Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در نخستین هفته سال جدید میلادی به دلایل مختلف، تحولات بزرگی در بازارهای مالی و مواد خام رخ نداد. عملکرد بازارهای مالی همانطور که انتظار می رفت مثبت بود زیرا گزارش هایی ..

بازارها در آستانه نوسان های بزرگ تر قرار دارند

در نخستین هفته سال جدید میلادی، تحولات بزرگی در بازارهای مالی و مواد خام رخ نداد. عملکرد بازارهای مالی همانطور که انتظار می رفت مثبت بود زیرا گزارش هایی که از اقتصادهای بزرگ منتشر شد بر ریسک پذیری سرمایه گذاران افزود. در بازار طلا و بازار فلزات پایه تحول بزرگی دیده نشد زیرا سرمایه گذاران هنوز درباره آینده به قطعیت نرسیده اند. نکته مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد نزدیک شدن زمان آغاز فعالیت دولت جدید در آمریکاست. وعده های ترامپ در باره رونق اقتصاد آمریکا سبب شده بازارهای مالی عملکرد خوبی داشته باشند اما درباره آینده ابهام های زیادی وجود دارد. از سوی دیگر، انتظار می رود موضع گیری ها در قبال سیاست های تجاری و اقتصادی دولت جدید آمریکا آشکارتر شود. برای مثال اگر ترامپ بخواهد به وعده خود در باره اعمال تعرفه بالا بر کالاهای وارداتی چین عمل کند قطعا این رفتار با عکس العمل پکن مواجه خواهد شد. در روزهای آینده این عامل نیز بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر خواهد گذاشت. در نهایت باید به وضعیت بازار نفت اشاره کرد. قرار است این هفته گزارشی از میزان کاهش عرضه از سوی اعضاء اوپک و برخی کشورهای غیرعضو این سازمان منتشر شود که بر قیمت نفت تاثیر خواهد گذاشت و پیش بینی شده سبب نوسان شدید قیمت ها خواهد شد. در هفته پیش رو، گزارش های متعددی از شاخص های اقتصادی چین منتشر می شود که بازار فلزات پایه را تحت تاثیر قرار خواهد داد. بدین ترتیب در هفته جاری نوسان در شاخص های مالی، قیمت مواد خام و ارزش دلار بیشتر خواهد بود.

فشار بر قیمت ها بیشتر شد

روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا با اندکی کاهش به 56.8 دلار و 53.7 دلار در هر بشکه رسید. هنوز مشخص نیست برنامه کاهش عرضه نفت چه میزان اجرا شده است. در روزهای آینده نخستین گزارش از میزان پایبندی توافق کنندگان با برنامه کاهش عرضه منتشر می شود و می توان انتظار داشت نوسان قیمت ها شدت پیدا کند. به تدریج داده های بیشتری در باره وضعیت عرضه نفت از سوی دیگر کشورها منتشر می شود و بر مبنای این داده ها، پیش بینی دقیق تر افق بازار ممکن خواهد شد. نهادهای تحلیلگر، رشد عرضه از سوی برخی کشورها از جمله آمریکا، کانادا و مکزیک را مانع اصلی برای رشد قابل ملاحظه قیمت نفت در ماه های آینده می دانند. البته وضعیت ذخیره نفت در اقتصادهای بزرگ نیز بر قیمت ها تاثیر خواهد داشت. این باور وجود دارد که ماه جاری میلادی مهمترین ماه برای بازار نفت است زیرا در آن مشخص می شود عملکرد اعضاء اوپک در قبال برنامه کاهش عرضه چگونه است و نیز میزان عرضه جهانی نفت در چه وضعیتی قرار دارد. در هفته ای که گذشت قیمت نفت برنت و نفت آمریکا حدود 2 دلار کاهش پیدا کرد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در هفته گذشته نشان داده شده است:

عملکرد هفتگی طلا مثبت بود

روز گذشته قیمت طلا با 7.5 دلار کاهش به 1173 دلار در هر اونس رسید. قیمت نقره، پلاتین و پالادیوم نیز با نوسانی اندک به ترتیب در سطح 16.5 دلار، 970 دلار و 759 دلار قرار گرفت. بازار طلا و سه فلز گرانبهای دیگر هفته قبل عملکرد مثبت داشت و در نظرسنجی این هفته کیتکو درباره تغییرات قیمت طلا در هفته پیش رو، هم تحلیلگران و هم سرمایه گذاران پیش بینی کرده اند قیمت ها رشد خواهد کرد. البته روز جمعه به دلیل مثبت بودن گزارش وزارت کار آمریکا قیمت طلا کاهش پیدا کرد. نهادهای تحلیلگر تلاش می کنند بر مبنای شرایط بازار، پیش بینی هایی درباره عملکرد طلا ارائه کنند اما هنوز ابهام های زیادی در باره عوامل موثر بر قیمت ها وجود دارد. هفته گذشته گزارش هایی که از اقتصاد آمریکا منتشر شد مثبت بود و این امر سبب رشد ارزش دلار شد. اگر گزارش ها همچنان امیدبخش باشند، بانک مرکزی نرخ های بهره با بالا خواهد برد و این به نفع طلا نیست. تحلیلگرانی که درباره افق بازار طلا خوشبین هستند می گویند اصلاح شاخص های مالی سبب افزایش جذابیت طلا خواهد شد. در واقع از نظر آنها رونق بازارهای مالی در دو ماه اخیر خیلی منطقی نبوده و بزودی شاهد کاهش شاخص ها خواهیم بود. از سوی دیگر انتظار می رود در ماه های آینده بر ابهام ها درباره وضعیت اقتصاد جهان افزوده شود. درباره نتیجه انتخابات هایی که در اروپا برگزار خواهد شد و نیز برنامه های دولت جدید آمریکا ابهام هایی وجود دارد. در هفته ای که گذشت قیمت طلا با 1.5 درصد رشد به 1173 دلار رسید.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در هفته گذشته نشان داده شده است:

عملکرد بازارهای مالی مثبت بود

آسیا. روز جمعه بازارهای مالی در برخی بازارهای بزرگ آسیا عملکرد یکسانی نداشتند و برخی کاهش یافتند. ثبات در قیمت نفت از یک سو و نگرانی هایی که درباره افق روابط اقتصادی و تجاری آمریکا با کشورهای آسیایی وجود دارد سبب شده سرمایه گذاران با احتیاط رفتار کنند. هفته گذشته گزارش های منتشر شده از اقتصاد چین مثبت بود اما مشخص نیست دولت آینده آمریکا چه سیاست های اقتصادی و تجاری را دنبال خواهد کرد. هراس در باره بروز جنگ تجاری بین آمریکا و چین شدت یافته است.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بازارهای بزرگ اروپا رشد کردند البته میزان افزایش اندک بود. این درحالیستکه گزارش هایی که از اقتصاد منطقه یورو و اعضاء مهم آن منتشر شد با پیش بینی اقتصاددان ها سازگار بود و این باور وجود دارد که اقتصاد منطقه یورو به سمت ثبات پیش می رود. البته نگرانی هایی در باره مشکلات نظام بانکی در اروپا وجود دارد و نیز سرمایه گذاران درباره آینده نگران هستند. دو هفته دیگر دولت جدید در آمریکا کار خود را آغاز می کند و هنوز مشخص نیست چه سیاست هایی اجرا خواهد شد.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا رشد کردند البته میزان رشد اندک بود. شاخص متوسط صنعتی داوجونز در مرز 20 هزار واحد قرار دارد و دو شاخص استاندارد اند پورز و نزدک در ارقام بی سابقه هستند. رشد شاخص های مالی در بورس آمریکا حاصل امیدواری به رونق اقتصاد در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ است. برخی کارشناسان می گویند شاخص ها در آینده نزدیک اصلاح خواهند شد زیرا رشد مداوم طبیعی نیست. همچنین سرمایه گذاران باید بر هیجان خود غلبه کرده و بر مبنای داده های اقتصادی تصمیم گیری کنند. واقعیت این است که موانعی بر سر رشد شاخص های مالی وجود دارد. برای مثال اگر سیاست های دولت جدید لطماتی را به سود شرکت های بورسی وارد کند آنگاه شاهد تغییر رفتار سرمایه گذاران خواهیم بود. در هفته ای که گذشت، شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا حدود 20 واحد رشد کرد و به محدوده 2280 واحد رسید.

در زیر نمودار تغییرات این شاخص در هفته اخیر نشان داده شده است:

ثبات

روز گذشته قیمت فلزات پایه نوسانی اندک داشت. با آنکه هفته پیش اخبار منتشر شده از اقتصاد چین و آمریکا مثبت بود و ارزش دلار در برابر یورو کاهش یافت اما قیمت فلزات پایه رشدی نداشت و این بدان معناست که فشارهای بزرگ بر قیمت ها وجود دارد. برخی تحلیلگران معتقدند افزایش قابل ملاحظه قیمت ها در ماه نوامبر یعنی دو ماه پیش سبب شده بازار در فاز اصلاح قرار گیرد و اگر اخبار مثبت از اقتصادهای بزرگ منتشر نشده بود شاهد کاهش شدید قیمت ها بودیم. از دید این تحلیلگران، وضعیت اقتصادی چین رو به بهبود است و در آمریکا قرار است نرخ رشد اقتصاد با اجرای برنامه های جدید بالا رود اما این دو عامل نمی تواند افزایش شدید قیمت فلزات پایه در ماه نوامبر را منطقی جلوه دهد. در هفته پیش رو گزارش های مهم از اقتصاد چین منتشر خواهد شد و انتظار می رود برخی ابهام در باره وضعیت اقتصاد این کشور از میان برود. روز جمعه قیمت مس و نیکل به ترتیب با 0.4 درصد و 0.5 درصد کاهش به 5600 دلار و 10300 دلار در هر تن رسید. قیمت آلومینیوم، روی و سرب به ترتیب با 0.6 درصد، 0.1 درصد و 0.2 درصد افزایش به 1700 دلار، 2600 دلار و 2010 دلار رسید. بسیاری از فعالان بازار و تحلیلگران، در باره تحولات اقتصادی در سال جاری میلادی نگران هستند. در واقع آنها معتقدند اگر دونالد ترامپ بخواهد به وعده خود در زمینه تغییر رویه های تجاری با چین عمل کند جنگ تجاری آغاز می شود و این به زیان اقتصاد جهان خواهد بود. هفته گذشته قیمت مس نوسان هایی داشت اما در مجموع تغییری نکرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سرب در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

بخشی از کاهش ارزش دلار جبران شد

روز گذشته ارزش دلار در برابر یورو رشد کرد. گزارش روز جمعه وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کار این کشور در ماه گذشته میلادی نشان داد نرخ بیکاری در سطح 4.7 درصد باقی مانده و 156 هزار فرصت شغلی در بخش غیرکشاورزی ایجاد شده است. اگرچه پیش بینی شده بود تعداد فرصت های شغلی ایجاد شده 178 هزار مورد باشد اما گزارش وزارت کار مثبت ارزیابی شد و به همین دلیل ارزش دلار در برابر یورو، ین و پوند انگلستان رشد کرد. روز پنجشنبه نیز گزارش وزارت کار درباره وضعیت بازار کار در هفته پایانی سال گذشته مثبت بود. بدین ترتیب اکنون احتمال آنکه بانک مرکزی آمریکا در سال جاری میلادی 3 بار نرخ های بهره را بالا ببرد بیشتر شده است و بر همین مبنا ارزش دلار رشد کرده است. در نخستین هفته سال جدید میلادی عملکرد دلار مثبت نبود اما این بدان معنا نیست که ارزش دلار در مسیر کاهش حرکت خواهد کرد. داده های اقتصادی از آمریکا عموما مثبت بوده و انتظار می رود در آینده نیز اخبار اقتصادی امیدبخش باشد. البته نوسان در بازار ادامه خواهد یافت اما تحلیلگران معتقدند در مجموع، شاخص دلار رشد خواهد کرد. یکی از دلایل کاهش ارزش دلار در برابر یورو در هفته گذشته این بود که در گزارش نشست ماه پیش کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا اعضاء در باره تاثیر سیاست های اقتصادی دولت جدید ابراز نگرانی کرده و خواستار احتیاط در برنامه بالا بردن نرخ های بهره شدند. در هفته پیش رو، در روزهای پنجشنبه و جمعه، گزارش های مهم از اقتصاد آمریکا منتشر خواهد شد که بر ارزش دلار تاثیری بزرگ خواهد داشت. در هفته ای که گذشت، ارزش دلار در برابر یورو اندکی کاهش یافت.

در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در هفته اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24