Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

با توجه به جلسه آخر هفته سازمان با فعالین بازار بورس به نظر می رسد نگرانی های بازار طی نیمه دوم دی ماه تا حدود زیادی رفع گردد...

نگرانی بازار سرمایه تمام می شود؟

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال و بولتن آموزش بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت فولاد (بخش چهارم)
  • بررسی تکنیکال
    • وهور
    • فملی
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

بررسی بنیادی

  • صنعت فولاد (بخش چهارم)

صنعت فولاد به عنوان صنعت مادر برای رشد اقتصادی در مرکز توجهات قرار گرفته است و این در حالی ست که نوسانات ارز و قیمت های جهانی بر این صنعت اثر مستقیم دارد. تغییرات در بازارهای جهانی به خصوص چین و امریکا بر این کامودیتی اثر مستقیم دارد و در بازار داخلی نیز می توان به شکلی محسوس آن را لمس کرد. افزایش بودجه عمرانی دولت برای سال 96 نیز می تواند محرک خوبی برای این صنعت تلقی شود. همین موضوع بهانه ای شد تافولادی ها با دسته بندی محصولات را در چند نوبت بررسی کنیم. در این صنعت باید منتظر گزارشات ماهانه درخشانی باشیم چراکه روند فروش آذر ماه این صنعت مطلوب بوده و ضمن افزایش نرخ، تناژ فروش داخلی و صادراتی هم به شکل ملموسی افزایش یافته است.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) وهور

این سهم که سابقه چندانی هم در بازار بورس ندارد طی 135 روز بازده قیمتی 15 درصدی به سهامدارانش داده است. این در شرایطی ست که با نزدیک شدن به قیمت عرضه اولیه 178 تومانی می تواند برای برخی سرمایه گذاران میان مدت و کم ریسک جذاب تلقی شود.

واکنش های معتبر به کانال ترسیم شده در شکل نشان می دهد مهم ترین سطوح حمایتی کنونی برای سهم در نزدیکی 195 تا 205 تومان واقع شده است که می تواند مانع از افت بیشتر قیمت گردد. منطقی ست با رعایت حد ضرر 175 تومانی ریسک سرمایه گذاری در این سهم کاهش خواهد یافت.

ب ) فملی

ملی مس ایران که نتوانست از مقاومت مهم 215 تومان عبور کند در یک رالی نزولی تا حوالی 185 تومان اصلاح کرد. این سهم که در محدوده 182 تا 178 تومان حمایت های قدرتمندی دارد در نمودار ترسیم شده به کف کانال صعودی برخورد نموده است.

با توجه به نزدیک بودن سهم به PRZ و تراکم قابل قبول حمایت ها می توان این سهم را با هدف نگهداری کوتاه مدت و سود حدود 10 الی 15 درصدی مد نظر قرار داد. منطقی ست که حد ضرر 175 تومان برای خریداران از اهمیت بالایی برخوردار است.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

در نزدیک ترین اتفاق سیاسی در حوزه سیاست خارجه در روزهای آینده شاهد روی کار آمدن ترامپ جمهوری خواه بر کرسی ریاست جمهوری خواهیم بود. وی که در گفته های پیش از انتخاب شدندش همواره از برجام به یک توافق اشتباه یاد می کرد پس از روی کار آمدن ممکن است این توافق را بر هم بزند. با این حال بسیای از کارشناسان سیاسی دنیا اقدام بر علیه برجام از سوی آمریکا را با توجه به اینکه یک تعهد بین المللی است بسیار ضعیف می دانند.

در همین ارتباط جان کری در آخرین روزهای صدارتش بر کرسی وزارت امور خارجه آمریکا در مورد ایران و به خصوص برجام گفته که ایران در مسیر ساخت بمب اتم بوده و جامعه جهانی بر سر اینکه چگونه با این تهدید فزاینده برخورد کند، اختلاف‌نظر داشت . ایالات متحده طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها را روی میز و در دسترس داشت ولی می‌دانستیم که گزینه دیپلماتیک، ماندگارترین اثر را داشت. رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا نوشته که البته تحریم‌ها هیچ‌گاه نمی‌توانسته برنامه هسته‌ای ایران را از نفس بیاندازد زیرا با شروع اعمال آنها، ایران 19 هزار سانتریفیوژ پیشرفته را به کار گرفت. کری اعلام کرده اهداف دیگر ما، فشار بر ایران برای دست کشیدن از حمایت تروریست‌ها، پایان دادن به بی‌توجهی به حقوق‌بشر و توقف مداخله ثبات‌زدایانه در امور همسایگانش است.

در حوزه سیاست داخلی همزمان با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری شایعات بسیاری در حال شکل گرفتن است که از جمله این شایعات بی اساس می توان به رد صلاحیت روحانی و ارتباط ستاد وی با بابک نجانی اشاره کرد که مورد آخری باعث بوجود آمدن اختلافات بسیاری بین قوه قضائیه و دولت شده است .

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

اقتصاد ایران در سالهای گذشته به واسطه مدیریت نا کارآمد با وجود درآمدهای عظیم نفتی به سمت شیب منفی اقتصادی پیش رفت و با اجرای ناصحیح بسیاری از دستورات مقام معظم رهبری به خصوص در زمینه اصل 144 قانون اساسی در مورد خصوصی سازی از سوی مسئولین به سمت بیراهه پیش رفت و باعث شد تا در سالهای بعد با تحریمهای ضالمانه از سوی کشورهای اروپایی و آمریکا شرایط رکودی نامناسبی را در اقتصاد شاهد باشیم و در حالی که تصمیم بر کوچک سازی دولت بود با بزرگ شدن آن و بالا رفت هزینه هایش عملا بسیاری ازمنابع را از دست بدهیم.

در همین ارتباط باید اشاره ای هم به بالا رفتن معوقات بانکی نیز داشت که از ابتدای سال 84 تا سال 92 با رشد 13 برابری روبرو شد و این مهم بلای بسیاری بر سر مهمترین بخش تامین کننده منابع مالی برای تولیدکنندگان آورد و با از کار افتادن این بخش، تولید نیز که در حال حاضر نیاز به نقدینگی دارد با ضربه بزرگی روبرو شد.

موارد ذکر شده در بالا باعث شد تا دولت نتواند در شرایط رکودی خود و بدون منابع دست به اقدامات اساسی بزند و به همین علت چاره ای جز برقراری رابطه سیاسی با دول اروپایی و آمریکایی نماند این امر که منجر به توافق برجام شد با وجود برداشته شدن برخی تحریمها و رسیدن رشد اقتصادی پس از یکسال از اجرای آن به حدود 7 درصد بازهم نتوانسته زخم های به جا مانده بر اقتصاد را ترمیم کند و دولت که برای بودجه سال 95 خود حدود 93 هزار میلیارد درآمد مالیاتی را در هفت ماه کنار گذاشته بود تنها توانست به 69 هزار میلیارد از این میزان دست یابد که مهمترین عامل در عدم موفقیت دولت در این مهم را باید رکود حال حاضر بسیاری از صنایع کشور دانست.

حال اما دولت برای بهبود اوضاع اقتصادی در مهمترین اقدام نیاز به سرمایه گذاری خارجی دارد که در این زمینه توانسته در یکسال ابتدای پسابرجام حدود 11 میلیارد دلار سرمایه جذب کند و البته این حجم در صورت اجرای درست برجام از سوی کشورهای اروپایی و به خصوص آمریکا بسیار می تواند رشد کند و باعث ترمیم بسیاری از بخشهای اقتصادی بشود.

نقشه راه همکاری‌های مشترک صنعتی تجاری پنج ساله ایران و فدراسیون روسیه پس از تدوین به امضای مسئولان متناظر دولتی دو کشور رسید تا نقطه آغازی برای انجام پروژه‌های مشترک فیزیکی و غیرفیزیکی صنعتی ـ تجاری بین ایران و روسیه باشد. به نقل از ایسنا، قرار بر این شده حدود ۱۴۰ پروژه صنعتی ـ تجاری از هر دو کشور مدنظر قرار گیرد که در بخش‌های مختلفی از جمله خودرو، صنعت هوایی، بازرگانی، حمل و نقل و ... خواهد بود. مدیرکل دفتر بازرگانی کشورهای اروپا، آمریکا و کشورهای مشترک‌المنافع سازمان توسعه تجارت ایران با اعلام این خبر، ابراز امیدواری کرد تا نقشه راه همکاری‌های مشترک صنعتی ـ تجاری پنج ساله ایران و فدراسیون روسیه سرفصل جدیدی به منظور همکاری‌های اقتصادی دو کشور باشد.

ج) چه خبر از دولت و مجلس!

بازار سرمایه کشور به علت برخی اتفاقات رخ داده در چند ماهه اخیر از جمله بسته شدن نمادها، نوسانات ارزی، آینده مبهم برجام، شاخص سازی سردمداران بازار سرمایه و انتشار اوراق با نرخهای سود بالا با چالشهای بسیاری روبرو است که بی اعتمادی در سرمایه گذاری از مهمترین عواقب آن می باشد و در اولین گاه هم شاهد کاهش ارزش معاملات از 500 میلیارد تومن به یک دهم آن هستیم.

در مورد این اتفاقات رئیس سازمان بورس در صحبتهای خود با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه گفت : نرخ اوراق در بازار سرمایه بالا نیست، در بازار سرمایه نرخ اوراق از حدود 17 تا 18 درصد تا 21 درصد در حال معامله است که متوسط این نرخ ،رقم بالایی نیست. دکتر محمدی با اشاره به اینکه حجم اوراق بدهی بازار سرمایه در مقایسه با سپرده های بانکی بسیار ناچیز است، تصریح کرد: نرخ سپرده های بانکی نرخ قالب است و باید تعیین کننده نرخ اوراق باشد نه اینکه برعکس بگوییم "قایقی کشتی را با خود بکشد". این مقام مسوول در ادامه به برنامه ریزی سازمان بورس برای بازگشایی هرچه سریعتر نمادهای متوقف اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حجم نمادهای متوقف کاهش قابل توجهی داشته و نمادهای بزرگ بزودی بازگشایی خواهند شد.

صنایع بورسی

در فرآورده های نفتی و پالایشگاهی ؛ در هفته­ای که سپری کردیم این گروه با توجه به تعطیلی بازارهای بین المللی شاهد نوسانات جزئی در اکثر نمادهای گروه بودیم و روند خاصی را شاهد نبودیم. از مهمترین اخبار این گروه آغاز اجرای روند کاهشی عرضه نفت به بازارهای جهانی در پی توافق اوپک می باشد که باید دید این توافق در چه حدی اجرا می شود و آیا کاهش عرضه، نفت را به محدوده 60 دلار می رساند یا خیر.

در شیمیایی؛ خبرهای مهم و تاثیرگذاری در این هفته از گروه پتروشیمی منتشر شد که باعث نوسانات با شیب منفی در این گروه شد. از جمله مهمترین اخبار قطع گاز ترکمنستان به ایران به جهت بدهی ایران به این کشور بود که باعث شد برخی شرکتها با کمترین ظرفیت خود در مدار تولید قرار بگیرند و تنها بالا بودن دما نسبت به سالهای قبل از تعطیلی کامل خط تولید جلوگیری کرده است. خبر مهم دیگر این گروه دست نخوردن فرمول گازی پتروشیمی ها بود که با رای مجلس تعیین قیمت خوراک به مانند قبل در اختیار وزارت نفت خواهد بود و انتظار تخفیف بیشتر خوراک را برای شرکتهای این گروه نباید داشته باشیم.

از دیگر خبرهای این گروه می توان به افزایش تولید در این گروه اشاره کرد که در این باره عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام کرد با توجه به افزایش خوراک‌ مجتمع‌های پتروشیمی، وضع تولید در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

اما در معاملات این گروه زاگرس اعلام کرد با توجه به مشکلات فرآیندی و تعمیرات از اوایل هفته تولید آمونیاک متوقف شده است. همچنین در این گروه شفارس با تعدیل مثبت 10 درصدی روبرو شد که این مهم بیشتر به علت افزایش فروش به میزان 7 درصد بدست آمده است.

در خودروسازی؛ بازگشایی نماد خساپا با حدود 15 درصد منفی به عنوان لیدر یکسال اخیر بازار سرمایه بعد از حدود 70 روز مهمترین اتفاق ممکن در بازار بود که باعث شد حجم معاملات در این گروه به شدت افزایش یابد. این مهم در حالی رخ داد که یک روز پس از بازگشایی، این نماد مجدد به علت برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده به جهت انتخاب اعضا هیئت مدیره متوقف شد. این مجمع که در روز پنج شنبه برگزار شد بسیار پر حاشیه بود و خبرهای رسیده حاکی از اینست که شرکت برای امسال و سال آینده تعدیل منفی را نخواهد داشت و برای امسال هم فروش سایپای کاشان به صورت یورو بوده که با توجه به بالا رفتن قیمت یورو از این محل سود شناسایی شده است، ضمنا این شرکت از تقسیم سود صد در صدی ورنا نیز حدود 70 تا 80 ریال عایدی به ازای هر سهم خواهد داشت.

اما از دیگر اتفاقات گروه در هفته آینده بازگشایی نمادهای خاور و خکاوه خواهد بود که می تواند حجم معاملات را با افزایش روبرو بکند.

در خبرهای این گروه منصور معظمی معاون وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت و رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اعلام کرد: وجود ظرفیت حدود ۲.۲ میلیون دستگاهی برای تولید خودرو و تجربه تولید 1.6 میلیون دستگاه خودرو در کشور و بازار مناسب برای این محصول ، صنایع خودروسازی ایران را بر آن داشته تا تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو را در افق ۱۴۰۴ شمسی و ۲۰۲۵ میلادی برای خود هدفگذاری نمایند . که این هدف شامل صادرات یک میلیون خودرو و ۶ میلیارد دلار قطعه می باشد.

در فلزات اساسی؛ تعطیلی بازارهای جهانی و نیمه فعال بودن آن در حال حاضر باعث شده است تا روند قیمتی کامودیتی ها در بازارهای جهانی بدون تغییر باقی بماند و نوسانات کمی را شاهد باشیم. این مهم بر روی بازار سرمایه نیز بی تاثیر نبوده است و معاملات آنها هم در محدوده متعادل پیگیری می شود.

بانک و بیمه

با وجود سپری شدن بیش از 5 ماه از فصل مجامع در تیر ماه اما نمادهای معاملاتی بانک های ملت، صادرات، تجارت و... به دلیل آنچه که بانک مرکزی « لزوم رعایت استاندارد های حسابداری بین المللی و اخذ ذخایر مالی در صورت های مالی » به عنوان پیش شرط برگزاری مجامع عادی سالیانه سهامداران بانک ها عنوان کرده همچنان با توقف در تابلوی معاملات بورس تهران مواجه است.

شاپور محمدی در خصوص زمان بازگشایی نماد معاملاتی بانک های بورسی گفت: باید بانک های مربوطه گزارش های مالی خود را مبنی بر عدم وجود مشکلی برای بازگشایی نماد های معاملاتی به سازمان بورس اعلام کنند تا نماد ها دوباره بازگشایی شوند با این حال با توجه به جلسه آخر هفته سازمان با فعالین بازار بورس به نظر می رسد نگرانی های بازار طی نیمه دوم دی ماه تا حدود زیادی رفع گردد.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24