Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

دو دیدگاه درباره عملکرد دونالد ترامپ در نقش ریاست جمهوری آمریکا وجود دارد. البته باید یادآوری کرد بیشترین نگرانی ها درباره رفتار ترامپ، از قول هایی که او در باره تغییر رویه های تجاری ..

بررسی ویژگی رفتاری سرمایه گذاران در کوتاه مدت

پایان هفته آینده دولت جدید آمریکا شروع به کار خواهد کرد و برخی تحلیلگران معتقدند این رویداد از لحاظ تاثیری که بر تحولات اقتصادی و سیاسی جهان دارد مهمترین رویداد سال جاری میلادی است. دو دیدگاه درباره عملکرد دونالد ترامپ در نقش ریاست جمهوری آمریکا وجود دارد. البته باید یادآوری کرد بیشترین نگرانی ها درباره رفتار ترامپ، از قول هایی که او در باره تغییر رویه های تجاری آمریکا با دیگر کشورها داده نشات می گیرد. در داخل آمریکا قرار است او با اجرای سه برنامه، به رونق اقتصاد کمک کند و احتمال داده شده او در اجرای این برنامه ها موفق باشد. اما در زمینه تجارت خارجی، دیدگاه نخست این است که او به وعده هایی که در دوران تبلیغات انتخابات ریاست حمهوری داده عمل نخواهد کرد یعنی موانع موجود سبب خواهد شد او بخشی بزرگ از وعده ها را کنار گذارد. اگر چنین شود نگرانی هایی که اکنون درباره بروز جنگ تجاری بین آمریکا و چین یا دیگر شرکای تجاری آمریکا وجود دارد از میان می رود. این خبری مثبت است که سبب خواهد شد بازارهای مالی و بازار مواد خام افقی امیدبخش داشته باشند. اما اگر او به وعده های خود عامل کند و برای مثال تعرفه کالاهای وارداتی چین به آمریکا را به شدت افزایش دهد آنگاه جهان باید منتظر رویدادهای نگران کننده باشد زیرا هر اقدام آمریکا با واکنش دیگر کشورها مواجه خواهد شد. با توجه به این واقعیت که هنوز مشخص نیست ترامپ چه خواهد کرد، انتظار می رود در هفته های آینده سرمایه گذاران در بازارهای مختلف، با احتیاط رفتار کنند. ویژگی رفتاری سرمایه گذاران در این مدت، انتظار و تمرکز بر عملکرد دولت جدید آمریکاست. البته تحولات در بازار نفت و رویدادهایی که در صحنه های سیاسی رخ می دهد نیز بر بازارها تاثیر خواهد داشت.

این هفته از ابهام ها کاسته می شود

امروز دوشنبه در آغاز معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا با اندکی کاهش به 57 دلار و 53.7 دلار در هر بشکه رسیده است. افزایش تعداد چاه های نفتی فعال در آمریکا یک عامل این کاهش است. قرار است این هفته نخستین داده ها از میزان کاهش عرضه نفت منتشر شود. تغییرات ارزش دلار و محتوای این گزارش، دو عامل اصلی هستند که بر قیمت نفت تاثیر خواهند داشت. در چند هفته اخیر تغییرات بزرگی در قیمت این ماده خام مشاهده نشده زیرا فعالان بازار منتظر بوده اند تا مشخص شود تولیدکنندگان نفت تا چه میزان به برنامه کاهش عرضه نفت پایبند هستند. طی هفته های آینده، عامل دیگری که بر قیمت ها تاثیر خواهد گذاشت تغییرات ذخیره نفت آمریکاست. البته این ذخیره در حد بالا قرار دارد و کارشناسان می گویند اگر قیمت ها رشدی قابل ملاحظه داشته باشد بخشی از این ذخیره وارد بازار خواهد شد. در روزهای آینده گزارش هایی از نهادهای بین المللی در باره وضعیت بازار نفت در ماه گذشته میلادی و پیش بینی افق بازار منتشر خواهد شد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت آمریکا در هفته گذشته نشان داده شده است:

حالا زمان ریسک پذیری نیست

امروز قیمت طلا با 2 دلار افزایش به 1176 دلار در هر اونس رسیده است. قیمت سه فلز گرانبهای دیگر نیز رشد کرده است. افق چند ماهه بازار طلا از دید بسیاری از تحلیلگران مثبت نیست اما برای نیمه دوم امسال، پیش بینی شده قیمت ها رشد خواهند کرد. البته اگر دولت جدید آمریکا نتواند زمینه رشد و رونق اقتصاد را فراهم کند افزایش قیمت طلا خیلی زودتر آغاز خواهد شد. در واقع طی دو ماه اخیر، کاهش سریع قیمت طلا حاصل رونق بازارهای مالی و رشد ارزش دلار بوده و اکنون تداوم این دو عامل به رونق اقتصاد آمریکا وابسته است. بانک مرکزی آمریکا در ماه گذشته میلادی نرخ های بهره را بالا برد و اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی قصد دارند امسال 3 بار دیگر نرخ ها را بالا ببرد اما همه چیز به تحولاتی وابسته است که در ماه های آینده رخ خواهد داد. از آنجا که ترامپ سابقه کار سیاسی ندارد نمی توان پیش بینی کرده او در سمت ریاست جمهوری آمریکا چه عملکردی خواهد داشت. این ابهام بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر خواهد داشت. در دو ماه اخیر کاهش قیمت طلا ثابت کرده سرمایه گذاران معتقدند اوضاع اقتصادی بهتر خواهد شد. حال اگر چنین نشود تحولاتی مثبت در بازار طلا رخ خواهد داد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس پالادیوم در هفته گذشته نشان داده شده است:

امید و انتظار

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا افزایش یافته اند. با توجه به نزدیک شدن زمان شروع به کار دولت جدید در آمریکا و نیز احتمال سخت گیری در حوزه تجارت با دیگر کشورها انتظار می رود سرمایه گذاران در هفته های آینده با احتیاط رفتار کنند. البته داده های اقتصادی از چین و ژاپن و دیگر اقتصادهای بزرگ بر رفتار آنها تاثیر خواهد داشت اما برای مدتی، تحولات در آمریکا بیشترین تاثیر را بر بازارهای مالی دارد. یکی دیگر از این تحولات، برنامه افزایش نرخ های بهره از سوی بانک مرکزی این کشور است.

اروپا. امروز و روز پنجشنبه خبرهایی از اقتصاد اروپا منتشر می شود و سرمایه گذاران با دریافت داده های مهم می توانند با اطمینان بیشتری در باره فعالیت خود در بورس تصمیم گیری کنند. سرمایه گذاران اروپایی مانند دیگر سرمایه گذاران، به تحولات مهمی که در هفته های آینده در آمریکا رخ خواهد داد توجهی ویژه دارند. وضعیت اقتصادهای اروپایی خیلی خوب نیست و اگر قرار باشد تعاملات اقتصادی این قاره با آمریکا تغییر کند و اجرای سیاست های حمایت گرایانه در دستور کار دولت جدید آمریکا قرار گیرد اوضاع نگران کننده خواهد شد.

آمریکا. امروز تنها یک خبر از اقتصاد آمریکا منتشر می شود اما در روزهای آینده، هم داده های اقتصادی و هم تغییر دولت در این کشور بر وال استریت تاثیر خواهد داشت. نگرانی اصلی سرمایه گذاران از تغییر سیاست های تجاری و اقتصادی دولت آمریکا نشات می گیرد. با آنکه وعده های ترامپ سبب شده اوضاع بازارهای مالی در دو ماه اخیر بسیار خوب باشد اما برخی تحلیلگران می گویند نباید انتظار داشت این روند ادامه یابد بویژه اگر ترامپ بخواهد به وعده های خود در زمینه تغییر سیاست های تجاری عمل کند ریسک پذیری سرمایه گذاران کاهش خواهد یافت. البته کاهش مالیات ها، حذف مقررات دست و پاگیر و سرمایه گذاری در زیرساخت ها، بر سوددهی شرکت های بورسی خواهد افزود. در زیر نمودار تغییرات شاخص اف تی اس ایی در هفته گذشته نشان داده شده است:

نوسان قیمت ها بیشتر می شود

امروز قیمت فلزات پایه اندکی رشد کرده و قیمت مس و روی به ترتیب در سطح 5620 دلار و 2600 دلار در هر تن قرار دارد. این هفته نوسان قیمت فلزات پایه بیشتر خواهد بود زیرا فردا و روز جمعه گزارش های مهم از اقتصاد چین که بزرگ ترین مصرف کننده این مواد خام در جهان است، منتشر خواهد شد. تاکنون خبرهایی که از وضعیت اقتصاد چین منتشر شده مثبت بوده اما سرمایه گذاران در باره افق بازار نگرانی هایی دارند. بویژه در باره تعاملات تجاری چین و آمریکا در آینده، ابهام های زیادی وجود دارد که بر بازار فلزات پایه تاثیر خواهد گذاشت. فعلا کارشناسان در حال بررسی شرایط هستند و تا وقتی سیاست های تجاری دولت آمریکا رسما اعلام نشود نمی توان گفت چه روی خواهد داد. برخی تحلیلگران احتمال بروز جنگ تجاری را مطرح کرده اند و برخی معتقدند ترامپ به وعده هایی که در دوران تبلیغات انتخابات داده عمل نخواهد کرد. در این فضای مبهم طبیعی است که نوسان قابل ملاحظه ای در قیمت فلزات پایه مشاهده نخواهد شد. فردا در چین، نرخ تورم و شاخص بهای تولیدکننده در ماه گذشته میلادی و میزان وام دهی ها اعلام می شود و روز جمعه وضعیت صادرات و واردات و تراز تجاری در ماه قبل مشخص خواهد شد. البته این هفته خبرهای متعددی از اقتصادهای بزرگ دیگر در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت. سرمایه گذاران همچنین باید به تغییرات ارزش دلار توجه داشته باشند. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

افزایش تاثیر عوامل سیاسی بر بازار ارز

امروز دوشنبه ارزش دلار در برابر یورو رشدی نسبی داشته است. هفته گذشته پیش بینی شده بود عملکرد دلار مثبت خواهد بود اما چنین نشد البته میزان کاهش ارزش دلار در برابر یورو بسیار اندک بود. در هفته پیش رو نیز پیش بینی شده ارزش دلار در مسیر رشد حرکت خواهد کرد. اگر گزارش ها نشان دهد شرایط رو به بهبود است احتمال افزایش نرخ های بهره بیشتر خواهد شد و این به معنای رشد ارزش دلار است البته هفته آینده دولت جدید آمریکا کار خود را آغاز می کند و با توجه به ابهام هایی که درباره سیاست های اقتصادی ترامپ وجود دارد ممکن است رود رشد ارزش دلار کند یا متوقف شود. نزدیک شدن به زمان استقرار ترامپ در کاخ سفید، بر نگرانی ها افزوده و سبب خواهد شد سرمایه گذاران با احتیاط رفتار کنند. نگرانی ها درباره آینده در گزارش نشست ماه پیش کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا مشهود بود و همین امر سبب شد ارزش دلار به رغم خبرهای مثبت از اقتصاد این کشور کاهش یابد. برای مدتی نمی توان با قاطعیت گفت دلار در مسیر رشد حرکت می کند. البته پس از رفع نسبی ابهام ها، شرایط برای پیش بینی دقیق تر فراهم خواهد بود. نکته دیگر این است که از این هفته انتشار گزارش عملکرد شرکت های بورسی آمریکا آغاز می شود و محتوای این گزارش ها بر ارزش دلار تاثیر خواهد گذاشت. در زیر نمودار تغییرات نسبت پوند به دلار در هفته اخیر نشان داده شده است:

تقویم اقتصاد جهان

امروز گزارش هایی از اقتصاد آلمان، منطقه یورو و آمریکا منتشر می شود. در زیر جدول این گزارش ها به ترتیب انتشار نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24