریوها تعریف شده است اما برخلاف سال قبل، امسال بازارها با چند رویداد جدید مواجه هستند: تغییر دولت در آمریکا، برنامه کاهش عرضه نفت از سوی اوپک و برخی تولیدکنندگان غیرعضو این سازمان، قصد بانک مرکزی آمریکا برای بالا بردن نرخ های بهره و چند انتخابات در اروپا. تمامی این موارد جدید هستند. بدین ترتیب سرمایه گذاران نباید چشم بسته به پیش بینی هایی که در فضای مبهم کنونی ارائه می شود تکیه کنند. با توجه به افزایش نوسان در بازارهای مختلف به نظر می رسد عده ای از سرمایه گذاران رویکرد انتظار را در پیش گیرند و عده ای ترجیح دهند افق بلندمدت را برای سرمایه گذاری خود انتخاب کنند تا از وضعیت پرابهام کنونی لطمه نبینند. تا آغاز به کار دولت جدید در آمریکا چند روز بیشتر باقی نمانده و یکی از مهمترین عوامل نگرانی سرمایه گذاران تغییر سیاست های اقتصادی و تجاری در آمریکاست.

سقوط قیمت نفت

امروز سه شنبه، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا تغییر بزرگی نداشته و به ترتیب در سطح 55.1 دلار و 52 دلار در هر بشکه قرار دارد. روز گذشته قیمت نفت در ساعات اولیه معاملات نوسانی محدود داشت اما در پایان معاملات، شاهد کاهش شدید قیمت ها بودیم. قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب 4 درصد و 4.1 درصد کاهش به زیر 55 دلار و 51.7 دلار در هر بشکه رسید. کاهش قابل ملاحظه قیمت ها به رغم افول ارزش دلار رخ داد و کارشناسان معتقدند احتمال افزایش عرضه نفت از سوی عراق و آمریکا سبب شده تا این حد از قیمت ها کاسته شود. از ابتدای سال جاری میلادی قرار است عرضه نفت برخی تولیدکنندگان در مجموع 1.8 میلیون بشکه در روز کاهش یابد. تحقق این برنامه شش ماهه سبب می شود تا اواسط سال، تعادل بین عرضه و تقاضا برقرار شود. حال اگر عرضه نفت از سوی برخی دیگر از تولیدکنندگان افزایش یابد تاثیر برنامه کاهش عرضه از میان خواهد رفت یا کم خواهد شد. ماه جاری میلادی اهمیت بالایی دارد زیرا در این ماه، میزان پایبندی به برنامه کاهش عرضه مشخص خواهد شد. اگر تولیدکنندگانی که با این برنامه همراهی می کنند به آن پایبند باشند شرایط در بازار نفت بهتر خواهد شد. از پیش، نهادهای تحلیلگر پیش بینی کرده بودند که حتی با اجرای کامل برنامه کاهش عرضه، قیمت نفت نمی تواند خیلی بالا برود زیرا عواملی نظیر رشد ارزش دلار و افزایش عرضه از سوی دیگر کشورها وجود دارد که از افزایش قیمت ها جلوگیری خواهد کرد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

رشد زودگذر قیمت ها

امروز قیمت طلا با اندکی رشد در سطح 1185 دلار در هر اونس قرار گرفته است. قیمت سه فلز گرانبهای دیگر یعنی نقره، پلاتین و پالادیوم نیز افزایش یافته و به ترتیب در سطح 16.64 دلار، 980 دلار و 764 دلار قرار دارد. روز گذشته قیمت طلا تحت تاثیر کاهش ارزش دلار رشد کرد البته میزان آن زیاد نبود. قیمت ها در برخی مواقع تا 11 دلار هم بالا رفت اما در نهایت رشد 7.5 دلاری برای روز دوشنبه ثبت شد. برخی تحلیلگران معتقدند قیمت پایین سبب شده برخی خریداران وارد بازار شوند و این عامل نیز در رشد قیمت ها تاثیر داشته است. خریداران مدتی صبر کردند تا قیمت ها تا حد ممکن کاهش یابد و پس از ثبات اخیر به این نتیجه رسیدند که قیمت ها به کف خود رسیده است بنابراین وارد بازار شدند. روز گذشته قیمت سه فلز گرانبهای دیگر نیز رشد کرد. اگر این توصیف از رشد قیمت طلا صحیح باشد نباید انتظار داشت این افزایش ادامه پیدا کند. طی هفته های آینده برخی ابهام هایی که در باره سیاست های دولت جدید آمریکا وجود دارد از میان می رود و داده های اقتصادی مشخص می کند امسال بانک مرکزی چند بار نرخ های بهره را بالا خواهد برد. بدین ترتیب اگر ریسک بزرگی پدید نیابد قیمت طلا در محدوده های کنونی باقی خواهد ماند. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

بازارها در حال ورود به مرحله اصلاح

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا کاهش یافته اند. روز گذشته نوسان شاخص های مالی در بازارهای بزرگ این قاره اندک بود و سرمایه گذاران با احتیاط رفتار کردند. امروز گزارش نرخ تورم در چین منتشر و مشخص شد در ماه گذشته میلادی نرخ تورم در مقیاس سالانه 2.1 درصد و در مقیاس ماهانه 0.2 درصد بوده است. هر دو رقم پایین تر از پیش بینی اقتصاددان هاست. البته شاخص بهای تولیدکننده 5.5 درصد بوده که بالاتر از پیش بینی هاست. در هفته های آینده سرمایه گذاران هم به داده های اقتصادی توجه نشان می دهند و هم تحولات اقتصادی و سیاسی در آمریکا.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در برخی بورس های اروپایی رشد کردند اما نوسان بزرگی در بازارها مشاهده نشد. در بورس لندن کاهش ارزش پوند سبب رشد شاخص شد. سرمایه گذاران اروپایی درباره تاثیرات جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا بسیار نگران هستند زیرا هنوز برنامه این جدایی تدوین نشده و احتمال دارد همه جوانب در آن در نظر گرفته نشود. درباره ابعاد این برنامه ابهام های زیادی وجود دارد و لازم است مقامات انگلیسی اطلاع رسانی کنند. از سوی دیگر ریسک تغییرات بزرگ در روابط تجاری بین اروپا و آمریکا وجود دارد.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا نوسانی اندک داشتند. تا پایان هفته داده هایی از اقتصاد این کشور منتشر می شود که بر بازار مالی تاثیر خواهد داشت اما هر چه به پایان هفته آینده یعنی زمان آغاز کار دولت جدید در آمریکا نزدیک تر می شویم بر احتیاط سرمایه گذاران افزوده می شود. طبیعی است که در آستانه تغییر دولت، چنین رفتاری در سرمایه گذاران مشاهده شود. از آنجا که ترامپ یک شخصیت سیاسی نبوده اطلاعاتی از روش های کاری او در نقش یک سیاستمدار وجود ندارد و به همین دلیل احتیاط بیشتری در بازار مشاهده می شود. در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

رشد نسبی قیمت ها

امروز قیمت فلزات پایه افزایش یافته البته میزان رشد زیاد نیست. قیمت مس و روی اکنون به ترتیب در سطح 5650 دلار و 2670 دلار در هر تن قرار دارد. روز گذشته قیمت فلزات پایه اندکی رشد کرد و عامل آن کاهش ارزش دلار بود. امروز گزارش هایی که از اقتصاد چین منتشر شده چندان مثبت نبوده است. در ماه های اخیر سرمایه گذاران با نگاه به داده های اقتصادی این کشور به این نتیجه رسیده اند که وضعیت رو بهبود است اما قرار نیست نرخ رشد اقتصاد بالاتر از 7 درصد باشد. پیش بینی شده دولت چین برای امسال نرخ رشد را در محدوده 7 درصد تعیین خواهد کرد و این به معنای ثبات نسبی در میزان تقاضای این کشور برای فلزات پایه است. از سوی دیگر احتمال دارد دولت برای کاستن از ریسک های موجود، اصلاحاتی در بخش های مسکن و تولید اجرا کند. بازار فلزات پایه به شدت به داده های اقتصادی چین حساس است زیرا این کشور بزرگ ترین مصرف کننده این فلزات است. بدین ترتیب سرمایه گذاران باید بدانند قرار نیست مصرف فلزات پایه در چین رشدی قابل ملاحظه داشته باشد. از سوی دیگر رونق اقتصاد آمریکا بلافاصله پس از آغاز ریاست جمهوری ترامپ رخ نخواهد داد. او توسعه زیرساخت ها را به عنوان یکی از برنامه های خود برای بالا بردن نرخ رشد اقتصادی در نظر گرفته است اما همه می دانند که اجرای این برنامه تدریجی است. در نهایت اگر آنطور که پیش بینی شده ارزش دلار رشد کند بعید است قیمت فلزات پایه افزایش قابل ملاحظه ای داشته باشد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

اصلاح ادامه یافته است

امروز سه شنبه ارزش دلار در برابر یورو باز هم کاهش یافته و نسبت یورو به دلار در سطح 1.0611 قرار دارد. روز گذشته ارزش دلار در برابر یورو کاهش و در برابر پوند انگلستان افزایش یافت. اخباری که از اقتصاد اروپا منتشر شد با پیش بینی تحلیلگران سازگار بوده و این عامل به رشد ارزش یورو کمک کرده است. البته کاهش ریسک سبب می شود تقاضا برای دلار کمتر شده و ارزش این ارز پایین آید. امروز دو خبر از اقتصاد آمریکا منتشر می شود و بعید است نوسان ارزش دلار زیاد باشد. البته در روزهای پایانی هفته داده های بیشتری از اقتصاد آمریکا در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت. روند کلی تغییرات ارزش دلار مثبت است اما گاه شاهد حرکت نزولی آن هستیم و این طبیعی است. کارشناسان بازار ارز معتقدند در هفته ها و ماه های آینده، برنامه بانک مرکزی آمریکا در باره بالا بردن نرخ های بهره و سیاست هایی که ترامپ در زمینه امور تجاری و اقتصادی اجرا می کند بیشترین تاثیر را بر ارزش دلار خواهد داشت. البته گزارش های اقتصادی بر تصمیم بانک مرکزی موثر خواهد بود. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

تقویم اقتصاد جهان

امروز گزارش هایی از اقتصاد چین، ژاپن، فرانسه و آمریکا منتشر می شود. در زیر جدول این گزارش ها به ترتیب انتشار نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24